Méltatlanul elfeledve
Szöveges ítélet
A Camry els? generációját (csakúgy , mint a kés?bbieket) els?sorban az USA piacának meghódítására tervezte a Toyota . A modell , néhány apró részletében (fényszórók , hátsó lámpatestek stb) átrajzolva , szerencsét próbált az európai piacon is – nem sok sikerrel ; akkoriban a középkategóriában (az els? generációs Camry , méretéb?l adódóan , még ebbe a kategóriába tartozott) finoman szólva alacsony volt még az érdekl?dés a távol-keleti járgányok iránt . Nem csoda hát , hogy az 1983 és 1986 között eleve alacsony példányszámban eladott típusból mára jó , ha pár ezer darab van még forgalomban – határainktól nyugatra úgyszólván teljesen kihalt .
Pedig az autó rendelkezett minden adottsággal , amivel –elvileg- elnyerhette volna a vev?k kegyeit . A 4.5 méternél valamivel rövidebb , közel 1.7 méter széles , tehát európai viszonylatban is kezelhet? méret? karosszéria formaterve 83-ban ha nem is forradalmian modern , de mindenképpen korszer? és letisztult ; helykínálata kimondottan b?séges , legalábbis ami a beltér szélességét és a lábteret illeti – egyedül a kissé sz?kös belmagasság emlékeztet a korábbi japán autók nem igazán európai átlagemberekre méretezett helykínálatára . A csomagtartó mérete is impozáns , a Liftback néven forgalmazott ötajtós modellé ráadásul osztottan dönthet? hátsó üléstámlák segítségével b?víthet? . Az autó m?szaki megoldásai olyan finomságokat vonultatnak fel , mint az elektronikusan vezérelt hengerenkénti befecskendezés (a kétliteres változat esetében ; ezen kívül egy 1.8-as karburátoros benzines , és egy szintén 1.8-as turbódízel szerepelt a kínálatban) , elöl bels? h?tés? tárcsafékek , hátul három leng?karból álló , stabilizátorral kiegészített független kerékfelfüggesztés ; nem is beszélve az olyan rejtett jó ötletekr?l , melyeket csak a használat során tanul meg értékelni az ember – ilyen például a szelepek és a dugattyúk azon jó szokása , hogy a vezérm?szíj esetleges elszakadása során nem ütköznek össze , megkímélve a tulajdonost a költséges motorfelújítástól .
Kora 80-as évekbeli viszonylatban felettébb gazdagnak nevezhet? a felszereltség is : a kétliteres motorhoz törvényszer?en társuló GL kivitel alapáron tartalmazza a szervókormányt , ötsebességes váltót , fordulatszámmér?t , plüsskárpitot , állítható magasságú és d?lésszög? vezet?ülést , belülr?l állítható küls? tükröket (a korabeli S-osztályú Mercedes alapváltozatán egyáltalán nem is volt jobboldali küls? tükör) , rádiót négy hangszóróval , a már említett osztottan dönthet? hátsó üléseket , fejtámlákat hátul is , hátsó ablaktörl?t – a teljesség igénye nélkül .
Hogy az autó m?szaki szempontból mennyire modern volt a megjelenése idején , azt jól jelzi , hogy a vezetése , mai modern autókból átülve , nem jelent holmi id?utazást az ?skorba . Van különbség , természetesen – de nem mellbevágó , nem nagyságrendnyi . Beülve az embert viszonylag kényelmes (tegyük hozzá : közel 290 ezer kilométer után sem szétült) ülés , jól felszerelt és néhány apró részletmegoldástól eltekintve ergonomikus m?szerfal és kezel?szervek , könnyen és jól beállítható üléspozíció fogadja . A viszonylag magas üléspozícióból adódóan a karosszéria és a forgalmi helyzet jól áttekinthet? .
Az autó vezetése nem igényel extra megszokást , trükköket , odafigyelést – a kormány játszi könnyedséggel forgatható (az amerikai desztináció öröksége) , a kuplungpedál könnyen és rövid úton jár , a váltó pontosan és könnyedén kapcsolható – leszámítva persze a hátramenetet , amely ugyanúgy szeret akadozni , mint a legtöbb más Toyota váltója is . A kétliteres , 105 lóer?s motor az alig több mint 1100 kilós karosszériával könnyen boldogul (b? 11 másodperc alatt gyorsul százra , ha muszáj) , f? erénye mégis a nyomatékos karakterisztika (err?l elég sokat mond , hogy már 4800-as fordulaton eléri a legnagyobb teljesítményét) , amiben kiváló partner a f?ként a két fels? fokozatban igen hosszú áttételezés? váltó : országúton 90-el ötödikben haladva mindössze 2000-es fordulatszámon jár a motor , autópályán 3000-es fordulatot tartva közel 140-el haladhatunk . Mindez a gyakorlatban annyit jelent , hogy az autóval anélkül lehet a 3000es fordulatszámot soha át nem lépve közlekedni , hogy egy pillanatig is az az érzésünk lenne , hogy lassan haladunk , netán feltartjuk a forgalmat . Mindez persze a fogyasztásra is jó hatással van : városban 9.5-10 literrel mindenfajta önmegtartóztatás nélkül elmozgatható a kocsi , autópályán 140 körül autózva 7.5 litert eszik , és ha az ember kifejezetten spórolósan szeretne utazni , országúton 90 körül poroszkálva a fogyasztás nem haladja meg a 6 litert – mindez egy kora nyolcvanas évekbeli , kétliteres benzines középkategóriás autótól nem rossz eredmény .
A viszonylag bonyolult , igényesen megkonstruált futóm? a gyakorlatban teljesíti , amit az összetett konstrukció ígér : jó min?ség? gumikkal nem probléma sokkal modernebb autókkal lépést tartani a kanyargós útszakaszon , a kocsi sokáig semleges marad , majd jóindulatú alulkormányozottságba megy át . A rugózás úthiba-elnyel? képessége nem túl kifinomult , léteznek nála jobbak ; összességében azonban még így is kényelmesnek mondható .
Mindent egybevéve két olyan terület van , ahol határozottan tetten érhet? , hogy ez mégsem egy mai modern autó : az egyik a hangszigetelés (ezen kés?bb a 85-ös modellévben bevezetett frissítés során javítottak) , a másik a fék : a pedál , mai autókhoz képest , elég nagy er?t igényel . Ezek a hiányosságok sem drámaiak azonban önmagukban véve – igazából csak akkor t?nnek fel , ha az ember egy új/pár éves autóból ül át közvetlenül a 83-as Camrybe .
Amelynek egyébként az egyik legnagyobb erénye újkorában korántsem volt annyira közismert , mint ma : ennek az autónak , ugyanúgy mint minden Toyotának , egyik legjobb tulajdonsága a tartósság és megbízhatóság . Természetesen , lévén szó egy 83 és 86 között gyártott modellr?l , a rozsda több ponton is támad : jellemz? kényes pontok az els? és hátsó sárvéd?ívek , a hátsó futóm? mögötti váznyúlványok , a hátsó doblemezek és az ajtók alja és sarkai (beleértve az ötödik ajtót , illetve a csomagtértet?t is) . A felsorolt helyek némelyikén már az én kocsimat is kellett hegeszteni , de ha az ember a meglév? korróziót kijavíttatja , majd a kritikus részeket lekezeli alváz- illetve üregvéd?vel , akkor hosszú távon is hatásosan védekezhet a rozsdával szemben . A Camry ugyanis ebben jó partner , lévén a felsorolt helyeket leszámítva jól ellenáll a rozsdának , többek közt olyan fontos részeken is , mint pl. a küszöbök vagy az els? rugótornyok . Apropó tornyok : az autó lengéscsillapítói , és egyáltalán minden egyéb technikai alkatrésze , döbbenetesen hosszú élettartamú . Hét évet és 150 ezer kilométert kibíró els? fékbetétek , 21 év és 270 ezer km után cserére szoruló hátsó lengéscsillapítók , 22 éves és 289 ezret futott autóban még gyári eredeti els? lengéscsillapítók és féktárcsák – gondolom , ehhez nem kell kommentár !
Summa summarum az els? generációs , kétliteres Camry egy tágas , kényelmes , könnyen vezethet? , viszonylag jól motorizált , és persze végtelenül megbízható autó , amely teljesen ésszer? költségekkel fenntartható és üzemeltethet? – a mérleg tehát , figyelembe véve minden hiányosságot is , abszolút pozitív . Az autó egyáltalán nem érdemelte meg a figyelemnek azt a hiányát , amiben újkorában Európában részesült – és így , öregen , 19-22 évesen is h?séges társ lehet annak , aki nagyon olcsón szeretne egy olyan kocsihoz jutni , amivel mai viszonylatban is kulturáltan lehet részt venni a forgalomban .
Hibalista
- Vízpumpa , h?t?ventillátor termokapcsolója , f?fékhenger , bal oldali kézifékbowden , hátsó fékmunkahengerek , jobb oldali kormányösszeköt? gömbfej , hátsó lengéscsillapítók , jobb oldali féltengely porvéd? gumiharang
Ide hordtam szervizbe
Márkafüggetlen szerel?
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Márkafüggetlen szerel?
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 1983 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 147 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 142 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | 2137 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.6/10) |
