Ezüst Priuszka
Szöveges ítélet
Még nincs nálunk egy éve sem, de már beletettünk 19.000 km-t,úgyhogy veszem a bátorságot, hogy írok róla egy ítéletet, teszem ezt úgy,hogy a Zasszony tette bele a kilométerek többségét.
Yaris-unkat váltotta, amely félautomata váltóval rendelkezett és lehetett vele tartani az 5,5 literes fogyasztást városba és vegyesben egyaránt. A Yaris szépen teljesített, nem volt vele gond, de már 15 éves volt és egy kicsit kicsi. Tehát kellett valami nagyobb, amelyik már inkább automata, levéve Zasszony válláról a váltás logikáját :). Nem hittem abban, hogy a méret növelésével és a teljes automata váltóval a Yaris fogyasztása alá lehet menni, de mint utólag kiderült a Priusnak sikerült.
Az egyik főnökömnek volt egy Priusa és ő nagyon meg volt elégedve vele,városban, hétköznapi használatban verhetetlen. Egyszer ki is próbáltam a Prius-át egy körre és onnan komolyan el kezdett érdekelni annak ellenére, hogy nem egy csodaszép jószág és a presztízse is csak annyi, hogy egyszer favorizálták az amerikai sztárok.
Elsőre elég bonyolultnak tűnt a technika, de ahogy az ember utána olvasgatott rájött, hogy azért nincs teletűzdelve NASA technológiával, bár abban biztos voltam, hogy a sarki autószerelőhöz nem fogom hordani, még olajcserére sem. Összességében úgy tűnt, hogy nem bonyolultabb a mostani turbós dízeleknél és kevesebb a meghibásodási lehetősége is. Remélem ez így is marad, az ADAC is nagyon meg volt elégedve vele, én meg az eddigi japán gyártású autóimba vettet hitem alapján egyváltozósra redukáltam a keresési feltételeket. A páromnak mondtam, hogy kezdjen el barátkozni a formájával,
mert ez lesz a trónkövetelő a Yaris után.
Elkezdtem nézni a fórumokat és a Prius használt autókat. Ami a fórumokból lejött az az volt, hogy a Prius 2 második kiadására kell lőni, de a magyar piacon vigyázni kell vele, mert elég rommá tört és Amerikából emigrált példányok vannak egy kicsit megtekergetve és feljavítva. Sajnos be is jött, én is ilyenekkel találkoztam, már kezdtem azt hinni, hogy nem jön össze a dolog, mikor párom mesélte, hogy az egyik munkatársának van ismerőse egy Toyota kereskedőnél és éppen most hoznak vissza egy Prius 2-est beszámításra a Prius 3-ba. Szegény Priuska elég őszinte darab volt egy pár demszki karó nyoma csúfította a tolatókamera által be nem biztosított részeket (oldalait hátul) és az Isten is megverte egy kicsit jég formájában, de azért nem annyira, hogy feltűnő legyen. Legalább tudtam, hogy nem totálkarcsiból de-fibrillálták vissza és a Toyota segített a festés elintézésében is. A festés tényleg jó lett és ki tudták nyomtatni a kocsi teljes élettörténetét, amit eddig elvégeztek szereléseket rajta. Megvettük.
Egy nap szabadságot kellett kivennem, hogy teljesen összeismerkedjünk. Van navi, de egy kicsit régi az adatbázisa. Még nem szántam rá magam, hogy frissítsem pár 10-20 eHUF-ért. Van parkolássegítő asszisztens is (IPA),de ez inkább parasztvakítás kategória, még a párom is hamarabb be áll egy adott helyre, mint ahogy a Prius kigondolja. Bár nagyon mókás, ahogy tekergeti a kormányt helyetted, de ne dobj ki rá felesleges lóvét. Ilyen parasztvakítás még a hang alapú vezérlés (nálam angol), frankón működik, de inkább a kormányról kapcsolgatom és állítgatom a dolgokat. Inkább ablakot
törölgetne automatán vagy a csomagtér ajtót nyitná az elektromotor, annak jobban örültem volna.
Ami tetszik benne:
+ tényleg szuperül teszi a dolgát a hybrid synergy rendszer, nagyon kell figyelni, hogy megérezd mikor kapcsol ki/be a benyás motor.
+ vannak olyan lejtős szakaszok az autópályán, ahol simán elektromos módban tólja magát 100 km/h felett.
+ halk az utastér, 90 km/h-nál olyan 1500-1600-as fordulaton húz a motor szinte hang nélkül.
+ elöl-hátul nagy hely a lábnak, nincs elöl közép konzol, ami nyomná a lábat.
+ tényleg alacsony fogyasztás. Eddigi össz átlag 5,06 l/100km, amiben autópálya és város is nagy számban szerepel. Ez egy Avensis méretű, automata váltós autótól nagyszerű eredmény, szerintem.
+ ledönthető ülések. A legtöbb kategóriában ez ugye alap, de a hibrideknél azért ez nem volt egyértelmű. 3m-es cucc befér a kabinba simán.
+ tiszta elektromos hajtás. A garázsba nem kell bepufogni. Szegény nyugdíjas édesanyám az autócserét nem vette észre (Ugye Yarisról Priusra), csak annyit, hogy mennyire halk lett az autó. :)
+ gyorsulás. Ha villanymoci is beszáll a jólakott akksival, akkor bizony az 116-os BMW is csak a tükörből integet 100 km/h-ig. Utána már hamar kifullad Priuszka, de hát nem ezért szeretjük.
+ CVT váltó. Nekem bejön, egyáltalán nem hiányoznak a fokozatok.
+ Kulcsnélküli indítás. A kulcs elég ha csak a zsebedben van, nem kell elővenni a nyitáshoz és az "indításhoz".
Ami nem tetszik benne:
- nyiszeg egy kicsit az utastér hidegben meg melegben (illesztések). Mivel az autó alapból halk, egyből kibukik, meg én nem ezt vártam el egy igazi japán autótól.
- hátul a fejtér nem annyira frankó. 185cm felett, giotin a Te barátod. Nálunk a gyerekek használják a hátsó traktust, mire megnőnek úgyis másik autónk lesz.
- az autópályázás 130-ig jó, felette a motor már nem érzi jól magát, így Te sem fogod. Én 120 km/h szoktam tartani. Itt még a fogyasztása 5,3 l és nem sokkal később érsz oda a célhoz. Itt most nem arról van szó, hogy az autó nem bírja a pályázást, de ott már nagyon hasonlít a "normál" autóhoz. 130 km/h-nál nálam 5,7-et eszik, ami még mindig szépnek mondható, de nekem már csúnyán mutat a statisztikámban
- csomesz nem nagy, de jól pakolható.
- nagy gyorsításnál a hangja megjön, a kialakult csöndet megtöri, de szerintem nem rosszabb egy pörgetett dízelnél. Kinek a pap, kinek a papné.
- Ha felkacsolom a lámpát fényes nappal, akkor leveszi a műszerfal világítását. Ezt már a Yarisban sem értettem. A család első Wartburgjában (LED-es fogyasztásmérős) már volt fényérzékelő. Ugye-ugye :)
- Van egy diszkrét szaga alapból az autónak, aztán a fórum társak mondták, hogy az akksiből árad. Nem túl erős, de érezhető. A lábszagomat nem nyomja el.
- A levegőztetéshez/ klímához tartozó gombok nincsenek a műszerfalon, csak az érintőképernyőn illetve a kormányról kapcsolhatók. Az alap gombok a kormányon vannak, de azért néha össze kell taperolni a képernyőt.
- Egy kicsit jobban le kell nyomni a gázpedált, hogy ténylegesen meglóduljon, de tudom, hogy ez azért van, hogy takarékoskodjunk. :)
Zasszony az elején nagyon nem akart átülni a Yarisból, de aztán az első tesztvezetés alkalmával rájött, hogy ez biza a jövő és csak D-be húzod a többit Toyotáék megoldják. Most már ki sem lehet belőle robbantani. A tolatást nem szerette eddig, de kamera nagyon hasznos tud lenni. Itt már nincsenek tolatásnál hirtelen kinövő köcsög fák - mint a Yarisnál, amelyek leették a festéket és összeharapdálták hátsó lökhárítót nagyon csúnyán.
Nyugdíjasoknak, nőknek, alacsony fogyasztás - japán autó hívőknek tiszta szívből tudom ajánlani. Ha nem jársz vele sokat éves szinten (20.000 alatt) és nem túl sokat autópályázol a dízel abszolút felejtős. Nem utolsó sorban füstöt a Priuszból csak akkor fogsz látni, ha ég, de az nem túl gyakori. A kojtolás/füstölés marad a dízelek sajátossága.
Mi megszerettük, még sok 10.000 km-t tervezünk vele. A követője is valószínűleg hibrid lesz, ha nem tiszta elektromos. :)
---------------------------------------------------
2015-10-09:Egy kis frissítés.
Az autó még mindig nálunk van és már 70.000 km-t tettünk bele. Végig olvasva az általam leírtakat nem sok minden változott. A légyeg a fogyasztás, még mindig 5,06 l/100 km pontosan.
A belső szagára már rájöttem honnan ismerős. Enyhe lóistálló szaga van. Ha a lányom beül a lovaglás után, igazából nem tűnik fel.
Azért nem volt tökéletes az elmúlt időszak alatt, de nem is hozta rám egyszer sem a szívimfarktust ahogy a Volvo s80-asom szokta.
Volt egy első kerékcsapágy, hála a magyar utaknak és egy check engine az alapjárat ingadozás miatt (nem volt észrevehető). A folytószelepet megtisztították és már ment is tovább. A szervíz is korrekt volt. Mindig elviselhetően alacsony áron dolgoznak, de hála az égnek nem állítja a Prius őket nagy feladat elé.
Egyenlőre nincs nyomos indok, hogy miért is kéne lecserélni. A múltkor eljátszottam az eladás gondolatával és hát meglepődtem, hogy majdnem annyiért lehetne eladni, amennyiért vettem. Azért ez nem sámli. A gond csak az hogy az újabb Prius is bittang mód tartja az árát.....
Még egy sztori. A Zaszonnyal találkoztunk az Ikeáben, hogy a gyereknek veszünk egy emeletes ágyat meg egy pár szekrényt, mert a régit már kinőtte. Gondoltam, hogy a Volvo S80-ba bepakolom a nagyját, az apraját meg viszi a Prius. Hát nem így lett, hanem fordítva. Jó tudom, hogy az Ikea Volvo v70 kompatibilis, de azért meglepődtem a Prius képességein. Ismét.
Az ajánlásom még mindig a régi,
vegye mindenki aki csak éri.
Hibalista
- Kormány spirálkábel (a kormányon lévő gombok nem mindegyike működött)
- Égők (még az eredetiek voltak)
- Egyik első kerékcsapágy megkotlott (Én így szeretlek Magyarország)
- Folytoszelep takarítás (Bisztos nem volt szutykos a benya....)
- A navi nem találta meg a saját DVD lemezét és picsogott a kijelzőn. Én viszont megtaláltam a navi egységét a vezető ülés alatt, szétkaptam mint foxi a lábtörlőt és összerakás után jó lett. Nulla pénzbe került, azóta minden faszányosan működik.
Ide hordtam szervizbe
Toyota Mayer Pvörösvár
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Toyota Mayer Budakeszi
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 98000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 19000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Yaris 1.0 Freetronic | Következő autója? | CT200h |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.9/10) |
