Atomvillanás
Szöveges ítélet
Nagyon megbabonázott már az elején a Karotta videója alapján, mikor átkelt vele az Alpokon Barcelónából jövet.
Mikor autónézegetésbe fogtam még nem volt elérhető árban, pontosabban még nem volt elég rá a pénzem, ezért másban gondolkodtam. Be voltam sózva, de aztán mégis vártam még egy évet s csak ezt vettem, ami nekem az autós álmom egyik legje! Nagyon csinos, akármikor meglátok egyet vagy a sajátomat a parkolóban rögtön felvillanyozódok. Az egyáltalán nem érdekel, hogy a mostani felvágós világban, ahol sokaknak csak a minél nagyobb lóerő számít, nem elég egy ilyen rendes sportautónak a Toyota jelvény. Hiába voltak jó sport(os) autói a Toyotának (Supra, Celica, MR2), mára kissé más a helyzet. "Az a szürke nép autója" - mondják a Toyotára. "Nekem német prémium kell. Az mutatja ki vagyok." Mit sem érzékeltetnek jobban az eladási statisztikák. Másból fél év alatt fogy annyi, mint ebből 5 év alatt.
De elég a filozofálgatásból, menjünk! :)
Eszméletlen közvetlen. Mélyen ülök, pompásan jól tartó ülésekben, ebben aztán lehet kanyarogni! A motortérben is iszonyat alacsonyan van minden, a motorháztető szerintem még alasconyabbra is kerülhetett volna, ha a forma úgy kiadta volna. A váltó melegen rövid úton klattyan, már ez is más mint amit megszoktam. Direkt, egyértelmű, könnyed mégis van valamiféle kis karcossága, ami direkt jól áll neki. Sportautó, rá merem mondani. Ahogy 4-5 ezertől üvölt a motor, mindenképp ez az érzés, s ahogy kormányozni lehet az meg valami csoda! Ez a direktség fantasztikus, nincs késedelem, az autó azonnal reagál a kormánymozdulatra, mint egy gokart. Éles, mint egy penge. Figyelni is kell országúton meg sávszűkítésnél, mert pici mozdulatra is már ívet vált az autó. Miért nem is ilyen van minden autóban!! Jah, mert ahhoz ilyen futómű is kellene! Nem billeg.... érdekes, mégis rugózik. Rosssz úton is teljesen használható, s emiatt napi használatban is.
Meg amiatt is, mert van használható csomagtere, sőt a hátsó ülés egyben előre dönthető. Még egy monti is befér kiszedett első kerékkel. Persze minden viszonylagosan értelmezendő. Egy normál családi autóhoz képest persze kicsi a csomagtér, de 2 személyre megteszi, legfeljebb egy-egy táska, hátizsák kerül a hátsó ülésre is, mondjuk egy horvátországi nyaralásnál.
Sok szigetelés nincs, a kerekek felől átjön az út és a gumik zaja (különösen vizes úton lehet jól hallani a vizes kerekre tapadó kis kövek felcsapódását), de 160-ig csendesnek mondható autópályán utazni.
A 6. fokozat amúgy is kímélő fokozat, sokat ejt fordulatban is és valahogy még a kipufogó is csendesebb. Ebben lehet vmi trükk. Ugyanis ugyanazon a fordulaton más fokozatban már előjön a kipufogó morajlása. Ami amúgy elég csendes, túlontúl is (elkelne neki egy kis hang), inkább a motor üvöltését hallani. Ami amolyan versenyautós üvöltés. Nekem legalábbis mindenképp. A subarus bububu-zást nem adja, annak ellenére hogy Subaru boxer. De más fejlesztés, mint az azokban lévő (itt nem a BRZ-re gondolok). S szinte könyörög hogy pörgessük, olyan könnyen szalad bele a tiltásba (7400). Olyan könnyen, hogy előzés közben nem egyszer meglepetésként ért a hirtelen megtorpanás ami a leszabályozási fordulatszám elérésekor ért. De egy gyors váltás és folytathatjuk a száguldást, mert pont annyit ejt a váltó, hogy újra 5 ezer körül vagyunk, amikor jól húz a motor. Be lehet állítani figyelmeztető villanást és hangjelzést is egy adott fordulatszám elérésére, (amit azóta meg is tettem) s ez hasznos, mert ha nem nézünk is rá a fordulatszámmérőre is látjuk a periférikus látómezőnkben, hogy váltani kéne már.
A gyorsulás sportautós mércéhez képest nem valami fényes (7,5), de ebben az autóban nem is ez a truváj, hanem a kanyargás. Voltam párszor a lillafüredi úton vele, atomvillanás voltam mindannyiszor. Sportmotornak sincs ott esélye. S ezt nem csak úgy mondom! Hihetetlen kanyartempót tud, a fékjei igen jók, jól lassítanak, de legutóbb sikerült itt elmelegítenem őket (puha lett a fékpedál és a lassítás is gyengült). Ezt nem hittem volna. Ezután cseréltettem a fékolajat (a tárcsák és betétek újak voltak), de még ezzel nem volt alkalmam ilyen módon meghajtani. Hogy ez volt-e a probléma vagy nagyobb fékek kellenének alá, meglátjuk. Mindenestre egy márkatársam Subaru WRX fékekre cserélte, ami 17 collos, a 16-os helyett (a kerekek 17-esek, de látszik hogy 16-os kerekek is felmennének). Fogásra a gyári is jó, hisz 120-nál is leblokkoltatom, ha kell, max az elmelegedés...
A sperrdifi (Torsen-féle, egy ideje már a Toyotáé a jog) elég direkt, kicsit nagyobb gázadásra összezár és már dobja is a seggét elfordított kormányállásnál. Ez vizes úton nagyon alattomos tud lenni, még bekapcsolt elektronika mellett is. Ami nem elég hülyebiztos, ráadásul elveszi a gázt és lehetetlenség gázzal kihozni a slamasztikából. Van sportmód is, ahol nagyobb driftet enged szárazon is. Kb ennyi jön össze (90 fok) vizes úton normál állásban is, ami elég ijesztő is tud lenni. De persze tisztában vagyok ezzel és csak direkt idézem elő az ilyet, nem óvatlanságból. Teljesen kikapcsolt módban aztán mehet a móka egy arra alkalmas helyen!
A gyárilag szerelt eco-gumik vizesen katasztrofálisak, fél év után el is drifteltem őket egy drift-tréning alkalmával, mert még kopni se nagyon akartak. Ezért is szerelik ezzel, hogy könnyen táncba hozható legyen. Szárazon nem is gond, de ha napi használatban van az autó, akkor vizesen ez már nem megengedhető számomra.
Amúgy az egész autó egy Subaru. Mindenen Subaru felirat van (műanyag elem hátulján, fékeken, stb). Ez nem csoda, hisz a Subaru gyártja, de a koncepció a Toyotát dicséri, illetve a szelepvezérlés az ami az övé. Ezért is tud 2 liter szívó 200 ló lenni. Minél többet megyek vele, rájövök, hogy jó ez így. Eleinte kívántam volna én is még több erőt (mint páran említik ezt), de ha folyamatosan 4500-7400 között tartom a fordulatot, akkor nagyon húz és engem ez kielégít. Így is bőven ön- és közveszélyes lehet lenni, más gyors tempójú autózáshoz képest is már lehengerlő egy kanyargós úton.
A fenntarthatósága sem vészes, a 0W-20-as olaj kicsit drágább mint egy 5W-30-as, hátul is belső hűtésű féktárcsa van, s min 98-as oktánszámú benzint kíván. De ilyen pörgős motornál ezeken nem csodálkozok.
Autópályán 130-nál 6,9-es fogyasztási átlagot is lehet hozni. Ha rúgja az ember egy hegyi szerpentinen akkor 10-11-t (átlagra jön ki ennyi).
Súlyelosztása az első-hátsó tengelyen 53-47%. Keret nélküliek az ablakok, imádom. Tökéletesen beilleszkednek a gumikéderek alá, nem értem az újságírók rinyálását emiatt. Innen nem jön több szélzaj, de mennyivel szebb így! Belülről is teljesen elégedett vagyok. Sok technikai hókusz-pókusz nincs benne, nincs sávtartó elektronika, bla-bla, egyszerűen semmi. Sima tempomat meg okoskulcs és ennyi. De nem is ezért vettem, hanem a vezethetőségéért. Ezért van aluminiumból a motorháztető és a tető is. Olyan vékony a lemez, hogy csak úgy kong mikor megütögetem. Épp ezért van benne egy él ami merevíti s így vékonyabbra vehették, amivel súlyt nyertek. Az egész autó 1240 kg.
Akármikor ránézek gyönyörködök benne, olyan szépnek találom. :)Gyöngyházfehér, jól áll neki. De úgy látom nemcsak nekem tetszik. :) Nem is sejtik sokan a kobra-orr alatt milyen technika, s pláne milyen vezethetőség rejlik.
One of the ultimate driver's cars!
Update 95 ekm (kb +30 ekm az előző óta):
Továbbra is imádom, teljesen elégedett vagyok vele. Minden úgy működik ahogy kell. Olajcsere 10 ezrenként, semmi egyéb.
A fékeket azonban cseréltem nagyobb teljesítményűre (versenypályán is használható) ill. kapott egy kipufogó tuningot (Milltek resonated cat-back). Nagyon elégedett vagyok vele, végre szól is valahogy, gyorsításnál dörmög ahogy kell (eddig csak a motor hangját lehetett hallani), egyenletes tempójú haladásnál meg elhalkul (ahogy kell :-) ) Illetve ahogy beindul emelt fordulatszámon az frenetikus! :-)
Hibalista
- Mióta nálam van még semmi. Előző tulaj gumikédert cserélt a jobb oldalon.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (6) | Évjárat | 2012 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 63000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Focus 1.8 benzin | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
