Cowgirl aki sosem hagy cserben
Szöveges ítélet
Ez egy papíron 1.4-es 1998-as Toyota Corolla, Sedan, de még az öreg 1332ccm, 4E-FE motorral szerelt. Az autó a család tagja. Nagypapám vásárolta 1998-ban, és már a kezdetektől fogva saját garázsa volt. Az első 6-8évben nem is látott telet-havat. Leállt a garázsba, akku ki, tavaszig a Trabant volt a téli harcos. Vidéki telekjáró autó volt családostul hosszú éveken át, 5 alkalommal járta meg Horvátországot 5fővel, tetőboxszal, 130as tempóval, soha, egyszer sem hagyott ott minket az út szélén. Rendszeresen szervizelt, nem kapott spórolós alkatrészeket. 2017 Júniusában kaptam meg Nagypapámtól, 127.000 Km-rel. Amint megkaptam, egyből "öregkori" cserékbe kezdtem, mint hűtővíz, váltóolaj, a mélygarázsból kiállások miatt a kuplung is cserés volt 132.000-nél, néhány szilentet ki kellett cserélni, gyertyacsere- gyertyakábel, ilyen apróságok. 2018 Tavaszán munkából hazafelé indulva, nem indult be. Az önindító egyáltalán nem működött, amit furcsálltam, mert reggel még feljutottam vele gond nélkül. Betoltuk, le a villamosságihoz, aki ráütött párat az önindítóra, ami utána működött. Rövidesen szénkefét cserélt benne, azóta még pöccebbre indul a motor. Felújíttattam- újra színtereztettem a gyári felniket, kapott új nyári gumikat, és egy hibamentes, országjárós nyaram volt vele, ősszel kapott egy házilagos alvázvédelmet, bár telet nem sokat látott, biciklivel meg másik autóval jártam főleg hóban-sóban. 2018 Szeptemberben elvittem fékpadra leméretni, mit tud. Akkor volt benne 147.000 Km. 85Le és 112Nm-t hozott, és egy hatalmas kő esett le a szívemről, amikor a padon hallottam, hogy 6225-nél ledadog. Én nem tudtam hogy van benne fordulat leszabályozás, úgyhogy sosem kentem el a száját igazán. A padkezelő állítása szerint 100as benzinnel lehet tudná a gyári adatokat. Ki is próbáltam, télen 100-as benzint kapott. Jobban nem gyorsult tőle érzetre, de a klímakompresszor ki-be kapcsolgatását szinte nem is éreztem így, és emelkedőn határozottabban jobban szaladt fel. Nyomatékosabb lett, és 1-2dl-rel kevesebbet fogyasztott. Mókás volt, de tél végén visszatértem a 95-ös előírtra. Tavasszal jött megint egy öregkori szórakozása, kihagyott az egyik henger, mely kiderült a múltévben kicserélt nem túl márkás gyertyakábel okozott, ennek tiszteletére kapott egy nagy felújítást, vezérlés csere, kapott méregdrága NGK gyertyakábeleket, iridiumos Denso gyertyákat, olajcserét, klímatisztítást, új fékbetéteket-féktárcsát előre, és így vágtam neki a 2019-es évnek. Most ősszel elhatároztam, hogy többet nem lát havat-sót és egyéb undormányt, eladtam a téli garnitúrát, 5fok alatt nem gurul ki a garázsból.Kapott egy masszívabb alvázvédelmet, és kikentem az összes kerékjáratot ahogyan azt kell, a rozsdafoltokat eltávolítottam előtte, vagy lekezeltem. A fejembe vettem, hogy megélem vele a 30. születésnapját, a szerelőim is azt mondták, ha valami akkor ez a példány meg fogja élni.
Fogyasztása... Szegény a madaras benzinkútból táplálkozott amíg meg nem kaptam,ilyen 7liter körül fogyasztott valahol, és egyből elkezdtem a Shellhez járni, és ott is a drágább 95-öst tankolni bele. Egy örök élmény volt, amikor előreért a drágább üzemanyag, erőteljesebben ment, nyomatékosabban, és kevésbé tapostam a gázpedált. Most jönnek az egyesek szerint hihetetlen állítások. Rátankolásos mérések, úgyhogy nincs benne csalás. A nagy átlagom a környéken kocsikázva ilyen 6,5-6,8 liter nyáron, 6,8-7,0 liter télen. Városban Nyáron, klíma nélkül, némi dugóban araszolva, egyszer kihoztam belőle 6liter alattit (5,99), amit magam sem akartam elhinni. 2018-as tavasz végi, vidéki kikapcsolódás alatt közel 800km-t mentem el vele, minden nap kocsikáztam egy kicsit, klíma nélkül, utas és cuccok nélkül, lehelet gázzal, főutakon, max 80-nal, és mikor a hét elteltével teletankoltam, megdöbbenve tapasztaltam, 4,7l-t fogyasztott az öreglány. 1tonnás autótól, ez szerintem maga a csoda. Klímával 120-szal autópályán kereken 6liter, 140nel már karcolja a 7-et. Hosszútávokon inkább az 5,5-5,8liter a jellemző. A negatív rekordom télen volt vele, gondolom a sok hidegindítás miatt, 7,2liter. Nem tudom mit kellene művelni ahhoz, hogy a 8litert elérjem... nem erőltetem kis fordulaton, és mivel fiatal sofőr így olykor-olykor kapja a gyorsulásokat is. Ennek ellenére szépen fogyaszt.
Hangja... már 1800-as fordulattól megvan 100Nm, valahol innentől kezd el morogva járni, kis diesel-nek szoktam gúnyolni, teljesen alkalmas diesel vezetési stílusra, mivel már lent is húz kellőképpen, csak ahol a diesel véget érne, ő ott rátesz még egy lapáttal. 4200tól, hiába nincs benne változó szelep vezérlés, felmegy 112Nm-ig, a gyári 120 is ide van megadva, elkezd agresszívabban morogni, és egészen 5500-5800ig produkálja ezt. A 100-as benzinnel még morgósabb volt, amióta pedig iridiumos gyertya van benne, azóta kicsit arra hasonlít a hangja morgás szempontjából, mint amikor egy henger nem járt, de határozottan nyomatékosabb, és 1-2dl-rel kevesebbet fogyaszt, valamint megjelent az a tünet, hogy amikor lelépek a gázról, 1-2mpig jóval gyengébben, de még egy picit hajt. Gondolom ami még a szívócsőben maradt üzemanyag keverék azt is be tudja gyújtani ez a gyertyatípus.
Szervizigénye... 10.000 Km-ként szigorúan megkapja a motorolaj cseréjét, és vagyok olyan megszállott hogy a légszűrőt is cserélem az olajszűrővel együtt. Filléres autó, 10-12ezerből kijön egy olajcsere szűrőkkel együtt. 1ft/km-t igazán megérdemel szerintem. A rövid váltója miatt szerintem, eszi a gyertyákat. Sima gyertyát az ajánlott hézagig 20ezer alatt kinyír. Persze menne tovább vele, de nem hiányzik, hogy valami baj legyen. Hűtővíz nem fogy, motorolaj 10.000 alatt 1-2mm-t megy le a pálcáról, az is szerintem elcsöpög valahol, vagy a szelepfedélnél szivárog ki. Fékek korrektek, ha jól számoltuk, most kapta meg a harmadik fékpofa szettet előre, a hátsó gyári dobfék betét pedig most lett ledobva. Felfüggesztésével- futóművel nem nevezném hogy lenne gond, a teleszkópokat kellett kicserélni 5-6 évvel ezelőtt. Évente kapja a lézeres futómű állítást, és idei évtől ezentúl klímatisztítást is pollenszűrő cserével együtt.
Vezetési élmény... Alacsony autó, így egyes fekvőrendőröknél, úthibáknál, meredek lejáróknál figyelnem kell, könnyen leér az alja, vagy a kipufogó vége, viszont ez az előnye is, eszméletlenül jól veszi a kanyarokat. A kormány szervós, de pont annyit segít rá amennyit kell. Parkolásnál nagyon jól jön, de menet közben nem igazán érződik. A kuplung nagyon könnyen és finoman jár, a váltó egyfajta papás lassú váltási sebességet igényel, de cserébe mindent bevesz mindenhol, csak időt kell neki adni. (Igen, kipróbáltam egyszer, 35nél is visszaveszi az 1-et kettesből, recsegés vagy bármi "nem kéne" visszajelzés nélkül). Nagyon jó a hangszigetelése, kevés dolog hallatszik be, és a zenehallgatás sem hallatszik ki, bár 100felett megjelenik a motorhang elég jelentősen. A féktáv súlyához- ABS nélküli fékhez képest szerintem nagyon jó, a hangja is korrekt, csak hát 86Le. Az 1.6-os testvérével élvezetesebb lenne, de nekem megfelel a kisebb motorral is. A sok hosszútáv miatt, ilyen 100-110nél szívesen dobnék egy hatodikat egyenesben, 130nál pedig pláne, elég nyomatékos alul ahhoz hogy elvigye. Gondolkoztam 6sebességes váltón, mivel árulták azzal is, csak ritkaság. Bontóban nem találtam, használt autók közül is kevés van így letettem a váltó cseréről, valamint Toyota találkozón meggyőztek, hogy nagyon megkímélt ez a váltó, ki ne merjem dobni.
Mindent összegezve, csak ajánlani tudom ezt az autót, Cowgirl mutatta meg nekem, hogy egy kocsi tud családtag is lenni. Valamint, érdekes azt az autót vezetni, amiben a gyerekkoromat töltöttem.
Hibalista
- Kuplung kopott el 132.000-nél (35ezer a szett + csere) - Teleszkópok cseréje volt egyszer - Önindító szénkeféje elkopott, cseréje 10.000Ft volt munkával együtt - Olcsóbb Gyertyakábel áthúzott, Gyári NGK-t kapott (19.000Ft) - Kopó alkatrészek voltak cserélve (Fékek, olajok, hűtővíz, szíjak, szíjfeszítők stb)
Ide hordtam szervizbe
Ismerős helyi szerelőhöz járt a kocsi mindig, vagy magam szereltem.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 127000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 31000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.2/10) |
