Imádnivaló csótánykám
Szöveges ítélet
:-) Toyota fan lettem. No, nem azért, mert szívszorítóan gyönyörű, mint pl egy Alfa, s nem olyan tágas, mint egy Mondeo, sőt, még csak nem is olyan sportos, mint egy gti-opc-rs-cosworth-stb....
A történet ott kezdődik, hogy sajna nem születtem olyan családba, ahol sz**ják a pénzt új autóra 2-3 évente, én használtan és okosan vagyok kénytelen autóhoz jutni. Nekem nem a design az elsődleges szempont, hanem, a megbízhatóság, masszívság, bolondbiztosság. Így jött képbe a Toyota márka.
Mivel én a második 100 000km-t fogom beletenni, fontos, hogy ne kelljen azon agyalnom út közben, hogy vajon mikor lesz elektronikai problémája, vagy esik szét a futóműve...
... na, pont ezek nem jutnak vezetés közben az eszembe, az már annál inkább, hogy rövid az ülés ülőlapja, nincs deréktámasz, és kissé szűkösebb, mint mondjuk egy korabeli Astra (G).
Hölgyek-Urak!!!
Bárki jöhet nekem azzal, hogy papírhatásúak az ajtók (igen, ez sajna még az), leginkább egy csótányhoz hasonlít kívülről (ja, szívósság terén is megállja a helyét ez a hasonlat...), de egyet nem szabad elfelejteni:
kevés ennyire átgondolt józan paraszt ésszel tervezett és megépített autó van ma forgalomban, mint ez a Corolla (és persze a többi Toyota típus).
Ahhoz, hogy az apróságokat észrevegye az ember, használnia kell az autót és más típusokat is... mire is gondolok?
1. bemelegedve hangtalanul és rezonanciamentesen járó modern motor: kis fordulaton csendes és extrém keveset fogyaszt (100km/h -ig nem éri el az átlag 6 litert!), magas fordulaton ugyan hangos, de kijön belőle a 97LE. Szépséghibája, a nyomatékszegénység kis lökettérfogatából adódik - csodák nincsenek, ez a motor (is) közel áll hozzá.
2. Téli hideg indítás után 2-3 perc elteltével (kb 6-7 utcasarok) nemcsak, hogy meleget fúj a ventilátor, de már a vízhőfok jelző is bőven kimozdul...
3. ...apropó, szellőztetés: a ventilátor nagyobb autókat megszégyenítő huzatmentességgel és hangtalanul működik, nincs zúgás-búgás.
4. hátsó ablaktörlő könyvnyi mennyiségű állíthatósága.
5. A csomagtartójával egyedül az Octavia kelhet versenyre, illetve előzi meg.
6. Kárpitok szinte egyáltalán nem kopottak, nem szakadtak, igaz, megkímélt autóként vettem.
7. A fényszóró már gyárilag normálisan van beállítva és teljesen megfelelő mértékben világít (volt a családban Astra, Passat, mindkettőt be kellett állítani házilag, mert a szervízek által "jól" beállított lámpával semmit nem láttunk)
8. A váltó nagyon rövid utakon pontosan kapcsolható. Azaz, hogy az egyes gyakran nehezen, a többivel nincs gond. Ezeket a Corikat a gyengített C150-es jelű váltóval szereltek, ami sajna nem méltó az autóhoz. Vigyázni kell rá.
9. A futómű maga a csoda! Mikor megvettem, 165/70 R14 virslik voltak rajta, és ennek ellenére sem volt bizonytalan, nem imbolygott, vagy pattogott el az ívről. Ez pedig csakis a bolondbiztos futóműnek köszönhető. Pont annyira kemény, hogy jól feküdje a kanyarokat, de ne rázza ki a vesénket.
A motor megér egy misét: 1,4 szívó benzines, 16 szelepes, változó szelepvezérléses, lánchajtásos, 97LE-s. Ezt a motort már 2000 óta gyártja a Toycsi, azaz már 10. éve, míg a "hatalmas" Volkswagen mind a mai napig nem gyárt ilyet. Ráadásul mindezt teszi úgy a Toyota, hogy a végletekig megbízható maga a konstrukció is. Van néhány jól ismert gyermekbetegsége, de ezek közül csak a korai (2000-2002. aug-ig gyártott)VVTI benzin motorok kóros olajfogyasztása jár nagyobb összegű javítással (~150-170.000FT), de Ez a hiba konrántsem érinti minden motort, de sajna előfordul, ezért vásárlás előtt nagyon alaposan javallott körbenézni a blokkot minden(!!!) oldalról olajnyomot keresve, illetve kitekerve az olajbetöltő sapkát megnézni a belsejét is, mennyi lerakódás van benne.
Jellemzően érdemes 4000 körül, de minimum 3500 felett tartani a fordulatszámot ahhoz, hogy mindig elegendő erő legyen benne. Ez alatt, viszont nem fogyaszt semmit.
Egy mondatban: Ultra ésszerű, érzelem mentes, hiper tartós konstrukció tökéletesen észrevehetetlen design-al a mindennapokban. Sok olyan ember van, akinek EZ a fontos, gy nekem is.
Valamelyik Toyotával kapcsolatban írták: ...csak azért nem mondom, hogy a Toyota a világ legjobb autója, mert már ültem LEXUSban..." - van benne valami...
nem tökéletes, de tökéletesen átgondolt autókat építenek, s ez nagyon ritka manapság...
2010.ápr. 2.:
...írták, hogy típushiba az olajfogyasztás autópálya tempónál. 10.000km-ként 1L olaj fogyás még semmit nem jelent, emiatt értelmetlen megbontani a motort. A Toyota benzin motorjai modern 16 szelepes szívó motorok, ahogy fentebb is írtam, nagyobb fordulaton (autópályatempó: 140km/h=4000ford/perc) adják le a teljesítményüket és ilyenkor bizony jobban csipegetHETik az olajat. Egyébiránt figyelemmel kísértem ezt én is a saját autómon, se nem csöpög az olaj, se nem füstöl az autó, sehol a motorblokkon nincs egy darab szivárgás sem.
Toyota szakik egybehangzó véleménye (legalábbis az a 4-5 ember, akit kérdeztem erről), hogy ha - esetleg nagy ritkán - valamilyen alkatrészt cserélni kell, csakis szigorúan gyári, illetve gyári minőséggel azonos utángyártott cuccot (lsd. EZEK ROMLOTTAK EL RAJTA) vegyetek hozzá, még akkor is, ha az némileg drágább!!!
A Toycsiknak ennyi a titkuk.
2011. március 03.:
Az "ezek romlottak el rajta" rovatot kitöltöttem. Csak az első két bekezdés volt meghibásodás, a többi iromány az én szorgalmamnak köszönhető.
Az autót meglehetősen keveset használjuk, jellemzően évi 8-10.000km-t, ezért az olajcseréket nem 15.000-ként lépem meg, hanem évente, ahogy a gyári utasítás is meghatározza.
Télen és nyáron is fogyasztási rekordot értem el az autóval:
Tél: 8,7L/100km teljes tankra vetítve, amiben 100% városi hideg használat -12 - 0 fok között, napi 2X3 km-ből tevődik ki, és, hát a feleségem jobb lábával, ami ugyan nagyon szép, de sajna nem üzemanyagtakarékos. Átlagsebesség ekkor 31km/h volt.
Nyár: 5,7L/100km jellemzően több hosszú távból tevődik össze, országúton max 110km/h óra szerinti sebességgel, 66km/h átlagsebességgel.
Egy Békéscsaba-Debrecen-Békéscsaba út alkalmával 5,5L volt az átlag a leírt paraméterek mellett, kb 10-22 fok között.
Akkor sem adnám el, ha sok pénzem lenne, vennék mellé egy 2006-os Corolla Verso SOL 1,8 VVTI-t :-)
Az eddigi szövegemet pár helyen javítottam, érdemes az egészet elolvasni.
Ha valakinek ilyen autója van, vagy szeretne venni, regisztráljon a www.toyotaclub.hu weboldal fórumára, több százan vagyunk fent, akik szívesen segítünk nemcsak Corollásoknak, de minden létező Toyota/Lexus típust tulajdonló emberkének ;-)
Hibalista
- Budapesti használat + előző tulaj = kuplung csere megtörtént, Aisin Asko kuplung szettet kapott (25.000Ft) - - Vezető oldali elektromos ablakemelő motor+szerkezet együtt lett cserélve Magnetti Marellire (21.000Ft) - - Szokásos kopó-öregedő alkatrészek, mint pl. olaj (Q8 Formula Excel 5W-40), szűrők (olaj~: MANN, levegő~+pollen~: Japanparts), 2db első tompított izzó (HELLA HB4, csak 1 égett ki, de párban cserélek izzókat mindig) - Valamint önszorgalomból, szintén nem hiba folytán: - 1. Váltóolaj (Rheinol full szintetikus 75W-90) - 2. fékfolyadék (Toyota gyári) - 3. Gyújtógyertyák (4db DENSO) - 4. Fagyálló hűtőfolyadék (Toyota Long Life Coolant) - ja, még kapott egy-egy LED-es hátsó 21/5W-os izzót a lámpába; - Kapott 2010. októberben 4db új téli gumit 185/60R14 méretben - Kapott idén február elején 4db új nyári gumit 185/60R14 méretben - - Tehát eddig a 2,5 év alatt, mióta nálam van, a 10. évét betöltött autóm konkrét meghibásodásainak anyagdíja 46.000Ft volt. Ez szinte filléres. -
Ide hordtam szervizbe
A1 Toyota Békéscsaba - Maximum respect!
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 100000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 17000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | Avensis |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.9/10) |
