Hasznos és izgalmas, mint egy túrabakancs
Szöveges ítélet
Ilyen autó csak Japánban, Ausztráliában és az USA-ban kapható, az első két országban Kluger a neve, az USA-ban Highlander. Mindet Japánban építették, de az új 2007-es modell USA változatának ott is épül gyár.
Gyakorlatilag a Toyota Camry sámlira állított kombi változata amit állandó összkerékhajtással is lehet kapni a szokásos frontos mellett. Az utóbbi években a fronthajtásos változatba 2,4 literes négyhengeres, az összkerekesbe 3,3 literes hathengeres motort tettek. Az USA-ban van még egy hibridváltozat is, 3,3 literes benzinmotorral és a szokásos kiegészítő elektromos meghajtással. Mechanikailag megegyezik a Lexus RX330-cal, de más, nagyon béna formatervezésű rajta a kasztni (bár nem brutálronda mint egy SanggYong).
A mechanika viszont masszív a Camry eredet ellenére is, és komolyabb gép mint a konkurrens flaszterterepjárók többsége. Az összekerékhajtás állandó, nem csak alkalmanként kapcsolódik be mint a legtöbb más hasonló autón. Az ausztrál alapváltozaton önreteszelő központi és hátsó differenciál van, míg a drágább modelleken elektronikus megcsúszásgátló ami egyenként fékezi a kipörgő kerekeket. Szabadmagassága 200 mm, így enyhébb terepre is lehet vinni, bár a felező hiánya miatt is könnyebben elakad mint egy Land Cruiser. (Ausztrália Fraser Szigete a világ legnagyobb homokszigete, aminek mély homokos csapásain csak terepjárókkal szabad járni. Túránk terepbuszsofőrjének is Klugerje volt, és állította, hogy az az egyedüli városi terepjáró ami ott elmegy.) Csak automata váltóval kapható.
Belsőre komfortos, de fantáziátlanul tervezett. A teljes hossz csak 4,7 méter (annyi mint a Subaru Legacy), de nagyon tágas és jól beosztott. Láb- és fejtér bőséges elöl és középen, és még a (csomagtérből kiemelhető, feláras extra) harmadik sorban is elüldögéltem félórákra a magam 178 centijével - bár hosszabb útra nem szeretnék. A második sor is mozdítható előre-hátra, 60-40 arányban osztott két része külön, és ezzel lehet a harmadik sorban lábteret teremteni.
Komfort még az alapmodellben is magas: automata klíma, CD játszó, villanyablak, távkapcsolós kulcsnélküli zár, stb, míg a csúcsmodellbe bőrkárpit, navigáció és villanymotoros ülésállítás is jár. Mindben ronda fekete viszont az összeskutyu, és a klíma gombjai egy ötvenes évekbeli rádió bakelitgombjaira hajaznak. Az ülések viszont kényelmesek, és a zajcsillapítás nagyon hatékony.
Dinamikusan semmi gond a 3,3-as motorral, mert szépen elviszi az 1,8 tonnát. A 2,4-as valószínűleg gyengus, de olvasmányaim szerint a hibrid villany- plusz benzinmotorja együtt sportautós teljesítményt ad. A magas építés és aránylag rövid tengelytáv miatt nem fekszi meg az utat úgy mint egy sportautó, és ez rossz úton bólogatásban meg a kanyarokban érződik. Én most is szívesebben vezetem még mindig sínautósan kanyarodó 12 éves Subaru Legacynkat, de nejemnek a Kluger smakkol a magasból való kilátás miatt.
Inni viszont iszik mint a gödény: 3,3 literes Klugerunk városban elfogyaszt 17-18 litert, és országúton is 11-et. Dízel nincs egyik piacán sem. A hibridváltozat kíméletes vezetés mellett valószínűleg jóval takarékosabb, de az ára sokkal magasabb.
Összességben egy masszívan megépített összkerékhajtású hétüléses (na jó, 5+2) családi autó, ami majdnem személyautós menetdinamikája mellett még enyhébb terepen is elmegy, és a buszlimuzinoknál biztonságosabb és sokrétűbben használható. Mindezért benzinfogyasztással fizet az ember.
Ha valakinek a benzinfogyasztás Magyarországon nem probléma, az USA-ból használtan privát importként jó vétel lehet, mivel Európában egyenrangú vetélytársa nincs: a testvérmodell Lexus RX330 nem kapható hét üléssel, más márkák meg nem közelítik meg terepjárókészségben és hagyományos Toyota megbízhatóságban.
Hibalista
- Eddig semmi, Toyota lévén remélem ez továbbra is így marad
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 9000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 12000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 14 l |
Előző autója? | Legacy, Volvo 240 | Következő autója? | Majd 10 év múlva meggondoljuk mire cseréljük. |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |
