A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Toyota » Prius (2003-2008)

Prius 1,5 Hybrid Sinergy Drive 

Az ítélet értékelése
5,0(2 db)

Követendő példa

Szöveges ítélet

Még nem volt Toyotám, ezzel vagyunk egy páran, és nem volt hybridem sem, ezzel egy még nagyobb tábor részese voltam. Így azután nagyon sokat olvastam az interneten az autóról, tartva a jelen kort messze megelőző technika megbízhatóságától. Nem olvastam olyat, ami elvette volna a kedvem, amióta pedig a Prius tulajdonosok táborában tudhatom magam, egyszerűen le vagyok nyűgözve: fantasztikusak a Toyota mérnökei, hogy egy ennyire finoman működő technikát ennyire kiforrotként voltak képesek kihozni. Akkor is elismerésem, hogyha egy eldugott szigeten 100 éven át, titokban, mérnökök nemzedékei, generációról-generációra fejlesztették és tökéletesítették a technikát, hogy azután a 21. század elején hozzám is eljusson. Köszönöm.

Eredetileg második autóként vásároltam a párom részére, de nagyon megtetszett, előlépett első számúnak, az enyém lett. Nem csak a férfisovinizmus húzta ki párom alól, őt távolról sem nyűgözik le az autó „finomságai” úgy, mint engem, ráadásul többször is hangot adott neheztelésének, amiért végül az én Opel Signumomon adtunk túl… – jobban belegondolva ez alapján a felületes olvasó számára talán úgy tűnhet, mégiscsak egy önző alak vagyok: nem baj, Toyota Prius esetén igenis jogunk van a férfisovinizmushoz.

Oda vagyok a „csend hangjaiért”. Időnként még a rádiót is kikapcsolom, cd-t pedig még csak nem is jutott eszembe berakni az autóba.
Néma csendben állok a pirosnál. A lámpa vált. Átlépek a gázpedálra. Az elektromos motor 400 Nm-es nyomatéka játszi könnyedséggel lódítja meg az autót, pillanatokkal később bekapcsol és felpörög a benzinmotor is, míg ő húz, a másik tol. A fokozatmentes automata váltó miatt nem érezni megszokott módon a gyorsulást, azt, hogy nagyon kilőttünk csak a rendre messze mögöttünk maradó kocsisorból tudhatjuk. Persze a 10 mp fölötti 100-as sprint nem egy eget verő érték (bár automata váltóval hasonló eredménnyel már csak jóval komolyabb motorizáltságnál találkozunk – no persze ezzel hagyományos motorizáltságot összevetni is igen nehéz), igazi versenypályája a kb. 50-70-ig történő rajt, de nem vall szégyent az előzéseknél sem.

A padlógázas rajtok persze nem illenek az autóhoz, de azért jó tudni, hogy ha kell, mindig lábnál a tartalék (amolyan böhömnagymotorosamerikaimódira). Nemcsak a kilövő rajtokról történő leszokásban, de a megengedett autópálya sebességhatárok betartásában is segít a benzinmotor-CVT váltó páros: a gyorsításokhoz, nagyobb sebességű emelkedők leküzdéséhez a benzinmotor felpörög és beáll egy adott (fülre igen hangos) fordulatszámra és így kezdi „felhúzni” a váltót és az autó sebességét. Ez annyira ellentétben van az autó egyébkénti csendességével, hogy inkább mindent megteszek, hogy elkerüljem a benzinmotor üvöltését: a többiek tempójában gyorsítok, autópályán lehetőleg nem megyek 130 fölé és emelkedős szakaszokon a tempomatot sem használom.

A tempomat egyébként az általam német márkáknál megszokotthoz képest igen gyengén végzi feladatát (ráadásul nekem a korábban megszokott bal oldalon jobban kézre is esne): lassan aktiválódik, bekapcsolása után hagyja visszaesni a sebességet (különösen alacsony sebességnél), majd visszagyorsít a beállítottra (időnként kicsit túl, úgyhogy máris hagyhatja visszaesni) – ez a gyengeség érthetetlen egy fogyasztásra és környezetvédelemre kihegyezett autónál. Emelkedőknél pedig, mint az osztály túlbuzgó diákja váltja ki a bennülők ellenszenvét: mindig meg akar felelni a beállított értéknek, és persze mindig túlpörgeti magát, köszönöm, de nem kérek minden emelkedőnél ébresztőt, így ilyenkor inkább aktiválom a jobb lábam és akár hagyom egy kicsit visszaesni a sebességet.
A motorhang mellett a sebességkorlátozásnak van még egy szövetségese, ez pedig a szélzaj. Autópálya tempóig még nem tolakodó, de 120-130-nál felerősödik, így ez is feledteti esetleges magasabb sebesség iránti vágyunkat.
Országúton stressz mentesen vághatunk bele előzésekbe: ha a felpörgő motor hangjától nem ment fel a pulzusunk, az előzéssel töltött időtől biztosan nem fog. Autópálya tempóig sincs gond a dinamikával, kb. éppen ez az a határ, ahol az autó addigi gyorsító képessége kezd egy normál 1,5-ös autóéra csökkenni.
Amennyiben a „kelleténél dinamikusabb vezetéstől” elriasztó motorhangot és a „kelleténél magasabb tempótól” elriasztó szélzajt a gyártó szándékosan építette bele az autóba a fogyasztás és/vagy környezetvédelem érdekében, elérte célját.
A fogyasztásunk eddig átlaga: 4,6 l/100 km, városban 4,3-4,7, ennek felsőbb értékében városon kívüli utak is vannak, autópályán (Bp-Bécs-Bp tisztán autópályán mérve, jellemzően 120-130 közötti tempóval) 5,6 (interneten fogyasztás megszállott tulajdonosok jellemzően a 110-es felső határt ajánlják, e fölött kezd állítólag komolyan növekedni a fogyasztás).
A fogyasztásban a vezető mellett persze az igazi kulcsszerep a hybrid hajtásé. Pöpec, mint az egész autó, ez is nagyon finom, utasaim észre sem veszik, mikor kapcsol be, vagy ki a benzinmotor. A hagyományos fékrendszert szinte alig használja az autó, a fékbetétek és féktárcsák alig-alig kopnak, ugyanakkor hátrány, hogy mosás után a féktárcsán megjelenő rozsdaréteg is csak lassan kopik le, nekem úgy tűnik, nem is kopik le tökéletesen, mintha egy kicsit mindig „koszos” lenne. Finoman (hétköznapi módon) fékezve a hagyományos fék csak közvetlenül megállás előtt aktiválódik, ráadásul van egy kis fékhatás holtidő, mikor a regenerátor már befejezi a fékezést, a hagyományos fék pedig csak ütemkéséssel lép be, akkor viszont az addigi fékhatásnál nagyobb erővel. Mindez alig észrevehető, de ha az előttünk lévő mögé túl szorosan lőjük be a megállás helyét, felmehet a pulzusunk: a megállás előtt egy pillanatra megszűnik a további lassulás és képzeletben már látjuk magunkat nekikoccanni az előttünk lévő autónak, a következő pillanatban pedig az addiginál nagyobb erővel lassulva megáll az autó – ha egy bennülőtől pozitív választ szeretnénk egy kérdésünkre, a választ a megállásra időzítsük, garantált hogy minden utasunk rábólint. Ezzel és a felpörgő motorjával már biztosan elbukik minden sofőrös autó kiválasztási vizsgán (vagy ha nem, a sofőrök fognak elbukni).

Pedig méreteihez képes hátul nagyon jó a térkínálat, ugyanez igaz a csomagtartóra is (440 l), utóbbinál különösen érzékelteti előnyét, hogy az autót már eredetileg hybrid hajtásra tervezték, nem pedig egy meglévő hagyományos autóban kellett helyet találni az akkumulátoroknak.

Elől sem rossz a helyzet, el lehet férni, hosszabb úton is aránylag kényelmes, jól érzem magam benne, tetszik a nagy érintőképernyő (tévhitekkel ellentétben nem igényel különösebb és gyakrabb takarítást) a mindenféle információival, melyek közül a fontosabbakat a kormánykerékre helyezett gombokkal is vezérelhetem, kellemes a távolra vetített sebességmérő megoldása, csendesek az ablaktörlők, prémiumosan, finoman és nagyon kellemes hangon csukódnak az ajtók. Az ablakemelők hangja viszont távolról sem ilyen prémiumos, ráadásul csak a vezetőé automata. Méltatlan, hogy még a vezetőülés magassága sem állítható, a gerinctámasz hiánya és a kormány csak magasság állítása (bár igazándiból én mindezek hiányában is jól elhelyezkedem, de akkor is, harmadennyibe kerülő autókban is találunk már ezek közül opciókat). És vannak még az európai (német) autókhoz képest olcsónak tűnő, japán autókra jellemző látszat apróságok (amelyeket azért kezdenek kinőni, de még bőven fellelhetők nagyobb modelljeikben is), mind például a műanyagok kopogóssága, az itt-ott felbukkanó túlzottan egyszerű kivitelezés érzete. Az ablakemelők kivételével egyébként minden kar és kapcsoló, rekesz és fiók nagyon finoman működik, jó érzés nyomkodni/mozgatni/nyitogatni őket. Mindenkinek nagyon tetszik a váltó apró választókarja és elhelyezése is. Nagyon finom és tartósnak ígérkezik az üléskárpit, ugyanakkor 70-es éveket idéz a padló kárpitozása.

Még egy zajforrás, bár ez egyedi és csak a hideg hónapkra. Olvastam, hogy a Pirelli téligumija nagyon ajánlott és hogy a gördülési zaja magas. Azaz tudtam, amikor megvettem és felrakták, hogy hangos lesz, mégis meglepődtem, hogy ennyire hangos. Jótanács a magam hibájából: egy csendre kihegyezett autó esetében tessék komolyan venni a gördülési zajra vonatkozó megjegyzéseket.

Passzív biztonság terén megnyugtató a front, oldal és függönylégzsákok megléte és az EuroNCAP teszten elért 5 csillagos minősítése.
Aktív biztonság terén pedig, hogy a három betűs rövidítések között megtaláljuk a menetstabilizálót is.
Az ősszel aktuális vezetéstechnikai tréningen (javaslom mindenkinek minden autóváltásnál, különösen a tél beállta előtt) nem ért meglepetés, hozta a tőle elvárt szintet. Könnyedén teljesített a feladatokat, bár az előző évi Signumomhoz képest a magasabb, jobban dőlöngélő karosszéria miatt már eleve alacsonyabb sebességgel vágtam bele a szimulált közlekedési helyzetekbe (ez nem tudatos, az autó jellege, felépítése, jóval keskenyebb gumimérete miatt az ember jóval kevésbé bevállalós a mindennapok szituációjában, kanyarjaiban is). Persze kerestem a határait, beigazolódott, hogy az alacsonyabb sebességnél van, mint korábbi évek „peresebb” autóimnál, ugyanakkor ez távolról sem jelenti azt, hogy az autó nem lenne biztonságos, sőt, a tréningen résztvevő többi autóhoz képest kitűnően állta meg a helyét, mindezt úgy, hogy szinte unalmas volt a számomra, annyira jól segít az autó. (De minden autó csak a saját és a vezetője határain belül tud segíteni, ennek biztonságos felderítésére pedig nincs jobb, mint egy vezetéstechnikai tréning – nagyon sokat ér és sokba kerül mindaz az aktív és passzív kütyü, ami az autókba kerül, de mindez semmi egy határait ismerő és azon belül közlekedő vezetőhöz képest, aki valamelyest felkészült és gyakorlott váratlan szituációk kivédésére. Nagyon ajánlom, sőt, kötelezővé tenném.) Priusosoknak megnyugtatásul: a felcsapó vízoszlopoktól nem ázik be, nem lesz zárlatos, nem csap agyon. :o)

Összességében elfogadom az apró hiányosságait, mindezekért bőven kárpótol a nagyon finom működése, a lenyűgöző technika, a csend, a fogyasztása, a példamutatóan alacsony környezetszennyezése, a formája.

Ajánlom a következő oldalt: http://john1701a.com

Araszolok a Rákóczi úton, szokásos délutáni dugó. Hangtalanul, nulla emisszióval. Körülöttem szmog és zaj. Most képzeld el, hogy egyik pillanatról a másikra minden autó Priusszá változik (mondjuk a buszok is hybridek). A forgalom megy tovább, de a járművek nem füstölnek, a városban pedig mintha levették volna a hangot. Miként reagálna a város? Megijednének az emberek a hirtelen csendtől, a tisztább levegő lehetőségétől? Nem hiszem. És nem is tudhatjuk meg.
A magam részéről a következő autóm is Prius lesz.

G

Hibalista

- Semmi!
- Prius tulajdonosok tapasztalatait olvasgatva nem is számítottam másra. Hihetetlen, hogy képesek ennyire jövőbe mutató technikát ilyen megbízhatóan kihozni.

Ide hordtam szervizbe

Toyota Mayer
Ismerősöm ajánlotta, a kötelező szervizen jártam náluk. Nem számítottam rá, hogy Magyarországon, hivatalos márkaszervizben ilyen pozitív benyomások érnek: szimpatikus, nagyon felkészült és rendkívül ügyfélközpontú társaság, mindeközben meglepően alacsony összeget fizettem (előzetes árajánlatot kértem más szervizektől is, Mayerhez képest Toyota Super 3-szoros, Sakura 2-szeres árat adott).
Nincs túl közel, de a jövőben is hozzájuk fogok járni szervizre.

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 2004
Kényelem (9) Használati időtartam 0 év
Teljesítmény (9) Km vásárláskor 15000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 5000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 4 l
Előző autója? Signum 2.2DTI Következő autója? Toyota Prius
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? nem
Verdikt (8.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Toyota Prius 2003 (2008)

További ítéletek (45 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)