A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Toyota » Avensis (1997-2003)

Avensis Wagon 1,8 vvt-i SOL 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Családnak ideális Avensis Wagon

Szöveges ítélet

Nem akarok semmilyen elfogult szöveget leírni, elvégre még csak bő 1 hónapja van nálam az autó. Ez idő alatt sorban minden szükséges szervízt, karbantartást megcsináltattam rajta, amit vásárlás után egy átlagosnál igényesebb tulaj rendre végig jár:
- olaj- és összes szűrő cseréje (Toyota fuel Economy 5W-30 olaj, Mann W68/3 szűrő, Nipparts levegő- és pollenszűrő)
- hosszbordásszíj csere Gates 6PK1910)
- gyújtógyertyák cseréje (Denso made in Japan K16RU-11)
- váltóolaj csere (Eneos Premium Multi Gear 75W-90 GL-5)
- fagyálló hűtőfolyadék csere (Eneos Long Life Coolant 6l)
- fékolaj csere (Toyota DOT5.1)
Ezeken kívül az összes hátsó lámpa izzót kicseréltem. Az autó betöltötte a 12. évét és a hátsó index izzók sárga bevonata lehámlott, már csak fehéresen villogott, amit a rendőrök nem díjaznak, valamint a többi izzó is kissé már használtasnak tűnt.
A műszefal összes izzóját (3db) is kicseréltettem, most 2 egységgel vissza van véve a fényerő a maximumtól.
A fényeket nézve teljes fényárban úszik az autó.
Mindent egybevetve a leírt karbantartások anyagárban 40.000Ft-ba kerültek + a munkadíj. Mindezt viszont gyári, vagy legalább gyári minőségű anyagokkal számolva!
A fékek, kuplung, lengéscsilik jók, azokra nem kellett költeni.

Használati módom: családi autónak, általában fogyasztásorientált tempóban, de közúti akadályt nem képezve (a szab. sértési bírságon innen közlekedve)
Cél: Megtartani az autót a lehető legmagasabb műszaki színvonalon (ezért választottam egy eleve a legmagasabb megbízhatósági mutatóval rendelkező típust a kategóriában, és hajlandó is vagyok pénzt áldozni a fenntartására)

Az autó németországból származik, első tulajtól jött, én vagyok az első (összességében a 2.) magyarországi tulaja, szervizkönyves (én is hivatalosan vezettetem), körben gyári fényezésű, töréstől mentes.
A szokásos SOL felszereltséggel rendelkezik, megspékelve a fejlégzsákokkal és a gyári CD-lejátszóval.
A motorja már a ráncfelvarrott típusnak megfelelően az 1,8 vvt-i (1ZZ-FE motorkód, 129LE, 170NM). Az autó 1,3 tonna, ehhez mérten kénylemesen mozog az úton. Sportautó nem lesz, de lehet vele izomból előzni, ha úgy alakul. A fogyasztása vérmérséklet függő. Az első tankolásom -1 - +1 Celsius fokban 6,86l/100km volt, most 6,3-on áll, de igyekszünk nem használni városban, vagy csak, ha nagyon muszáj. Jobb időben várhatóan 6 liter alá is be tudom majd vinni hosszútávon max 110-ig hajtva országúton, klíma nélkül. Rendszerint vidéki utakra használjuk, ahol indulás után röviddel be is tud melegedni a motor és leredukáljuk a motorkopás idejét (és a hideg üzemet).
Indítás után - szintén hidegben - meglepően magas fordulatom pörög a motor, de csak rövid ideig, ilyenkor a kezdeti 1800-1900-as fordulatról kb fél perc múlva 1500 körülre, további fél perc múlva 1100-1200 körülire ejti a fordulatot. Az üzemi hőfokot a víz mutatója még ilyen télen is gyorsan eléri, nagyjából 1,5-2 km után már láthatóan kimozdul a mutató és meg sem áll a 88 fokig. Az autó fűtése is nagyon hamar megjön, indítás után kb 2-3 perc múlva már jó langyos levegőt fúj. Mindezt még mindig a téli körülményekre írom.

Kényelme számomra (188cm) megfelelő, bár zavaró, hogy az ülőlap kissé rövid és csak a hátulja billen, ellenben nagyon jó a deréktámasz a hátlapban, és vastagon van párnázva is, semmiképpen sem fapados.
A kormány sajnos csak föl-le állítható, tengely irányban nem.
Hátul is elég hely van, magam mögé is kényelmesen be tudok ülni. A második sor 3 személy számára vállban szűk a deréktől erősen belfelé dőlő kasztni miatt, így igazán kényelmesen csak 2 felnőtt tud itt utazni.
A csomagtartó öblös és kellően nagy, csak behajítoma babakocsit, nem kell semmivel legózni...

A futómű kombisan ringatózó, de viszonylag direkt a kormányzása, kevésbé billeg a kasztni és jól fekszi az utat.

A váltó szerintem nagyon jó. Váltóolaj csere után 2 ujjal, könnyedén vesz minden fokozatot, visszafelé is.
-------------------

Update 2013.07.29:

Átléptük a vásárlás óta a 10.000. km-t, így gondoltam írok pár gondolatot.

Az autó továbbra is hozzá méltó módon teljesít. Napi használatban van feleségem alatt.
Az eddigi 10.000km-re vetített nagyátlagunk 6,68 liter/100km, amiben benne van klíma használat, női lábak munkája, városi használat, nyaralás, minden. Autópálya használat nincs, mert eddig nem kellett útbaejtenünk.
Akit részletesebben érdekel a fogyasztás, annak leírom, hogy alattam 290km megtételét követően 74,5km/h átlagsebesség mellett, végig klímázva és betartva a GPS szerinti városi és országúti sebességhatárokat, palfonig pakolt csomagtartóval 3 felnőtt, 1 gyerekkel a fedélzeten 5,6 l/100km átlagfogyasztást produkáltunk, ami szenzációs érték. Ennek a tank benzinnek egyébként 6,3 lett a teljes tankra vetített átlaga, de itt már városi használat is rontotta az értéket...
Másik fogyasztási végletet nem tudok, a minimum 5-5,5 liter lehet úgy, hogy közben nem tartok fel az országúton senkit.
Már a polcomon pihen az új szett első fék (Brembo tárcsa és betétek, ezek összesen 38000Ft-ba kerültek, illetve az új Aisin Asko kuplung szett, ami 34.000Ft volt).
A tompított izzók (H7) műanyag fogalatát kicseréltem, mert a 12,5 év alatt a sorozatos hevülés-lehűlés miatt rideggé vált és egy egyszerű izzócserekor a feleburkolat kb 5 darabban a kezemben maradt. Szerencsére 320Ft/db áron könnyedén elérhető a neten.
Az autó szigetelése kiváló. Abszolút pihentető benne az utazás még hosszú távon is, az automata klíma erős, huzatmentes, de csendesen végzi a dolgát.
Nekem elég nagy méretű a kezem, így a gyári kormány átmérő még bőr kormány esetén is kissé vékony, ezen majd egyszer egy kormánybőrözés segíthet, jelenleg ez csak olyan apróság, ami eszembe jutott.
A váltó kitűnő továbbra is, a motor is nagyon szerethető, kellően erős. Egyenletesen nő a teljesítménye, nem fullad ki még leszabályzás közelében sem. Van egy pici olajfogyás, de nem izgat különösebben, figyelek arra, hogy ne csökkenjen a nívópálcán a szint a min-max jelzés felénél lejjebb. Eneos Premium Hyper 5W-30 olajjal végzem a pótlást. Rövidesen jön az olajcsere is, egyelőre 3 fajta között gondolkodom (Liqui Moly Top Tec 4300 5W-30, Eneos Sustina 5W-30, illetve a mostani Toyota fuel Economy 5W-30).

Hetente egyszer mosom az autót, ha volt eső, ha nem. A felniket is felnitisztítóval kezelem mosás előtt, hogy a ferodol ne égjen rá, így gyakorlatilag újszerűek most is.
A gumik Good Year EfficientGrip Performance, a gyári 195/60R15 méretben. Egyszerűen kiváló gumi, tényleg, minden helyzetben magabiztos: ha kell lehet vele borítani a kanyarokat, ha kell szinte leragad fékezéskor szárazon-vízen egyaránt, miközben nagyon takarékos az üzemanyag fogyasztást nézve. Jó választás volt.

Másról nagyon nem tudok írni, nagyon szereti a család, minden racionális igényünket kielégíti.
------------------------

2014. január 15. Update:

Az előzőekben leírt új alkatrészek (kuplung, első fékek) be lettek szerelve, mind hibátlanok. Érdekes volt a kuplung, mert csak a kinyomócsapágy volt használtas állapotban, a pedál kiengedésekor remegett. A tárcsán és a szerkezeten gyakorlatilag nem látszott használati nyom. A fékek hullámosak voltak, nagyobb sebességről fékezve rángattak. A betétek kb 50-60%-os kopáson voltak, de a tárcsa cseréjekor én a betéteket is kidobom.
A középkonzolon lévő klímapanel belső 4db mikroizzóját cseréltem, mert az egyik kiégett és ilyenkor én mindet cserélem, csakúgy, mint a fényszórónál is. Mindig párban, vagy a szétbontást igénylő területen lévő összeset cserélem... ha kell.
Az őszi olajcsere megtörtént, Liqui Moly Top Tec 4300 5W-30 ment bele a szokásos Mann W68/3 szűrővel. Olajfogyás jelen van, minden második tankoláskor ellenőrzöm a szintet és pótlok kb 2-3 decit.
Átlagfogyasztása az elmúlt nem egészen 20.000 km alatt 6,8 l/100km. Érdekes volt, hogy nyáron az átlagom minden tankolásom alkalmával +-1 deci pontossággal 6,7 liter volt, míg az utóbbi téliesebb hőmérsékletek miatt inkább 7,5-8 liter lett, igaz, ebben van némi városi (óvatos) használat és rövid távok is.
Télire új Michelin Alpin 4 gumikat kapott, eddig nem különösebben volt dolguk, de megnyugtató mindenesetre a viselkedésük és a teszteredményük is.

Egy kisebb hiba van még, ami megoldandó: az ABS rendszer bal hátsó sebesség jeladója valamiért a másik 3 szenzornál később kezd el mérni induláskor és a 3km/h-ról 0-ra ugrik átmenet nélkül fékezéskor. Emiatt fékezéskor vélhetően a sebességjelek eltérése miatt bekapcsol a blokkolásgátló. Egyébiránt hibátlanul működik, ha kell. Ez inkább csak zavaró, mint sem biztonsági kockázatot jelentsen használat közben, de azért na... Arra gondoltunk a szerelőmmel, hogy megpróbáljuk az érzékelőt megtisztítani, hátha csak ennyi a baja, hiszen, a diagnosztikai műszeren teljesen azonosan dolgozik (a 3km/h-nál) magasabb sebességnél a 4db szenzor. Annyi bibi van, hogy a jeladókat rögzítő csavarok eléggé begyógyultak, feszegetni nem akarjuk, ezért az lesz, hogy a kerék külső oldala felől próbálunk meg hozzáférni a rögzítő fék fékdobjából. És, ha már kibontjuk, kicseréljük a rögzítőfék pofáit is. Ez a fékpofa szett 8500Ft volt és Nipparts. Jó eséllyel az autó további életében nem fog kelleni mégegyszer cserélni...

Hamarosan átlépjük a 222.000 km-t, de a leírt apróságokon kívül tényleg semmi hiba nincs, valóban lehet ilyen szempontból unalmas autónak nevezni, hiszen, sokáig/sokat nem lehet róla sztorizgatni. Szeretjük, eddig meg vagyunk vele elégedve és reméljük, hogy még kb 5 évig (nagyjából 20 éves koráig) tudjuk majd használni. Párom épp a napokban mondta nekem, hogy olyan érdekes ez a Toyota-dolog, mert úgy érzi, annyira elragadta magával az Avensis, hogy, ha másik autót kellene nézzen, egy újabb Avén kívül nem igazán érdekelné más. Aztán kijavítottam, hogy azért ott van a Verso, és bizony-bizony az új Mazda 6 kombi... Az utóbbi számomra (is) nagyon-nagyon vonzó alternatíva, a 2,0 benzines Sky-active motorral bika alternatíva a Toyota mellett. Persze, majd 6 évesen 150.000km futással, ha addig bizonyítja megbízhatóságát a sky-active technológia. Egyébiránt szinte biztosan Avensis lenne a következő autónk.

Még valami: Ritka manapság az az autó, aminek olyan a csomagtartó kialakítása, hogy a gyári méretű kerekei 2-2 egymáson fektetve úgy befér, hogy még a csomagtérrolót is el lehet húzni. Gyakorlatilag lazán elnyeli saját kerekeit. No, ez az autó ilyen, lásd a mellékelt képen...
---------------------

Update 2014.12.08.:

Január óta átléptük nemrég a 230.000km-t, ami a szokásos módon telt. Kulcs be, elfordít, motor jár...
Ősszel, azonban, előjött menet közben egy nagyon fura frekvencián szóló hang, ami a fordulatszám emelkedésével arányosan változik. Egyértelműen a motortér felől jött. A szerelőm levette a hosszbordásszíjat (erről még később írok), úgy indította be a motort, ekkor a hang eltűnt. Tehát a hosszbordás-rendszerben van valami bibi. Egyesével átellenőrizte az egységeket (klímakompresszor, szervó, vízpumpa, generátor) és 3 esetben talált elhasználódásra utaló jelet: klímakompresszor csapágya, a feszítőgörgő és a hosszbordásszíj maga. Utóbbi Gates 6PK1910 típusú, elismert alkatrész a szerelők körében, mégis, valami miatt 26.000km alatt kirepedezett, elöregedett. Gyártási száma szerint 2012.40. hetében került ki a gyárból, jómagam azóta is értetlenül állok a tény előtt, hogy egy GATES szíj hogyan mehetett tönkre kb 1,5 év alatt? Pláne úgy, hogy ennek 105.000km a gyári csereperiódusa... Helyette Dayco D6PK1900 típus ment fel.
A vonyító hang nem tűnt el... Nem voltam boldog, úgy is mondhatnám: kibírtam röhögés nélkül.
Elvittem egy Toyota-villamosságis ismerősömhöz, kb a 2. fogásra mondta, hogy a generátor diódái adták meg magukat. Szétszedésnél kiderült, hogy a diódákat ennél a típusnál nem lehet külön cserélni, kompletten diódahidat kell. Összesen az anyaggal, szereléssel 22.000Ft-ot fizettem, hiba megoldva!
A motor újra csendes, és finom járású, igazi japán benzinmotor.
A futómű az autó 14 éves (november 10-én töltötte be) kora és a megtett 230.000km ellenére teljesen gyári, minden részében! Ez ritka.
Januárban lesz esedékes a soron következő műszaki vizsga, ehhez már most kicseréltettem az első lengőkar hátsó két szilentjét, mert szemrevételezés alapján repedezett volt és a vizsgán ezeket ellenőrzik. Nipparts szilent került bele. Hallani olyat, hogy ez messze nem fog annyit bírni, mint a gyári, nos, figyelemmel kísérem majd, ha idő előtti fáradás jeleit mutatja, legközelebb gyári szilentet fog kapni. Szerintem megért egy próbát az ára miatt (2900Ft/db) ez is...
Műszaki vizsgára direktben az NKH-hoz viszem, mert nincs semmilyen kockázat a sikerre nézve. Előtte felszereltetem a vonóhorgot is.

A nyáron kapott az autó belseje egy tekercsnyi (10mX30cm) Soudal Soudaband alukasírozott, bitumenes szigetelést az ajtók belső lemez felületeire, illetve, a hátsó oldallemez belső felületére. Az első ajtókon 2 rétegben, hogy a gyári hangszórók hangzásán picit javítson. Nagyon hasznos dolog ez a szigetelés, mert ennél olcsóbban (10.000Ft) komfortnövelést nem lehet elérni. Merevebbek az ajtók, nem donganak a lemezek. Menet közben, első sorban vizes körülmények között halkabb az utazás egy fokkal.
Azt lehet hinni, hogy a Toyota csak marketing célból mondja, hogy külön csoport méri az utastér zajait, a rezgéseket és a kellemetlenséget, de ez nem marketing! Ugyanis, a szigeteléssel értelem szerűen hallhatóbbá vált a motorzaj, azaz, kvázi megborította az utólagos szigetelés a zaj-egyensúlyt a kabinban. Erre a megoldás a tűzfalszigetelés lenne, de akkor, meg a kerékívek felől erősödne a menetzaj, tehát, leginkább egyben kellene ezeket a szigeteléseket elvégezni, mindet! Ja, és persze, a tetőlemez kimaradt, valamint, a csomagtartó alja.
No, azért nem sírok ám, abszolút komfortos ez így is, csak a mindenkori csendben jobban feltűnnek bizonyos zajforrások.

A másik nagyobbnak mondható dolog, hogy a nyáron átmentettem a hifit a Corollámból az Avensisbe. Kábelezés, 4 csatornás erősítő és egy zárt mélyláda. A gyári első komponens hangszóró szett is az erősítőre lett kötve és gyári CD-s fejegység továbbítja a jelet feléjük. Nem egy hangversenyterem, de két pici gyermek mellé/elé/mögé több, mint elég.

Egy hete kicseréltettem a szervóolajat is, összesen 7 deci kellett bele, természetesen gyári Toyota ATF DIII jelű ment bele. Elvileg örökéletű, nem kellett volna cserélni, de a vásárlás óta ez maradt az egyedülinek, ami még nem krült frissítésre.
Jövőre kezdem újra a folyadék cseréket a fékfolyadékkal, váltóolajjal, ezek előírásai 24 hónaponként adják meg a csereintervallumot.

Pár hete megkapta az őszi-téli profi waxot is a fényezés, és a műanyag elemek is le lettek ápolva, sajnos, a mostani esős, sáros idő miatt ezt nem tudtam sokáig élvezni...

A nálunk töltött 26.000km vegyes nagyátlaga 6,82 l/100km, ebben a lakhelyünk földrajzi adottságai miatt elenyésző mértékű autópályás használat van. Kb 60-70% országút, 30-40% vidéki megyeszékhely. Városban, hidegben és hideg motorral 10 liter körüli a fogyazstás, ami némi országúti, nomrális használattal 7 liter körülre redukálható. Nálam, jelenleg 8 liter elejét mutat a fed comp. kijelzője 37km/h-s átlagsebességre és több várossal, kicsit kevesebb, mint fél tanknyi üa. állás mellett.

Update 20150222:

Sor került a következő műszaki vizsgára, elvégre már 2 éve van nálam az autó. Előtte 2 nappal elvittem az általam preferált szervizbe, hogy nézzék át a vizsga előtt, valamint, vonóhorgot kapott.
Még a decemberi olajcserénél kicseréltettem az első lengőkar 2db hátsó szilentjét, mert használtasnak látszott, noha, kiszakadva még nem volt. A futómű teljesen gyári minden egyéb elemében. 230.000km-t áléptük.
Az átvizsgálás nem hozott semmi meglepetést, majd a műszaki vizsgán lefagyott az arcomról a mosoly. Nem számítottam rá, de a CO és HC értékek az emissziómérés alapján az egekben volt.
Persze, az NKH-nál is csak pislogtak, hogy mi a fene lehet, hiszen, az autó egyébként kifogástalan, látszik, hogy alapos gazdája van. Ja, eddig emissziót nem mértem, mert nem volt miért...
Rengeteg lehetséges hibaforrást átnéztünk, az ECU hibakódmentes volt és jelenleg is az, kipufogót leszedtük, átnéztük a katalizátort, ellenőriztük real-time módon diagnosztiukával a lambdákat, injektorokat, szívóoldalt kompletten. Semmi hiba, az emisszió mégis a határérték 6x-osa. Végül, arra juottunk, hogy a magas CO-t az égéstérben elégett motorolaj okozhatja, motorbontás. És, akkor már gyűrűzés is, hiszen, a sima VVT-i motorok hajlamosak a túlzott olajfogyasztásra. Pláne 200.000km felett. Nálam ennek mértéke kb 3000km/l.
Sikerült találnom egy jó és értő Toyota szerelőt helyben. NPR-Schötle gyűrűszettet és Elring tömítéseket vettem, valamint, a szerelő jóvoltából gyári szelepszár szimeringeket kaptam kb 1/3-ad áron. A munka részeként a hengerfejet kompletten rendbe rakták (szelepek takarítása, csiszolása, fészkek marása, síkolás, nyomáspróba), dugókat fémtisztára tisztították. Az összeszerelés után a motor elsőre pöcc-röff indult, szerencsére.
Én bejáratósként kezelem az "első" 2-3000km-en, természetesen kapott 4 l Eneos Premium Hyper 5W-30 Multi olajat és új Mann olajszűrőt, amit idő előtt (ez a 2-3000km) lecseréltetek majd. Elvileg nem kellene bejáratni, de az új gyűrűszettnek azért csak be kell idomulnia a helyére, én óvatos vagyok inkább, 5-6 évre biztosan tervezek az autóval ezután a beavatkozás után.
Természetesen, ha már szét lett borítva a motor, esetleges kopások után kutatva a szerelők leméregették az alkatrészeket, de aggódni nem kellett, minden gyári értéken, vagy mérhetetlenül kicsi kopáson vannak. A vezérműlánc nyúlása gyakorlatilag 0 a gyári értékhez képest. El is hiszem, mert a motor üzemmelegen nagyon simán és finoman jár, ahogy egy japán benzinmotornak kell.
Jelenleg 700km-t mentem még vele, tehát, tapasztalat semmi, csak észrevételek vannak. Azaz, nincsenek.Mert nincs semmi rendkívüli. Talán picit halkabb, talán picit kevésbé rezonál a motor, talán picit nyomatékosabb... Emissziót majd az olajcsere után fogunk mérni, hogy addig be tudjon állni megfelelő szintre.
A komplett munka anyaggal együtt 120e Ft volt. Ez relatíve nem sok, persze, nem hiányzott kiadásként.
Ha belegondolok, hogy ezzel gyakorlatilag megoldottam az egyetlen komoly hibalehetőségét az autónak, akkor nem zavar az összeg, annak örülök, hogy anélkül tudtam kifizetni, hogy ezt a családi kassza különösebben megérezte volna.
Az autó továbbra is sérülésmentes (soha nem volt törve, minden lemeze gyári fényű), kívül-belül szinte újszerű. Cserélni csak más gyártmányra tudnám ésszerű árban, de azokat nem ismerem, félnék, hogy belenyúlok egy kakiba. Ezt már ismerem, a Toyotát ismerem, tudom, mire számíthatok tőle. És alapvetően mint típus, megfelel az Avensis is. Az újabbra bő 1 millát kellene ráfizetni, ennyit nekem nem ér.
Szóval, marad. És továbbra is megkap minden tőlem telhető gondoskodást.

2000km megtételét követően az Eneos PH 5W-30 olajat lecseréltük az eneos Sustina 5W-30-ra, jelenleg is azzal megyünk. Nagyjából (a 2016-os) nyaralás előtt fogja megkapni az új töltet olajat (visszatérek a jól bevált Liqui Moly Top Tec 5W30-ra).

Update 20160408:
Eltelt bő egy év és volt némi történés.
Az előzőekben taglalt motorfelújítást követően, óvatos használattal is kb 1 literrel magasabb volt az átlagfogyasztás, ez zavart. Korábban országúti 100-110-es tempó mellett könnyedén tudtam 6 liter alatt tartani az átlagot, úgy voltam vele, hogy talán a gyűrűzés miatt lehet, majd összekopnak az alkatrészek és visszaáll minden. Nem állt vissza. Sőt, észrevettem, hogy üzemmeleg alapjáraton ingadozni kezdett - igaz, csak picit - az alapjárat és az egyik kivételes alkalommal, amikor elforgattam a motort a 3500 fölötti tartományba, megdöbbenve tapasztaltam, hogy 5200-nál leszabályoz az elektronika a gyári kb 6400-as érték helyett. Ekkor 36-38 fokos melegek voltak és 2015. júliusát írtuk. Kövérgázos gyorsítások alkalmával még a MIL lámpa is világítani kezdett mindezeket tetőzve. Nem voltam boldog...
A hibakód olvasás P0171, majd P0174 (szegény keverékes égés az egyik, majd másik "hengersoron"). Kitöröltem, de, amíg a nagymelegek tartottak, elő-előjött újra.
Elkezdtem informálódni több forrásból is (több szerelő véleménye, internet, gyári kiadványok, stb.) és az otthon elvégezhető karbantartásokhoz láttam (fals levegő szívás, fojtószelepház tisztítás, légtömegmérő tisztítás, injektorok ultrahangos tisztítása, gyújtótrafók ellenőrzése, multiméteres mérések, üzemanyagnyomás mérés, gyújtógyertya csere, szívósor tömítéseinek cseréje, stb...). Az eredmény csak nem akart megjönni. Végül, mivel sem a márkaszerviz gyári diagnosztikája, sem egyéb vizsgálat nem hozott eredményt (minden! érték jó volt), úgy döntöttem, használom úgy, ahogy van, hátha valami kezdődő gond lehet és idővel felerősödik majd, ezáltal talán könnyebben beazonosítható lesz. Megjártuk Olaszországot, 90%-ban autópálya, hiba nincs, 6,8 l/100 átlagfogyasztás több, mint 2000km-re számolva... A leszabályzás 5200-nál maradt, az egyenetlen alapjárat maradt és hidegen "álmosan" indult a motor. Ezek ellenére, vezetés közben nem volt érezhető semmiféle gyengülés, fojtottság, akármi...de valami nem volt jó.
Summa summarum, idén, 2016. április elején lett meg a megoldás.
Az autót egy BP-i utam alkalmával felvittem a pár hónapja nyílt ToyoTeamGarage-be, ahol Jakab Tomi vette kezelésbe. Átbeszéltük a dolgokat többször is telefonon, majd egyszer (2 hét autó nélkülözést követően) jön az üzenet, hogy kész az autó, mehetek érte.
A hiba annyi volt, hogy a motorgyűrűzés alkalmával, összeszereléskor a főtengely jeladó nem került tökéletesen a helyére, így (természetesen kimért) fals jelet küldött tovább, ami elvihette a gyújtást, vezérlést - ezzel együtt az üzemanyag fogyasztást is - éppen annyira, hogy a motor képes volt viszonylag jól működni, de a feljebb leírt hibákat produkálta. Ahogy a jeladó a megfelelő helyzetbe került, a hibák megszűntek! A motor leforgott 6400-ig, a járása kisimult, az oda nem illő mechanikus zörejek eltűntek, és hazafelé 228km-es szakaszon 5,8-5,9-es átlagfogyasztást produkált klíma használata mellett. Pont, mint "régen"...Ennek így kell működjön!
Tehát, nem kellett semmilyen alkatrészt kicserélni, minden jeladó gyári értékekkel működik az idén 16. éves Avensisen, mindössze egy apró emberi mulasztás okozta a problémát. Annyi hiányzott anno az összeszerelésnél, hogy "a biztonság kedvéért még egyszer ráellenőrzök" kimaradt. A hibázó műhelyt tájékoztattam, nem kértem semmiféle kárpótlást, örülök, hogy meg lett a hiba és meggyógyult az autó. Emberek vagyunk, csak az hibázik, aki dolgozik. Motorfelújításra ettől függetlenül is ajánlom a céget.

Ezentúl végre tudok koncentrálni az ún. "konzerválásra". Mivel céges autót kaptam, az Avensis használata lecsökkent, így az állagmegóvó intézkedéseket fogom a következőkben elvégezni. Kapni fog egy motorelőmelegítő (Calix/Defa) szettet, és kicseréltetem a bal hátsó ABS jeladót.

Update 2017.05.12.:

Az utolsó írásom óta eltelt egy év, így, gondoltam, írok pár gondolatot az elmúlt időszakról.

1. A hibás bal hátsó ABS jeladót kicseréltük, a helyi Szakál-Metál boltból szereztem be egy Kamoka márkájú egységet 8000Ft körüli áron, eddig nem tudok rá rosszat mondani, teszi a dolgát.

2. Nyaralást (Horvátország - Raab-sziget) megjártuk szerencsésen, tetőbox-szal, klímázva nem egészen 8 literes átlaggal, ami, tekintettel a 130-140km/h-s utazósebességre és az egyszeri kb 1,5 órás pályán dugózást, nagyon jó érték. Öröm volt vezetni és utazni vele, igaz, ilyenkor a tempomat az egyetlen, ami nagyon hiányzik belőle. Sajnos, mivel ebben még bowdenes megoldású a gázadás, hiába létezik hozzá utángyártott tempomat egység, nem lehet azt tökéletesen beállítani és a 60km/h körüli tempóban érezhetően meg-megrántja az autót. Így nincs kedvem kiadni rá 70 000Ft körüli összeget, inkább fejlesztettem belőle a hifit és az utastér akkusztikáját...

3. Hifi upgrade: folyamatban van jelenleg is. Első lépésként leszigeteltem és rezgés csillapítottam az utasteret: első-hátsó ajtók külső- és belső lemezfelületei, tető, hátsó oldallemez és kerékjárati ív).
Felhasznált anyagok:
- Soudal Soudaband 10m x 30cm tekercs (ajtók külső lemezfelülete)
- Hanno Protecto PF830 (ajtók belső lemezfelülete)
- STP Hybrid 4 (tető)
A hatás már magában is fantasztikus, menet közben érezhetően csendesebb az egész autó. Persze, lehetne még tovább is lépni e téren (kerékjárati ívek kívülről, pótkerék teknő, padlólemez kompletten), de ennyire már nem kívánok - egyelőre - durvulni. A teljes szigetelőanyag súlytöbblete számításaim szerint 20kg alatt maradt, tehát, a fogyasztásra gyakorlatilag nincs hatással (ha alapul vesszük és elfogadjuk a hipermillerek által megadott adatot, miszerint, minden 25kg súlytöbblet eredményez 1 deciliter átlagfogyasztás növekedést).
Idén tavasszal sikerült beszereznem egy Pioneer MVH-X580BT fejegységet, egy Phase Evolution SX12 subot, egy hozzá való 32 literes zárt mélyládát, és 2db megfelelő minőségű Neotech RCA kábelpárt. Az első ajtókban lévő komponens hangszórószett cseréje is tervben van, hogy összeálljon a hangzáskép. Erősítőből egyelőre a jó régi és egyszerű 4 csatornás Jnsen Invader 4000 marad, idővel ez fogja zárni a hifi upgrade sorát.

4. Műszaki vizsga: 2017. január - Hibátlanul ment át. Nem kellett semmit cserélni, de, természetesen egy alapos átvizsgálásra betoltam a szervizbe. Minden értéke gyári középértéken van, ahogy 251 000 km-rel ezelőtt kigurult a gyárból. Korrózió sehol sincs, a futómű stabil, az emisszió új autókat megszégyenítő, nincs hibakód, nem rángat, nem torpan, váltó vajpuha. Még decemberben megkapta az újabb töltet Liqui Moly Top Tec 4300 motorolajat szűrőkkel együtt. Ezen a téren tényleg eseménytelen az autó...

5. Azt gondolom, nem szégyen, ha egy autó 250000km-en át használt kormány bőrözését felújítja az ember. Ráadásul, mindezt úgy, hogy a megjelenés teljesen gyári marad (kétféle bőrözéssel - sima és perforált). 2 évet vártam, mire a helyi, egyébként szakmailag profi műhelybe összejött annyi megrendelés, hogy perforált anyagot is beszerezzék. Így megléptük ezt is, illetve, a gyári váltógomb elszakadt bőrhuzatát is kicseréltük egyúttal, szintén perforált/sima párosra. Utóbbi esetében sajnos a gyári váltókiosztást buktam, mert az a gyári huzatba is csak bele volt nyomva.

6. Jelenleg egy fontosabb dolgot találtam, amit javítani kell rajta, méghozzá a vezetőülés háttámlájának oldalsó részén (bal oldalon) a szivacs tömet egy helyen elpuhult és érződik az üléskárpit alatt a fém keret. Mielőtt a huzat kiszakadna, újra kell tömni az oldaltámaszt. Preventív jellegű munka, elősegítendő a konzerválást. :-)

7. Az első fék az egyik oldalon fogott egy kicsit, amit a csúszkák korrodálódása okozott. Csúszkák cserélve lettek, azóta minden rendben.

Ha elolvastad idáig ezt a rendkívül terjedelmes írást, azt nagyon köszönöm, remélem, találtál benne számodra hasznos információt.

Nem állítom, hogy nem vagyok az autó iránt elfogult, de egyszerű objektivitással nézve a dolgot, tényleg minimális mennyiségű negatívumot tudok felsorolni a típus mellett.
Ez az autó nem a villantásról szól, soha nem volt erre képes, de a rendeltetése sem ez. Ez egy emberközeli, családi méretű autó, mely az emberek 98%-ának igényeit képes hosszú távon kiszolgálni amellett, hogy a pénztárcáját csak minimális összegekkel terheli, legyen szó üzemeltetési-, fenntartási-, vagy javítási költségekről. Műszakilag átgondolt, rendszerelvű tervezés érződik rajta. Hogy ez pontosan mit jelent? Azt, hogy nem a felszínes dolgokra helyezik a hangsúlyt, hanem a lemez alatti műszaki megoldásokra, a megfelelő és hosszú távú együtt dolgozásokra, melynek alapvető feltétele a megfelelő méretezés. Legyen szó a futóműről, váltóról, elektronikus egységekről. Persze, mint mindent, ezt is emberek tervezik és csúszhat hiba a számításokba: dugattyúk és dugattyúgyűrűk problémája...
De olyan fajta hibát, aminek következtében az autó hirtelen megáll út közben és nem mozdul többé, olyat képtelenség, hogy produkál (kivétel, ha a benzin kifogy a tankból). És itt most mindezt egy idén 17. évét betöltő autóról írom! Egy mai szemmel nézve már erősen avíttas, nem kifejezetten vonzó (de arányos) formatervű autóról. Vezetési élmény? Klasszikus értelemben véve (= egy vagyok az autóval) nincs, de élményként élem meg ezt a végtelen nyugalmat, amit áraszt és, ahogy teljesít a hétvégéken, nyaralások alkalmával évről évre. Már ott tartok, hogy keresem, mire költhetek még, mert meghibásodás nincs.

Jöhet a kérdés: "jóóó, de mennyit költöttél rá eddig???"

Nos, a nem tervezett költségek 4 év és 50 000km alatt egyszer 20 000Ft volt a generátor diódahíd felújítása, az első futómű hátsó szilentjeinek csere költsége, ami 4000Ft volt és az első féknyereg felújító szett új csúszkákkal együtt, ami 5000Ft volt. Ezen kívül, asszema kézifék pofáit is cseréltük, az is valami 6000Ft körüli összeg volt.

Tervezett költségek: A motorfelújítás 120 000Ft volt, a kopóalkatrészek cseréje kimerül a kuplung cserében (40 000Ft munkadíjjal), az első fékek kb 50 000Ft munkadíjjal.
A ToyoTeamGarage-ben 26000Ft-ot fizettem a diagnosztikáért és hibakeresésért.
A hifi upgrade előkészítésének része volt az összes eltört, vagy hiányzó kárpit patent pótlása, ezek összesen nem egészen 20 000Ft költséget tettek ki, természetesen, mind gyári új alkatrészek. Az eredmény annyi, hogy jelenleg semmilyen burkolat nem zörög az autóban zenehallgatás közben.

Elkötelezett híve vagyok a Toyotának (és Lexusnak). Szerintem okkal...

Hibalista

- Amiért ide írok az az alábbi típushiba, illetve, annak javítási módja: - A gyári CD-lejátszó (Matsushita W58403) nem adja ki a lemezt, de rendben lejátsza az audio tartalmat. A hiba annyival orvosolható, hogy a műanyag előlep és a fém váz közötti érzékelőket össze kell forrasztani, mert az idők során eloxidálódnak és megszűnik a kapcsolat. Ezt nekem áfás 3000Ft-ért csinálták meg egy helyi Panasonic szervizben (A Matsishita szegről-végről Panasonic gyártmány). - - Update 20141208.: - -klímakompresszor csapágy (SKF) - -feszítő görgő (NSK) - -generátor diódahíd csere - -első lengőkar hátsó szilentjei (Nipparts) - - Update 20150222.: - - gyűrűzés (NPR-Schötle) - - szelepszár szimeringezés (Toyota Genuine) - - tömítések cseréje (Elring) - - főtengely szimering cseréje (Elring) - - Update 20160408.: - - szívósor tömítés (Elring), megelőző jelleggel - - egy-két patent

Ide hordtam szervizbe

CD-lejátszó lemez kiadási hibáját a Panasonic szervíz oldotta meg. Az autó minden egyéb szervizelését az A1 Autó Toyota Márkaszervizben csináltatom Békéscsabán.

Értékelése: 10

Másik szerelő értékelése

1. Postaautó Márkafüggetlen Autószervíz és VW Haszongépjármű Márkaszervíz - Békéscsaba Fiatal, saját munkájára igényes szerelők, korrekt, számlás árak.2. Gyűrűzés - Krusper András (Békéscsaba)3. ToyoTeamGarage Budapest IV. ker. Tinódi utca 18-22. - Lelkiismeretes, szerény, ügyfélközpontú, megfelelő szakmai relevanciával rendelkező Toyota/Lexus specifikus műhely

Értékelése: 9

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 2000
Kényelem (8) Használati időtartam 0 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 203000
Megbízhatóság (9) Vezetett km 29000
Szerviztapasztalat (6) Átlagfogyasztás 7 l
Előző autója? Corolla 4ZZ-FE LB Következő autója? Valamelyik Toyota HSD, talán egy Prius 4 plugin
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Toyota Avensis 1997 (1997 - 2003)

További ítéletek (150 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)