Dízelcica
Szöveges ítélet
A KEZDETEK
Kicsit több mint 2 éve ültem bele nagy várakozással új Versomba.
A vásárláskor az alap Premium Avtív felszereltséghez csak egy leszerelhető gyári vonóhorgot (viszonylag diszkrét kivitelű), hátsó parkolóradart és bluetooth kihangosítót rendeltem. A gyári 17 colos felnik helyett egy 16 colos Pitlane felnit kértem. Ez sokkal szebb és a magyar utakra sokkal jobban passzol egy 16 colos felni. Azóta többször bebizonyosodott, hogy jó döntést hoztam. Kb. a hajamat téptem volna, ha leverem a felnit valami kora tavaszi kátyúban.
TELJESÍTMÉNY, VEZETHETŐSÉG:
A teljesítménye és a nyomatéka számomra minden várakozást felülmúlóan meglepett (1,6-os benzines Focusból ültem át). A turbó – az előző hozzászólókhoz hasonlóan – valóban kicsit lomhán éled, 1600/min fordulatszám felett viszont rettenetes tud lenni, ha az ember kihasználja a motor teljes potenciálját. Autóstársaimnak számos alkalommal okozhattam komoly fejtörést, mivel ez az autó első ránézésre leginkább egy szelíd báránynak tűnik. Hatalmasakat lehet vele előzni, kigyorsulni zöldre váltó lámpánál, kanyarban – a magas kasztni ellenére – nagyon magabiztos. Kb 5000 km alatt meg lehet szokni a turbó lassú reakcióját illetve azt, hogy a kormány talán kissé pontatlan és puha. (aki előtte nem vezetett pl. BMW-t annak ezek a hamar megszokható „gyengeségek” fel sem tűnnek). A motor nyomatékára jellemző, hogy nedves úton nyomatékcsúcs közeli fordulatszámon akár 4-es fokozatban is hajlamos lenne elpörögni a kerék (persze ha a kipörgésgátló nem avatkozna közbe).
Mért adatok: gyorsulás 100-ra (kipörgésgátlót kikapcsolva) 8,7 s, végsebesség (Rosenheim és München között az Autobahn-on) óra szerint 234 km/h, GPS szerint 217 km/h (205/55 R16 téli gumival)
KÉNYELEM, BELSŐ TÉR
A kartámasz valóban eléggé „japánosra” sikeredett. Nagyobb növésű ember lévén (185cm) én valójában az anyósülés kartámaszát használom, ha egyedül utazom. Az viszont nekem kényelmes.
A kartámaszon kívül mindazonáltal kizárólag szuperlatívuszokban tudok beszélni a belső térről. Nem zörög semmi, minden tároló nyílik és csukódik mint a parancsolat, hihetetlen csend honol odabenn menet közben (nagyobb sebességeknél is inkább a szélzaj hallható, mint a motoré). A hátsó traktus variálhatóságára nem igazán találok szavakat. Versom volt már kisteherautó, szállítottam vele szekrényt, könyvespolcot (szétszerelés nélkül), volt már számos alkalommal hálószoba (ha nem is keleti kényelemben, de 2 ember kényelmesen tud aludni benne), voltunk vele síelni (4 fő és teljes sífelszerelés és egyéb egy hétre való holmi, síbox gondolata fel sem merült), költöztem vele Írországba (na annál jobban még nem volt megpakolva, de minden szükségest sikerült kihoznom). A sötétített hátsó üvegek számos alkalommal tették lehetővé számomra, hogy viszonylag forgalmas helyeken is szunyálhattam egyet teljes nyugalomban.
FOGYASZTÁS, SZERVIZ
Fogyasztása teljes mértékben a használattól függ. Az 1,6-os 100 lovas dízel feelinget el lehet felejteni. Ez egy 1600 kg-os, 2,2-es 177 lovas kocsi.
Tankolástól tankolásig mérve nekem az alábbiak jöttek ki.
Többnyire városban gyepálósabb stílusban: 9-10 liter/100km
Otthoni körülmények között vegyes használatban: 7-8 l/100 km
Autobahnon tartósan csúcsteljesítmény környékén(200 alatt csak ritkán): 11-11,5 l/100 km.
Franciaországon keresztül, autópálya, 130 km/h, tempomat végig: 6,9 l/100km
Írországban 90-100 km/h nyugodtan, egy-egy nagyobb előzéssel: 6-6,5 l/100 km
Eddig egyetlen funkcionális probléma akadt az autóval. A klímapanelen a vezetőoldali hőmérsékletszabályozó gomb ment tönkre. Garanciában cserélték az egész klímapanelt.
Eddig kétszer fizettem többet mint 40 ezer forintot a kötelező szervízeken. 90000 km-nél első fékbetét csere (összesen 85 ezer ft), 105 ezer km-nél pedig nagyszervíz(összesen 82 ezer ft).
VERSOM VISZONYA A TÖBBIEKHEZ
Bár egy autó nem elsősorban arra való, hogy másokkal méregessük magunkat, mindazonáltal szívünkre téve a kezünket – és nyugodtan tartsatok gyarló embernek - kinek ne esne jól az aszfaltba döngölni egy 2.0 TDI Passatot vagy egy 2.0 TDI A4-es vagy A6-os Audit vagy egy 1.8T A6-ost vagy említhetnék akár egy agyonchippelt, szánalmasan füstöt okádó 2.0 TDI Seat Leont vagy Golfot és a sort még sokáig folytathatnám. A teljesítményben alsóbb kategóriás autókról azért nem ejtek külön szót mert - amennyiben kicsit sietősebb üzemmódba kapcsolom Versomat - velük gyakorlatilag nem egy dimenzióban autózom.
Számos alkalommal szeltem keresztül Németországot az Autobahnon, ahol a gyors sávban az elfogadott utazótempó valahol 160 és 200 km/h között van. Ha ez alatt közlekedsz kíméletlenül levillantanak és letolnak, gyorsabban viszont tényleg csak néhány Porsche, BMW esetleg Mercedes megy. Eddig még egyetlen alkalommal sem fordult elő, hogy nehéz helyzetbe kerültem volna, minden probléma nélkül „megtűrnek” a gyors sávban köszönhetően annak, hogy egy-egy forgalmi belassulás után is gyorsan vissza tudom nyerni az utazótempót. 100 km/h felett rálépve a gázra nem is kell 6-osból visszakapcsolni, hogy felvegyem a ritmust a többiekkel az Autobahnon.
AMI NAGYON TETSZIK
-az egész kocsi egyben
Elfogultságomat félretéve
- motor
- variálhatóság a hátsó traktusban
AMI NEM TETSZIK
- fedélzeti computer, ez elég viccesre sikeredett
- műszerfal háttérvilágítás fényerejének állítása
- kartámasz
- nekem egy kicsit túl érzékeny az automata ablaktörlő, én egy kicsit később kapcsolnám, pedig a legkevésbé érzékeny fokozaton használom.
Hibalista
- Vezetőoldali hőmérséklet szabályzó gomb. (Az egész klímapanel garanciában cserélve) -
Ide hordtam szervizbe
KOTO, Kaposvár
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 114000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Focus 1.6 benzines | Következő autója? | Még korai, de valószínű Toyota |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.6/10) |
