M?szaki remekm?, amit nehezen tudtam megszeretni
Szöveges ítélet
A kocsi egyetlen, de annál szörny?bb és kibírhatatlanabb gyenge pontja: az ELS? ÜLÉS. A vezet?ülés els?sorban, persze az els? utas ülés is ugyanolyan, de az utas könnyen segít magán: maga alá húzza a lábait. A vezet? ezt nem teheti meg, mert a lábai oda vannak kényszerítve a pedálokhoz kinyújtott helyzetben. A hiba nehezen fedezhet? fel, és a tesztvezetés során nem derül ki: akkor csak azt érzi a leend? Corolla tulajdonos, hogy "valahogy lent ül, lyukban ül" - és tényleg abban ül!!
Az ülés leírása és hibája is egyben a következ?: az ül?lap két részre van bontva: egyrészt egy 28 cm x 28 cm- es négyzet (ül?lyuk) aminek az alátámasztása puha, süpped?s, majd ez "ízesül" egy MEREDEKEN FELFELÉ TARTÓ, jóval keményebb anyagból készült combtámasszal, ami TÚLNYÚLIK az ülés oldalrészén és kb. 5 cm el?reugrás után HEGYESSZÖG?, MEREDEK ÉLBEN VÉGZ?DIK. Ez kb 1. óra után már roppant kellemetlenül belevág a vezet? combjába közvetlenül a térdhajlat fölött, kb. 2 óra hossza után már élénk fájdalommal, lábzsibbadással jelzi, hogy "sikerült" a vezet? lábában a vérkeringést csaknem teljesen leállítani, és itt kell abbahagyni! Mármint a vezetést, mert innent?l már a vezet? semmi másra - (A FORGALOMRA SEM!) nem tud figyelni, csak a saját egyre romló közérzetére, és ezért ez már k?kemény forgalombiztonsági szempont, korán sem puszta kényelmi dolog, ahogy azt sokan lesajnálólag szokták min?síteni. Reméljük, megúszta baleset és lábtrombózis nélkül.
Miután új kocsimat egy ilyen - kétségtelenül roppant bosszantó - primitív hiba miatt nem akartam eladni, megpróbáltunk olyan házilagos megoldást keresni, ami az ülést is gyári állapotában hagyja, de viszont a hibát elhárítja. Végül EGY ÜGYES KÁRPÍTOS ÉS EGY VARRÓN? segítségével megoldottuk a kérdést, amit leírok, sorstársaimnak is okulásul - és esetleg követend? tanácsképpen:
Ki kell mérni az "ül?lyukat" (28cm x 28 cm), majd el?re folytatva a combtámaszt (vigyázat, az "ízesülés után" szélesedik!) és egy ügyes kárpitossal csináltatni kell egy laticel kispárnát, amit be kell vonatni pamutos, nem nyúló bútorhuzattal. A "kispárna" az ül?lyukban legyen egyenletesen 3 cm magas, majd el?re folytatódva FOKOZATOSAN VÉKONYODJON, és a "combtámasz" kb. felénél érjen véget. Majd a varrón? az egész ül?részre szabjon méretre egy ugyanolyan bútorhuzatból készült takarót (28x28 cm, plusz29x 34 cm - el?re szélesedik!! - plusz el?l-hátul 5-5 cm ráhagyás). Ezután be kell szegni, és a szegett részhez legalább 4 db er?s, nem nyúló pertlit kell varrni kb 2x60-65 cm hosszban. Most két emberes munka következik: a "m?" felhelyezése: segít?társunk behasal jobbról balra az els? ülés mögé, a másik fél pedig el?ször rendeltetési helyére behelyezi a kispárnát, majd letakarja a huzattal. Ezután el?lr?l hátra nyúlva, társunk kezébe adva, (hogy párhuzamosok találkozzanak) hátra nyújtjuk az els? pertliket, miután a hátsókat egyszer?en lef?ztük a háttámla és a ül?lap között. Most az el?l dolgozó teljes súlyával ránehezedik arra a bizonyos szigonyszer?en el?remered? "élre" és lenyomja az ülés oldalfala magasságáig. A kocsiban fekv? fél ekkor, ebben a helyzetben feszesre húzza és megköti jó alaposan a pertlit. A m?veletet négyszer megismételjük.
A hiba ezzel elhárult: a "bevágóél" a huzat által le van szorítva, és ez egyben fixálja a kispárnát is, ami így nem mozdul el be-és kiszálláskor.
Csak megjegyzésképpen mondom: kár egy ilyen m?szaki remeket egy ilyen primitív hibával gyakorlatilag "viselhetetlenné" tenni. (Az ember nem szívesen ül vezetés közben KÍNPADON, márpedig a jelenlegi Corollák ülése gyárilag AZ!!!)
A fenti házi megoldás a hiba nagyját elhárítja, bár igazi, ergonómikus, mondjuk franciás kényelm? (!) ülést így se várjunk el.
Az itt leírt hiba megfigyeléseim és közvéleménykutatásaim szerint testmagasság-függ?: a legalább 185 cm-es, vagy ennél magasabb vezet?knél nem jelentkezik, ?k azt sem tudják, hogy mir?l is beszélünk. Érthet?: az ilyen emberek lábszárcsontja is és combcsontja is annyival hosszabb, hogy az a bizonyos él, ami itt a legnagyobb problémát okozza kemény bevágásával, az ? combjukat EL SEM ÉRI. Na, de ez nem mentség: én 172 cm magas vagyok, (súlyom 79 kg), és nekem már elviselhetetlenül kínos érzést okozott. Azt hiszem ez a testmagasság ABSZOLÚT ÁTLAGOS (vannak ennél alacsonyabb növés? vásárlók is: nem irígylem ?ket!), és szerintem egy kocsit ÁTLAGOS TESTMÉRET? emberek számára kell tervezni, és nem hivatásos kosárlabdázóknak, és más, igen magas embertársaink számára! (Vagy írják ki az árcédulára: csak 185 cm testmagaság fölött érdekl?djenek!). Ez így lenne korrekt.
Azért a Toyota mérnökei szétnézhettek volna: nem is kellett volna messzire menni, csupán a "szomszédos" "Dél-Koreába"!! A KIA, a CHEVROLET LACHETTI, és a HYUNDAY ugyanígy két részb?l készíti az ülés ül?lapját, DE!! egyrészt, eleve egy síkban és egyféle anyagból készíti, az ül?lap els? része szépen, illend?en LE VAN KEREKÍTVE, és mindemellé még azt a "m?szaki csodát" is biztosítják, hogy a vezet? talál az ül?lap bal alsó peremén két kis tekerenty?t, amivel TETSZ?LEGESEN SZABÁLYOZHATJA A KÉT LAP-RÉSZ EGYMÁSHOZ VISZONYÍTOTT MAGASSÁGÁT, s?t, d?lésszögét is! Tehát a dolog "ki van találva", csak épp le kellett volna másolni, és már se lenne semmi baj. Szándékosan hoztam fel példának JÓVAL OLCSÓBB típusokat, hogy jogos legyen a kérés: ha azok annyi pénzért ezt meg tudták csinálni, akkor a Toyotának a 4 millához közel erre már nem futotta?? Vagy mi van?
De tudok a mai kocsik közül olyat is felhozni, aminek az els? ülése ül?lapja egy darabból van, és maga az ülés pedig olyan kényelmes, ergonómikus, hogy már pusztán a beleülés is fizikai élvezetet okoz: ez pedig a NISSAN MICRA-ban található. Az is olcsóbb, mint a Toyota! Egyszer?en nem értem, de mindenesetre, ha a Toyota mérnökei nem emberelik meg magukat és nem tesznek EMBERNEK VALÓ ülést az egyébként csodálatos kocsijukba, akkor ez rövidesen az eladási listájukon is meg fog látszani - amire pedig olyan büszkék. Mert az ember nem kínlódni ül bele a kocsiba, hanem szeretné ott komfortosan, kényelemben érezni magát!!
(És ne feledjük el a FRANCIÁKAT! - akiknél a sorrend: els? az ergonómia, második a vezet? ABSZOLÚT KÉNYELME, aztán nagy szünet, és úgy a többi szempont! És az áraik is igen versenyképesek!)
Hogy valami jót is írjak jelenlegi Toyotámról: kiváló érzékkel vették észre a tervez?k, hogy miközben mindenféle kevert metál szín? kocsik róják az útjainkat, addig a klasszikus TISZTA SZÍNEK szinte eltüntek. Nosza rajta: "eleresztettek" egy "HÓFEHÉR" fantázianev? színt (az enyém ilyen, nem gy?zök benne gyönyörködni), pedig a "titka" roppant egyszer?: a tökéletes festési technika mellett nem alkalmaztak semmiféle "megtör?" színt: ha télen ráesik a hó, akkor látszik, hogy valóban tökéletesen megegyezik a színük. Nyáron meg szinte "világít". Ez a szín, és a valóban hatékony, gyárilag szürkített "h?véd?" ablakok azt eredményezik, hogy nyáron rendkívül kellemes a leveg? h?mérséklete a kocsiban, noha van klíma, de alig használtam. A hófehér "visszarugja a meleget", a szélvéd? és a többi üveg is hatékonyan véd a h?- és UV sugarak ellen. - Megnézetem a többi gyár "fehér" kocsi kínálatát: ilyen megnevezéseket találtam: "tojásfehér" (itt egy árnyalatnyi sárgás szín van hozzáadva a fehérhez), "gleccserfehér": itt a "megtör?" szín a KÉK, vagy "mészk?fehér", itt viszont egy gondolatnyi feketét tettek a fehérhez. De mindez csak akkor derül ki, ha a "hófehér" Toyotámmal melléjük állok. Tehát: BRAVÓ Toyota fest? m?hely: kiváló munkát végeztek azzal, hogy VISSZATÉRTEK A TISZTA ALAPSZÍNEK EGYIK LEGSZEBBJÉHEZ.
Ugyancsak nem-metál színben van még a Toyota Corollának egy másik "csodálatosan elkapott" színe: ez pedig a tiszta T?ZPIROS. (Ilyet csak a szalonban láttam állni: gyönyör? volt!) Azt hiszem, itt is az a dolog nyitja, hogy minden kever?szín mell?zésével az alapszínhez tértek vissza, amit már-már elfelejtettünk. Állítom, mindenki megfordul utána az utcán! F?leg FIATALOKNAK AJÁNLOM, nekem, a 63 éves életkorommal már kissé bizarrnak t?nne. Mindkét sima lakkfestés TÖKÉLETES TECHNOLÓGIÁVAL VAN FELHORDVA, ez adja a rendkívül szép, esztétikus összhatást!
Furcsa: a jó dolgokat nem másolják le az autógyárak, míg a rosszakat annál inkább: a középkori várak l?réseire emlékeztet? keskeny hátsó ablakok, amiknek az amúgy is csekély látóterébe még jócskán belelógnak a hátsó ülés fejtámaszai, a BRUTÁLISAN VASTAG "C" oszlop, amit?l nagyon óvatosan lehet csak kitolatni a parkolóból, mert az oldalról jöv? gyalogost, kerékpárost semmi módon nem lehet meglátni, így elütésük szinte kivédhetetlen, olyan nagy a C oszlop "holttere", de az A oszlop se jó helyen van, épp megfelezi a látómez?t, de az legalább keskeny. - Ám itt mentségül szolgáljon, hogy ez nem csak a Toyotára jellemz?, alig tudnék olyan ötajtós mai kocsit említeni, ami ne szenvedne UGYANEZEKBEN a hibákban!
Egyébként a Toyotánál az, hogy nem tör?dnek a vezet? kényelmével, "egy cseppet se haladó" - de hagyomány. Ezt megel?z?en volt egy 1996-os, szintén szalonból vett ötajtós Toyota Corollám, annak meg a vonalzóegyenes, vesetámasz nélküli háttámlájával nem tudtam megbékélni: miután addig nem tapasztalt HÁTFÁJÁSOM el?ször megjelent, majd állandósult, sürg?sen megszabadultam t?le.
Egy szó, mint száz: a vezet? AZ ÜLÉSBEN ÜL, és nem pedig az AUTÓBAN és a m?szaki paraméterekben (amik magasan kategóriájában a legjobbak!) Ezért az az autó, amelyiknek rossz az ülése: rossz autó, legyen az EGYÉBKÉNT bármilyen jó is. Els? megfontolásban okvetlenül így gondolkodik az átlagvev?, s csak aztán kezd el házilagos megoldásokat keresni, hogy nagyszer? kocsijában legalábbis elviselhet?en érezze magát!
Végezetül egy talán meglep? kérdés: tökéletesen abszurd az az álmom, hogy valaha egy Toyotát úgy kínálnak a szalonban, hogy ezzel az üléssel van gyárilag szerelve, de opcióban, ráfizetéssel még lehet válogatni két-három féle ALAKÚ ÉS FORMÁJÚ ülés között?? (Szándékosan hangsúlyoztam az alakot és formát, mert a huzat színe itt sokadrangú, a lényeg, hogy ne m?szálas legyen, mert annak az életteni-ergonómiai tulajdonsága igen rossz. - Nem szell?zik, szinte f?t, ami nyáron fölöttébb kellemetlen!)- Ha aztán valaki az opcionális ülést választja, a megvételnél eleve kicserélnék, tehát a gyári ülés "megmaradna". (Fel lehetne használni a törött kocsik javitásánál, ahol az ülés sérült, tehát nem menne kárba!) A "shop"-okban annyi badarságra el lehet szórni a pénzt, aminek aztán semmi haszna, ENNEK VISZONT IGEN NAGY GYAKORLATI HASZNA LENNE! És, ha a Toyota "jönne ki" els?nek egy ilyen ötlettel, még a piaci helyzeten is "dobna egyet", (mint minden els?nek alkalmazott újdonság!), ami a mai recessziós világban fontos szempont lehet!
Egy évtized után erre rájöhettek volna a Toyotánál is!
Hibalista
- Még semmi nem romlott el rajta, de az akkuja már egyszer "csutkáig" lemerült, alig 3 hónapos korában. Ezt egészítem ki ma:(okt 10), egy 1000 km -es út után alapos mosás, körülnézés, és MOTORHÁZ TET? ALATTI VIZIT: (a legtöbb tulaj elmulasztja!) az azel?tt patyolattiszta motor bal oldala tele volt fújva "valami rózsaszín löttyel" .Rövid kutakodás: ez bizony a H?T?FOLYADÉK! Körbenézés: a motortér legelején, szembeállva a bal oldalon van a h?t? kiegészít? tartály. Annak oldalán jön fel egy kb. kisújjnyi vastag fekete gumics?, és csatlakozik egy szorosan a frontlemez alá szorított, sárga (de idegen) feliratos tányérszer? valamihez. A cs?csonk E MELLETT lógott a leveg?ben. Noha fogalmam sincs a szerepér?l, de annyira nyilvánvaló, hogy onnan csúszott le, hogy azonnal visszhúztam tövig, majd nedves viledával kitakarítottam a motorteret. A Kieg. tartályt is megnéztem: MAX.-ig van a nívó, tehát inkább "látványos" volt a h?t?folyadék-veszteség, mint számottev?. Tanulság: gazda szeme hízlalja a jószágot, és ?rzi meg épségben az autót. A motorháztet? meg nem tabu, tessék minden hónapban legalább egyeszer felnyitni, és nedves viledával szépen, mindent kitörölni. Ennek nemcsak esztétikai haszna van: közben az ember szemlél?dik, mindent megfogdos, megtapogat, így azonnal "rátapint", ha valami lóg, kilazult, és korrigál, még miel?tt a baj elhatalmasodna. (Hóttig tanul az ember, meg a jó autótulajdonos!)
Ide hordtam szervizbe
Toyota Road Service, Karcag
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (2) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 4000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Ford Escort 1.3, 5 ajtós | Következő autója? | Renault, Pegueot, vagy Citroen |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.6/10) |
