"Jobbra fent!"
Szöveges ítélet
„JOBBRA FENT!”
Előre is elnézést kérek mindenkitől, de egy kicsit hosszúra sikeredett a szöveg. Akit csak a száraz tények érdekelnek, az gyorsan megtalálhatja azokat a megfelelő bekezdésekben, és nem kell átrágnia magát az autó megvásárlásához vezető rögös úton. De ha valaki kíváncsi rá, hogy lehet megkímélt tizenéves autóra bukkanni, annak ajánlom az első bekezdést is.
Vásárlás
A költségvetés alacsony volt max 900.000Ft átírással, biztosítással sallangokkal. Az elvárásaim a következők voltak: klíma, elektromos ablakok, központi zár, légzsák, benzinmotor( minimum 1.6 literes),max 10-12 év és megbízhatóság (10 éves kor felett a legendák a mérvadóak, illetve az adott autó állapota). Ennek így nekifutni BMW imádóként csak egy vége lehetett, valami más gyártmány. A 3-as BMW lehetett volna kedvemre való, de az E36-osokból csak a korai darabokra futotta volna, amiből gyári állapotú(értsd ez alatt a normál kerékméretet és a spoilertelenséget ) nem létezik sajnos , de ha lett is volna, azok már túl öreg lett volna ( a 12 éves álomhatár ugye). Egy szép állapotú E30 318 még szóba jöhetett volna (kora ellenére), de abból meg klímás nincs (vagyis van, csak olyan ritka,hogy…nagyon) . E34 5-ös sorozatból az 520-ast alulmotorizáltnak találom,az 525-ön gondolkodtam volna, ha lett volna olyan állapotú, amin érdemes lett volna gondolkodni. Utólag milyen jó hogy nem csaptam bele, most ugye most én lennék a gazdag ember, akinek dupla adót kellene fizetnie, a 7-800.000Ft-os „luxus”-autó után. Ennyit az álmokról, a fent említett kritériumok szerint számomra leginkább a japán gyártmányok tűntek befutónak. Mitsubishi Galant, Honda Accord, Nissan Primera, Toyota Carina, Mazda 626. Méretben ez alá nem akartam menni, mert az alsó középkategóriában a japánok főleg 1.3-as 1.4-es motorokat használtak, azok meg ugye nem (mert minimum 1.6 liter). Régen a szolgálati autóm Toyota Corolla volt (1991-es évjáratú dízel) és azt imádtam. Ezért egy Corollára még titokban rámondtam volna az áment, csak hát ugye az a ronda békaszemű változat az sajnos szóba sem jöhetett(mert annyira csúf szegény), a korábbi változat pedig ugye 1997-ig gyártatott, ami a 2008-as évet nézve (ez volt a vásárlás éve) ugye csaknem túlkoros, de mivel tetszett az a forma (erről majd később) ezért őt titkos esélyesként azért jegyeztem, már csak azért is mert gondoltam nyugodtan kacérkodhatom a gondolattal, úgysem lesz belőle semmi, mert ” Az elvárásaim a következők voltak: klíma, elektromos ablakok, központi zár, légzsák, benzinmotor( minimum 1.6 literes)”. Na most pont egy ilyet találni… A legismertebb használtautós portállal keltem és feküdtem, meg még talán azzal is álmodtam. Autófényező, és az autókhoz kicsit értő barátomat állandó készenlétben tartottam: „Ha kell, azonnal megyünk autót nézni!” felkiáltással. Hát ritkán volt rá szükség. Általában előszűrést végeztem, és ha a kocsi már nálam megbukott, akkor őt nem kellett feleslegesen ugrasztanom. Böngészés...böngészés, ám egyszercsak: TALÁLAT! Honda Accord: megnéztük. Kis féltengelyhiba, kis olajfolyás a motorban (állítólag nem volt vészes), rohadt hátsó sárvédők , sebaj jó áron van elvisszük. Pakson volt az autó, az átvizsgálást követő napon mentünk volna érte, hívtam a tulajt, hogy akkor indulunk (Pest környékén lakom), mire ő:”Ne gyertek mert van valami gond, világít a Check Engine lámpa és elég szar hangja van a motornak.” Király! Honda kilőve. Egy újabb hét a számítógép előtt. Találat! Mitsubishi Galant a képeken tök jól néz ki, úgyhogy egyből vittem magammal a szakértőmet. Igaz hogy zöld volt (szerintem a legidiótább autószín, be kellene tiltani(kivéve a British Racing Green-t!)) , de sebaj mert volt benne minden amit elvártam (nem copy-zom ide az igényeimet mégegyszer , feljebb elolvasható). Találkozó egy gazdaságos multi parkolójában, csili-vili, könnyűfém felni (de nem durva méretben), semmi gyanús zörej. MEGVAN! ITT AZ AUTÓM! Körbejárjuk, nekem O.K., de szakértőm azt mondja a hátulja csupa gitt, frissen van csinálva, most még elmegy, de pár hónap múlva be fog hullámosodni és töredezni. BAKKER! Tulajt kérdem az autó előéletéről: „ Sérülésmentes! Már a legyártása előtt is a család tulajdona volt , előttem a testvérem apjának a gyereke volt a tulajdonos, mindig én vezettem, vagy benne ültem amikor ment, vagy legalábbis kívülről láttam, úgyhogy biztos hogy nem volt törve!” Aztán kinyitottuk a motorháztetőt, és olyat láttam, amihez szakértő sem kellett, hogy sarkon forduljak. Tenyérnyi lyuk a doblemezen! Körülötte rozsdaboglya. Simán le lehetett „csekkolni” a gumi állapotát a motortérből (egyébként az jó volt), na ez azért már sok volt. Búcsúzáskor a tulaj még őszintén bevallotta, hogy „Fogalmam sincs miért lyukas.” Mi pedig őszintén mondtuk neki, hogy jó, mi pedig majd később visszahívjuk. Király! Mitsubishi kilőve. Internet. Találat. Toyota Corolla. A békaszemű előtti utolsó verzió, a titkos esélyes. Béna hirdetés: Corolla 1.6 literes motorral, klímával, kevés km-el Budapesten. Semmi részletezés, orvos vagy hölgy tulaj stb. Egy telefont megér. Pesti vezetékes szám kicseng, nem veszik fel. Másnap délelőtt telefon kicseng, nem veszik fel, aznap délután telefon kicseng, nem veszik fel, aznap este telefon kicseng, nem veszik fel. Ez így ment még egy pár napig, gondoltam biztos rossz a szám (de akkor meg minek cseng ki?), na mindegy ez is ugrott, bár nem volt nagy fájdalom, a kocsit nem is láttam. Egyszer csak újabb találat. Nissan Primera, talán a legunalmasabb autó amit így hirtelen mondani tudok, bár…nem csak hirtelen nem tudok mondani unalmasabbat, úgyhogy a legunalmasabb autó amit ismerek, de hát a költségkeret meg a megbízhatóság is csak sodort csak sodort felé. Már akkor utáltam amikor még meg sem néztem. Titokban reméltem hogy lesz vele valami gáz ami miatt nem fogom megvenni. Egy hétfői napon elmentem, megnézni. Kipróbálni csak a Nissan szalon telephelyén tudtam, max 50-nel, de már ekkor kiderült, hogy milyen k’va lomha a kocsi. De igazából nincs semmi baja. A fenébe Primera tulaj leszek? Még csak 32 vagyok. Ilyen fiatalon… Na, mindegy. Kedden megnézettem szakértőmmel. Minden O.K. A fenébe Primera tulaj leszek? Még csak 32 vagyok. Ilyen fiatalon… Na mindegy. Szerdán hívtam az embert hogy meló után viszem a pénzt az autóért. Mondta hogy,”Bocs de bejött egy Úriember, kifizette és már vitte is. Nem foglalóztad le, nekem pedig ez így biztos volt.” Semmi gond mondtam. Huhh. Mégsem leszek Primera tulajdonos. Basszus! Megkönnyebültem, hogy elvitték előlem az egyetlen hibátlan használt autót az országban. De akkor most mi a fenét fogok venni?! Már netezni sem volt kedvem. Utáltam, ráadásul már ismertem a teljes kínálatot, aztán egyszer csak a kezembe akadt a „béna” Corollás hirdetés (korábban kinyomtattam, hogy magammal tudjam vinni munkába, és napközben is tudjam hívogatni). Mielőtt kidobtam volna a kukába a hirdetést, gondoltam felhívom még egyszer a „rossz” számot. Kicseng…kicseng, és felveszik. Köpni-nyelni sem tudtam, majd lassan kiböktem, hogy a hirdetés miatt telefonálok. Az idősebb Úr szabadkozott, hogy az elmúlt két hétben kórházban volt, azért nem volt telefon közelben (hát mégsem volt rossz a szám). Lassan, furcsán beszélt, kiszedni semmit sem tudtam belőle, csak azt hajtogatta, ha érdekel, menjek és nézzem meg az autót. Szeptember volt és délután öt óra elmúlt. Telefon a havernak: „Megyünk autót nézni!” Mire odaértünk már alkonyodott, vastagon poros volt az autó, állítólag hetek óta be sem volt indítva. Körbejártuk újrafestett karosszériaelemek voltak, illetve enyhén megnyomott hátsó lökhárító, meg kissé rozsdás hátsó sárvédők, de műszakilag tökély. Motor pöccre indult,a klíma hidege mellbevágott (szeptember eleje volt, és még kora este is elég fülledt volt a levegő), aztán kinyitottuk a motorháztetőt, vagyis én mert a tulaj nem tudta hogy kell (hiába na, TOYOTA), vastagon poros volt az egész motortér, ennek ellenére sehol sem volt olajfolyás tapasztalható(minden korábban megtekintett autónak frissen le volt mosva a motorja). Na, ekkor súgta oda a szakértőm, hogy azonnal foglalózzam le (lehet, hogy már csak unta az állandó készenlétet). Nem engedett a tulaj a meghirdetett árból (ami elég magas volt 850.000Ft), de lefoglalóztam, csak legyek már túl rajta, legyen meg az autó. Meg azért tetszett is, és bár eleinte kételkedtem a 87000 km-ben (ami ugye nem horror egy japán motornak), de a tulaj lakásán előkerült az autó összes számlája újkorától 1997-től, a végig vezetett szervizkönyvvel együtt. Így már kicsit reálisabbnak tartottam a vételárat. Később kiderült, hogy az Úriember azért beszél ilyen lassan és furcsán, mert három évvel korábban volt egy agyvérzése, ami miatt nem érezte magát biztonságban az autóban, és másokat sem akart veszélyeztetni az eltompult reflexeivel. Ezért adja el az autót, bár nagyon szereti, és semmi gondja nem volt vele. Vevőként ezt jó volt hallani, mégsem az a családi okból sürgős kell a pénz szöveg, és nem mellesleg maximális tisztelet az Úrnak, bár mindenki észrevenné magán, hogy már nem alkalmas a biztonságos közúti közlekedésre. Foglalózás megtörtént, hazafelé megbeszéltük a haverral, hogy vagy k’va nagy mázlim volt az idős beteg bácsival, vagy élőben láttuk egy öreg nepper „oszkárdíjas” alakítását. Akár így, akár úgy történt , nekem megérte. Másnap elhoztam az autót. Egy 1997-es évjáratú 1600cm3-es, Toyota Corolla tulajdonosa lettem. Felszereltsége még néhány évvel ezelőtt is megállta volna a helyét, sőt még ma is vannak puritánabb autók a kategóriájában. A fontosabb extrái:két légzsák, négy elektromos ablak, manuális klíma, távirányítós központi zár, riasztó, állítható kormány, állítható fényszórómagasság, gerinctámasz, plüsskárpit, gyári könnyűfémfelnik (+téli kerékgarnitúra).
A kedvencemet majdnem kihagytam. Az autó korábbi tulajdonosa a bácsi testvére volt ( a mellékelt számlák alapján), és eladáskor (átadáskor) egy ún. használati útmutatót is adott a tesónak a járműhöz, amelyből most szó szerint fogok idézni:
„A csomagtartó a slusszkulccsal nyílik. Ha a zár függőlegesen van, akkor nyitva van, ha vízszintesen, akkor be van zárva.
Ötödik sebesség: Ha autópályán mész és eléred a cca 80 km/óra sebességet, az ötödik sebességre kell váltani. Ez jobbra fent található. Ezáltal sokkal optimálisabban működik és fogyaszt a kocsi. Ha átváltottad, a kocsi hangján is lehet érezni a változást, sokkal halkabb és egyenletesebb lesz.”
Ebből is csak arra merek következtetni, hogy nem egy gyorsulgatós (senior) boyracer volt a bácsi.
Haverommal egy hétig úgy köszöntünk egymásnak: „Jobbra fent!”
Menettulajdonságok
1587 cm3 soros 4 hengeres benzines
114 LE @ 5300 rpm
145 Nm @ 4800rpm
0-100km/h: 10 mp
Végsebesség: 195 km/h
Átlagfogyasztás: 7.2l/100km (gyári „hülye” adat)
Önsúly: 1024 kg
Alapjában véve nem lennének rosszak a fenti paraméterek, csak az a nem túl nagy nyomaték is túl magasan áll rendelkezésre. Valószínűleg ezt próbálták kompenzálni a rövid váltóval (100 km/h-nál 3000-et forog ötödikben). A rövid váltó miatt az egyik szemem sír a másik meg nevet. Tök jó tőle az autó rugalmassága (az 1.6-os benzinesek között), viszont autópályán viszonylag magas a fogyasztása és a zajszintje. Mondjuk inkább morogjon egy kicsit minthogy tohonya legyen. A gyorsulási adathoz nem fűzök kommentárt, aki olvasgatott már autós cikkeket és bennük adattáblázatokat, az tudja hogy a 10mp-es sprint a mai környezetvédelmi normáktól szenvedő, nehéz, 2 literes benzines autók adata, tehát nem rossz. Rugalmassága (saját mérés óra szerint, ami tudom hogy csal) III. fok 60-100 7,2 mp, III.fok 80-120 7,6mp, IV.fok 60-100 10,3mp, , IV.fok 80-120 10,6mp, , V.fok 60-100 13,9mp, , V.fok 80-120 14,0mp. Ezek szintén összevethetőek mai 2 literes benzines autók adataival. A kormánya ugyan nem sebességfüggő szervó, de a nekem jobban tetsző változat, azaz viszonylag kis rásegítés, ami kicsit kommunikatívabb nagyobb tempónál, viszont szívás lenne parkolásnál ha nehéz lenne a kocsi, de nem az. Elsőkerékhajtás, tehát orrtúrás. Uralható, gázelvétellel zabolázható, nem hajtva sokáig semleges majd lassan, nem hirtelen lesz alulkormányzott. Tulajdonképpen nem rossz. A könnyű súly átka az úthibákra való túlzott érzékenység, a közepes úthibákat közepesen szűri ki, a kicsiket (mondjuk apró kereszthullámok a burkolaton) pedig felerősíti. Na ezzel mondjuk meg tud őrjíteni. Fogyasztást saját magam is mérem, nekem 8,2 az átlagom. 7,2 volt a minimum (odafigyelve, élvezhetetlen stílusban), 11,5 a maximum (folyamatos 170km/h (természetesen német autópályán)). Nem tudom más „kollégák hogy produkálják a 6 litereket, meg 160-nál 7,5-öt, nekem ennyi.
Karosszéria
A karosszéria mint már többször is említettem könnyű, amire mindenki természetesen vágja rá, hogy pillevékony rizspapír persze hogy könnyű, de meghalsz benne ha, neked megy egy biciklis. Az ő figyelmükbe ajánlom az euroncap töréstesztvideóit, mondjuk hasonlítsák össze a Corollát, a hasonló évjáratú 3-as BMW-vel, C Mercivel, A4-es Audival. Megnézted? Durva mi? Na jó, az ott szereplő Corolla 1998-as(tömeg, tengelytáv stimmel a régebbivel, nagy fejlesztés nem történhetett), viszont egy szegmenssel lejjebb található mint a prémiumok. Azért ügyesen hajtogatják a rizspapírt az origami hazájában. A helykínálat odabent nem rossz, morbid módon alacsonyan kell ülni az autóban. Ezt én nagyon élvezem, az idősebbek kevésbé. A nagyit nem ezzel kell szállítani! Utálni fogja! Az egész kocsira jellemző, hogy nagyon alacsony felépítésű, annak minden előnyével és hátrányával együtt. A csomagok rendelkezésére 420l áll, az ülések előredöntésével bővíthető, nekem még soha nem bizonyult kicsinek, és legalább lehet bele pakolni. Ennél a csomagtérfedélnek még a vízszintes része volt hosszabb, nem a függőleges. Az üzemanyagtartálya elvileg 50literes, de még ha 50km-t megyek vele úgy hogy már nagyon sír a benzinért, akkor is csak 41-42 litert lehet beletölteni. Lehet, hogy csak nem vagyok elég bátor és tovább kellene menni? Mindegy, jobb a békesség. Korábban azt is írtam, hogy nekem tetszik ez az autó, és nem, nem azért tetszik mert ilyen van, hanem azért vettem ilyet mert ez tetszik. Ez volt az utolsó Corolla széria, ami még tetszett. De hát ez nagyon szubjektív, hogy kinek mi tetszik, mitől szép egy autó. Nekem például nagyon fontosak az autó arányai, és az hogy legyenek rajta markáns, jellegzetes formai jegyek. Utóbbi kettővel nem rendelkezik Corollám, viszont klasszikus, igazi háromdobozos autóformával igen. Lapos orr, alacsony, enyhén emelkedő övvonal, jól elkülönülő „harmadik doboz”, azaz csomagtér. Egy két szép formai megoldás azért fellelhető rajta, pl. nagyon szép a C oszlop, Illetve nagyon tetszik az, ahogy az autó oldala egész mélyen behajlik a küszöbhöz. Megszakad a szívem azért, hogy kihaltak ezek a klasszikus arányokkal rendelkező autók. A minap mellém állt egy új Corolla, ahogy ültem az enyémben a szemem pont egy magasságban volt annak az övvonalával. A csomagtér felső pereme az újnál olyan magasan van, hogy lehajolás nélkül rá lehet könyökölni. Utálom az új egyterű szedánokat! Opel Insignia. Gyönyörű formai megoldások sora. Egy szép autó lenne, ha nem olyan lenne, mint egy felfújt lufiautó, amivel a kocsimosókat szokták hirdetni az út szélén.
Hibalista
- Javítások - Vásárlás után természetesen költöttem az autóra, mert tökéletes tizenéves autó nincs, de a költségek nem voltak vészesek. Lengéscsillapítók felújítása (28.000), vezérműszíj+ feszítőgörgő(13.000, beszerelés ingyen), hátsó stabilizátor szilent (gyári 3.500), fékcső (gyári 1.700), Good Year téligumik (52.000), Vredestein nyárigumik (40.000), Castrol olaj (7.600), szűrők (4.700). Ennyi 1 év szervizelési költsége. Amiből a vásárlás utáni renoválás volt jelentős tétel, de hát finnyás vagyok, csak 1 lengéscsillapítót nem akartam javíttatni (csak a jobb első gyenge), a gumik kérdése pedig jó időre megoldódott évi 5-8000 km-es futásteljesítmény mellett. 1 év és 6.000 km alatt meghibásodás nem történt.
Ide hordtam szervizbe
Haver. Haver haverja. Saját magam.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1997 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 86000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Golf III. Variant 1.4 CL | Következő autója? | Mazda 6 2.3 |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.4/10) |
