Fosrolla: Nyomorult Ipari hulladék.
Szöveges ítélet
Natehát. Az úgy történnt kérem alássan, hogy kiérkeztem ide dógoznyi a sivatagi cigányok országába a sok bigott vallásos arabus közé Európai fehér emberként és közölték velem a cégnél: Riyadh-ban tömegközlekedés nincs, ha valahova el akarsz jutni akkor vagy keresel egy taxist (akik egyébként se angolul se arabul nem beszélnek lévén Indiaiak vagy valami istentelen Pakisztáni akcentust beszélnek), vagy gyalogolsz. Illetve vehetsz egy kocsit, ehhez a cégtől kapsz 24 havi kamatmentes hitelt is.
Ilyen kedves biztatás után nekiálltam kocsit keresni. Ne legyen túl drága, ne kerüljön túl sokba fenntartani, de azért itt a 28 forintos benzin és a 6 literes V8-asok hazájában azért legyen benne kakaó meg nyomaték. Már az első nap láttam hogyan is vezetnek ezek itt, és valahogyan mély nyomot hagyott bennem amikor a reptérről a minket felvevő kolléga az 1.2-es Yarissal 140-160 között rongyolt vissza az autópályán (110-es és 120-as táblák mellett) a városba. Persze a belső sávban sorban húztak el mellettünk a kocsik, némelyik még kedvesen villogott és dudált is nekünk. Erről majd még kicsit később többet.
Nah a vásárló listám kurva gyorsan elkészült: legyen nagy, legyen benne V-sok és lehetőleg legyen manuális. Mert ugye a kocsi az manuális otthon országban. Kicsi utána olvasás és a dolgok tanulmányozása után eldöntöttem: 200 paci per hajtott tengely az ideális, annál többet egy tengely amúgy se nagyon tud átadni. De ugye itt nem kéne egy 70-80 lovas kocsival töketlenkedni mert ezek az idegbeteg barmok képesek nekem rommá törni egy másodperc alatt. Végül sok-sok morfondirozás és még több kocsi megnézése után (CVT-s Nissanok amik 2 év használat után már nem minden fokozatot vesznek be, lelakott rommáhajtott amcsi fosok amikre a gatyádat is ráköltöd, import amcsi kocsik amiket gazdasági totálkárosként hoztak be majd annyira összetaknyolták őket hogy szépen nézzenek ki) végül egy Mazda Rx-8 mellett döntöttem. Mindig is szerettem volna egy Rx8-at, goondoltam itt az ideje venni egyet.
Nem jött össze, a cég közölte: "Bármilyen kocsit vehetsz ami Toyota, nem idősebb 3 évesnél és még garanciális."
A Watdafakk mondat lenyelése után gyorsan benéztem a Toyota márkakereskedésbe és megállapitottam: Ezekért a szarokért én ugyan ennyi pénzt ki nem adok. Igy aztán elhoztam a cég elfekvő készletéből az egyetlen Manuális 2004-es Corollát. Igen sok választási lehetőségem volt ;)
Nah és akkor kezdjünk is bele: Az arabok úgy gondolják, hogy egy kocsiba 3 dolgot kell tenni: benzint, olajat (szigorúan ásványit, mert az fele annyiba kerül mint a szintetikus és 3000 kilóméterenként vagy 2 havonta kell cserélni) és néha hűtővizet, amikor elforr. A karbantartásra szánt pénz vagy a rendszeres karbantartás nem kapcsolódik a köztudatban a kocsikhoz. Megveszed, hajtod és ha valami meghal rajta: eladod. Életemben ennyi lelakott szart még nem láttam mint itt. Mondjuk olyat se láttam máshol, hogy egy Toyota LandCruiser a műszaki vizsga alatt kigyulladjon. Szépen égett meg kell hagyni, a felnyitott motorház tető miatt igencsak jól látszottak a motortérből felcsapó lángok és a sűrű fekete füst. Harmadszori próbálkozásra sikerült is eloltani a porral oltókkal a srácoknak...
Tehát: megvettem egy otthon országban kb. 300 ezer forintot érő Toyota Corollát nagyjából másfél misiért. A Fosrolla fel is van szerelve mindazzal a kényelemmel amit egy 2004-es kocsitól elvárna az ember:
Vezető oldali légzsák, hátul dobfék, 15" acélfelnik 175-ös Maxxis gumikkal, gyári Toyota Kazettás magnó, 5 sebességes manuális váltó, 1.2 Literes benzines motor (75Le, 130 Nm), manuális klima, elektromos tükrök, immobilizer. És ezzel fel is soroltam az összes dolgot ami ebben a nyomorult ipari hulladékban van a maga 1100 kilós önsúlyára.
Az ABS, elektromos ablakok vagy a központi zár még csak nem is voltak kérhető extrák ekkoriban ehhez a kocsihoz. Manuális fényszóró állitás és ködlámpa lehetne benne, de mivel ennek is szarrá törték már legalább egyszer az elejét ezért ezek hiányoznak.
Előnye is van a dolognak: nincs benne semmi ami elromolhatna (gondoltam én, kis naivan).
2013 nyara:
Megvan a kocsim, megvan a helyi jogsim. Hajrá, végre nem kell gyalog járnom a boltba. A 149 ezer kilóméter nem sok, hibáról nem tudtak, a szélvédő mosót kicserélem és minden frankó. Még forgalmi is van rajta. Az igen hamar kiderült, hogy igaz volt az első meglátásom: Ez nem egy autó. Ez egy istenverte büdös rühes fostalicska, amit annak kellene feltolni a végbelébe aki ezt a fost igy, ebben a formájában beengedte ide. Méghogy takarékos, 6-7 liter közti fogyasztás. Az első problémám a tank méretével adódott, egyszerűen nem tudtam bele a kúton 2000 forintért tankolni, mert csak 60 liter fér bele. azt rohadt gyorsan megjegyzi az ember, hogy csak 95-öset szabad beletenni, mert amikor egyszer nem volt 95-ös és 91-et tankoltam helyette akkor azt vettem észre, hogy koppant a gázpedál de ez a nyomorult tetü csak nem gyorsul sehova.
A második dolog amit roppant hamar megjegyeztem az a fék volt. Ugye ebben a fosban nicsen ABS. És itt a sivatag közepén meg mindig van homok az úton. Mivel a japán az egy vicces népség sikerült nekik egy olyan törpékre méretezett Matchboxot gyártani a Corollából amibe csak igen nehezen tudom behajtogatni magamat, és a térdem meg a műszerfal közé TALÁN befér még 2 ujjam. De lehet, nogy csak 1. E mellett még a fékpedált a vadbarmok jó magasra is állitották gyárilag, hogy ha felengeded a gézt akkor véletlen se tudd áttolni rá a lábadat. Nem, ha fékezni akarsz, akkor felemeled a lábad, és rálépsz a fékre. Ami persze jó japán szokás szerint az első 2 centin meg is csinál mindent amit csak csinálni lehet ilyen fékekkel. Egy jó 3 hónap volt mire hozzászoktam, azóta is mindig mondogatom, hogy ez a kocsi egy kész álom. Hidegleléses, lidérces rémálom, és sajnos nem csak az a fajta miről szájhagyomány útján szerez tudomást az ember...
Na lényeg, hogy megvan a verda, akkor el is lehet kezdeni használni a mindennapos munkába járáshoz. Igaz hogy nem gyorsul, lehet hogy nincs fékereje és ugyan a kanyarokat se lehet 25 felett bevenni vele, de legalább van alatta 4 kerék meg egy izé, amit azok a tökkelütött ferdeszemű rizszabáló anyaszomoritók motornak neveznek. Hogy mi a fészkes kib@$%ott f@$%nak kellett egy Brazil Spec. kocsit kiadni az arab államoknak is azt el nem tudom képzelni, de ez van. Amikor a kocsit elhoztam azt mondták, hogy nyugodjak meg: a légkondi jó, oda lehet fagyni az üléshez tőle. Sokkal jobb, mint azokban a flancos BMW-k ben, mert azokban mindig elromlik. Tényleg jó is volt, és a próbakör alatt még működött is. Aztán szépen csendben 2 hónap alatt eleresztette a gázt. Mire ez megtörtént a nyár közepe volt, árnyékban 50 fok délben, és délután 5-kor a kocsi belsejében hasonló klima uralkotodd, mint amikor otthon országban 2-3 nap 40 fokos hőség után valaki felszáll délben egy személyvonatra. Meg lehet szokni, de nem fehér embernek való. Nem baj, este meló után beugrok a sarki Subaru márkaszervizbe, úgyis ott van tőlünk 150 méterre. Majd ők feltöltik.
Hát nem. A Subaru márkaszerviz közölte, hogy ők Toyotához nem nyúlnak, vigyem a Toyota márkaszervizbe. A Toyota márkaszerviz közölte, hogy ők csak garanciális kocsihoz nyúlnak, vigyem máshova. Hova máshova? Hát, midegy, csak máshova. Vigyem bármelyik szerelőhöz. Másnap megkérdeztem a kollégákat, hogy ugyan hol lehet feltölteni ezeket a kocsikat? Gyorsan adtak is nekem egy GPS koordinátát, hogy "oda mennyé el, ott bizton találsz valakit aki meg tuggya csinálni. Elvégre ott csak autósboltok és szervizek vannak. Vagy 120-150 darab egymás mellett.". azt persze elfelejtették megemliteni, hogy tolmácsot is vigyek, mert a sok idióta Indiai, Bangladeshi vagy Pakisztáni Angolul biztosan nem, arabul meg esetleg egy kicsit ért. Na mindegy, találékony nép a magyar, kézzel lábbal nédihegedűvel és az okostelefonom szótárjával valahogy elmagyaráztam nekik, hogy mit akarok. Gyorsan fel is töltötték a klimát 6500 forintért (100 SAR). Meg közölték, hogy biztosan klimakompresszor, de ne aggódjak nekik van egy felújitott amit be tudnak nekem szerelni munkadijjal együtt 1000 SAR-ért. Miután kölcsönösen mégállapodtunk, hogy inkább hova menjenek és mit csináljanak melyik közeli rokonjukkal - a szokásos "feléből mennyit engedsz" és "ennyiért még az anyámnak se" formagyakorlatok után, hazahoztam a kocsit.
Még mindig 2013 nyara.
Úgy jó 3-4 hónap használat után észrevettem, hogy kezd elfogyni a fékerőm. Eddig se volt egy világbajnok a kocsi, de most valahogy még a szokásosnál is szarabbul lassult. Kb annyira, mint egy TESCO kerékpár keményre égett fékpofákkal egy műanyag V-féken józsi bá alatt. És ugye mivel ez kocsi, itt még a cipődet se tudod letenni, hogy legalább lassijjá egy kicsikét. Mivel meghalni még nem akartam és a városban is 80 a megengedett sebesség - kivéve ahol több - gyorsan ki is cseréltettem a fékbetéteket. Kellett is, az első fékekből már kb. semmi sem maradt, a hátsó dobfékben meg a fékanyag jó fele (hosszanti irányban) letöredezett, a magassága meg milikben volt mérhető. Hurrá ezzel megvoltunk, nem is került többe mint otthon. Mondjuk az indiai észkombájn vicces volt, miután kitekerte az első tárcsafék alsó rögzitő csavarját felhajtotta a féknyerget, és puszta kézzel nekiállt kivenni a betétet. Hirtelen felindulásból el is dobta gyorsan vagy 2 méternyire, amúgy csuklóból és jó nagy lendülettel. Nem tudom mit várt az isten barma. Ez egyébként a továbbiakban is visszatérő jelenet volt, annyi agyuk már nem volt, hogy az a fékbetét ami abban a kocsiban van ami most állt meg valószinűleg az üzemi hőmérsékletén van: magyarul forró.
Miután berakták az új fékbetéteket felmerült egy új probléma: túl magas volt a pedál. Annyira, hogy fizikailag nehezemre esett rátenni a lábamat - ez nem lesz jó, mert ha hirtelen kell fékezni akkor nem rálépni fogok, hanem beleakad a pedál oldalába a cipőm és a végén gázt adok. Nah ezt is beállitották.
Amit viszont nem, az a féklámpa kapcsoló volt. Konkrétan időnként magától bekapcsolt a féklámpám ha a cipóm hozzáért a pedálhoz. A végén a haverom mászott be hanyatt fekve a műszerpult alám, mert ha én fekszek oda tuti begörcsöl a hátam és nem csak kihúzni kell, de jöhet a mentő is.
2013 tél
Olyan 160 ezer kilóméter magasságában a gyári kuplung megadta magát. Már akkor is necces volt amikor megkaptam, de hát ki a franc akar kiadni 30 ezer forintot egy eredeti OEM Toyota kuplungra idő előtt? Na mindegy, ekkoriban történt az is, hogy a tükrömet széttörték. Ha már csináltatom legyen rendben, kicserélünk mindent. Kuplung, kinyomócsapágy, jobb tükör, és a boritása, szélvédő mosó tartály. Csak az alkatrészek kerültek vagy 70 ezer forintba (a mai napig nem értem mi az anyám kerül 35 ezer forintba egy elektromos tükrön, de mindegy) plusz a munkadijj. A szaki beszerelt mindent becsületesen, 3 napig egy bérelt Camry-vel jártam. Nah olyan szarba se ülök többet. Már az is zavart, hogy a Corollának szarabb a fordulási köre mint egy összkerekes Vektrának, de a Camry még azt is hajazta. Anyám, hogy a picsába tudnak ezzel az arabok leparkolni anélkül hogy valamit meghúznának?
Na mindegy, szaki befelyezi a Fosrollát, elmegyek érte, kifizetem. Beleteszem a kulcsot: nem indul. Mi a tetves kurva anyja van már? Faszi nézi: oh, nem húztam meg az akun a sarukat. Anyád...
Inditom megint: indul. Mondja: óvatosan vidd haza, és holnap gyere is vissza, mert a váltóból is leengedtük az olajat, de újat nem töltöttünk bele. Másnap délután visszamegyek, olajcsere. Ha már a kurva váltót fel kell tölteni, akkor ennyi erővel már a motorolajat is lecseréltethetem, elvégre a szerelő mellett van az olajos szaki aki mindkettőt csinálja.
Miközben a faszi szépen mindent feltölt megyek át a szerelőhöz: mondom neki baj van. Ráz a kocsi. Jó fél óra keresgélés után kiderült: az az idióta a gumilap és az akutálca közé tette a testkábelt. Persze, hogy rázott az a szar, ha nem volt leföldelve...
Egyúttal megtudtam még 2 örömhirt is: Mivel a motortérből kivették a hűtőradiátort, ezért a klimámban nincs gáz. Illetve sikeresen eltörték a kopogásmérő csatlakozőját, de ezt a szemem láttára pótolták: letépték egy darab kábellel egy másik drót végéről, és rásodorták a kábelem végére. Kapott még egy kis szikszallagot, ozt csók.
Istenem, mit tettem hogy ezekkel büntetsz te engem?
Másnap este elvittem a Fosrollát, hogy töltsék fel gázzal. Mivel 3 hónapon belül kétszer jártam ugyanott ugyanannál gyorsan megkérdezte: ha ilyen gyorsan szökik a gázom akkor tuti nem akarok bele új kompresszort? Dehogynem, anyáddal együtt te nyomorék...
2014 tavasz
Hát, 3-4 hónap alatt megen eleresztett a gázt ez a rohadék. Megint lehet töltetni. Nem baj, olcsóbb negyedévente 100 Riyal-ért feltöltetni mint 1000+munkadijjért kicserélni a kompresszort. És lehet nem is az a baja ennek a szarnak.
2014 nyár
Ősz előtt még 2 alkalommal kellett rátöltetnem, mert nem volt benne nyomás.
A harmadik alkalommal feladtam: haver leszedte a hűtőt, és megnézte a gumigyűrűket. Az egyiken volt egy jó nagy hiány. Az az idióta nem csak elszakitotta, de még egy darab hiányzott is belőle. Persze, hogy eleresztette a nyomást. A gumigyűrű csere után persze el kellett vinni megen feltöltetni, mert ugyan eddigre egy palack gázom meg feltöltő apparátom volt már otthon, de vákuum pupmám még nem. A szerelő persze megen elkezdett okoskodni, hogy szerinte ki kellene cserélni az utastérben a hűtő radiátort meg a kompresszort is, mert tuti nem a gumigyűrű volt. Jól van Mikiegér, halaggyá azzal a feltöltéssel mert sose érek haza.
2014 tél
Valamikor Karácsony magasságában az utángyártott szélvédő mosóm bemondta az unalmast. Nem tudom beázott-e amikor egy kocsi mellettem rávágta a vizet 60-nal, vagy csak alapból ennyire szar volt, de ez van. Utángyártott kinai fos, ne várjunk tőle csodákat. Mondjuk az eredeti se jobb, de mindegy...
Nah, elvtársak.
Összefoglalom: Egy 1.2 literes Yaris motorral felszerelt Corolla NEM autó. Noha ELVILEG nincs benne semmi ami el tudna romolni, ez azért a valóságban nem igaz. Mindenki azt mondja, hogy a Corolla jó, mert neki városban eszik 6 litert. Úhum, jó. Csókolom nem most jöttem a falvédőről, és a kilóméretóra állása meg a számlák alapján még tudok számolni. Itt nekem a mért fogyasztásom 10 liter városban, ha nagyon tojás van a pedál alatt, akkor ESETLEG 9. Országúton 7-8, de akkor csak 90-nel megyek az meg életveszélyes. Reálisabban nézve, 120-as tempónál már az is 9-10 liter körül van. Tisztára mint az 1992-es Szamarám...
Ez a fos annyira nyomatékhiányos, hogy induláskor vagy 3000 körül ejted rá a kuplungot, vagy fogd be a füledet mert a mögötted jövők hangosan fognak anyázni (és dudálni). Fordulatszám mérő ugyan nincs benne, viszont ha túlnyomod, akkor meg kikaparnak a kerekek, mert 130 Nm-re egy 175-ös gumi az lószar tormával. Öröm az ürömben, hogy legalább első kerekes, tehát nem a seggét dobja ki (amit ellenkormányzással meg lehetne fogni), hanem az eleje kezd el oldalra csúszni. Gyorsulásról nem beszélhetünk. Ha európai módra váltogatsz, és leteszed a jobb lábadat a padlóra, akkor ESETLEG látod, ahogy elkezd felfelé kúszni a mutató. Mér ha ráérsz másodpercekig nézegetni. Mivel az arab türelmetlen népség és V6 meg V8 van a kocsijában ezért előzni és átsorolni kész élmény vele. Ennek az oka egyszerűen az, hogy padlógáz esetén is úgy néz ki, mintha be akarnád magad elé engedni a szoomszéd sorban lévőt...
Fékerő: Nincs, illetve ha véletlen lenne valamennyi akkor azonnal blokkolnak a kerekek. Nézzük a dolog jobbik oldalát: lehet vele szép 50 méteres gumicsikokat húzni 80-ról. Meg közben dudálni, anyázni és reménykedni hogy az az idióta megtalálja a gézpedált mire odaérsz...
Kormányzás, futómű és menetstabilitás: Van benne szervó, szép finoman is jár. Kár, hogy ezzel minden jó tulajdonságát el is mondtuk. A futómű olyan puha, hogy tengeribeteg leszek a kocsiban, illetve ha úgy rendesen becsukom az ajtót, akkor beleng a kocsi ( csak úgy finoman, ladásan. Tudjátok, mint az ólajtót ;) ). A menetstabilitás az szintén hiánycikk: A tervezők nem gondolták, hogy van olyan állat aki 30-cal akar jobbra fordulni.
Amire csak annyi megjegyzésem van számukra, hogy: "Anyád. Majd ha a hátsó lökháritód mögött 20 centivel dudálva villog rád egy Land Cruiser hogy mi a francot szerencsétlenkedsz előtte akkor átértékeled az életedet. Főleg, ha ezt egy 80-as zónában 120-nál teszi..."
De azért van néhány szerethető dolog is a kocsiban:
1, Váltó. Szépen, finaman mozog, a sebességeket mindig megtalálja, kézreáll. De az anyátokért nem lehetett egy kicsit rövidebb utat tenni rá, hogy ne basszam vele térden magamat minden egyes alkalommal amikor 1-esbe kapcsolok?
2, Mechanikus ablakok. Megvan annak a maga bája, amikor a visszapillantó tükröd elekrtomos, de az ablakok és a kocsi zárak még mechanikusak.
3, Csomagtér: Amikor megkaptam még finoman és szépen járt, nem is kellett nagyon bebaszni. Aztán valamikor 2014 telén egy idióta arab hátulról fékezés nélkül belém szállt 20-szal mert a dugóban neki a telefonján SMS-t küldeni fontosabb volt, mint azt nézni hogy mit csinálok előtte. Nah azóta rendesen meg kell lenditeni.
4, csak 4 biztonsági öv van benne 5 személyre. Elvégre aki középen hátul ül, annak nem baj ha kiszáll a szélvédőn. Gondolom oda kell ültetni az anyóst...
5, Nem lehet előre hajtani a hátsó ülést. Ellenben a csomagtere is kicsi, kb. 360 liter.
Kinek ajánlanám:
Elsősorban Indiaiaknak, Bangladesh-ieknek, és Araboknak. Ők elég igénytelenek, hogy ne tünjön fel: kilopták a sárgák a kocsi felét, de még igy is annyiba kerül mint Európában.
Mire ajánlanám:
Leginkább elrettentő példának, hogy tudjátok: Otthon országban még a legszarabb roncsok is jobb állapotban vannak sokszor mint azok amik itt átmennek a műszakin - és amik mint kitűnő kocsik kelnek el. Hiszen nem kell bele csak benzin meg olaj és megy rendesen...
Hibalista
- Szélvédőmosó tartály, Kuplung, Kuplung munkahenger, fékbetétek elkoptak. - Valami idióta éjjel rallyzott az utcámban, és a baromállat ripityára törte a jobb tükröt ahogy parkolt a kocsi.
Ide hordtam szervizbe
Volt egy szaki tőlünk 3 sarokra aki csukott szemmel is meg tudta szerelni. Kár, hogy egy idióta vadbarom volt és ott kellett állni mellette végig. A kuplungcsere alatt pl. eltépte a klimacsőben a gumigyűrűket meg a kopogásjelző kábelt. De mivel otthontól messze van igy ez mindegy is.
Értékelése: 3
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (3) | Km vásárláskor | 149000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 10 l |
Előző autója? | Samara | Következő autója? | Valami német |
Ennyire szerette | (1) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.6/10) |
