A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Toyota » Land Cruiser (1996-2003)

Land Cruiser KDJ95 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Élet félmillión túl

Szöveges ítélet

Pár évvel ezelőtt az egyre gyarapodó terepmunkáim miatt (természetvédelemben dolgozom) nyilvánvalóvá vált, hogy szükségem van egy terepjáróra, méghozzá egy strapabíróra. Minden autó szóba került a 4x4-es Daciáktól a Defenderig (a régi nagy álmom), de előzetes terepjárós tapasztalataim, valamint hosszú dokumentálódás eredményeként (ebben a népítéletnek is jelentős szerepe volt) egyre inkább a Toyota került előtérbe. Eleinte idegenkedtem a japán márkáktól (barátok tanácsa: „rengetegbe kerül a fenttartásuk…”, „megeszi a fejedet” stb.), ma azonban nehezen tudok erről az autóról elfogultság nélkül írni. Sok utánaolvasás és mérlegelés eredményeként döntöttem a KDJ95 típus mellett, 1KD-FTV motorral. A 90-es típus minden fórumon és a márkaszervízben is a „nagy tökéletes” fényében tündökölt, nekem viszont a hagyományos hajtáslánca volt vonzó, a 120-asokba beszerelt Torsen differenciállal szemben. A motor esetén egy kicsit problémásabb volt a helyzet mert ezt a típust két motorral szerelték, a régebbi 1KZ-TE és az újabb 1KD-FTV. A rengeteg „guglizás” sem oldotta meg dilemmámat, mindkettőről általában csak jókat lehet olvasni. Végül is ez utóbbi mellett tettem le voksomat, mert a 120-asokban is ilyen van, várhatóan a szervízekben jobban ismerik, jobb az alkatrészellátottság, és nem utolsó sorban erősebb, kevesebbet fogyaszt, és jobb környezetvédelmi besorolású. Mivel sokszor kell több embert is terepre vinnem a hét ülés is célpont lett. Végül is, nem kis szerencsével, hozzajutottam a megfelelőhöz: 1KD-FTV (D-4D) motor, manuális váltó, hét üléssel, visszapörgetett órával 340000 körül, valós km állás valahol 500 – 600 000 körül. Szerencsére a sok km jelentős részét az előző tulaj rakta bele, akinek azóta is hálás vagyok az őszinteségéért, és segítőkészségéért.
Ennyi km-nél a motor svájci óraként működik, olajat nem fogyaszt, turbója még a gyári, és semmi javításban nem volt része, nemrég kapott egy pucolást. Terepbalesetek eredményeként volt mikor hűtővíz, vagy éppen olaj nélkül maradt, és mivel mindig kerekeken kellett kijutnom egy pontra, ahonnan menteni tudtak (20km-t hűtővíz nélkül!!), mindig kockáztatnom kellett. Zokszó nélkül viselte mindkettőt, még a hengerfejpakolás sem sínylette meg, és ez azért sokat elmond a Toyota motrairól.

A vezetőülés bőrhúzata itt-ott kezdi felmondani a szolgálatot, valamint a fék- és kuplungpedál gumiburkolata volt pótlandó (bontott F Astráé simán ráment). Még a hátsó lámpák égői is a gyáriak, (valami japán gyártmány…) és úgy be vannak rozsdázva, hogy ha netán valamelyik kiég, csak kitörni tudom a helyükből.
Ez egy megbízható, kemény munkaautó. Vígan legurul párszáz km-t az aszfalton (és lehet vele előzni is rendesen), aztán búcsút mondva a civilizációnak, úttalan utakon 20-30 km-eken keresztül, nyakig hóban/sárban cipeli a terepfelszereléseket, 2-3 embert, 5 napra pakolt cuccával együtt. Hordtam vele már a házkörüli munkák során homokot, munkagépeket, tűzifát vagy vontattam vele lepukkant Defendert is. Ha meg a helyzet úgy kívánja, egy gyors mosás, és akár színházba is repülhet vele a család. Kívülről hatalmas (nagyobb mint egy Pajero), beltere úgyszintén, a három gyermekülés a harmadik üléssorban is elfér, igaz, meg kell izzadni, míg bekötöm őket. Nagyon átgondolt a felépítése. Bár nem vagyok szerelő, sok mindent meg tudtam rajta javítani házilag (esetenként némi youtubos segítséggel). Felhajtott középső üléssel egy ember keresztben simán elalszik benne.
Hajtáslánca kiváló. Állandó 4x4-es (nem hátsó kerék meghajtású, ahogy egyesek a népítéletben írták, csak a hátsó tengelyre alapból nagyobb erőt ad le!). Ezenkívül manuálisan kapcsolható a központi differenciálzár, amellyel egyenlőre állíthatjuk az erőelosztást a két tengely között. Kemény terepen felezőt kapcsolhatunk, központi diffizárral együtt, ilyenkor nagyon lehengerlő tud lenni az erejével.
Természetesen, mint minden autónak ennek is vannak gyenge pontjai, bár erről nemigen lehet olvasni máshol. Az egyik a hátsó tengely teherbíróképessége, amely lehetne jobb (4 zsák vizes homoktól úgy leült a hátulja, hogy lépésben mentem hazáig).
Az alja és az alváz hajlamos rozsdázni, de ezt házilag olajfújással könnyű orvosolni.
Az első kerék felfüggesztését olyan hátra tervezték, hogy lejtős helyen vagy fékezéskor fordulva a gumi beleér a belső sárvédőbe. Emiatt a megrögzött off-roadosok számára nem egy könnyű szerkezet, ha valaki nagyobb gumit/kerekeket szeretne, át kell építeni az egész autót.
A hátsó féknyergek egy dugattyúsak (ellentétben az elsővel, ahol négy), és hajlamosak megrozsdázni és leblokkolni. Érdemes évente egyszer szétszedni, pucolni/zsírozni őket.
Sok eredeti alkatrész horror áron van, van ami nyolcszorosa az utángyártotténak, már ha egyáltalán van ilyen. Sajnos egyre több alkatrésznél fordul elő, hogy csak eredeti van. A kopó alkatrészekből általában van utángyártott, ilyenformán mindenki eldöntheti, hogy igényeinek és zsebének megfelelően mennyit költ a fenttartásra. Utángyártott alkatrészekkel egy középkategóriás autó karbantartásával vetekszik.
Fogyasztása nem vészes, vegyeshasználatban 9-10 liter, aszfalt/terep 8-10, hosszúban csak aszfalt 7-8 liter. Ha szépen bánok a gázpedállal, akkor ezekből az értékekből még lehet lefaragni. A gumik recézete és nyomása sokat jelent a fogyasztásban. Egyébként minden apróbb hibát fogyasztásnövekedéssel jelez, egyszer megjártam, hogy két évig nem jöttünk rá, hogy mi okozza az egyre növekvő étvágyát. Mikor már 10,5 körül tartottunk hosszúban egy banális véletlen folytán derült ki, hogy a katalizátor durván el van dugulva, amely mosása után az fogyasztásom rögtön 2-3 litert esett.

Biztonság? Nem kérdőjeles! Egy téli végi havazós napon egy kanyargós útszakaszon a már második telüket megért téli gumikkal egy jégfolton megcsúsztam, majd párszáz méteres oldalcsúszás után egy árokban landoltam. A baleset utolsó mozzanata a kocsi borulása volt. Ennek következtében az olaj nagyrésze az intercooleren és a levegőszűrőn keresztül távozott, jelentősen növelve a szervízszámlát. De a lényeg, hogy ötön ültünk benne, és mindenki sértetlenül megúszta, köszönhetően annak, hogy mindannyian be voltunk kötve. A GPS szerint a megcsúszás pillanatában 74km/h volt a sebességünk, az árokba csapódáskor 56km/h! A külsőre az autó alig sérült (ebben sokat segített a gyári bullbar is), az ütközés ereje csak a külső elemek lebontásakor lett nyilvánvaló. A javítás költségeit nem írtam a hibalistára, mert nem az autó normál használatából származott. A javítását a legjobb (maszek) szakember kezére bíztam, akinek munkája nyomán csak néhány emlékkép maradt meg ez esetről, az autón semmi sem emlékeztet rá.

Úgy hírlik, hogy az újabb generációk sokkal gyengébbek, úgyhogy egyelőre nem tervezem a cseréjét. Lassan a barátok, szomszédok autói rendre cserélődnek, csak egy autó marad meg konokul a környéken: egy jó öreg Toyota Land Cruiser! :)

Hibalista

- - műszerfal égők (fillérek) - - termosztát (eredeti, 8400 Ft) - - két hátsó féknyereg tisztítás +egyikben garnitúracsere, nem tudom, kik szerelték régebb, de hiányzott egy pár pakolás (2800 Ft) - - 1db. féltengely gumiharang (utángyártott, 8500 Ft) - - kormányösszekötő rúd és gömbfej (az előzőek úgy összerozsdáztak hogy nem lehetett futószöget állítani) (utángyártott, 21000 Ft) - - műszerfalból a fűtéspanel (hideg-meleg tekerője kopás miatt nem működött) (bontott- 10500 Ft) - -osztómű szimeringcsere (olajszivárgás miatt) (eredeti, 14000 Ft) - -injektor driver (egy terepezés után valami kontakthibája lett, időnként leállt miatta a motor) (bontott, 70000 Ft, az új 350000 lett volna) - -hátsó ülések fűtéscsövei (terepbaleset) (eredeti, 47300 Ft) - -jobb első kerékcsapágy (szimeringek nélkül) (eredeti, 45000 Ft) - -stabilizátorrúd szilentbuksák, + egy dió, +a kerékcsapágy szimeringek (mind eredeti, 112200 Ft) - -gázolajszivárgás, a tank oldalát a rozsda átrágta (javítás 7000 Ft, az új 320000 Ft lett volna)

Ide hordtam szervizbe

Eurocar Trading Marosvásárhely

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

Japán autókra szakosodott maszek

Értékelése: 10

Képek az autómról

Fenntartási költség (8) Évjárat 2000
Kényelem (9) Használati időtartam 5 év
Teljesítmény (10) Km vásárláskor 340000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 60000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 10 l
Előző autója? Opel Következő autója? Nem tervezem lecserélni
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.4/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Toyota Land Cruiser 1996

További ítéletek (5 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)