Egy Avensis nem lesz izgalmas élmény, de egy biztos pont az ember életében.
Szöveges ítélet
107e km-rel került hozzánk egy bácsitól ez a T27 kombi, aki bár spórolósan, de mindent megadott az autónak. Az ő előtti tulaj dániában vette, de rögtön áthozatta németországba és egy német szervizbe hordta garanciaidő alatt.
Menettulajdonságok
Ez az 1.8 literes 16 szelepes benzines motor már a megbízható széria, nem jellemző drasztikus olajfogyasztás, nekem 15 ezres intervallum alatt nem fogy le a pálca minimum jelzéséig sem - 0w20-as olajat használok. A 147 lóerő és 180 Nm nem is hangzik rosszul, de nem is vág hátba soha, végülis 1400+ kilót kell mozgatnia. Eléggé egyenletesen gyorsít, 5500-as fordulat fölött már lankad a lelkesedése, valahogy az embernek sincs kedve tovább forgatni. Ráadásul a váltó-áttételezés sem rövid, így amíg nem szokik össze vele az ember, lomhának tűnhet. De amúgy teljesen használható, autópályán is kényelmes, bár ott már nem igazán rugalmas, ha sietni akar vele az ember.
Viszonylag hamar bemelegszik, hamar nekiáll fűteni is télen. A manuális váltó egy unalmasabb japán, nincs benne élvezet, mint egy Accordéban, de nem kelletlen, a IV-es Golf után azért kellemesebb, teszi a dolgát. A 6 fokozat kiosztása jó, a 6-os 2500-at forog 100-nál. Az autó nagy tempónál is stabil, nyögve eléri a 210-et, de felső utazótempónak 170-nél nem mondanék többet.
A fékek egész jók, bár nekem nagy tempónál kicsit ráz, úgy hallottam ez elő szokott fordulni, a féktárcsák lehet kicsit alul vannak méretezve.
A futóműve is jó, nincsenek fura koppanások, zörejek, nem dől az autó drasztikusan erős kanyarban, bár a gyári 17-es felnikhez jó út kell, 16-os kerekekkel tágabb spektrumban marad kényelmes. A Golf után kifejezetten könnyed az autó kezelése, mintha könnyebb lenne, pedig ellenkezőleg. Nem kanyarodik kelletlenül, bár élvezetet sem nyújt. A fordulóköre meglepett, ha már az autó mérete nagy, legalább könnyebb vele parkolni a városban vagy mélygarázsban.
Fogyasztás
Az eddigi teljes átlag 7,2 l/100km, amiben van város, országút és autópálya. Városban hajlamos 8 fölé menni, pályán 130 körül 6,5-7 liter, 150-170 körül 7,5-8 liter, országúton pedig 5 és 6 között. Svédországban sikerült 925 km-t menni egy tankkal úgy, hogy tankoláskor még volt benne 10 liter benzin (60 literes a tank egyébként).
Komfort
Az ergonómia elég jó, leszámítva 1-2 apróságot: az elektromos kézifék kapcsolója érthetetlenül egy kissé rejtett helyre került, de hamar megszokja az ember és igazából nem okoz kényelmetlenséget odanyúlni. Viszont ha már elektromos a kézifék, miért nem tud auto-hold funkciót? Későbbi példányok tudják ha jól tudom, de a koraiakba ezek szerint nem került, vagy csak az automata váltósokhoz járt, kár. A vezető oldalon az ablakemelők kapcsolói az ajtóbehúzó fogantyú előtt vannak, a fogantyű akadályozza kicsit a hozzáférést, ki kell kerülni és kicsit csuklóból rákanyarodni a gombokra. Nekem nem különösebben kényelmetlen, de egy hosszabb vagy erősebb karú embernek kényelmetlenebb lehet.
Az ülések kényelme viszont egy lényegesebb gyenge pont nálam. Alapvetően jól elvan bennük az ember, de hosszú utakon 3 óra elteltével már kényelmetlen kezd lenni, fészkalódásra késztet, fárasztani kezd. Ilyen problémám nem volt pl. a Golfban. A kartámaszok (ajtóban és a középső kartámasz) viszont pont jó helyen vannak, egyenlő magasságúak - hosszú úton ez fontos tud lenni.
Hely van mindenhol bőven. A hatsó lábtér térézetét extrán megnöveli a kardánalagút hiánya, de kellően nagy a csomagtartó, vízszintesre dönthetők a hátsó ülések. A csomagtartóban a fedél alatt elfér egy teljes értékű pótkerék, ami nekem fontos szempont volt. Rakodóhelyekből is akad elég, az ajtóban lévő zsebek jól használhatók, a középső kartámasz alatt pedig jó mély gödör van. Szivargyújtó-csatlakozó a középkonzolon kívül itt a kartámasz alatt kapott még helyet de sajnos a csomagtérbe nem jutott.
A projektoros halogén fényszórók nem csinálnak nappali fényt, de szerintem átlagos fényerővel világítanak, még long life izzókkal is. Jól terítik a fényt, de akinek kevés lenne, emelt fényű izzókkal szerintem lehetne elérni kellő javulást.
Mondhatni, hogy alapvetően csendes autó az Avensis, de lehetne még egy kicsit csendesebb. Sajnos a futómű gördülési zaja már városi tempónál hallatszik és bármilyen tempónál ez a fő menetzaj-forrás. Persze kifejezetten hangosnak azért nem mondanám, de mondjuk egy korabeli Passathoz képest egy fokkal hangosabb. De egy IV-es Golfnál azért halkabb. Autópályán nagyobb tempónál már hallani a szélzajt is, de nem annyira kellemetlen. De autópályán az akusztikailag kiegyenlítetlen Égésteret hallgatni elég idegtépő tud lenni, amikor Papp Tibi már nem érthető szinten halk gondolatmenetébe Winkli közbeordít ;). Szóval egy podcasthez a menetzaj itt már határeset.
A Toyota gyári tempomatja szerintem az eddigi egyik legjobb amit használtam ebben az autóban. A kormányból nő ki jobb lent, forog a kormánnyal együtt, aminek semmilyen hátrányát nem tapasztaltam, sőt. Emiatt közelebb esik a kar az ember kezéhez, nem kell mélyre nyúlni, a kormányt továbbra is fogva lehet kezelni. Olvastam valahol, hogy valaki kritizálta, hogy nincsenek a tempomat feliratai a karon kivilágítva. Kivilágítva valóban jól mutatna, de én eddig bármelyik olyan autóban, ahol karon volt a tempomat, nem láttam kivilágítottat. Még egy Audi A7-ben sem. Akkor miért csak a Toyotán kérjük ezt számon?
Kicsit azt sajnálom, hogy 40-től használható a tempomat, a sok 30-as zónában jól jönne alatta is.
Megbízhatóság
Ez az ami az autó igazi erőssége. A technika kiforrott, már bevált dolgokból épült. Láncos vezérlés, nincs kettőstömegű lendkerék, se turbó, se részecskeszűrő. Sőt, egy automata CVT váltóval sem válik kockázatosabbá, magasabb felszereléssel is megbízható. Talán az elektromos kézifék elhasználódása említhető meg, mert ennek cseréje 1000 eurót meghaladó tétel és előbb utóbb bekövetkezik.
Az Avensis nem akar prémium lenni, egy egyszerű, de azért nem komolytalan és nem is csúnya autó. Kívül szerintem ráadásul egész jól sikerült a formaterv, egyáltalán nem unalmas, harmonikus és van benne kreativitás, de tudom ez szubjektív. Persze más izgalmakat nem is rejt az egész autó, nem rossz vezetni, de izgalom biztos nincs benne. Annyira nem akar prémium lenni, hogy bizonyos apróságok kicsit kellemetlenül szemet is szúrnak. Például ahogy az elektromos ablakemelő nyers működéssel teszi a dolgát, ahogy megindul, annak nincs szép hangja, olykor szinte reccsen egyet, mint a 20 évvel ezelőtti japán autókban, ez nem sokat változott. Legfeljebb annyit, hogy mind a 4 ablak automata fel és le, ami nagy piros pont. Vagy ott a fékpedál, ha az ember kicsit gyorsabban veszi le a lábát róla, csúnya hangú kattanással áll meg a felső állásában, picit sincs tompítva. A manuális váltó pedig cicereg, zenél 70-110 között. Nem egyedi dolog, de nem rendellenes. Különösebben engem nem zavar, hisz nem akar prémium lenni, nem is hangos, de egy Passatban már bosszantana.
Úgy érzem jobb választás ez az autó automata CVT váltóval, még egy fokkal hozzáad a kényelemhez, élményből meg úgyse nagyon tud elvenni. Nagy kár, hogy a Toyota nem gyártja többé az Avensist, sajnos a Honda Accordja sincs többé, még a Mazda 6-hoz lehet átpártolni, ha japán vonalon maradnánk. A Toyota úgy gondolta, hogy az új Corolla Touring Sport-tal megoldja az Avensis kombi hiányát, ezért azt úgy fejlesztette ki, hogy igényekben nagyjából megfeleljen a korábbi Avensis tulajoknak. Megnéztem az adatait, ami alapján egész hihetőnek tűnt a tervük: csak 5 centivel rövidebb, pár centivel keskenyebb, szóval a méret még jó is lehet. Elmentem hát kipróbálni, de sajnos bár használható méretű az autó, de az Avensisnél mindenhol érezhetően szűkösebb. Csomagtartóból nem szeretnék kisebbet, az pedig azért keskenyebb és picit rövidebb, illetve a térelválasztó roló fölötti rész pakolhatósága feleakkora. Az autó amúgy nagyon sok tekintetben szuper, a 180 lovas hibridben van bőven tartalék erő, gyorsabban reagál egy DSG-nél is. A futómű még jobb lett, végre csendes is, de sajnos a szélzaj viszont sokkal erősebben tolakodik, pályán már fárasztóan zajos.
Hibalista
- Eddig semmi nem romlott el.
Ide hordtam szervizbe
Toyota AHZ Karlsruhe, DE
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2009 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 107000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 31500 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Golf IV 1.6i | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
