SUV-nak akar látszani...
Szöveges ítélet
Azzal a néhány előttem szólóval kell egyet értenem, akik valahogy úgy fogalmazták ezt meg, hogy "sok az elfogult suzukis" . Nyilvánvaló, hogy valahol az én hibám is, hogy bedőltem a annak "new brandnek", miszerint a Suzuki valódi SUV-ot, crossovert/terepjárót ad a vásárlónak. Ekkor azonban elérünk a Vitara egyetlen verhetetlen oldalához, az árához. Az igazság az, hogy ez az egyetlen olyan (a Lada 4x4-et leszámítva) ami a kategóriájában a legjobb (legolcsóbb) áron elvihető új, szalonautóként.
Előtte egy öreg Volvo XC90-em volt, ami tudom jól, más "kávéház" és nem összehasonlítható a Vitarával. Viszont ez volt az, ami miatt vmi "SUV-félét" kerestem, legyen új, ne mindig mások levetett kabátja. Ugyanakkor nyilvánvaló volt számomra az is, hogy nem akarok egy komplett vagyon költeni a szervizekre, olajcserére, elektronikára stb. Rövid keresgélés után a Dacia Duster, Opel Crossland, Opel Mokka, és Suzuki Vitara összehasonlítgatása után döntöttem a Vitara mellett. Egyértelmű, hogy a Suzuki motorok híres igénytelensége és a kocsi fenntartása volt, ami vonzóvá tette és az ára. A választás az elnyűhetetlen 1.6-os szívóbenzinre esett.
Mivel az előttem "szólók" (írók) többsége már az egekig magasztalta, ezért én ehelyütt a hibáit domborítanám jobban ki. Az biztos csak engem zavar és a szalon hibája, hogy már eleve úgy adják át, hogy a beltérben és a karosszérián is olyan sok apró karcolás, horzsolás van, amit csak akkor vesz észre az ember ha hazaér és napfényben gyönyörködne az újonnan vásárolt kocsijában. Nyilván ettől még nem dőlök a kardomba, de zavaró. A kocsi eleje szerintem szép azt jól eltalálták,de a hátsó része, csomagtartó borzasztó randa lett. Szintén parasztvakításnak tartom, hogy ugyan led nappali menetjelző fényt kapott, de ledes helyzetjelzőkre, rendszámtábla világításra, vagy magasfényű tompított/távolsági fényszórókra már nem futotta. Nyilván ettől sem követek el harakirit és orvosolható is a probléma, akit nagyon zavar, de megint egy apró zavaró kis semmisség. A Start-Stop rendszere borzasztó, kis sebességű manővereknél, parkolásoknál életveszély, hogy bármely váratlan pillanatban leállítja magát, úgy hogy te még a manőver közepén vagy. Ezt csak egy külön gombbal tudod kikapcsolni minden egyes indításnál. A belső műanyagok olyanok amilyenek, minden egyes kötelező szerviznél eggyel több karcolással kaptam vissza. Nyilván ez nem a kocsi hibája... (A Suzuki szalonról, annyit hogy ahol vettem, ott csak az eladás volt a lényeg, a többi már nem érdekelte őket. Még megismerni is alig akarják a vásárlás után az embert.)
Az viszont rettentően idegesítő, hogy a csomagtartón a rendszámtábla felfogatása valami botrányos. Minden egyes lecsukásnál olyan szinten zajos és beremeg, mintha le akarni szakadni. A meghökkentő az volt, amikor a hátsó ajtók becsukásánál is ugyan az a zajos rendszámrázkódás, mintha a csomagtartót csuktam volna le. Amikor jeleztem a szalonban, azt válaszolták sajnos ezek így jöttek ki a gyárból, rakjak alá puha öntapadós filcet ha zavar... no komment. Egyébként raktam alá, semmi haszna... ugyan úgy zörög. A kalaptartó vagy nem passzol a helyére vagy csak alapból silány, de rendkívül idegesítően zörög, amit egy földúton el is viselne az ember, de az autópályán?!
Sebesség/fogyasztás. Ahogy néhányan előttem (nagyon helyesen) megírták az 1.6 120Le Vitara öreguras tempóban 90/100 km/h óra körül fogyaszt 5,5l körül. De úgy hogy csak én ültem benne csomagom nem volt és nem ment sem a fűtés, sem a hűtés. Amint több személy ül a kocsiban, csomagokkal, esetleg megy a légkondi és véletlen még idén oda akarsz érni a célodhoz 110/120 km/h-nál már nagyon kezd pörögni a motor és felugrik 7,0-8,8l-re a fogyasztás. (Aki szerint nem az hazudik.) A hatodik sebesség az előzőek miatt nagyon hiányzik belőle. Ami viszont számomra érthetetlen, hogy úgymond könnyű gyakorlatilag papír műanyagból készül, súlya nincs, viszont semennyire nem gyorsul. Lényegében a hűtőrácsban van már a talpad és még mindig csak a motor búg, pörög, de a pékárúval megrakott Barkas is leelőz. Városban, vidéki főutakra - talán- elég az ereje, de autópályán ne "vigéckedj", mert hamar rájössz, hogy még a 10 éves lejárt szavatosságú audi, bömbi és merga is röhögve előz meg. (Hozzáteszem pályán a folyamatos 130-as haladásnál simán 10l körüli a fogyasztás.). Hamár sebesség, 90-100km/h-ig viszonylag tűrhető a menet- és szélzaj, de afelett a rádiót nem hallod rendesen és azt sem ,amit az asszony "ugat" a jobb egyből (mondjuk lehet ez nem is akkora baj :D) . Terepen sosem próbáltam és valószínű nem is fogom; félek egy Tarabant is kenterebe verné a tanyasi földutakon. A médiacenter részéről csak annyit, hogy az iphonokat általában felismerte, de az androidos telókat nem.
Ami viszont valami egészen elképesztő volt számomra az az, hogy mind a karosszéria, mind az ablaküvegek rendkívül rossz, silány minőségű, pelenka anyagból készültek. Szinte nekitámaszkodsz, vagy nekitenyerelsz és ott marad a nyoma. Ennyi kavicsfelverődésből származó sérülésem az összes eddig kocsimon nem volt mint ezen... Egy 10-15 éves használt kocsin nincs ennyi sérülés, mint amennyit a Vitara összegyűjt. Tulajdonképpen mint egy mágnes, gyakorlatilag vonzza a kavicsokat és azok maradandó nyomot hagynak a motorháztetőn, a lökhárítón és a szélvédőn. Egy nagyobb bogár nekicsapódik és örökre ott marad a nyoma, vagy karcol, vagy a szétkenődött mutálódott savas vére, de valamilyen kisebb-nagyon sérülés biztos, hogy minden utazás után marad a kocsin.
A sebességváltó elég gyenge minőség, abszolút nem finom/puha, néha recseg, kattog és sokszor zajosan vált, 1ből-2be és 2ből-3ba. Biztos az én hibám, hogy egy új autónál sikerül 1,5be és 2,5be váltani, két sebesség közé.
A csomagtartófedél gázrugói gyakorlatilag olyanok mint nagyanyám combfeszítő izmai... arra nem elég, hogy saját magát kinyissa, rásegítés nélkül félúton megáll és visszacsukódik....
A méretét tekintve pedig szerintem kicsi, akár a szélessége, akár a hossza vagy magasság tekintetében nézzük. Elöl még csak-csak van hely, de hátul Horvátországig nem utaznék, pedig csal 182 cm magas vagyok, de nem fér el a térdem kényelmesen, anélkül, hogy az ülésbe ne nyomnám bele.
Viszont összességében most már értem miért látok annyi családanyát a gyerkőcöket szállítani vele a városban. Hát azért, mert erre tökéletesen alkalmas. Anya viszonylag nagyobb kocsiban van a gyerekkel, bevásárolni is tud vele, és nem egy kamion méret amivel ne tudna parkolni.
Vitara én így szeretlek, vagy mégsem? Egyértelmű, hogy ennyi pénzért ennyit is kapsz. Senki ne várjon pl.: Volvo XC90 vagy Audi Q7 és ezek feletti deluxe minőséget, mert az a csalódni fog. egy szó mint száz, ahogy valaki már megírta: " Vitara az új népautó".
Ja és most télen csak tolatásnál valami nagyon fura hangot ad, mintha be lenne szorulva a fékbetét a tárcsába vagy a kézifék szorul (de akkor meg előremenetben miért nem?!) vagy nem tudom...
Hibalista
- Még semmi, mert új.
Ide hordtam szervizbe
Suzuki Ankers
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2018 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 10000 |
Megbízhatóság | (5) | Vezetett km | 10000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | XC90 | Következő autója? | XC |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (6.0/10) |
