A néma és tökéletes inas
Szöveges ítélet
Leszögezném, hogy szerintem megérte az árát az autó. Azt nyújtja, amit elvár az ember. Mindig tökéletesen megbíztam benne, mert sosem adott az ellenkezőjére okot.
Kezdeném azzal, amit szerettem, szeretek benne: nem kell félni attól, hogy bárhol otthagy, lényegében minden úgy működik, ahogyan kell, nem kell vele sokat törődni, csendesen és rendesen teszi a dolgát. Néma szolga, pontos, megbízható, nem körülötte forog a világ, és nem is igényli ezt.
Külső, belső
Aki szép autót akar, ne ilyet vegyen :-)
Ugyan ez már a ráncfelvarrott modell az egybeszerelt, csepp alakú lámpával, de még így sem az igazi...
Hiába, a Corollát nem a szépségéért szeretjük :-)
Belülről a műszerfal műanyaga nem kopogós, de a kárpitok és az ajtók műanyag borítása nem kifejezetten minőségi. Mi üléshuzattal használjuk, szerintem ez sokat segít abban, hogy épen maradjon a belső. A vezető oldalán az ajtó szigetelő gumigyűrű a sok ki-be szállástól egyszerűen elkopott, kilyukadt. Kb 130 ezertől egyre jobban zörögnek itt-ott a belső elemek, gondolom ezt a szuper magyar utaknak köszönhető. A műszerfal világítás pár év után elhalványodik, azaz hiába állítható a fényerősség, csak a legmagasabb fokozaton látszanak jól a műszerek. Ezen csak az időnkénti izzócsere segít.
Hibaként említeném, hogy a hifi csak a gyári fejegységgel használható, mert a beépített board computer kijelzőjét és kezelőszerveit használja a 6-os CD váltó, amit viszont nagyon kedvelek. A hangszórók minősége közepes, de a gyáritól nem is lehet többet várni. A kormány csak magasságában állítható. A kezelőszervek kézre állnak, azt külön szeretem, hogy a hangerő állító potméteres :-)
Az ülés kényelmes beállítása nehézkes feladat, annak ellenére, hogy az ülőlap magasságában is állítható. Amikor először ültem benne, akkor nehéz volt kényelmes pozíciót találnom. A gázpedál kezeléséhez túlságosan hátra kell feszíteni a lábfejet, ez hosszú úton fárasztó.
A csomagtartó számomra kellően nagy és jól pakolható, pl belefér gumicserekor mind a négy kerék (440 liter).
A zsanér eléggé belóg a pakolótérbe, de megszokható. Kívülről csak kulccsal nyitható. A csomagtér lecsukásához nincs fogantyú.
A hátsó fejtámlákat nem lehet elég magasra állítani, különösen igaz ez a középsőre.
A kesztyűtartó világítás néha hiányzik.
Motor
A motor tökéletesen muzsikál, a maga korában kiemelkedő volt: 97 Le, 129 Nm. Gyakran kopog, pörgetni kell, ha haladni akarunk, a változó szelepvezérlést nem nagyon lehet érzékelni. A visszaváltás nélküli vehemensebb gyorsítás felejtős. Olajat egyáltalán nem eszik, sosem kellett utántöltenem.
Az utóbbi egy-két évben kb 10x előfordult, hogy hidegindításkor nem állt be az alapjárat (2x le is fulladt). Újraindítással vagy gázadással lehetett orvosolni a problémát, a szervíz nem tudott mit mondani.
A 165 ezres szervíz előtt, hideg motornál néha kissé érezhetően megtorpant az autó gázadáskor, ezt a légtömegáram mérő cseréjével orvosolták, amely szerintük megoldja az indításkor jelentkező problémát is. Ez jelentem nem így van, azóta jelentkezett egyszer.
Néha, a legkülönbözőbb helyzetekben, de mindig erős esőben és gázadáskor csörgő-zörgő hang jön a motor felől.
Ezen kívül az utóbbi időben talán mintha lustulna egy kicsit a motor, de lehet, hogy csak képzelődöm...
Egyszer volt eddig gyertyacsere.
Hajtáslánc, futómű, kormányzás
A lentebb is megemlített kuplungcsere 60 ezernél szerintem elég gáz! 110 ezer Ft-ba került, pedig még garanciális volt (persze elvileg erre nem vonatkozik a garancia...)
Érezhetően el kezdett csúszni, de mivel nem volt időm szervízbe vinni, még pár ezer km-t mentem így, de a végén már muszáj volt elmenni. Végül cserélni kellett a tárcsát. Lehet, hogy én vagyok a ludas, de 60 ezernél nem szabadna elkezdeni csúsznia szerintem...
Amúgy ha én vagyok a hibás, akkor vajon 120 ezernél miért nem ment szét megint a kuplung??? Hisz ugyanúgy vezettem, mint az első 60 ezren…
Most 170 ezren is túl van, azaz a csere óta 110 ezer km-t ment, és semmi baja az újnak. Ebből azt a következtetést vontam le, hogy nem velem volt a baj…
A váltó előírásos, könnyen, pontosan jár, élvezet kapcsolni. Néha (nagyon ritkán!) az egyest nehezen veszi. A fokozatkiosztás jó, illeszkedik a motor karakterisztikájához.
A futómű jó, de egy kicsit billegős a kasztni nagy sebességnél, szóval nem egy sportautó. Annak ellenére, hogy ez még nem torziós híddal van szerelve, mint az újabbak,hanem a hátsó kerekek is független felfüggesztést kaptak. Egyébként kényelmes a rugózás, csillapítás, családi autóba való.
Az egyenesfutás viszont nem túl jó, szinte folyton kormányozni kell, érzékeny a szélre is.
A kormányszervó rásegítése viszont mindig pont annyi, amennyi kell.
A futómű kapott extrém terhelést a szép magyar gödröktől, ezt jelzi a több szálszakadt gumi és a pár (szinte) kockásra deformálódott felni is. Ez semmilyen plusz karbantartást, cserét nem vont maga után, kivéve egy futómű beállítást, ez szerintem jó pont.
Az ABS elég hamar elkezd dolgozni, de a fék hatékony, viszont megérzi, ha meg van tömve az autó. Az iránytartás jónak mondható csúszós úton való fékezéskor is.
Kb 5 éves korában volt fékhatás mérésen, ahol mondhatni tökéletes, 96-98 %-os eredményt produkált.
Használat
Autópálya tempónál elég hangos az autó. A végsebesség óra szerint 195 km/h két személlyel, ez a valóságban kb 180 lehet. A 160-at simán tartja, megpakolva is. Teljesen vegyesen volt használva, havonta kb 2000-2500 km-t, városban, külterületen, autópályán, télen, nyáron, rövid úton, hosszú úton, külföldön és belföldön, üresen és megpakolva, földúton, hóban is, stb, szóval mindenféle körülmények között, amire szükség volt. A riasztó nem túl jó, dehát ezt szerelték bele az átvételkor. Pl ha működik a vészvillogó, akkor nem lehet beriasztani az autót, mert 2 perc múlva vijjogni kezd. A motortér kinyitását jelző kapcsoló mosatáskor mindig beázik, amíg ez meg nem szárad, addig a riasztó szintén nem használható. Ez volt az oka annak, hogy egyszer berozsdált ez a kapcsoló, ami időnkénti beriasztással díjazott, ki kellett cserélni a kapcsolót.
A fűtés jól működik és hatékony, a manuális klíma is teszi a dolgát. Párásodás gyakorlatilag nem jelentkezik, a ventilátor és a hátsóablak fűtés gyorsan segít a problémán.
Napsütésben nem látszik a klíma visszajelző, mert nem a korábbi (és az újabb) Corollában bevált LED visszajelzőt használják, hanem egy sötét műanyagon átsejlő világítás-félét.
Időnként előrecsúszik a gumiszőnyeg, olyankor minden kuplungoláskor beleakad az ember lába.
Fogyasztás
Nagy átlagban kb 7,5 liter, ez 6-8,5 literes szélső értékeket jelent. A klímahasználat szeritem nem okoz érezhető fogyasztásnövekedést és teljesítmény csökkenést. Egy tankkal kb 600 km-t lehet megtenni, a lámpa kigyulladása után szerintem 50 km-nél többet lehet még menni. Az üzemanyagszint jelző viszont elég rossz, nem arányos a mutató kitérése a tank telítettségével. Teli tankolás után kb 100-150 km-en keresztül azt mutatja, hogy fullon van, majd egyenletesen süllyed a mutató kb félig, onnan meg sokkal gyorsabban a kiürülésig. Megbízhatóbb a km számlálót figyelni... :-)
Szumma
Összességében pozitív a véleményem az autóról, megérte az árát, mindig szívesen ülök be, szeretem és szeretem vezetni is.
Nem tudom, ez jött-e le az egészből, de amiről nem írtam, az mind maximálisan tökéletes, álmodni sem lehetne jobbat!
Azt nyújtja, amit vár tőle az ember, nem többet, nem kevesebbet.
Nem kell folyton bizergálni, beül az ember és megy. Akármikor, akármennyit. Ennyi.
Nekem nem kell ennél jobb autó!
Update:
190 ezer km-rel lett eladva, addig nem jelentkezett a fentieken túli probléma.
Érdekesség, hogy miután egy pár kézen átment az autó, felhívott egy ipse, miszerint megvételre ajánlották neki az autót, és tudnék-e mesélni róla. Ezek után kiderült, hogy jelenleg 100 ezer kilométert mutat az óra,és így akarják neki eladni.
Magyarul kb a felére vissza lett tekerve az óra!
Ezt rendkívül tisztességtelen dolognak tartom!
Hibalista
- Két első izzó csere
- Műszerfal világítás izzó 2x kiégett
- Első helyzetjelző izzókból hármat evett
- A tolatólámpa kontakthibás, nem szerelték meg
- A középkonzolon a fűtés tekerőjének megvilágítása kontakthibás
- Egyik első lámpa betört egy kő miatt, cserélték (drágán, egyben)
- Riasztó kapcsolója a motortérben elrozsdált, kicserélték
- Kuplungtárcsa csere 60 ezer km-nél csúszás miatt
- Futómű beállítás 105 ezernél
- Gyertyacsere
- Vízpumpa csere szivárgás miatt 120 ezernél
- 165 ezernél légtömegáram mérő cseréje
- 3 garnitúra fékbetétjét eszi éppen, eddig 1x volt féktárcsa szabályozás
- Az egyik lengéscsillapítónál a védő gumiharang leszakadt 165 ezernél
Ide hordtam szervizbe
Toyota Mayer, Budakeszi
Csak és kizárólag Toyota Mayernél volt szervizelve, gondosan betartva a 15 ezres olaj és szűrőcserét, illetve a km-nek megfelelő, előírt szervizeléseket és cseréket. Vegyes tapasztalataim vannak... Általában rugalmasak, gyorsak, pontosak (és drágák :-D).
De néha bunkók és figyelmetlenek, illetve sokszor apróságokkal átvernek, amikért nem szóltam sosem (pl elszámolnak párszáz forintos tételeket, mondjuk helyzetjelző izzót, holott 5 perccel az autó leadása előtt bizonyosodtam meg az összes izzó működőképességéről).
Nagyobb dolgokban is éreztem már suskust, pl a vízpumpa cserénél, amikor az egyik szervízkor szóltak, hogy szivárog. Mondtam, hogy OK, de most ne cseréljék, mert nincs időm. Végül elmentem 15 ezer km-t(!) anélkül, hogy csökkent volna a hűtővíz szintje. Azért biztos ami biztos alapon következő alkalommal kicseréltettem a pumpát, lehet, hogy feleslegesen (sőt, lehet, hogy nem is cserélték, nem ellenőriztam). Vagy pl egy alkalommal nem húzták meg a kerékcsavarokat. Nemsokára egyet elvesztettem közülük, további kettő laza volt (nem ugyanazon a keréken). Véletlenül vettem észre egy autópálya pihenőben... Nagy mákom volt, amikor felhívtam őket emiatt, akkor széttárták a kezüket, és azt mondták, hogy ezt ellenőrizni kell...
Nincs időm végig ott állni az autó mellett a szervízben, de gondolom máshol sem jobb. Az apróbb izzócserét,ilyesmit megcsinálom magam, mert egyszerűbb, mint szervízbe vinni.
De más furcsa tapasztalatom is van a Mayerékkel: pl egyszer az első ködlámpa helyére illeszkedő műanyag légterelő elveszett (egy magas padkának koccanás miatt). Ára 11 000 Ft lett volna. A szervízbe telefonáltam, időpontra bejelenteni az autót, ezzel együtt szóltam, hogy rendeljenek egy ilyet, mert ezzel szoktak gondok lenni. Amikor odamentem, akkor szinte lecsesztek, hogy hogyan képzelem azt, hogy ők ezt most ki tudják cserélni, ugyanis nincs raktáron, szólnom kellett volna előre, hogy megrendelhessék. De majd most megrendelik, és majd pár nap múlva visszajövök megint… végül nem kértem az alkatrészt és a pótlást.
Kb 1 éve kontakthibás a tolatólámpa, amit mondjuk 50 éjjeli tolatásonként észlelek (mindig pont akkor, amikor már el is felejtkeztem róla). A szervízben hiába szólok, akkor náluk éppen nem produkálja, azért nem is javítják meg.
A legutóbbi, 165 ezres szervíz után pár száz km-rel voltam gumisnál, ahol meglepődve konstatáltam, hogy az egyik, lengéscsillapítót védő gumiharanag le van szakadva. Nem hinném, hogy pont azalatt a pár 100 km alatt szakadt le, amit megtettem a Mayer szervize és a gumis között. Vagy észre sem vették, vagy csak simán nem cserélték ki. Egyik jobb, mint a másik.
Mayer úr viszont mindig kedves, udvarias, segítőkész, az autó vásárlásakor kedvezményeket ad (pl ingyen téli felniket, stb), a környezet is példás.
Kár, hogy nem ő szereli személyesen az autót :-D
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2001 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 190000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Corolla 1.3 Sedan ´97 | Következő autója? | Corolla |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.9/10) |
