Csendes léptű szürke komornyik
Szöveges ítélet
Lada Samarából ültem át 2007-ben. Azt imádtam. Főleg a Trabi után. A mocsár-metál Szürke Szellemhez való viszonyomat valahogy úgy jellemezném, hogy az addigi autóimhoz képest egy álom volt, de egy álomhoz képest azért mégis csak egy autó. Csendes és rendes. Lehet vele lépni és büntetni is, de alapvetően inkább egy családi autó. Kirándulós, bevásárlós, csendeskén mosolykeltős.
A 4ZZ motor egy szenzációs láncos. Ha a motortérbe kértem bebocsájtást, újra és újra meg kellett tanulnom, hogy is nyílik, annyira igénytelen. Ha a szélvédőmosót kívülről is be lehetne tölteni, az elejét nem is kellene nyitni. A konstrukciója szerint bele lehet küldeni akár egy millát is. Mármint kilométert. Bár a menetdinamikájára sem kell panaszkodni, az elnyűhetetlensége inkább az elképesztő. A vétel utáni nagyszervízkor az olajszűrőt át kellett ütni egy szerelővassal, mert úgy rá volt sülve a blokkra.Bizonyára a gondos szervíztevékenység miatt! És 170e km után még így is hibátlanul tette a dolgát.
Az előző tulajtól a gondoskodást nem, azon kívül sokfélét kaphatott. A kaszni pl: töréseket, amikért még néha viszket a tenyerem. Pontosabban az elhallgatásukért. Beleszerettünk az autóba, úgyhogy felfogjuk tanulópénzként. Az alsó lengőkarok teli voltak homogén sárral. Ilyen autóval terepre?!? Barbár! Szerintem jóvá fogják írni nekem a mennyben, hogy megmentettem tőle ezt az autót.
2-3 negatívuma van. Az egyik egy típushiba. A szívódobot kell megrendszabályozni 50-10e km-enként, ami 20-25 ezresbe fáj. Különben olyan a hangja, mint egy halódó '79-es dízel golfnak.
Vagy a toyotás fogyasztása. Pihe-talppal sem sikerült 5,5 alá szuszakolni. Gondtalanabb napokon/utakon vígan 6-7 között. Megbocsájtottuk, mert valószínűleg a megbízhatóságnak ez az ára. Meg van adva a császárnak, ami a császáré.
Oh, a tompított... Majdnem fényt írtam, de inkább csak egy felszteroidozott derengés, amit két zárlatos szentjánosbogár indukál. Jó-jó, nem ennyire vészes a helyzet, de annyira nem is rózsás. Korrekt fénypászmák, de a fényerő nem volt a legjobb. Szerette a H7-es izzókat, majd kiderült, hogy GE-t kell tenni bele és nem fogyaszt belőlük többet.
Pakolás: egészen jól lehet rendezkedni benne, de egy beltéri ruhaszárító megtréfált. A yaris meg lazán benyelte. Hüpp! Viszont egy hétre, 5 személyre (légmentesen bár, de) gond nélkül becuccoltunk a puttonyba.
A kényelme? Aki ismer, tudja, hogy a kormány mögül engem nem szabad kirobbantani, mert az antiszociálisságig nem tudok magammal mit kezdeni. Viszont ebben a hátsó ülés olyan fejedelmi, hogy a helyem vagy balegy, vagy hátul. Fejtér, lábtér kellemes, pihentető üléspozíció. 4 személyre ideális.
Ha a motor megbízható, a futómű gondos, pontos eltalált és nagyon strapabíró. Épp annyi a kormány holtjátéka, hogy csak a kanyarodás szándéka menjen át. A fiaté pontosabb, de emiatt egy idegbajos gulyaként viselkedik. A futómű geometriája nagyon el van találva. Se nem puha, se nem feszes. Kormányzása kellemesen semleges, a kanyarstabilitása irgalmatlan jó, és szélsőséges esetben sem adja fel. Egyszer sikerült jó 90-es tempóval beleesnünk egy derékszögű ködös balosba és megoldotta. Pedig az 50-es tábla nem viccből van oda kirakva.
Fullra pakolva is csak akkor jelzi, hogy nem nyugat-európai módon használjuk, ha mondjuk a román úthullám magassága meghaladja a tíz centit és ezen repeszt az ember 80-100-al 5 személlyel.
A kabin könnyen tisztítható, az ülések nem könnyen kiülhetőek, oldaltartásuk kielégítő. A kapcsolók és egyéb kezelőszervek határozottan, pontosan járnak; nem lötyögősödnek.
Összességében a járgány szerethető és meg is érdemli. Hiába vannak fényévekkel ilyenebb, meg olyanabb jelöltek a piacon, Toyotám vagy Lexusom, esetleg Hondám lesz és kész! Mert tényleg olyan, mint egy mindent tudó komornyik: hűséges, tudja, mit vársz tőle és mindig szolgálatkész.
Hibalista
- Szívósor dob. Ez típushibája szegénynek. 20-25e a javítása. - Önindító. Perselyezve kihúzott még 80e km-t. - Ezen felül csak a szokásos kopó-, és szervízanyagok. Olajak, szűrők, fékek, gyertyakábel, stb.
Ide hordtam szervizbe
Szekeres Zsolt - Szeky (Forráskút, Szeged mellett)Szereti, ha az autó jól érzi magát.Szerintem a sírkövére ilyeneket vésnek majd: "Emberek csinálták, tehát meg is lehet csinálni!" "Ha hozzáfogtunk, csináljuk jól!"
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 83000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 94000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Samara 1.3 | Következő autója? | Multipla BiPower - Tévedés volt. Vissza Japánba! |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
