A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Tatra » T613, T700 (1969-1998)

T613, T700 T613 

Az ítélet értékelése
5,0(3 db)

Eletem Tatrai II: OTS, a rozsdas

Szöveges ítélet

Mar tobb mint fel eve megvolt az elozoekben ismertetett fekete Tatram, Exxon Valdez, amikor eljott az ideje annak, hogy vegyek megegyet. Tulajdonkeppen ez nem szuksegszeru dolog, de ez egy olyan dilemma, amelybe szinte minden Tatra-tulaj beleesik. Tudniillik, szukseg van megegy autora, alkatresznek. Egy Tatra eseteben ez elengedhetetlen, foleg, ha valaki a cseh-szlovak hatarokon kivul el, es a nyelvuket sem beszeli. Egy atlag autos szamara elkepzelhetetlen dolog az, hogy ezekhez semmi sincs. Megegyszer leirom, semmit nem lehet hozza kapni. Aukcios oldalakon esetleg feltunnek dolgok, de az esely kilove, mert egyreszt nem beszelek csehul, masreszt az ottani eladok nem hajlandok kulfoldre postazni. Van ugyan 2-3 (tenyleg nem tobb) szerviz a cseheknel, ahol tudnak segiteni alkatresz beszerzesben is, vagy pedig a klubtagokon (nemzetkozileg is kapcsolatban vannak) keresztul, de ez utobbi altalaban nehezkes, es vegul is mindenkinek Csehorszagba kell utazni, ha kell egy alatet. (Jelkepes ertelemben irom, de a helyzet komolysaga hasonlo.) A Skoda-bol szarmazo alkatreszek konnyen beszerezhetoek, olcsok, de a tipusspecifikus dolgoknak, mint pl. feltengely, lampak, nagyon megkerik az arat. Es akkor orulni kell, hogy egyaltalan sikerult szerezni.
Szoval e tenyek ismereteben egyre inkabb erlelodott a gondolat bennem, hogy be kell szerezni meg egy 613-ast, mert alkatresz utanpotlas is kell, valamint tobb mint valoszinu, hogy donorra is szukseg lesz a restauralashoz.
Hirdeteseket bujva, fel evvel a Exxon Valdez utan, sikerult kinezni egy hamuszurke Tatrat, a neten, es legnagyobb szerencsemre, a tulaj egyik ismerose tudott angolul dadogni. Egy hideg teli napon, a tyukszaros udvar vegeben talaltam magam, az auto teto alatt volt, nagymama lepedoivel es agynemuhuzataival letakarva. Ezt nem is bantam, csak kutyajuk hallgatott volna el. Szoval a kocsirol, az akksi nagyon gyenge volt benne ezert beletettunk egy Octavia akksijat, es az (allitasuk szerint) augusztusban utoljara beinditott auto, szivatozas, karburator pumpalas utan feluvoltott, es megallas nelkul sivitott. A karburator beallitas nem volt tokeletes, az alapjarat egy picit ingadozott, de a 250.000-t futott motor hangja a tipikus Tatra hang volt, es a kipufogo sincs nagyon szetrohadva, ezt eszrevettem rogton. Bemelegedes utan nagyon szepen jart. Beultem az autoba, csekkoltam a szokasos dolgokat, a hatso ules kituno allapotban van, nincs kiulve, az elso is, de a sinek mar itt is ragadtak. Viszont az allito mechanizmus tokeletes. Muszerfal jo allapotban volt, eltekintve a telefontarto felfurasatol (Istenem, micsoda barbarsag!!) Vezetooldali ajto kisse log, mint minden Tatran. Aminek megorultem, az a gyari eredeti Tesla kazettas radio, egybol tudtam, hogy erre szuksegem lesz, valamint a piros belso karpitozas (teto, ulesek, kalaptarto). Ez talan nem a legritkabb, bar szerintem a kek a leggyakoribb (elozoben is az van), de az ketsegtelen, hogy a leg-"stricisebb". Tetszik, na. Es nem fako!! Tehat az auto vagy garazsban volt, vagy nafenytol elzarva, mert ez a szinu karpit annyira hajlamos a napfeny hatasara fakulni, hogy kepes teljesen kifeheredni. Meg korbeneztem az autot, mert probakorre nem volt lehetoseg, a tulaj a szolohegyen lakott es 30 cm ho mindenhol.
Minden mukodott, hibatlanul, kiveve 1-ik ajtoban az oldalfeny.
Akkor a fajdalmas reszet nezzuk csak. Hat igen, rozsdas. Nem kicsit, de nagyon. Kuszobon okolnyi lyuk (igy mar veszelyes kozlekedni), elso sarhanyok teljesen kuka allapotban, pl. megerintettem az antennat es a foldre esett a porozus korulotte levo anyaggal egyutt. Csomagterteto eleje szinten, ami viszont vegkepp aggodalomra ad okot, az a motortarto keresztgerenda felfogatasa, es a teherviselo elemek allapota.
Mindegy, dontottem, megvettem, mert alkatresznek kituno volt. Egyebkent 1991-es modell, de meg mindig 613/3-as. Extra felszereltsegek a korabbiakhoz kepest: legkondi, kozponti zar, elektromos ablak. A legkondi hideget fujt, az ablakok tokeletesen mukodtek - habar a mukodteto elektromotorok nagyon gyengek - a zarak is. Az autonak belulrol allithato (Mercedes w116, R107, W123) tukrei vannak gyarilag, ez a Specialrol koltozott at. Kar, hogy a legkondinak felaldoztak a kesztyutartot, es a fuvokat csak ugy odacsavaroztak a muszerfal aljara, ugy hogy az anyosulesen az utas terdet nyomja. En kulonbul megcsinalnam reszegen.
Eleinte csodalkoztam, hogy egy 613/3 miert tartalmaz ennyi extrat, illetve ezek nem-e utolag belebarkacsolt dolgok. (A 613/4-es modellen valtak ugyanis az alapfelszereltseg reszeve.) Amint kesobb azt megtudtam - motorszam alapjan, volt egy sorozat, ami a kommunista Kina reszere keszult hivatali autonak, kizarolag voros belsovel, es az emlitett extrakkal. Viszont azok valami oknal fogva nem vettek at (mindet). Na hat ez is egy ilyen modell.
Az autot, megvetele utan par honappal, mikor az idojaras kezdett enyhulni, elhoztam. Sokat agyaltam, hogy bereljek-e trailert, a kaszni allapota miatt, de bevallaltam, es vezettem a celig, par 1000 km-t. Az akksi megadta magat mar az uton kifele, de bikazassal sikerult eletre kelteni, igy aztan vegul is kiertem epsegben. Fogyasztas ugyileg, megalltam 13 l-bol autopalyan, es meg ami fontos lehet, a karburatorokat kell majd allitanom, melegen fel-felugral az alapjarat 1500-ig. Az autot azota nemigen hasznaltam, mert egyreszt nem volt akksi benne, (a masikat ki kellett dobni) masreszt pedig a rozsdas kaszni vegett.
MEglepo, hogy mennyire ocska minosegu volt Tatraeknal a feluletkezeles: Hasonlo koru Audik, Mercedesek, Volvok, ha nem voltak torve, alig rozsdasodnak.
Amugy az auto belulrol egeszen elkepeszto, a piros belso nagyot dob rajta. Benzinkalyhak sajnos nem mukodnek, de mint mondom, a rozsdatol eltekintve az auto hibatlan. Osszehasonlitgattam a masikkal, hat rajottem, hogy inkabb ezt kellene felujitani, es a feketet alkatresznek megtartani. Ha hegesztesre kerul a sor, akkor mar majdnem mindegy, hogy kevesebb vagy tobb.
Jelenleg hajlok, arra, hogy felujitsam, de ez meg ido es sok penz kerdese.

Egy par mondat a gyartorol meg.
Az autogyarto reszleg sajnos mar nem mukodik, 1999-ben bezartak, anyagi gondok miatt. (Es mas egyeb, ami mar osszeeskuves-elmelet kategoriaba tartozik, majd egyszer elmagyarazom.) A 613-as modell nagyon sokaig volt gyartasban, levaltani nem volt mar penz. Az utod, a T-700 valojaban egy erosen faceliftelt es full felszereltsegu T-613. (olyannyira, hogy hivatalosan T613 is, mert a gyarnak meg homologizalni sem volt eleg penze a tipust.) Tehat a tipus 25 evig volt gyartasban, es mar nagyon elment mellette az ido. Ez nem jelenti azt, hogy csodbe kellene mennie, hiszen vannak hasonlo gyartok akik meg mindig leteznek, "orokifju" tipusaikkal (pl. Bristol), azonban itt az is bejatszott, hogy a kommunista elnyomas alatt csak allami megrendelesre gyartottak, es nem tudtak, mi az, hogy piaci verseny, konkurencia. E ket tenyezo miatt a nyugati piacra kilepve nem tudtak ervenyesulni, a kapitalizmussal jaro kihivasokkal nem tudtak megbirkozni, bar megprobaltak. A fejlesztesek, kenyelmi, biztonsagi extrak sem birtak kovetni, tartani a lepest, az autoipari, kategoriabeli standarddal. Tatraba sosem volt rendelheto ABS, legzsak, ami '98-ban mar igencsak szegyen volt, hiszen akkor mar a Skoda Felicia is tartalmazta ezt (az mondjuk masik tortenet, ahol a dolgoknak egeszen mas hattere van.) Ezeknek a dolgoknak az oka a penzhiany volt, fejlesztesre semmi sem maradt. Pl. a bucsu szeria, a T700 prototipusai pl. egyetemista gyakornokok altal allt ossze, termeszetesen a gyari mernokok vezetesevel, de gondolom, hogy ingyen es bermentve. A lelkesedes potolta a penzhianyt, de hosszabb tavon nem lehet ezt folytatni.
Sajnos a minoseg rovasara is ment mindez, hiszen ertheto modon, a szeria itt mar olyan kicsi volt, hogy mashol a nullszeria ennel boven nagyobb. A T700-bol 61 db keszult, de kozben megert egy faceliftet is (!!!), motorja maradt ugyanaz a 3.5 V8 leghuteses, bar par darab elhagyta a gyarat 4.3 literes motorral is (ez tortenik, ha 911 Porsche hengereket cuppantunk fel az eredetiek helyett). Aztan "tengernyi" egyeb extra (a korabbi modellekhez kepest), kutyu miatt nincs 2 egyforma modell. A vilag talan legkisebb darabszamban legyartott luxuslimuzinjarol van szo, ami az araban is tukrozodik, 12 evesen, 250-300.000 km futasteljesitmennyel varhato ara 28-30.000 euro. (Lass csodat, a mai napig van elado null km-es, 2 db. Meg meg gyujtoknel is talalhato valoszinuleg, akik befektetesi celbol vettek parat.) Ekkora mar a T700, illetve az utolso, minden extraval megpakolt T613-asok (electronic, Mi-long) betegagyakka valnak. No nem a fo dolgok. A motor, eroatvitel megbizhato, strapabiro darab, azonban a kenyelmi extrak, zavaro, bosszanto aprosagok allando fejfajast fognak okozni. Pl. ilyesmik, hogy allandoan bedoglo elektromos ablak, tukor, stb. Sajnos ezeknek a vegso szeriaknak a minosege alulrol surolja a korai Daewoo-ket, ennek minden valoszinuseg szerint az is oka lehetett, hogy a dolgozok mar ereztek a veget. Szomoruan, lelkesedesuket vesztve, minden mindegy alapon, hanyag munkat vegeztek. Emlitettem a rozsdat mint ellenseget, na most ez hatvanyozottan igaz a legutolso evjaratokra: Sokkal jobban korrodalnak, sokkal kevesebbet birnak a lemezek mint a korabbi evjaratoknal.
Szoval ott tartottam az iment, hogy a lelkesedes potolta a penzhianyt, diakokkal vegeztetett prototipus epites, stb. Meg hogy probalkozott a gyar fejlesztessel, betorni a nyugati piacokra.
A 3.5 v8-as-ra injektort, katalizatort tettek (egy angol mernoki iroda segitsegevel), a 93-as modellevtol (??). Azonban ez mar kesz volt elobb is, hiszen az angol piacra kifejlesztett, atalakitott 613-as tartalmazta eloszor. Mindossze 4 db keszult, ertekuk felbecsulhetetlen. Ez is meger egy par szot. Tim Bishop es csapata applikalta fel az injektort es mivel a gyar nem tudott fizetni ezert azt terveztek, hogy megindul az angol forgalmazas, a TOP GEAR le is forgatta, be is mutatta a gyarrol szolo fimet. A csehek is keszultek, viszont erdekes kontesztot alkotnak a parasodo Skoda 105 orak, bajuszkapcsolok es visszajelzok a Mahagoni muszerfallal :) - , felbor ulesek, rengeteg, a kozerzetet emelo megvilagitas, 1 honapra elore programozhato allofutes. Azonban a rendelesek sajnos elmaradtak.
Ezek a kesobbi injektoros modellek mar elektromos AC pumpaval (es IVECO teherauto legszurovel) voltak szerelve, ami elegendo mennyisegu, es allando nyomasu uzemanyagot tovabbit. Aztan a 613-as Tatrara a Porsche 911 3.2 hengerei minden mokolas nelkul feltehetok, igy konnyeden tuningolhato a motor, (csak a penztarca legyen eleg vastag) 4.3 v8-as fenevadda valik. (Karburatorossal nem erdemes megprobalni, mivel a mechanikus benzinpumpa nem bir eleg naftat szallitani.) Nehany darab gyarilag is keszult, de par vallalkozo kedvu tulaj is atalakittatta az ovet. Ezek mar becsuletesen gyorsulnak, 240 koruli vegsebesseggel. Teljesitmenyrol nincs adatom. A tuningnak tovabbi, a szokasos lehetosegei vannak termeszetesen, nyitottabb, "sport" legszuro, kipufogo, nagyobbat emelo vezertengelyek stb. Ezek mar zsebbenyulos dolgok, nem csak azert mert tuning, de azert is, mert nagyon keves igazi szakerto van a vilagon, ha igazan jo munkat akarunk vegeztetni, nem allhatunk meg a cseh hatar elott.
A 3.5 v8-nak elkeszult turbos valtozata is, igaz csak prototipuskent. Keszult V6-os prototipus is belole, 2 henger levagasaval.
Par szo alljon akkor az altipusokrol.
A T613-nak letezett mento kivitele, a T613 RZP, hasonloan a w124-es Mercedes atepitesekhez. Uvegszalas kaszni, jokoran megnyujtott tengelytav (pontos erteket nem tudok). Nem tudom mennyire lehetett jo a betegnek a hata alatt duruzsolo motor. Ez persze attol fuggott, mennyire sikerult hangszigetelni. Mindenesetre ez a koncepcio szerintem -hangsulyozom, szerintem - nem szerencses mentonek, mert a frontreszben a hely kihasznalatlan, a farreszben viszont a motor rabolja a helyet az orvosi cuccoktol. En meg nem lattam mentot, de azt mondjak elegge meg voltak emelve a teteje, es megnyujtva a tengelytav ahhoz, hogy a fenti ketelyeim eloszoljanak. Ahhoz ketseg nem fer viszont, hogy ennel gyorsabban csak a helikopter tud a helyszinre erkezni, bar az meg zajosabb, na meg a motoros mento, az meg nem tud szallitani beteget.
Aztan volt tuzolto kivitel is. Pontosabban tuzolto parancsnoki, hatso ulesek nelkul, csovazzal merevitett kasznival (mint a raliautoknal), es nehany plusz felszereltseggel. A helyszinre odaert elsonek, az biztos, es megkezdhette az oltast, mentest.
Nehany rendorauto is keszult. Nincs adatom, hogy hol hasznaltak, autopalyan-e vagy nem csak ott, de az biztos, hogy akar a mai Audi TT-k (vagy P-911-esek Nemetorszagban) az autopalyarendorsegnek, ezek is hasonloan jo elfogoautok voltak.
T623 "Runway tester". Ezek 3.8-ra felfurt motorral rendelkezo autok voltak,repuloteri kifutopalyat teszteltek vele (nem tudom, hogyan), aztan 613-asok szerepeltek pl. Safety Car-kent is eleinte a Hungaroringen rendezett Forma-1-es futamokon.
Mindossze 5 db keszult az MTX-fele szupersportautobol. Youtuben talalhato rola par video, MTX Tatra cimszo alatt. Tuningolt 613-as Tatra motor es valto, Lambo-ajtok, szinten LAmborghini Countach-ra emlekezteto aranyok, bar sokkal gombolyubb vonalak. A 3.5-os v8-as 300LE-t teljesitett. 4 db maradt meg, ertekuk felbecsulhetetlen. (Kosza hirek szerint most epul az 6.-ik.)
Kevesse ismert resze a dolognak, hogy a 80-as evek kozepen keszult levaltani az addigra mar majdnem 15 eve gyartasban levo 613-ast. Ket, kulonbozo felepitesu, es koncepcioju prototipus szuletett, bar ezek a prototipusok meg igen kezdetleges stadiumban voltak. Kinezetuk nem lett volna megdobbento, bar nem is neztek ki csunyan, hoztak a kor atlagat. Egyik koncepcio szerint vizhuteses V8 lett volna, a masik szerint leghuteses 8 hengeres boxer, ami valodi kozepmotor lett volna. Ilyet sem ert meg a vilag azota sem, valodi kozepmotoros luxuslimuzin. Informacio nem sok maradt fenn roluk, csak szosszenetek cseh nyelvu konyvekben.
Kar, hogy nem beszelem a nyelvet, csak az idokozben szerzett Tatras baratsagok reven, valamint angolra leforditott (nagyon keves ilyen van) konyvekbol tudok informalodni. Azonban egy valami biztos. Europa nyugati felen, a Tatra nev meg ma is, az autogyarto reszleg bezarasa utan 11 evvel, a marka viszonylagos ritkasaga, ebbol kovetkezoen ismeretlensege ellenere is jol cseng, elismero pillantasokat valt ki szakertoi korokben, illetve autorajongok, veteranosok kozt, s nem merult feledesbe.
Szurkolok teljes erombol a gyarnak, mert az biztos, hogy ha ok ezt a gazdasagi valsagot tulelik, kicsit felfuttatjak a teherautogyartast, hadiipari megrendelesekkel, illetve erosebb marketinggel, akkor egyszer talan ujra regi pompajaban fog ragyogni a meltan vilaghiru cseh ipar fenyes csillaga.
Ha - ahogy en azt remelem - ujra be fog indulni az autogyartas, es a fejleszteseknek lesz anyagi fedezete is, nyugodtan allithatom, a Tatra multjanak ismereteben - mind autos, mind pedig teherautos vonalon - teljesen biztos, hogy a koprivnice-i mernokok keszen fognak allni arra, hogy ujra megdobbento konstrukciokkal rukkoljanak elo, ujra megrazzak a vilagot, az autos szakembereket, ugy, ahogy tettek mar szamtalan esetben, foleg a 2. haboru elott, a T77-T87-T97-es modelljeikkel.

Hibalista

- Kene javitani par dolgot rajta, de mivel alkatreszauto, ezert bontasra fog kerulni, ha szukseg lesz ra. GYakorlatilag mindene mukodik, beleertve legkondicionalo, elektromos ablakok.

Ide hordtam szervizbe

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (7) Évjárat 1991
Kényelem (10) Használati időtartam 0 év
Teljesítmény (8) Km vásárláskor 246000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 4000
Szerviztapasztalat (1) Átlagfogyasztás 12 l
Előző autója? TATRA 613 Következő autója? TATRA 613
Ennyire szerette (10) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (8.1/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Tatra T613, T700 1969 (1969 - 1998)

További ítéletek (5 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Eletem Tatrai: I. Exxon Valdez, a helikopter

T613, T700 T613 - 1988
2010.09.13 8000   3,8

A Gazprom akarta így vagy mégsem?!

T613, T700 dfsdf - 3234
2009.07.28 234234   1,0

Csecsoda

T613, T700 T613 - 1978
1999.11.30 8000   4,3

Léghűtés forever!

T613, T700 T613 - 1978
1999.11.30 8000   -

Tatra nezná bratra - avagy a Tatra nem ismeri testvérét

T613, T700 613-4 electronic - 1994
1999.11.30 0   4,8

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)