A jobbkormányos szegénykeverékes angol
Szöveges ítélet
Csaknem egy évvel ezelőtt (2010 januárjában) megelégeltem a korábbi autóm betegeskedését. Miután az előző három angliai használtautóm (1997 Vauxhall (Opel) Astra 1.7 TDI, 1996 Rover 100 1.1, 1994 Renault Laguna 2.0 – mindhárom katasztrófa volt, kis túlzással gyakorlatilag minden elromlott rajtuk ami csak elromolhat és hát ugyebár az angliai szerelőknél £35-től indul az órabér, és képesek négy izzító gyertya cseréjére 1,5 órát felszámolni…) által megtanultam a leckét, hogy a sokat futott autókkal bizony gondok vannak, feleségemmel együtt elhatároztuk, hogy ezúttal veszünk valami kifejezetten keveset futott gépet, első tulajtól. Találtunk is egy hirdetés alapján jónak tűnő Ford Mondeo-t, el is indultunk a szomszéd városba a kereskedőhöz, de előtte még megálltunk egy helybéli kereskedőnél megnézni a felhozatalt...
És ott volt valami nagy, piros, nagyon szép autó. Az Avensis. Nézzük rajta az árat, £895 (kb. 280 000 forint). Ötszáz fonttal kevesebb mint a Mondeo. Igaz a Mondeo 2000-es évjárat volt, ez meg 98-as, és abban 39 000 mérföld volt, ebben meg 137 000 (azaz 221 000 km). De akkor is, ez egy Toyota! Japán. És a japánok az autószerelők szerint jók. A Toyoták, és különösen a régebbi Toyoták meg különösen. És 500-al olcsóbb. Aztán kiderült, hogy a kereskedő ad rá 3 hónap garanciát, ami az árban foglaltatik. És vadi új, friss ropogós a műszakija. És egyben van, szépen néz ki, pár kavicsfelverődés a motorháztetőn és a szélvédőn, de amúgy gyönyörű. És vadiújak (na jó, 95%-osak :-)) a gumiabroncsok. Elvittük egy tetszkörre. A Mondeohoz sosem jutottunk el :-)
Szóval 98-ban üzembe helyezett, valószínűleg 97 decemberi gyártású (azaz „elsőszériás”) Avensis, a híres 7A-FE 1.8-as szegénykeverékes (lean burn) motorral. 108 lóerő az 1762 ccm-es blookból, nem volt túl sok már akkoriban sem, viszont szegénykeverékes. Ezt a szegénykeverékességet egy ideig egyfajta marketing dumának, „parasztvakításnak” hittem, de aztán a benzinkútnál a tankolt litereknél leesett az állam. Városban 8 liter?! Tudni kell, hogy bár kisvárosról van szó, olyan mint Budapest: dugók (belvárosban 7-800 méter lehet akár 15-20 perc is…), útszűkítések, fekvőrendőrök, körforgalmak körforgalmak hátán, útszélen parkoló autók amiket kerülni kell, zebrák (és itt mindenki megáll a zebrához közeledő gyalogosnak, nem úgy mint általában Magyarországon) stb… Szóval folyamatos megáll-elindul-megáll-elindul. Jellemző, hogy a Lagunám itt 11-12 litereket evett, de még a kis 1.1-es Rover 100-asom (ami Maruti méret) és benyalt 9,5-10 litert. Ez a nagy Toyota meg 8.0-at. Hihetetlen. Vegyesben (kb. 50% város, 50% főút, amiben ismét csak benne van egy rakás körforgalom, dugó stb., tehát ne magyarországi főutat vagy autópályát képzeljünk el) 7-7,5 liter . Kitűnő! Ilyesmi értékeket bezines motorral egyedül a régi Suzuki Swiftektől láttam, de hát ugye az „kicsit” kisebb autó…Érdekes az alapjárat is, az egyik eddig látott legalacsonyabb európai autótól, meleg motornál fogyasztó (lámpa, ablakfűtés stb.) nélkül kb. 600-ra áll be, már amennyiben a fordulatszámmérő pontos.
Van egy-két érdekesség az autóval. Például, hogy hatalmas a beltere, elől és hátul is, a csomagtartó meg valami batár nagy, talán csak az Octaviahoz lehet hasonlítani. Viszont érdekes módon a fejmagasság nem nagy, én a 183 centimmel a teljesen leengedett üléssel (igaz a háttámlát lehetne jobban is dönteni) kb. 2 centit tudok elérni a fejem teteje és a tető között. Ha 190 centis lennék nem férne el a fejem rendesen… Hmm… További érdekes dolog, amit más autótól még nem láttam, hogy az antenna elromlott. A kocsiban lévő 10 CD-s váltós rádió CD része tökéletesen működik, és a rádió rész is ha az egységet másik autóba átszereljük. Ebben viszont a rádió nem szól. Következésképp az antennával lesz valami. Szerencsére mi nem igazán hallgatunk rádiót, CD-t is csak néha… (mellesleg a négy (vagy több?) hangszórós rendszer eléggé brutális basszust tekintve, a tuningolt/egyedi hifis gépek szoktak így szólni mint ez alapból, diszkózenénél rázkódik a kasztni a dübörgéstől – azért ezt kipróbáltam :-)) Még vadabb dolog (és az eladó ki is emelte, hogy van ez a gond, le a kalappal előtte, nem titkolta el, és azt sem, hogy nem tud vele mit csinálni) hogy (minthogy a távirányító már évekkel ezelőtt elromlott és kulccsal kell nyitni az autót) a kulcs 99%-ban tökéletesen nyitja az autót, de a maradék 100. esetben csak forog körbe. Ilyenkor semmi sem segít (és érdekes módon ilyenkor a csomagtartó zárjában is csak körbeforog, mintha a két zár összebeszélne vagy mi), várni kell egy percet, és megint működik… Szellem a gépben? Érdekes.
Van még néhány apróság, ami valószínűleg a magas futásteljesítménynek tudható be, pl. a motorblokk felőli hűtővíz-cső illesztő elem megadta magát, elfolyt a víz, cserélni kellett, kerek £7-be került :-) Illetőleg a szelepfedélnél kicsit szivárgott az olaj, azt cseréltük, azóta egy csepp olajat nem eszik (komolyan). Más kérdés, hogy az autósbolt rossz tömítést szállított a szerelőnek, az meg nem véve észre, hogy egy 5 centis lyukon át belátni a motorba beszerelte, én meg jóhiszeműen használtam az autót, majd pár km után ránézve a motorra döbbenten láttam hogy olyan olajos minden mintha bomba robbant volna a motortérben, mert persze nyomta ki szegény az olajat. Nem tudom a szerelő hogy tudta ezt nem észrevenni. (És más angliai szerelők is csináltak hasonlóan vad dolgokat – és még jó drágán is dolgoznak hozzá…). Mindegy, új, ezúttal helyes tömítést beszerezte, kicserélte, motort lemosta speckó vegyszerrel, azóta legalább szép tiszta minden a motortérben. :-) Aztán van még egy-két apróság, 1 darab fűtőszál nem működik a hátsó ablakban, a beltér-világítás automata (ajtónyitásra kapcsoló) kapcsolója nem működik (ellenben a kesztyűtartóé meg a csomagtéré igen :-)), a hideg-meleg levegő szabályzó tekerőt világító lámpa kiégett stb. Viszont becsületére legyen mondva, a légkondi 13 év után is tökéletes, pedig (a papírok szerint, ugyanis teljes szerviz történet megvan az autóhoz) sosem volt hozzányúlva, még csak gázt se töltöttek belé. Jövőre azért megnézetem, nyomáspróba stb. bár Angliában igazából tökmindegy, nem szokott olyan meleg lenni, hogy igazán számítson, hogy a légkondi 14 vagy 16 fokos levegőt fúj-e :-) Természetesen kicseréltettem a vezérműszíjat is (egyrészt futásteljesítmény miatt is, másrészt 6 évente kell, és ebben épp 6 éve és 55K mérfölddel korábban volt csak cserélve) továbbá a többi ékszíjat, az ráfért, utána szebb lett a járása, megszűnt egy-két susogó-csiripelő hang. A kipufogó érdekes, szerintem már jó régi lehet (vagy új utángyártott?), kis gáznál gyakorlatilag hangtalan, nagyobb gáznál viszont egyfajta boxermotoros erős, telt hangot produkál, ami nem zavaró, viszont érdekes ennél az autónál (sportautónál rendben lenne).
Kényelmes az autó, nagyon tágas, és elég jól megy, bár a gyorsulása nem kiugróan jó, viszont erőlködés nélkül viszi az autót mindig, erős dombnak felfelé is, van nyomaték is. Viszont elkellene egy hatodik fokozat, ugyanis elég rövidek a fokozatok, és úgy 50mph-nál (80 km/h-nál) szívem szerint kapcsolnék feljebb, ha lenne hatodik fokozat… De végül is mindegy, csak 70-75 mph felett kez hangosodni (112-120 km/h), ami Magyarországon autópályán talán zavaró lehet hosszú távon, itt viszont teljesen mindegy, 75mph-nál többet úgy sem lehet menni autópályán sem az összefüggő autósorok miatt, de he lehetne se mer az ember, tele van minden radarral, meg átlagsebességet mérő rendszámfelismerős több tucat mérföldön át telepített radarrendszerrel, sebességet is mérő rendőrautókkal, a pénzbüntetés még csak elmenne, de a büntetőpontok ugyebár (itt sok embernek van átmenetileg bevont jogsija mert elérték a büntetőpontokkal a limitet), … stb. Egyszer mentem rövid távon 80mph-t vele (128 km/h) annál többet nem merészeltem :-) De érezni, hogy még bőven menne sokkal gyorsabban, könnyedén, ha akarnám… „Természetesen” a sebességmérő ebben is csak felfelé, mint eddigi összes autómban, 70 mph-t autózva óra szerint a navigáció szerint csak 65mph a tényleges sebesség. Ugyanígy a benzinmutató is követi a szokásos trendet, az első negyed elég úgy 160 mérföldre, a második már csak úgy 110 mérföldre, a harmadik úgy 80-ra, az utolsó negyed meg csak 50-re vagy még kevesebbre. Általában egy tankkal szépen el lehet menni 400 mérföldet (640 km-et). Magyarországi körülmények között valószínűleg 700-at is, hacsak nem Budapestről van szó.
A GS felszereltség érdekes párosítás, van légkondi de nincs ködlámpa, van két légzsák de nincs ablakemelő hátul, van kesztyűtartó-világítás de nincs fiók az ülés alatt, metálfény van de a tükrök nem színre fújtak (vagy már lecserélték őket? Nem lenne meglepő, itt nagyon szűkek az utak és előszeretettel parkol mindenki az utak, sokszor főutak szélén a padkához húzódva – szóval elég sok lógó/törött/hiányzó tükrű autót látni) stb…
Külön meg kell említenem a vajpuha és nagyon precíz váltót, valamint a valószínűtlenül tartós kuplungot. Ebben az autóban még nem volt kuplungcsere, és az állandó kuplungolás (lásd fentebb, a közlekedésről írtakat) és a 200+ ezer kilométer ellenére semmi jele, hogy mostanában csereéretté válna… még csak nem is fog fennt vagy hasonló.
Összességében nagyon elégedett vagyok az autóval. A korábbi három autóra havi rendszerességgel ment el 1-2-300 font (szorzandó 320-szal hogy forintot kapjunk belőle…), ennél gyakorlatilag semmi, természetesen az olajcserét és a vezérműszíj/ékszíjcserét leszámítva (amit egyébként ildomos minden használt autónál megcsináltatni errefelé, a tapasztalatom az hogy az 1000 font körüli/pláne pedig az alatti kocsikat jellemzően akkor adják el amikor vezérműszíjat kellene cserétetni, az ugyanis több száz fontba kerülhet – vigyázni kell hova viszi az ember, nekem 250 fontért csinálták a teljes verérműszíjcsere-vízpumpacsere-hűtővízcsere-ékszíjak cseréje melót, más szerelőnél ugyanerre kaptam 550 fontos ajánlatot is… nem mindegy). Az ajtózárral majd valamit csinálni kell, eredeti Toyota zár igencsak drága, lehet bontóból vagy eBayről szerezni, de időbe és utánajárásba telik, plusz be is kell szereltetni, szóval egyelőre az átmeneti megoldás az, hogy a kocsi nyitva van hagyva – szerencsére itt a közbiztonság olyan hogy ezt meg lehet tenni, akár estére is. Végül is van szomszéd akinek nyáron nyitottan éjszakázik a kabriója a ház előtt, és azt se bántja senki :-) Szóval vannak apróságok, de nekünk csak az számít, hogy a kocsi biztonságosan és megbízhatóan elvisz A-ból B-be, ráadásul még kényelmes és nagy is (néha azért csak cipekedik az ember nagyobb dolgokat, jól jön) és nagyon jó a fogyasztása, plusz nem eszi az olajat egyáltalán. Ha következő autót veszek majd, valószínűleg egy ugyanilyen Avensis-t választok, csak mondjuk 2002-es évjáratút. Mellesleg az egyik taxisnak akihez korábban volt szerencsém ugyancsak egy régi Avensis-e van, de ugyanezzel a motorral, és már átlépte a 250000 mérföldet (402000 km-et) és gyakorlatilag (egy-két az enyéméhez hasonló apróságot leszámítva) nincs gond a kocsijával.
Hibalista
- Hűtővíz vezeték csatlakozó műnyag idom a motorblokk felőli részen. - Automatikus beltér-világítás kapcsolója. (már így vettem) - Egy műszerfal világító lámpa. (már így vettem) - Központi zár távkapcsoló. (már így vettem) - Rádió-antenna. (már így vettem) - Ajtózár. (részben már így vettem)
Ide hordtam szervizbe
Angliai kisvárosbeli szerelők, nem hiszem, hogy túl sokat segítene a pontosabb említésük, pláne hogy többségükkel egyáltalán nem voltam megelégedve, nem tudnám javasolni őket.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (10) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 221000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 8500 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Astra | Következő autója? | Avensis |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.6/10) |
