Még mindig Prius-os vagyok!
Szöveges ítélet
Legutóbb az "Istenem, Prius-os lettem!" című írásommal próbáltam segíteni mindazoknak, akik szeretnének információt kapni erről a fantasztikus járműről, miközben én is még csak barátkoztam kis szerzeményemmel. Azóta eltelt több, mint 20.000 eseménymentes kilométer. A kezdeti, megszokást igénylő, sokszor bosszantó dolgokon sikerült túllépnem és ma már elmondhatom, hogy igen kellemes időtöltéssé vált minden perc, amit a kocsiban tölthetek. Igen, nekem a várttól kicsit több idő kellett ahhoz, hogy összeszokjunk, de ez várható volt, hiszen ez egy nem hétköznapi technika. Nagyképűség nélkül mondhatom viszont, hogy kell a gyakorlat ahhoz, hogy az ember megfelelően, biztonságosan vezesse a Népítéletekben is olvasható sajátosságok miatt.
Sok, helyen hallottam már és magam is azt tapasztaltam, hogy ahhoz, hogy ki tudjuk használni a technikában rejlő előnyöket, meg kell tanulni "hybrid-ül" vezetni. Igazából ez a legizgalmasabb része a kocsival való ismerkedésnek. Az, hogy mennyire sikerült megtanulni a hybrid nyelvet a tankolásról tankolásra csökkenő átlagfogyasztásból kapunk visszajelzést és általában mindenkit ez érdekel.
Jelentem jelenleg 4,3 l/100km-es átlaggal tudok közlekedni tartósan, városban, nyáron és nem vagyok útakadály, sőt! Megnyugtató ugyanakkor a tudat, hogy ez még tovább is csökkenthető lenne, ha nem csak rövid szakaszokat kellene megtennem egy-egy indulással. Nos, igen, ennél az autónál is számít valamelyest a "hideg indulás".
Autópályán szabályosan 130-as tempónál 5,6 l/100 km. Na igen, pályán nincs pardon, ott kell a teljesítmény, de ez az érték sem rossz egy ekkora autótól. (meg kell nézni élőben, mekkora)
Igazából eddig minden körülmények közt el tudtam járni a kocsival 3,9-5,8-as értékek közt. Ebbe aztán minden belefér, a tél és a nyár, a fűtés és a klíma, a város, az országút és az autópálya is. Egyszóval zseniális. Abszolút hozza az elvárt értékeket minden szempontból.
Sokan mondják, hogy ezt egy jobb dízel is tudja ma már, tehát nincs előnye ennek a technikának. Persze, ha csak a fogyasztást vesszük akkor nincs. Viszont vannak járulások előnyök, amivel senki sem számol. Ilyen lehet a rendkívül alacsony fenntartási költség. Például első fékbetéteket 150 ekm-nél szoktak cserélni a szervizek!!! A hátsók élettartamra vannak méretezve. Soha sem kell kuplungot cserélni, mert nincs, nem lesz gond indítómotorral sem, mert az sincs. A turbó sem döglik be (ugye kedves volkswagenesek), mert az sincs. Nem kell nagynyomású szivattyút, vagy befecskendezőket cserélni, mint a dízelekben, mert ez egy benzinmotor nevetséges üzemanyagnyomással. Tehát minden adott, hogy akár 500 ekm-t is elmenjen gond nélkül. Erre van is példa európában, járműflottáknál! Tehát, ha így nézzük, akkor azt hiszem nem lehet kérdés, hogy hosszú távon mi a megoldás a gazdaságos mobilitásra.
Adózása is kedvező, hiszen a motorteljesítmény kicsi, a biztosítás is tűrhető, mert a lökettérfogat is kicsi, kevesebb, mint 1500 ccm, tehát az olcsóbb, tömegkategóriába esik. Szóval....., jó ez, nagyon jó!
Néhány dolog azonban, ami a kezdetektől fogva meg van és kellemetlen hiba:
Az A oszlop túl vastag. Megfelelően nagy kereszteződésben akár egy buszt is kitakar, ami elég veszélyes. Ezért a kereszteződésekben nagyon oda kell figyelni, és csak biztosra szabad kifordulni.
Ehhez hasonlóan tud veszélyes lenni az is, hogy a szokásostól nagyobb gázreakcióval kell számolni, pl. előzésekkor. Ez szokható, de idő kell, amíg begyakorolja az ember. Erő aztán van elegendő, csak az a kis késés... Amolyan dízel érzés.
Másik hasonló baki, a bizonyos fényviszonyok közt tükröződő műszerfal, bár ez inkább csak zavaró dolog.
Ezeken kívül viszont nem tudok rosszat mondani a kocsiról. Azok, akik bőr kárpitos autót hajtanak szívből javaslom, hogy építsenek be ülésfűtést. Manapság már 25 eft/szett áron igen jó minőségű, szén-mátrix rendszerű ülésfűtés is kapható. A beépítés nem ördöngősség, én is magam csináltam. Bőrnél nem luxus, hanem kötelező tartozék ez, ha télen is élvezni akarja az ember a vezetést. Igazság szerint érthetetlen, hogy miért nem gyári tartozék.
Összefoglalva az eddigi időszakot elmondhatom, hogy bár a vezetést nagyon sterillé teszi ez a modern technika, viszont vitathatatlan előnyei vannak, ami a mai használtautó piac legjobb ár-érték arányú autójává teszi. A megbízhatóság több szempontból sem lehet kérdés. Ebben a témában is komoly tapasztalatok vannak már és sok helyen bizonyított a Prius.
Abszolút biztos vagyok benne, hogy nem dönthettem volna jobban, amikor megvettem. Ha most kellene újra döntenem, szintén ezt a típust választanám és ajánlom mindenkinek.
Hibalista
- Semmi.
Ide hordtam szervizbe
Emil Frey Budapest
Értékelése: 9
Másik szerelő értékelése
Magam végzem a karbantartásokat.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 72000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 22000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | Carina E | Következő autója? | Prius ? |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.9/10) |
