Műszer
Szöveges ítélet
EGY SZÓBAN: tökéletes.
EGY MONDATBAN: A biztonságot leszámítva bármiben állja a versenyt bármelyik márka bármelyik későbbi modelljével (sőt!), miközben akár tizedannyiért is megvehető.
KIFEJTVE:
AMI TETSZIK: fantasztikus minőségérzet, vaj váltó, pazar útfekvés, örökké tartó gyári alkatrészek. És főleg: A NYUGALOM. Beszállok, indítok, megyek. Bármikor, bárhogy. Ennyi. Nincs az a mai újautó, amivel elcserélném...
Előttem egy tulaj volt, ő 9 évig szabad ég alatt tartotta, így a hátsó kerékívnél van egy-egy kezdődő rozsdafolt. Az utolsó 2 évben és nálam is 2 évig garázsban lakott. Kétszer volt balesete az első tulajjal, mindkétszer elölről sérült, de a hűtő mindkétszer ép maradt, saját lábon ment haza.
Nálam még hál’ Istennek nem volt esemény.
FORMA: ez persze szubjektív, de szerintem gyönyörű, főleg ez a szedán-kivitel: kifejezetten elegáns, még a Peugeot 406-osnál is időtállóbb forma, pedig azt is nagyon eltalálták. Hozzá nem értők rendszeresen pár évesnek nézik, a Lexusok első-hátsó lámpái pedig a legutóbbi időkig ugyanolyan szabásúak, mint ezé. A hűtőrács és a lámpák elöl is különböznek az E10-es Corolla-széria különböző karosszéria-típusain belül, de itt is ez viszi a pálmát, a ferdehátú „arca” pl. sokkal többet öregedett, a háromajtós is, hiába sportos kinézetű. A fényezés még most is szép, a vele egykorú VW-Opel stb. darabok dukkójához képest pedig főleg. Kis karcokból persze van sok, különösen a tetőcsomagtartó helyén, ill. 1-2 rozsdafolt is akad, de ezek csak közelről látszanak.
A MOTOR 3000-ig lomhán gyorsít (legalábbis versenyzéshez lomhán), afölött 6500-ig vehemensen és egyenletesen. Gyönyörű hangja van (kivéve 2750-3100 között, ekkor erőlködős), alacsony fordulaton mormog, 4000 fölött agresszíven vinnyog, mint egy flex, komolyan. Finoman (megszaggatva) szabályoz le (2esben 95nél, 3asban 140nél), és hiába taposod neki, a hűtővízmutató sose megy középállás fölé, télen alatta is marad. Ha gyorsulni kell, szinte pariban van az újabb 110 LE-s 1.6-osokkal, persze itt nem a Honda 1.6 Vti-jére gondolok.
Az eddigiek alapján sztrítrészinges hülyegyerek benyomását kelthetem, pedig csak néha-néha, párhavonta adok padlógázt; de ez van, beismerem, ez a motor olyankor kihozza belőlem az állatot. Szerencsére a fékek messze túl gyengék a városi kreténkedéshez (hátul dobfékes), így muszáj észnél lenni részing közben is. Normál használatban egyébként 2000-2200 körül elváltok, és így is dinamikusan lehet haladni.
100 fölött hangos, csak néha autópályázom, olyankor a 140-150 fekszik neki a legjobban, 130nál pont kellemetlen a hangja. 140 –nél a motor lehalkul, egy szintbe kerül a szél-és gördülési zajjal, bár ha belegondolok, ez utóbbi nem is tudom, mennyire hallható. Mindenesetre ennél a tempónál egész jól lehet beszélgetni is, csak 90 alatt lesz még halkabb.
Végsebességet egyszer próbáltam, óra szerint 189 km/h 95-ös benzinnel, 5 személlyel, teli csomagtartóval és kihúzott antennával, szerintem nagyon jó egy 13 éves, 240 000 km-es futásteljesítményű kocsitól. (A gyári adat 175.)
Az egyenesfutás kiváló, Pest –Buda irányban az Árpád-híd középső sávjában kipróbáltam, hogy ha beállok a sáv legközepére, és elengedem a kormányt, a híd végére se tér ki.
FOGYI: országút, 80-90: 5l
pálya, 140: 7l
város, 20 C fölött: 6.5l
város, -10 C alatt: 8l
Olajat 10w40-eset kap, 8000 km-ig nem eszi egyáltalán, utána ezrenként becsipeget fél litert, de tízezernél nem hagyom tovább menni régi olajjal, úgyhogy nem tudom, tovább fajulna-e a helyzet.
A felszereltségből a klíma a legfájóbb hiány, az ablakok mind villanyosak, ja, kormányszervó sincs, de nem is hiányzik. Az ergonómia igen jó, a kezelőszervek finomabban működnek, mint pl. az E11-es Corollában, a G-Astra Classicban vagy - megkockáztatom – egy GolfIV-ben.
A szellőzés nagyon el van találva, de pollenszűrő sajnos nincs.
Az UTASTÉR tágas, a következő (békalámpás, E11-es) Corolla jóval szűkebb, sőt, lemértem, az E12-es (2005-ös) kombi Corolla hátsó ablakai fél centivel közelebb vannak egymáshoz, mint ebben a limuzinban. Az első és a hátsó ülések is nagyon kényelmesek, ahogy beül az ember, de az elsőkbe egy pár óra után elkel a teszkós deréktámasz. Egyébként a kárpit tartós. Praktikus, hogy az ülések háta –egész szép – műbőrrel van bevonva, így ha sáros cipővel összekenik a gyerekek, vizes szivaccsal letörlöm és kész. Viszont sajnos a hátsó ülések széle oldalt meg van döntve, hogy tartsa a szélen utazó hátát - emiatt nem nagyon lehet 3 gyerekülést berakni hátra, mert a 2 szélső becsúszik 20-20 centit ezen a lejtőn, és középen alig marad hely. (Frissítés: be lehet rakni, ha állandóra rögzíti az ember, és nem kell ki-be rakosgatni, mint a 0-9 kg-os hordozós gyereküléseket.) Pedig 3 felnőtt jól elfér hátul, legalábbis vállban; a térdhely már nem olyan pazar, magam (185) mögött nem túl kényelmes. A hátsó ülés osztottan dönthető, de az így kapott nyílás igen szűk, keskeny és alacsony is, ráadásul körív alakú, nem szögletes. Egy sztenderd háztartási létra még bemegy, de bútorlap-féleségek nem.
A CSOMAGTARTÓ kárpitozott, világítása is van. A kárpit fekete posztó, elég könnyen koszolódik, a pótkeréktől egy farostlemez választja el,ami már több helyen is el van törve, nem a legjobb megoldás. A csomagtartó nyílása elég széles, de szűk. Azt hiszem 420 l-es, ami elég egy hetes nyaralásra 3 gyerekkel (3 utazótáska, 2 utazóágy, 1 esernyőbabakocsi, miegymás, de azért nem lehet csak úgy bedobálni, tetriszezek ilyenkor rendesen. Aki sokszor utazik, ne szedánt vegyen.
AMI NEM TETSZIK: (na jó, azért mégse tökéletes...)
A fékpofák rossz úton csörögnek (mint az előző kocsimon(Fiat Uno) is tették).
A futómű úthibákon kopog; vétel után kicseréltettem gyári alkatrésszel az összes stabgumit. Csend is lett – két hétre, azóta beletörődtem a dologba.
Túl alacsony építésű, ahol kocsi leérhet, ez meg is teszi.
A világítás gyenge: mind a műszerfali (napközben nem látszik a műszerfalon, be van-e kapcsolva vagy sem, este is sasolni kell, ha le akarsz vmit olvasni), mind az országúti tompított. Ez utóbbi ráadásul nem állítható belülről, az állítócsavar pedig műanyag menetes (ami persze elnyíródott), így másfél óra volt beállítani, hogy az útra világítson, ne mellé, és ne olyan közel, hogy éjszaka 60 fölött halálfélelmem legyen. Mondjuk azóta elmegy. Az izzócsere elöl könnyű, bár ha lusta vagyok és bennhagyom az akksit (a bal oldali esetében), úgy megizzaszt a művelet.
A napellenző túl keskeny, ezt lehajtva is ki kell húznom magam, hogy ne vakítson a nap; ráadásul nehezen állítható meg olyan szögben,ahogy épp kéne, hajlamos teljesen föl- vagy lecsapódni.
Az övek elfáradtak, nem mennek vissza vagy csak lassan. Hátul is romlott a helyzet, mert a gyerekülések állandóan be vannak kötve, és a szélső övek emiatt megszokták, hogy ki vannak húzva.
Az ajtók akadópontja gyenge, nagyon enyhe lejtőn is becsukódnak, ami rossz pakolásnaál vagy ha pl. elaludt benn a gyerek és nyitva hagynám az ajtókat hogy szellőzzön.
A slusszkulcs tolla keskeny, így bedugva a helyére néha ferdén talál be. Az állandó használatban levő gyári kulcs feje eltört, így leeshet a kulcskarikáról... na de ez nem az autó hibája. Egyébként ehhez még 3 gyári kulcsot adtak, a későbbiekhez asszem csak kettőt.
Hibalista
- Önindító 230 000 km-nél. (15e Ft)
- Lengéscsillapítókat (hátul) cserélni kellett 220 000-nél (elöl még gyáriak vannak). (kb. 45 e anyagár)
- A bal hátsó ablak emelőcsigája kiakad, így előfordult, hogy nem ment fel az ablak; az előző tulaj emiatt kikötötte az emelőmotort. Pár órás munka lenne állítólag megcsinálni, de pont emiatt szerelőre nem szívesen fizetek, magam meg két éve nem látok neki...
- A két műszerfali égő közül az egyik ki van égve.
- Abal első rugóból letört egy jó ¾ spirálnyi darab; a Japkerben 5000 a bontott, de még nem csináltattam meg.
- A szélvédő bal alsó sarkában van egy repedés (széltől szélig, tehát nem tud továbbmenni), ami teljesen magától keletkezett a kocsi majdnem új (pár hónapos) korában. Típushiba, a Toyotának ma sem erőssége a szélvédő.
- A központizár 220 000 kmnél néha nem zárta az anyósoldali ajtót, de pár hét után meggondolta magát, azóta (243 000-nél járok) megbízható.
-
-
Ide hordtam szervizbe
Csernus Sándor, Göd alsó. Tapasztalt, előzékeny, korrekt, olcsó.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 217000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 26000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Uno 45 1000 cm3 FIRE | Következő autója? | Toyota Previa |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.7/10) |
