Kár, hogy már nem gyártják
Szöveges ítélet
Az autót több jelelölt közül választottam, látótérbe került konkrétan még egy clio, és egy astra tulajdonképp a döntést egy régi, autókhoz igen jól értő (autószerelő) cimborámmal történt rövid találkozás után hoztam meg.
A beszélgetés Kb. így hangzott: Ő: - Mit csinálsz itt? (autó kereskedésbe voltunk), Én: - Autót keresek, Ő: -Japánt vegyél. Ok, mondom a kérdés eldőlt.
A Toyotát 11 évesen vettem 850.000 Ft ért, 2005 végén, ami igen soknak hangzik, de az autó remek állapotban volt (van), igen megnyugtató szervizháttérrel ( a helyi márkakereskedő fia használta ), és csupán 135000 km volt benne, szinte még bejáratós.
A döntést az eddigi 15000 km alapján nem bántam meg, semmilyen rendkívüli hiba, nem jelentkezett, 12 éves korában a műszaki vizsgára kapott 2db szilentet hátra, és a műszaki után új fékbetétet és pofát ( a műszakin a fékek tökéletesek voltak, de a betétek már elvékonyodtak, és a következő 2 évet már nem biztos, hogy kibírták volna ), a cserélt fékalkatrészek még a gyáriak voltak 138000 km –el. Ezen kívül csak olajat, ékszíjat meg szűrőket cseréltem, olajból a mobil super s 10w40 et kedveli semmit! nem fogyaszt belőle 10000 km alatt.
Akkor konkrétan:
Vezetési élmény gyakorlatilag nincs, ebben a kocsiban akkor érne élményszerű behatás ha tükörjégen 180kmh val haladva rádelőzne egy pótkocsis ifa. Félre a tréfával, az 1.3 as 16 szelepes, hengerenkénti injektoros motor ( 4E-FE, 88 DIN Le ), alacsony fordulatszámon nem valami virgonc (kis köbcenti, kis nyomaték), ám 4000rpm fölött érezni a 16 szelepet, 5500rpm fölött néha én is meglepődök olyan jól tol, 6200rpm nél tilt a vezérlés.
Ha csak egyedül megyek vele, akkor országúton is dinamikusnak mondható, 5 személlyel már érezhető a kis motor, de 100 nál vissza 3. ba, és lehet előzni.
A váltó, hát igen, nem azt mondom, hogy tökéletes, de közel járhat hozzá, rövid, pontos, gyors, jóval sportosabb autóban is megállná a helyét, a fékre sem panaszkodok, persze lehetne erősebb, de így is meg lehet vele állni, nagy sebességnél is igen intenzíven lassít.
Nemrég volt zöldkártyán (nem vajazott) a mért értékek messze az előirt értékek alatt voltak: CO alapjáraton 0,01, CO 2600rpm nél 0,02, ezek az adatok azért sokat elárulnak egy 150000km-t futott 13 éves autóról, szerintem ezt még a legtöbb mai motor is irigyelné.
A futómű pedig igen stabil, feszes, bár néha már halható a stabilizátor rudazat (a szilentek miatt ) mozgása, de csak igen rossz úton nagyobb tempónál, a 185/65 ös nyári gumival a kanyarsebességre se lehet panasz, azonban csúszós úton (hó, jég), tud érdekes dolgot művelni, az autó ugyanis igen könnyű (980kg), emiatt ha hátul nem ül senki plusz még a tank is fogyóban van, hajlamos instabillá válni a hátulja, nem megcsúszásról van szó inkább riszálja a seggét, ezen a problémán egy spéci téli gumi valószínű, hogy segítene. A gyors kormánymozdulatokat viszont igen jól tolerálja, pontosan lehet vele manőverezni.
Egyetlen, az autóval kapcsolatos negatív tapasztalatom az a menetzaj, 80kmh ig rendben van, utána kezd erősödni a gumi zaja, ami 110kmh felet már zavarónak mondható, igaz ez útminőségtől függő, (lehet, hogy a viszonylag széles gumi az oka: 185/65) a motorzaj még 120nál is elfogadható, bár a fölött se tolakodó. (ezúton kérem azt a típustársat akinek konkrét megoldása van -csendes gumi méret és márka ügyben- hogy az legyenszíves dobjon egy mailt a: csepizs@totalcar.hu ra)
Toyota jellemező még a gyengének mondható világítás (csak a tompított, a refi nagyon baró gyárilag is ), ezen én izzó cserével segítettem Osram all season –t raktam bele sárgás fénye van és határozottan jobban látok vele.
Belül főleg elől nagyon tágas, hátul már lehetnek problémák, de ott is kényelmesek az ülések, oldaltartásuk viszont nem valami jó ( ez csak nagy tempójú kanyarokban érezhető ), a műszerfal és a beltér anyagai igényesek, a kárpit könnyen takarítható és strapabíró. Az energonómia briliáns, minden a helyén van, kézre esik.
A klíma viszont hiányzik.
Zörgő gyári tartozékról nem tudok beszámolni, ami zörög rossz úton az a szélterelő az első ablakon, illetve a kalaptartó néha, a közepébe (az előző tulaj által ) beleapplikált ovál hangszórók miatt.
Az autó kívülről is igen tartósnak bizonyul, bár sajnos már így 13 évesen megjelent rajta a vakrozsda hátul a kerékív belső peremén, azonban még nem aggasztó méretű. Az én corollám metálszürke, egy cseppet sem látszik hogy, fakult volna valamit, még mindig szép ragyogó a fényezés, a kipufogó is egyben van bár azt nem tudom hogy, ez még a gyári-e, csupán a leömlőnél lévő felxicső repedt meg kicsit de bírja még egy darabig.
A fogyasztás abszolút lábfüggő nekem városba 7,5-8L, városon kívül 6L körül alakul dinamikus vezetés mellet, a minimum 5L volt a max 8L.
Összességében ez egy minden paraméterében nagyon eltalált típus, motorikusan tökéletes, kifinomult, átgondolt megoldások vannak minden felé az autóban, a belső igényes kialakítású, kellemes környezet.
Azoknak akik egy ilyen típus vásárlásán gondolkoznak azt tudom mondani, hogyha méretben és szolgáltatásaiban megfelel nekik akkor ne riassza el őket a sok futott km-er, a motor örök darab, persze igényli a karbantartást (mi nem?) de azon kívül nem kell rá költeni, az olaj csere szűrökkel munkadíjjal 15-20ezer Ft ból megoldható.
----
Időközben a gumizaj problémája megoldódott, nem a gumi zajongott, hanem a jobb első csapágy, eddig csupán azért tippeltem gumira mert amióta megvan az autó tulajdonképp jelen volt az a bizonyos zaj, viszont az utobbi időben kezdett erősödni, és már 50kmh nál is zavaró volt. Szóval csapágycsere mostmár teljesen elfogadható a belső zaj még 120 körül is. Halkan megjegyezném, hogy ez a hiba 16000km en keresztül fenn ált.
A csapágy ára azért húzós SKF 22000Ft volt.
Hibalista
- Nem romlott el semmi, csak kopó alkatrészek lettek cserélve:
-
- - Fékbetét, fékpofa, 2db szilent hátra, +munkadíj +a műszaki
- vizsga díja: 42000Ft
- - Olajcsere (Mobil super s 10w40 4l) + olajszűrő, légszűrő,
- gyertyák, ékszíj, mdíj: 20000Ft
- - Kuplung hidraulika olaj csere: 1500Ft
- - Olajcsere (Mobil super s 10w40 4l) + olajszűrő, légszűrő,
- benzinszűrő, mdíj: 22000Ft
- - Jobb első kerékcsapágy SKF, ingyen beszerelve: 22000Ft
Ide hordtam szervizbe
Maszek szervíz.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 134000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 16000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Jetta | Következő autója? | Avensis, vagy Accord |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.8/10) |
