Gépállat = Toyota LandCruiser 4.2TD
Szöveges ítélet
A 2007es és a 2008as Bamakóra is egy-egy bontószökevénnyel mentem , ezért elhatároztam , hogy 2009re egy normális autót keritek . Ez nem is volt olyan egyszerű , mint amire gondoltam , mert 2millát szántam a projektre . Csak HDJ80-ban gondolkodtam az első perctől kezdve . Itthoni felhozatal katasztrofális . Nullára ütött példányok 2milláért-egy vicc . Gyöngyösön sikerült egy olyat is megnéznem aminek ird és mond egy ép alkatrésze nem volt . Ez viccesen hangzik , de gondolj egy autóalkatrészre ! ...................Gondoltál ? Na az is szar volt ! Gondolj még egyet !................meg van? Ja persze , hogy az is . Ne erölködjünk tovább . Megmondom az egyetlen ép alkatrészt . Hátsó lökhárító . Jaj de "hüje" vagyok az is 3 darabbol volt összehegesztve . Mivel az autót Bamakóban hagyjuk ezért megfelelt bármilyen unios országból való vizsgás autó , mert úgy sincs érteme honosítani . Német oldalak felé fordultunk . Motorhibás 6000eu - nem hiszem el . Váltóhibás 8-ért-hajam égnek áll . Marad Anglia . Szarunk a jobb kormányra . Mivel itthonról nem egyszerű ebay-en vásárolni , ezért megkértem pár neppert , hogy segítsenek . Igéretből nem volt hiány , de 3 hónap után már kezdtem hitem hagyni , mire találtam egy jó kinti kontaktot . 1hét alatt licitált a vasara , elment érte , megvette , névre iratta , átnézte , levizsgáztatta , befizette a road Tax-ot és a biztosítást ,megtankolta . Mi repültünk ki érte , fizettünk és 6 óra múlva már a kompon ülve hazafelé vettük az irányt .
A gép csodálatos : húúúúz mint az állat . 100-110es tempoig a 2,2 tonnája ellenére beéri a hihetetlen 11literrel . A tempo nővelésének arányában kb úgy is nő a fogyasztás . 160as temponál már kell vagy 15 liter . Az erő furcsán jön ki a motorból . Elindulásnál nem húz olyan fergetegesen . Állitom , hogy az Isuzu Trooper 2,8TD lesprinteli . De amikor 120 körül az Isuzu kezd elfogyni a Toyota egy király nyugalmával ugyanúgy húz tovább . 160ig simán , tovább nem forszíroztuk . Ezt utazóba is simán hozza . Légkondival átvertek , mert az eladó azt igért , de valahogy kimaradt . Kárpótlásul van 3 diffizár . Ezt a tényt az dijjazza igazán aki terepezik . Nem sok terepjáró mondhat magáénak ennyi zárat .
Negativumok :
1.Állitólag egy Pakisztáni fazoné volt aki nemtom miért befóliázta az ajtókat . Jobban mondva gondolom , hogy a retkes keze ne hagyjon a kárpiton nyomot . A retkes dolgot onnan sejtem , mert az autó belsejét penetrális bűz hatja át . 1 hét után kezd kikopni a szag .
2.Annak ellenére , hogy a bal oldali szék egy kőhajitásnyira terpeszkedik a vezető üléstől , a sofőr helye elég szükős és rettentően kitolták az autó szélére . 176os magasságommal kicsit szüknek érzem . A ajtón lévő ablakemelő konzolba beverem a térdem . A haver szerint nyakamra huzom a kormányt . Az biztos , hogy közelebb ülök mint ő , de nem szeretek nyújtott karral vezetni . Más terepjáróban nem volt ilyen problémám .
Viszonylag kényelmes , megbizható , biztonságos , mérete ellenére gazdaságos . 170 paci , 360Nm , 3 diffizár .Kell ennél több? Toyota 4ever!
Előző irományom óta történt egy-két dolog a Landy-val .
Még itthon kiderült , hogy a hátsó difizár azért nem megy , mert csontra szétrohadt . Ezért rendeltem bontva egy komplett hidat (így volt olcsóbb) . Javítani nem lehetett , mert az alumínium úgy eloxidálodott , hogy szétnyomta az elektromos motort . A kormányműből volt egy kis olajszivárgás amit szimering cserével orvosoltunk . A fűtést szabályzó pótméter tönkrement és csak néha-néha hajlandó engedelmeskedni . Sajnos ezt nem tudtuk megcsinálni , így ki fogom akasztani és kézi lesz a szabályzás addig míg nem sikerül új fűtéspanelt szerezni .
2008 októberében megjárta Afrikát oda-vissza púpig rakva és mögé akasztva egy bődűlet nagy 3quaddal és 5motorral megterhelt futóval . Tíz ember cuccát és 3140kg-os (lemérettük) trélert vonszolt maga után . Marokkóban a magunkkal vitt pótmotort a csomi mögé egy tartóra raktuk ami által húzta a seggét . Fél méteres vizeken ment át (árvíz volt) és hegyi szerpentineken hajtottuk ahol még madár se járt . Járt a sivatag homokjában és kősivatagban is . Kiszakítottuk a 2 első gátlót , az összes stabilizátort amit Zagorában megcsináltak . Kapott 2 pótrugót hátra , hogy ne húzza a seggét . Ezen kívül a tetőcsomi rárogyott a tetőre ami be is horpadt . Ezen nem lehet csodálkozni , mert az Atlasz közepén majd 100kilométeren keresztül a pótgumikon , kannákon kívül egy helyi stoppos valagát is azon cipeltük . Mire hazaértünk megszólalt a jobb első féltengely . Hallottam , hogy típushiba a törés így mindenképp megnézzük .
80-90km/h tempónál trélerrel 13,1 és 15,8 liter között evett . Európai szakaszokon kevesebbet az Afrikain gondolom a nyál rosszabb minősége miatt többet . Sivatagban tréler nélkül , lassú tempóban viszont 860 kilométert 76liter anyaggal tette meg ami 8,9 literre jön ki .
Új fejleményként szert tettem még egy HDJ80-asra . Ez 2 évvel fiatalabb , de mintha ikertestvére lenne az öregebbnek . Hátsó diffizár itt se működik , viszont az eleje jobban kotyog mint a másiknak , ablakok nehezen mennek le-fel . Fogyasztása , mintha a másikat kopírozná . Pöcre indul , olajfogyasztás 0 . Egy kis külömbség azért még az ikreknél is van így ezeknél is . Hátsó fűtést szétbarmolta az elöző tulaj és ha lehet még büdösebb a belseje mint a tesójának . Kicsit kiültebbek az ülések és a kárpit se olyan szép . Végül is egy paraszté volt aki szaros csizmában taposta vele a szántóföldet . Ez meg is látszik rajta . Valószínűleg ezt szétbontom és inkább hozok még egyet ami jobb állapotban lesz . A mostani miatt a megbízhatóságot 10ről lehúztam 9-re , mert ezzel azért vannak gondok .
Beszéltem egy LC specialistával aki még felsorolt egy-két számomra ismeretlen típushibát . Remélem nálam nem fognak kijönni .
Eljött a végítélet
Megjártuk Bamakót és a LandCruiser derekasan helytállt , annak ellenére , hogy abszolút nem lett kímélve . Vad stílusomnak köszönhetően rakéta sebességével éltük le a kocsit . Egy dűnéről orral ugrattunk le , ezért összetört az eleje . Elrepedtek a doblemezek , hűtő alatti összekötő szétnyílt , leszakadt a zárhíd , kiszakadt a motor amit csak a célba vettünk észre 1000 kilométer múlva . Volt 5deffektünk , ami nem a kocsi hibája . Verseny kategóriában 5.ik helyen futottunk be vele , ezért csak jót tudok mondani róla . Első 6-ban amúgy 3db HDJ80 volt .
Most készülök újat venni a következő túráimhoz , ami enyhe motor tuningot fog kapni . Dűnéken épphogy elég a 170 paci és veszek alá gyárinál komolyabb lengéscsillapítókat .
2010-ben irány : Budapest-Bamakó-Fokváros
És a történetnek nincs vége !
Közeledik a 2010-es Bamako ezért beszereztem egy újabb példányt a kedvenc típusomból . Havernak mondtam , hogy most ne az árra menjünk rá , hanem a minőségre . Majd 2x annyit szántam a vasra mint az előzőekre . Gyönyörű emelt LC az ebay-en . Első látásra szerelem . Már hívom is a havert . Rögtön licit – elbukjuk . Nem baj lesz majd másik . Eltelik pár nap és az eladó hívja a havert , hogy a nyertes pályázó visszalépet . Na ez lehetett volna az intő jel . Én a vak és egyben szerelmes , meg örültem a váratlan fordulatnak . Haver első képei csodásak . Rögtön pénz a zsebbe , repülő , pár óra út , haver , kézfogás , autó csodás . Széles felnik , 305/70/16 BF gumik , alig használtak . Számla , előélet hegyekben . 2 éve egy vagyonért vettek alá OldMan Emu szettet . Pöcre indul , szép hang . Bajok a szokásosak : zuhog az eleje egy kicsit , difizárak nem mennek , ablakok lomhák . Megjelenés : BRUTÁLIS . Nagy örömmel autózok hazafelé új szerzeménnyel , szokásos fogyasztás , semmi gond . Olajnyomás egy kicsit kisebb , mint a többinél volt , de még vastagon a megfelelő mezőben a mutató . Itthon mutogatom , mindenki elismerően bólogat .
Jó akkor nézzük át :
első pofon : idáig mindegyik LC-nek megvolt rohadva a futóműve , de ennek valami orbitális mértékben .
második pofon : két éve alávett OldMan Emu szett valami hihetetlenül lerohadva . Ugyan működnek , teszik a dolgukat , de sok bizodalmam nincs bennük .
harmadik pofon : diffizárak nemhogy el vannak rohadva , hanem málnak le a helyükről .
negyedik pofon : ömlik valami olajos trutyi az első futómű gömböceinél .
ötödik pofon : nagyon jó és fasza a gumi csak nem lehet rendelni pótkereket , mert leálltak ennek a típusnak a gyártásával . Lehet 6 másik kereket rendelni egy vagyonért .
Tökönrugás teljes erőből : minden baja ellenére imádom és majd mindent megcsinálunk rajta . Vidáman autózok Pest felé az M1-en . üvölt a magnó , talán még én is . Nem kellett volna . Mivel nem hallom az egyre jobban kopogó motort , csak azt , hogy megy el az erő . Utolsó lehelettel még kimegyek egy parkolóba és hívom a havert , hogy mentsen .
Akkor nekiállunk a teljes felújításnak . Mivel bontos vagyok elég sok mindenre fel vagyok készülve . Legalább is azt hittem .
Így kell őszülni :
- tömigarnitura gyári 100,000,- hengerfejtömi nélkül ( ja és alig van benn valami)
- hengerfejtömi gyári 40,000,- ugy: 15,000,-
- csapágysor gyári 75,000,- ugy 20,000,-
- gyűrűkészlet gyári 70,000,- ugy :25,000,-
- hengerfej csavar : gyárit már meg se kérdezem ugy:14,000,-
- főtengely hajtókarnál lenyalva . bontott köszörülni kell : 250,000,- (mit vettél be haver?) , akkor köszörüljük inkább az enyémet 20,000,-
- 3hajtókar megnyalva , szintén köszörű , ár benn van a húszasba
- blokk síkolás 8,000,- hengerfej :6,000,-
- porlasztó gyári 34,000,-/db ugy.:120,000,-/garnitura , na itt elpattant egy húr . külföldről rendelve gyári 42,000,-/garnitura 10nap alatt megjött
- futómű homokolás 28,000,-
- futó porfestés 15,000,-
- felni homokolás 20,000,-ért akarták , de inkább elautóztam a haverhoz Dunaújvárosba és ingyen lefújták
- felni porfestés 7,500,-/5darab (ezt nem hiszem el milyen olcsó volt)
- futómű szimeringek kb. 6,000,-/darab a gyári és kell vagy 12 , szerencsére 6 db-ot találtam a Bárdinál méret szerint , másik 6 darabot kénytelen voltam gyáriba rendelni súlyos pénzekért. Bárdinál kedvezménnyel a 6 –ért fizettem vagy 5,400,-at
- féltengely csukló gyárit meg se kérdeztem . ugy: 20,000,/darab
- féltengely szárak gyári : rövid 33,000,- , hosszú 45,000,- , de nem vagyok vele kisegítve , mert belül a difibe is el vannak kopva a bordák ami 170,000,- szett . Inkább legyártattam a kopott diffikerekekhez 60,000,-/pár . Most olyan szoros mint az új amit gyári szárakkal biztos nem érek el . Bolygómű kerekek rendeléséhez meg egy kisebb Esterházy vagyon kellett volna.
- rögzítő fék gy. kb 6,000,-/pofa , inkább „Pofa bácsihoz” mentem aki megcsinálta 10,000,-ért és még a féktárcsa szabályzások is benne voltak .
- fék munkahengerekhez karmantyú rendelés egy rémálom . 8 garnitúrából csináltuk meg a 4féket , de szerencsére 1,500,-as tételek voltak csak
- futómű szilentek a másik horror . 14 kell .6-10,000,- forint darabáron . ugy.: franc tudja honnan 81,000,-/garnitura kedvezménnyel . Inkább legyártatom gumiból és nem kockáztatom , hogy az egyik nehéz terepnél eltörik a műanyag . 2hét és kb60,000,- ronggyal arrébb kész is lett .
- adagoló és turbó tuning 25,000,- a havernál . full barátiba .
- (lesz vagy 200le és 400 feletti Nm)
- diffizár gyári 256,000,-/darab , inkább átalakítom levegősre és berakok egyből egy kompresszort is . Legalább tudunk akkor kereket fújni . 81,000,-+ kompresszor
- OldMan Emu lengéscsillapítók és kormány lengéscsillapító USA-ból 150,000,-
- meg kell még egy csomó túrafelszerelés hozzá , de az nem a kocsihoz tartozik közvetlen . Homokvas , lapát , HiJack , plusz lámpák , inverter , tároló doboz , plusz1 pótkerék , előre-hátra csörlő … és még sokan mások .
Pár hét és össze lesz rakva a vas , akkor még leírom a friss tapasztalatokat .
Hibalista
- Két jobb oldali ablak motorja berohadva . Takaritás , zsirzás , ujraszigetelés után jók lettek . - Hátsó diffi nagyot kottyan , de ujrahézagolás után nem hiszem , hogy gond lesz vele , mert még nem búg . Difi hézagokkal nem volt gond , így a kotyogás valószínűleg a központi difi járuléka , de azt nincs az az isten , hogy szétszedjük . A váltót nagyon perverz módon lehet csak leszedni amit kuplungozáskor tapasztaltunk . Beszart a hátsó difizár és a fűtésszabályzás is .
Ide hordtam szervizbe
Én szerelem . Még jó hogy 10-es www.terepjarobonto.hu www.homokdune.hu
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1990 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 320000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 20000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 12 l |
Előző autója? | Nissan Patrol 4.2D, Isuzu Trooper 2,8TD | Következő autója? | Ami elötte is volt , de LandCruiser is mindig lesz |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.8/10) |
