A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Toyota » Hiace (1995)

Hiace 2.5 D4D, 102LE, Panel van long 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Kihalófélben lévő megbízhatóság

Szöveges ítélet

A történet ott kezdődött, hogy kellett egy legalább Transporter méretű kisteherautó, aminek legalább 900kg teherbírása van, és egy 750kg-os utánfutóval nem haladja meg a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget. Hát ez nem jött össze sajnos, mivel hosszú változat, ezért az autónak a megengedett legnagyobb össztömege 2800kg, ami ugye egy 750 kg-os futóval 50kg-mal meghaladja a 3500-at. De nem ez a lényeg. A Toyota szeretet régről árad, az első személyes élményem egy Toyota Dynaval (2006-os 2.5D4D) történt amibe a cégünknél több mint 900ezer km-t tekertünk bele közösen a kollégákkal úgy hogy az autó kulcsa járt körbe mint k.rva a falunapon.
Az elképzelés egy 2008 utáni (nagylámpás, EURO4) 117LE-s, összkerekes, hatszemélyes, dupla tolóajtós, klímás, vonóhorgos változat lett volna, de 4 hónap keresgélés után feladtam a küzdelmet. Ebből a jót vagy nem adják el, vagy a tulajok pontosan tudják hogy mi az ára és 15-17.000 eurókat kérnek a 10-12 éves példányokért is. Ausztriában élünk, itt elég gyakori az Allrad hajtással ellátott verzió, maga a Hiace típus viszont nagyon ritka, jelenleg összesen 8db eladó van az egész országban aminek a 90% olyannyira le van pusztítva hogy sehova máshova nem jó, mint mondjuk a Maghreb országaiba. Veszik is az arabok és feketék őket rendesen, különösen a régi 2.4-eseket, volt hogy mire odaértem megnézni a kocsit már megvolt a jegye Kongóba. Ezeket az autókat arra vették hogy menjenek vele, nem kímélte őket senki, se isten, se ember, festők, villanyszerelők, burkolók, kőművesek stb... Amúgy sok pékség is vásárolt ilyet itt kint a négykerék miatt, hát próbáljon már meg az ember egy hátsó kerekessel felmenni a Schneeberg közelébe hóesésben, vagy kiszállítani a friss péksüteményt a síparadicsomba. Aztán megnéztem a magyar piacot, ott is keresgéltem néhány hónapig de az összes megnézett példány egy mocsok volt. Volt aminek a jobb!! első ülésének a fele hiányzott, olyannyira ki volt szakadva. Kíváncsi lennék mennyi pénzem lenne ha csak annyi százforintost adnának ahányszor beszálltak a jobb oldalon. Hát még a baloldalon... És persze mind milliókért hirdetve elrugaszkodva a valóságtól.
Már teljesen elkámpicsorodtam mire feljött egy hirdetés Karintiában, igaz nem négykerék, meg nem is 6 személy, meg nem is 2008 utáni,meg nem is 117 LE csak 102, de szép állapotban reális áron kuplung hibával.
El is mentem gyorsan megnézni, számítottam rá hogy lesz egy kis rozsda, hála istennek csak felületi amit még nem olyan vészes szakszerűen kezelni. Az autó egy pékségé volt, csak a tulaj hajtotta 15 éven keresztül, végig a helyi Toyota szervizben kapta a kötelezőket, 126.000km mindezt számlával és szervizkönyvvel tudta igazolni, így hát megalkudtunk.
Belülről az álom kategória, se egy karcolás, se egy cigaretta által kiégetett ülés mintha 2-3 éves lenne, még a kormány is recés. Egyedül a vezetőoldali ülés szivacsa volt kissé megrogyva a sok ki-be szállástól és a bal hátulján volt egy kis nyomás valószínűleg nekitolatott valaminek.
Szóval ez egy 2006-os évjáratú, 3 személyes, "Kasten lang" tehát csukott áruszállító, már D4D 102LE-s de még nem a nagylámpás változat. Meglepődtem, de az évjárata miatt ez már megkapta az EURO4-et ami itt nagyon fontos mert (sokan nem tudják) de Ausztriába EURO2-vel egyáltalán nem, de vannak tartományok ahova EURO3-mal sem lehet behajtani, s állítólag jövőre jön a szigorítás így sajnos a régebbi hiace-k napjai megvannak számlálva.
Kívülről a klasszikus 90-es éveket idézi,de a sűrű fogas hűtőrács a közepén a tenyérnyi Toyota emblémával jelzi hogy az ezredforduló után gurult le a gyártósorról. Nekem szemből kicsit olyan amerikaias benyomást kelt, hátulról pedig a 104-es hívószámmal ellátott mentők jutnak eszembe, nem véletlen hiszen a karosszéria a hűtőrácsot és az első lámpákat kivéve mit sem változott 95 óta. Az enyém egy dupla tolóajtós hátul pedig felfelé nyíló változat, pakolásnál nagyon jól jön a két tolóajtó, a felfelé nyíló hátsó ajtó pedig megvédi a pakolandó árut az elázástól illetve menedéket is képes nyújtani egy kempingezés vagy fesztiválozás során;)
A vezetőfülke sem változott sokat 95 óta, ez már kapott egy vezetőoldali légzsákot és egy fordulatszám mérőt. Textilkárpit nincs, az ajtók műanyag borítása kopogós műanyagból készült, legalább könnyű takarítani. A középkonzol mint egy faék semmi bonyolultság nincs rajta, balra jobbra lehet tologatni a fűtéscsapot, irányítani a légbeömlést, a ventilátor erejének erősségét valamint hogy belül keringesse a levegőt. Kiégett 15 év után a középkonzol és a kilométeróra egyik világítása, 1db csavarhúzóval kicseréltem az összes izzót no igaz nem gyárira, mert darabja 8500HUF lett volna, vettem helyette az Obiban 275 HUF/db.
A központi zár mellett az egyetlen extrának nevezhető funkció a hátsó ködlámpa kapcsolója mellett található téglalap alakú gomb, ami megnöveli az alapjáratot. Nagyon hasznos télen -10 fokban, mire lekaparom a jeget már nagyjából langyos levegőt szokott fújni. Az ablak kurblis, a tükröt is kézzel kell kívülről állítani. Sajnos az előző tulaj nem rendelt bele amolyan majrévasat a baloldalra ami a beszállást megkönnyíti, én vettem bele bontóból 10.000 magyar pénzért, sokkal könnyebb így behuppanni.
Az egész autó annyira puritán, hogy szinte már unalmas hogy nincs mit rajta javítani, én pontosan ezért imádom.
A kedvenc részem a motortér. Sajnos ez már nem olyan egyszerű mint a 2.4D-k, de megfelelő odafigyeléssel és karbantartással ez is elmegy akár egymillióig anélkül hogy a főbb alkatrészeket ki kellene cserélni. Igen az enyémben volt egy kuplungcsere 126000-nél, de úgy gondolom ez megbocsátható ennyi rakott városi kilóméter után egy olyan helyen, ahol a boltok olyan utcákban vannak ahová az autó egyesben megy fel. Akkora szíjak vannak a motorra építve, amit a traktorokba szoktak szerelni. Ez is azt mutatja, hogy ezt az autót a használatra tervezték, nem pedig arra hogy színházba járjanak vele. Minden elérhető, az izzócsere kb 3 perc. A szerelőm szerint nem jellemző a porlasztók meghibásodása, de meghálálja a minőségi gázolajat, amit az autó fogyasztása is tükröz. De erről majd később. 2494 köbcenti, 4 henger és 75kw nem sok, de arra pont elég hogy dinamikusan mozgassa ezt a kasznit, könnyen lehet vele meglepetést okozni egy gyorsításnál. Indításkor azzal a jellegzetes Toyota cákcákk-kal indul amit a toyotások álmukból felébresztve is megmondanak hogy épp egy hiace röffent be. Motorja nagyon szépen jár, ketyeg mint a japán óra, szinte lehet hallani ahogy a szelepek dolgoznak. Nincs benne DPF, meg ADBlue, a 75 kw teljesítmény 3600-as fordulaton adja le, de teljesen fölösleges addig forgatni, én üresen 2400-nál elváltom a sebességeket. A motor olyannyira nyomatékos, hogy 0-ról akár harmadikban is elindul gázadás nélkül egyenes terepen. Váltója pontos, rövid, az egyes pont arra jó hogy megmozdítsa az autót és már lökhhetjük is a másodikat, harmadiktól lehet vele igazán gyorsulni. Én óra szerint 100-zal járok vele ami a valóságban 92-93km/h, ekkor még elviselhető a motor és a szélzaj, ekkor pörög 2500-at. 110-nél 2700-at, ekkor a legnagyobb zajterhelés (77dBA), 120-nál 3000-ret itt érdekes módon halkabb a motor de a fogyasztása megnő nagyjából 1-1,2 literrel. Nálunk, normális használat mellett(max 3-400kg terhelés, város-országút-autópálya)30 tele tankolás összesítése alapján pontosan 8 liter az átlagfogyasztása. Ezt döntse el mindenki hogy jó-e...A legkevesebb fogyasztása 7,1 L/100km volt, óra szerint 95-tel, a legmagasabb 9,2L/100km óra szerint 145-tel csak pályán. Az üzemanyag minőségét jelzi a fogyasztás is, ha a legolcsóbb diszkont kúton tankolok egyből 8,3-8,4 literre kúszik fel, ha legalább egy ÖMV vagy SHELL kúton töltöm tele általában 8 alatt lehet tartani, nyáron 7,4-7,7L/100km.

Futóműve billegős, úttartása üresen kissé labilis, igazi énjét terhelés alatt mutatja meg. Nagyon könnyű vele fordulni, teherautóhoz képest jó a forduló szöge, városi parkolásnál is nagyon könnyű vele manőverezni. Még a feleségem is tud vele parkolni ;)
Szerintem a HIACE egy életérzés, lassan, de biztosan mindenhová elmegy. Olyannyira megszerettük, hogy ezzel voltunk nyaralni is, ebben a pandémiás időszakban jól jött hogyha már szállodában nem is de a szabad ég alatt tudtunk benne aludni.
Van viszont amit nem szeretek benne. A raktérelválasztó és a tető között valamelyik csavar zörög, de hiába próbálgatom őket egyszerűen nem jövök rá, hogy mi lehet a baj. 100 fölött hangos, egy 500km-es út kimondottan fárasztó tud lenni a zajterhelés miatt. Nyáron a fülke hamar felforrósodik és mivel nincs benne klíma, nem árt ha van az ember nyakában egy törölköző. Sok alkatrészt csak gyáriban lehet hozzá rendelni csillagászati áron, pl. felnikupakok, én speziell Dubaiból rendeltem hozzá 4 db-ot 140euróért.

Eddig a kuplung, a rozsda és a az első fékbetéteken kívül nem kellett rajta semmit sem cserélni, a következő szerviznél valószínűleg izzítógyertyát kell cserélni.

Előtte főleg a VW konszern által fabrikált autókat használtam, volt legendásnak mondott TDI passatom, Golfom, PDTDI Superbem, Audim, Caddym, T4-em, elnyűhetetlennek hitt LT-m de elegem lett az állandó félelemtől, az elöregedett konstrukcióktól. Többször kellett kettőstömegűt cseréltetnem, turbót felújíttatnom, légtömegmérőt / turbónyomásszabályozót cserélni, fészkeket marni, szoftverfrissítés kutyaf..a. Volt hogy elkopott a vezérműtengely! És akkor ugye himbák és egyéb finomságok cseréje. Nem túlzok ha azt mondom hogy az elmúlt néhány évben több milliót hagytam a szerelőknél egyéb javításokra. Na ebből lett elegem, inkább kompromisszumot kötöttem és járok ezzel a hangos dobozzal mint hogy vagyonokat hagyjak a szerelőnél.

Ez nem a világ legjobb autója, sőt. Puritán, egyszerű konstrukció kényelmi extrák nélkül, de rendszeren karbantartás és szervizelés mellett még hosszú évekig biztosan lehet rá számítani, amíg a környezetvédelmi előírások engedik.

Hibalista

- Kuplung, (az előző tulaj hibája), izzítógyertyák, első fékbetétek

Ide hordtam szervizbe

Ismerős

Értékelése: 6

Képek az autómról

Fenntartási költség (9) Évjárat 2006
Kényelem (5) Használati időtartam 1 év
Teljesítmény (6) Km vásárláskor 126000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 20000
Szerviztapasztalat (9) Átlagfogyasztás 8 l
Előző autója? Passat 1.9PDTDI Következő autója? Hilux
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.7/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Toyota Hiace 1995

További ítéletek (101 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)