Corolla TS - a meglepetés ereje
Szöveges ítélet
Egy év és 10000 km után:
---------------------------------
Azt hiszem, pont ilyen autóra vágytam. Talán azért is mert egy s másban hasonlít hozzám. Az elmúlt évtizedekben sokan és sokszor becsültek már jelentősen alá az első impresszió alapján, de aztán később igencsak meglepődtek. Ez az autó is ilyen: a meglepetés erejével tud hatni. Teljesen átlagos külső, semmi feltűnő, pl. 5 ajtós, ami ebben a kategóriában igencsak szokatlan. De a motorháztető alatt igazi különlegesség csücsül. Habár hozzá kell tegyem, hogy ez a 2002-es modell, a 2004-es tartalmaz 1-2 számomra igen visszatetsző, feltünősködő optikai tuning elemet.
Mielőtt megvettem az autót böngészgettem az internetet és lényegében két kritikát találtam csak: az egyik az volt, hogy hangos autópályán, a másik az, hogy sokat (11-14l) fogyaszt. Az első tényleg igaz, habár hozzá kell tegyem, hogy ki mit szeret egy autóban, mert pl. a 2 és fél éves kis fiam egy-egy dinamikusabb (= hangosabb) kigyorsítás után gyakorta reklamálta, hogy "Hangosabban, hangosabban!!". A fogyasztás viszont kellemes meglepetésként ért, mert bizony a nyári - kb. 6500km alapján számolt - átlag 7,6l lett. A városi fogyasztás is olyan kb. 9-9,5l körül lehet, ami messze van a gyári 11,1l-es adattól. A legkisebb fogyasztás 6,1l, a legnagyobb 9l volt, mindkettő kb. 500km alapján. A fogyasztáshoz hozzátartozik, hogy az előzéseket kivéve szinte sose megyek országúton 110-nél, autópályán 140-nél többel (nekem ez a teljesítmény előzésre és kigyorsításra kell csak és nem nagy sebességre).
(Volt egy harmadik kritika is, hogy a kerekek és fékek mérete nem elégséges 200km/h fölött és nagy kanyar sebességnél. Erről nem tudok mit mondani, mert nem használom „extrém” körülmények közt az autót.)
A következő gyorsulásokat mértem: 0-80 km/h: 5,9mp, 0-100km/h: 7,5mp, 80-120km/h: 5,1mp, 80-160km/h: 13,4mp. A 80-120-as azt hiszem kiugróan jónak mondható, sőt egy újabb TS ezeknél még kb. 0,5 – 1 mp-el jobb, habár az is lehet, hogy csak én váltok rosszul.
Az mindenesetre biztos, hogy ezek az adatok a 2,5 vagy inkább a 3l-es autókra jellemzők vagy másképp mondva ez az autó rendelkezik azzal az extrával, hogy különösebben magas adrenalin szint nélkül lehet vele biztonságosan és felelősen előzgetni.
A végsebességet nem próbáltam, nem is érdekel, talán 175 volt a leggyorsabb, amit ezzel a kocsival mentem (4-esben, előzés közben). Ennél a sebességnél nagyon stabil volt, teljesen irányíthatónak éreztem.
Emlékezetes volt feleségem első előzése nem sokkal azután, hogy megvettük az autót. Úgy előzött, ahogy az előző autónknál megszoktuk, vagyis visszakapcs 3-asba, majd padlógáz az előzés végéig. Az előttünk menő kocsi kb. 85-tel ment és egy kicsit hátrébbról is kezdte, de mire befejezte az előzést 140-el ment. Kérdezem tőle, hogy tudod mennyivel mész. Azt mondja nem. Ránézett a mutatóra és nagyon megdöbbent.
Mindazonáltal a Corolla TS nem versenyautó. Nagyon jól megy, de semmilyen értelemben nem az. A legnagyobb gyosulása kb. fél g körül van: 48-ról 68-ra kb 1 mp alatt ér fel. Tudom, sokan ennek az egyharmadára is azt mondják, hogy "beletapadtam az ülésbe", de azért ez messze van attól (mármint a fél g).
Az első találkozásom az érdi emelkedővel (ami nagyon jó mércéje egy autó izmosságának) nagyon jól sikerült, mert csak az emelkedő tetején csodálkoztam rá, hogy ez az a bizonyos volt: meg se rezzent a sebesség mutató. A következő alkalommal kipróbáltam, hogy felmegy-e 6-osban 120-al. Simán! 140-nél (6-osban) viszont még rendesen gyorsul is. (Az egyik autós újságíró azt írta, hogy neki 6-osban bebizonytalankodott az érdi emelkedőn az autó, azért is próbáltam ki ilyen gonddal. Így nem értem, hogy mire gondolt, talán a gyorsulást kevesellte? Akkor miért nem kapcsolt vissza 3-asba vagy 4-esbe?)
Csupa jót tudok mondani a belsőről is: nagyon jó a kormány, az ülések, a kezelőszervek, a tükrök, a lámpák. Pl. amikor az egyik tompított fényszóró kiégett csak az autó mellett állva vettük észre. A sebváltó viszont 1-es és 2-es között néha kicsit akad és a hátramenetet sem szereti mindig elsőre. A kuplung egy kicsit sportosan kemény és nagyon rövid szakaszon kapcsol, ami időbe telt, míg megszoktam. Az átlagfogyasztás merő kb. 0,5 l-t csal (pontosabban átlagosan 4%-ot), kevesebbet mutat a valósnál. Egyszer előfordult, hogy a VSC (menetstabilizáló) kontroll lámpája bejelzett, hogy a VSC nem működik, de az autó leállítása, majd újraindítása után ez elmúlt és azóta sem jött elő újra. A 6200-as fordulat számon bekövetkező teljesítmény növekedés gyors, de egyenletes, nincs semmilyen hirtelen megugrás, mint amit az új TS esetében olvastam.
Az extrák sora igen hosszú, nekem minden benne van, ami szem-szájnak ingere. Talán nem bánnám, ha lenne benne függönylégzsák is, de az újabb modellben az is alapból benne van.
Hogy mennyire kedveljük az autót, azt jól mutatja, hogy időnként fogjuk magunkat és csak úgy autózunk egyet minden cél nélkül. Én eddig ilyet egyetlen általam sokat vezetett autóval sem csináltam. Az autózás persze országutat jelent, mert ott nyújt különleges élményt ez a járgány. 80-140 között varázslatos, ahogy megy (a 3. sebesség vége 144 körül van). Az autópálya már egyáltalán nem olyan extra, de az sem rossz.
Mit is mondhatnék összegzésképpen? Rendszeresen nézegetek autós lapokat, és szinte hetente felteszem a kérdést magamnak, hogy mi lehetne a következő autóm, de nem igazán találok jelöltet csak egyet: egy új TS (de sajna már nincs és még nincs).
Két év és 20000 km után:
---------------------------------
Még mindig nagyon szeretjük az autót… :-)
Sikerült rosszabb fogyasztást is produkálni: 9,5l télen csak városban. De ez még szerintem mindig elfogadható. A 20000km-re vonatkozó átlag: 7,8l. De még mindig nem megyünk vele gyorsan. Még mielőtt valaki félreértené: a relatíve alacsony sebesség és a dinamikus vezetés nem zárja ki egymást, pl. rendszeresen rakjuk 2-esből 6-osba városban és országúton egyaránt. És úgy látszik, hogy a kb. 20-30km-enkénti 10 másodperces 6200 fölé ugrás sem viseli meg az átlagfogyasztást (pedig akkor 70-80 litert is kiír pillanatnyi fogyasztásra).
Még két év után is különlegesnek élem meg a nyomatékgörbét. Pl. 3-asban 70-nél 4000-es fordulaton jól gyorsul a gép, de nem nyűgöz le. Viszont 140-nél (3-asban maradva) ugyanazt a gyorsulást tudja, mint 70-nél, ami nem akármi.
Így 2 és fél év után mértem rugalmasságot is. Eddig ez kimaradt, pedig azért akartam erős autót, hogy nagy izgalom nélkül lehessen vele előzni és a rugalmasság sokkal jobban jellemzi ezt, mint a fenti gyorsulás adatok (melyeket úgy mértem, hogy leszabályozásig tapostam, majd fentebb váltottam).
Szóval alapvetően két fajta országúti előzéssel szembesülök. A ritkább, mikor az előttem menő 60-70-nel megy. Ilyenkor kettesben szoktam előzni. A másik, hogy az előttem menő 80-100-zal megy. Ilyenkor 3-asba teszem vissza (akkor is, ha nem jön szembe senki). 2-esben 60-100: 3,4mp, 3-asban 80-120: 4,8mp. Ez utóbbi igencsak meglepett, mert valahogy azt mutatja, hogy a fönti méréskor (5,1mp) messze nem váltottam elég gyorsan. Kicsit nagyobb tartomány: 2-esben 40-100: 5,1mp, 3-asban 70-130: 7,2mp. Ha megnézzük, hogy pl. 3-asban 60 és 130 között mennyi idő kell 10km/h sebességnövekedéshez, akkor gyönyörűen látszik a nyomatékgörbe egyenletessége: kb. +-5% eltéréssel mindegyik 1,2mp (110-120 a legjobb 1,1mp-cel).
A futóműről még nem írtam. Nos, egy határozott nagyságrenddel keményebb, mint bármelyik családi autóé, de habár már több utasom is megjegyezte ezt, egy sem panaszkodott. Nekem kifejezetten tetszik, hogy jobban érzem az utat. Ezt különben a kormány is remekül támogatja nagyobb sebességnél, de tudom, hogy ezt sem szereti mindenki. A kemény futóműnek persze áldásos hatása a biztonságos nagyobb kanyarsebesség: belátható országúti kanyarokban szinte sose fékezek (ez viszont már nem arat osztatlan sikert az utasok közt).
Be kell valljam, hogy annak, hogy az autón kívülről nem látszanak az „izmok” hátránya is van. Többször előfordult, hogy nagyon rosszul esett embereknek, hogy egy kis Corollával szemben esélyük sem volt és elkezdtek agresszióskodni…
Hiba az óta sem volt. Komolytalan sem.
Még mindig nem találtam méltó utódot. Auris TS talán nem is lesz. A 2,2-es csúcs diesel rugalmasság adatai meg 10-20%-kal elmaradnak a TS mögött. Ez persze még elfogadható lenne. Ha nem nyomasztana a szén-dioxid és az eljövendő hőkorszak, akkor Mazda 3 MPS-re váltanék…
11 év és 95 ezer km után:
---------------------------------
Alapvetően azért szántam rá magam a folytatásra, mert meg szeretném osztani az autó legendás megbízhatóságát. Merthogy az autó mindjárt 14 éves és egy pár szépséghibát kivéve igazi hiba még nem volt (ld. hibalista lent). Persze lehet mondani, hogy nincs sok km benne (150000), de az ismerőseim európai autói már 8-10 évesen 100-150 ezer km-rel már rendszeresen produkáltak komolynál komolyabb hibákat.
Ahol dolgozom a hibákat 4 kategóriába sorolják:
- Kritikus hiba (a rendszer azonnal leáll, használhatatlan)
- Súlyos hiba (a rendszer instabil, bármikor leállhat, a hibát azonnal javítani kell)
- Hiba (a rendszer rövid ideig még elműködhet így, de a hibát korlátos időn belül javítani kell)
- Szépséghiba („na nehogy már kijavítsuk!”)
Még egyszer mondom, nekem a kocsi hibái mind ezen legutóbbi kategóriába esnek...
A fogyasztás 2-3 decivel föntebb ment, köszönhetően vélhetően annak, hogy városban nagyobb arányban használjuk, mint régen, de még így is a gyár által megadott 8,3 l alatt van az éves átlag.
A kezelőszerveken én nem érzem a kopást. Vezettem már öregedő autókat, de ennél továbbra is tökéletes a kormány, a sebváltó, a fék. Én ugyanolyannak érzem, mint 3 éves korában volt. Tudom, ez hihetetlenül hangzik, én is rendszeresen rácsodálkozok :) Talán a kuplung az egyetlen, amin fel lehet fedezni néminemű kopást.
A motor továbbra is lenyűgöz. Imádom, ahogy pályán 140-ról 160-ra gyorsul előzés közben 4-esben. És a 0,2 mp alatti gázreakcióval sem tudok betelni…
Szóval nem véletlen, hogy még mindig megvan. Mert semmilyen anyagi akadálya nem lenne a cserének. De minek, ha ennyire bejött és semmi hibája?
15 év és 130 ezer km után:
---------------------------------
Az autón 17 és fél éves korában (185 ezer km-nél) kijött az első hiba!!! Úgy, ahogy olvasod, az első!!! Kilyukadt a kipufogó. Szóval még ez sem olyan durva hiba. Nem szakadt le, csak csúnya hangja lett. De persze cseréltük rögtön.
Ezen kívül az autó tökéletes állapotban van és szuperül megy!
Viszont éveken keresztül volt egy olyan mondásom, hogy majd akkor cseréljük le a TS-t, ha kijön az első hiba. Ezért most ez meg is történt, mert az új autó már megvan (Kia Ceed GT). De meg kell mondjam nagyon nehéz szívvel váltam meg tőle. Nagyon……
Hibalista
- - A külső levegő hőmérséklet mérő elkoszolódott és a garázsból kiállás után csak kb. fél órával mutatja a helyes értéket.
- - A távirányítóból kiesett az egyik gomb.
- - A klímát nem lehet bekapcsolni a klíma gombbal, hanem csak a front gombbal. (Ez abszolút mindegy, mert úgyis mindig frontra nyomjuk. De persze miután beindult, át lehet állítani, hogy máshová fújja. És ezt leszámítva meg tökéletes.)
- - Az átlag fogyasztás mérő átlagosan 4%-kal kevesebbet mutat a valósnál (ez mindig is így volt, nem változott a mértéke).
Ide hordtam szervizbe
Toyota Super Pest A legutóbbi szerviz után rendesen csöpögött az olaj az autóból. Egy éjszaka alatt egy tenyérnyi. Azt mondták, hogy tanoncokat is odaengednek mostanában az autókhoz és biztos ők nem húzták meg rendesen az elzáró csavart. Hát ez engem enyhén szólva sem vigasztalt meg…
Értékelése: 4
Másik szerelő értékelése
Medic Car Dunakeszi
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 56000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 130000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Swift | Következő autója? | Ceed GT |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
