Ez már egy rendes autó!
Szöveges ítélet
Nem akarok untatni senkit, hogy milyen autóim voltak ezelőtt (volt sokféle), a Suzukihoz gyakorlati okok vittek. Van egy 2 éves fiam, 195 magas vagyok és hát az aputest is bejátszik némi felesleggel, a párom is magas, szóval egy olyan autó kellett, amiben elférünk magasságra és a gyereket is be tudom könnyen pakolni a gyerekülésbe (=SUV) és egy biztonságos dobozban ülünk (EURONCAP 5 csillag). A dízelért eddig sem rajongtam (nem megyek sokat pályán), végig benzines autóim voltak, viszont számít a kis fogyasztás és az automata váltó. Használtautó szóba sem jött, felőlem lehet itt jóautókponthu, ott sem makulátlanok az autók, csak - vélhetően sokkal - jobbak, mint a hahun. (Egy kereskedő lehet maximálisan korrekt, őt is át tudják verni az eladók.) Szóval sikerült leszűkíteni a kört, és a Suzuki ma ár/érték arányban verhetetlen. Min. 2-3 millát spórolsz meg a többi gyártóhoz képest, ugyanazon felszereltség mellett. (A Dacia már a név miatt kiesett, a szüleimnek volt 1310 TLX-e, kösz nem! Tudom, hogy ma már ez egy olcsó Renault - mondjuk régen is az volt :D -, de ez a másik szitokszó nálam.:)))))))
És ez már nem "az" a Suzuki, amire sokan még mindig legyintenek. Nyugodtan lehet vele menni egy próbakört és meglepődni (én is azt tettem)...
Külső: Rengetegen megnézik az autót, odajönnek hozzám, kérdezgetnek. Döbbenet. :D Nekem úgy tűnik, hogy leültettek az asztal elé valakit, aki tud autót rajzolni, csak mire az autó hátuljához ért, ráunt. Az eleje vaddisznó:), a hátulja meg olyan "átlagos". Viszont alapból van ködlámpa elől-hátul, nappali menetfény, és a tetőn két sín, ha valaki szeretne tetőcsomagtartót, vagy boxot (stb.) felpakolni. Meg tettek alá rendes felniket. A fényezésről olvastam itt-ott negatívumokat, ahogy tudom érdemes mindenképpen metálfényben gondolkodni. Átrozsdásodásra adnak 12 év garit. Az ablakmosó szétteríti a folyadékot, nem egy pontra küldi (tudom, azért 2018-ban ez már elvárható:)), van 5 sebességben állítható szakaszos ablaktörlés, továbbá a normál és gyors üzemmódok. Hátulra is jutott mosó, szakaszos és normál törlés. A tükrök fűthetők és motorosan mozognak. A tolatókamera a rendszám fölé, szélre került, így egy kicsit becsapós.
Beltér: Mint írtam korábban nagydarab vagyok, és simán elférek. Tágas mind magasságban, mind szélességben. Könnyű ki-be szállni, nem kell mélyre ülni és onnan kitápászkodni. Magam mögé ugyan éppen be tudok ülni, az tény hogy a Carinámba volt még 5 cm-el több hely a hátul utazók lábának. (Akinek ez kardinális probléma, az vegyen S-Cross-t, az 20 cm-el hosszabb a Vitaránál, viszont az eleje, háááát, meg kell barátkozni vele.:)) A csomagtartó könnyen pakolható (síkban van a lökössel), mérete megfelelő (egy új betonkeverőt elhoztam vele és még csak nagyon döntögetni sem kellett a üléseket). Van rejtett része is, továbbá oldalt két rekesz, az egyik oldalon szatyorakasztóval, ahogy olvastam a méret hozza a vetélytársakét. Akinek ez kevés az döntheti a hátsó üléseket, akár osztva is. A hátsó üléssoron 2 ISOFIX rögzítési pont van gyerekülés(ek) számára. A hátsó ablakfűtés időzítetten kikapcsol (nem úgy, mint az első magyar gyártású Swiftben, ahol még 1 óra után is szívta az akksi vérét:D), és pikk-pakk lehozza az ablakról a párát, vagy épp a jeget. A belső fűtés is gyorsan melegszik, - hát igen - benzines. A beltérre jellemző, hogy találkozik a retró vonulat (számlálók nullázására, menüben kotorászásra használható gomb - vicc, de ahogy nézem az új Civicben is ilyen van, ez valami japán fétis?!) és az újdonság: 7” központi kijelző (mondjuk már ennél is van szebb azért, de használható) Android Autoval, Mirrorlinkkel, Apple carplay-el, Bluetooth-os zenemegosztással, telefonkihangosítóval, tolatókamerával, USB és SD kártya aljzattal. (Az USB mellett található a szivargyújtó és a csomagtartóba is jutott 12V-os aljzat.) Na meg persze a Suzukitól megszokott rideg, de tartós műanyag elemek. De legalább nem zörög (mint annó az első magyar gyártású Swiftben). A műanyag elemekről talán annyit, hogy ugyan a szemnek lehet, hogy nem a legszebb látvány (elég finoman fogalmazok úgy érzem:)), viszont könnyű tisztítani és tartós. (A 20 éves Suzuki Swiftben is pont úgy néz ki most is, mint új korában.) A műanyag egy esetben zörgött, amikor az anyósülés melletti biztonsági öv ki volt csavarodva, helyre rakva a zörgés is megszűnt. A két óra (sebességmérő és ford.szám) közötti kijelzőn a pontos időt, a külső hőmérsékletet, a sebességhatároló és tempomat beállításait, a napi km számlálót (amiből 2 van), az össz.km számlálót, a sebességfokozatot láthatjuk, továbbá a középső részen választhatunk a szokásos dolgok közül, mint pl. aktuális fogyasztás, átlagfogyasztás, még megtehető km-k száma, stb. stb... A központi kijelző könnyen és gyorsan „párosodik” bluetooth-on keresztül a telefonnal, jól működik a kihangosító és a zenemegosztó része is, viszont a zongoralakkfeketedizájn szívja magához a port és az összes CSI és NCIS 1 hétig élvezkedne, annyi rajta az ujjlenyomat. A rádió még gyenge vétel esetén is hallható, bár akkor a magas hangokat kiszűri a rendszer. Gondolom így oldják meg, hogy ne zavarja a rádióadást a távolodás miatti sistergő hang. Az USB-n keresztül nekem sikerült egy iPhone 5S-el a Carplayt üzembe helyezni, más kérdés, hogy az Apple ezzel a Carplay-el eléggé le van maradva. SD kártyáról (is) pikkpakk lejátssza a zenét, beolvasva az összes médiatartalmat (pl. porítókép). Az ülés kényelmes, mindkét első ülésen 2 fokozatban állítható ülésfűtéssel és - a szokásos dolgokon felül - ülésmagasság állítással. Deréktámasz nincs, viszont nem is hiányzik. A kormány fel-le, ki-be állítható, az összes ablak villany, a vezető oldalán automata (fel is, le is). Van digit.klíma, tempomat, sebességhatároló, jópár légzsák (térdlégzsák is) és nem érzem azt, hogy ne esne kézre bármi. Index érintésre 3-at villan. (Döbbenet, hogy még viszonylag új prémium autókon is látom, hogy ez a feature hiányzik.)
A pohártartók zseniálisak (ajtóba 1.5L-es palack elfér), ami nekem hiányzik az a könyöklő. Na majd ebay...:) Meg örültem volna, hogy ha bezárja a központi zárat, ha elindulok. Talán majd egy software update után. A belső tér világítása a távirányító ajtózár nyitására-zárására is és az ajtók nyitására-zárására is reagál, mégpedig nem csak a halványuló és világosodó középső lámpa érdekes itt, hanem az is, hogy van - ha jól láttam ledes - lábtér világítás is, továbbá a slusszkulcs helyét is megvilágítja egy nagyjából narancssárga-sárga kör alakú fény. A műszerfal világítása külön szabályozható (kb. 8 fokozatban) be ill. kikapcsolt tompított fényszóró esetére is. És a hátsó régió ablaksötétítésére sem kell költeni, gyárilag olyan.
Menettulajdonságok:
Alapjáraton olyan csendben ketyeg a motor, hogy néha nem tudom, hogy most jár, vagy leállította a stop-start rendszer.
Menetzaj 100 felett jön meg, de nem zavaró (a rádiót automatikusan felhangosítja (kikapcsolható)) + magas fordulaton a motor hangja beszűrődik (nyilván). 130-nál az automata az 5. és 6. sebesség között kapcsolgat (néha felülbírálom és felkapcsolom 6.-ba). Az automata 6. fokozatában 130-as tempónál 2500 alatti a fordulat, így a pályán az automata váltós változat nem pörgi szét az agyát a(z 5 sebességes) hagyományos váltós autóhoz képest. (Természetesen most benzines autókról beszélek, a dízelnél a kézi váltó is 6 gangos.) A tempomat és a stop-start rendszer az automataváltóval jól összedolgozik. Az autó jól reagál a gázadásra, de miután már itt is elektromos a gázpedál, a régi bowdenesből átülve másfajta gázreakcióra számíthatunk. Az automata váltó a szokásos képeségekkel rendelkezik, kulcsot kihúzni csak P állásban lehet, aztán a szokásos R, N, D fokozatok, továbbá van egy M is, ami a kormány mögötti + és - füleknek enged szabad teret, mintha manuális váltóval használnám, de azért túlhajtani és lefullasztani nem engedi a motort. D állásban is használhatók a kormány mögötti fülek, ekkor átmenetileg a kijelzőn M felirat és az aktuális fokozat jelenik meg D helyett, továbbá a jótanácsok - fel, le nyilak és egy teli kör, aszerint, hogy fel vagy le kellene váltani, ill., hogy jelen sebességhez ez a megfelelő fokozat. Az viszont tény, hogy olykor bőg, mint egy tehén. :D És vannak esetek, amikor igazán jó lenne, ha az automata hamarabb felgangolna. Előzéskor mindenképp használom a füleket és én váltok vissza vagy 2 fokozatot, a padlógázos visszaváltásokat a fordulatszám függvényében néha olyan "érdekesen" oldja meg.
Negatívumok/pozitívumok:
- Ahogy írták már mások is, a belső műszerfal és ajtó borítás műanyag. Igen a Suzuki itt spórolt. Rideg, viszont időtálló. Ja és tegye fel a kezét, aki simogatja napi szinten a műszerfal borítást. Naugye! :)
- Elég retróra sikerült a műszerfalon a nullázásért (stb.) felelős gomb. Az a röhej, hogy kb. 30 évvel ezelőtt a Dacia 1310 TLX-ben is ilyesmi volt. :D Mondjuk az tény, hogy sűrűn nem kell hozzányúlni.
-/+ Kulcs. Ha nem GLX-et veszel, akkor kapsz egy ilyen hagyományos kulcsot (mégcsak nem is a bicskás típust). Jó hát ez is a retró jegyében zajlik ezek szerint. Viszont, ez a negatívum nem feltétlenül az, ugyanis azon kulcsok, melyeket a zsebben elég tárolni (és egy start/stop gombbal indítható az autó), azok folyamatosan adnak egy rádió jelet, amit az autóhoz közeledve érzékel a kocsi és kinyílik (majd beindíthatóvá válik). A tolvajok új módszere, hogy közel mennek a kulcshoz, amit a tulaj esetleg felakasztott az ingatlana bejárathoz közel, majd felerősítik a kulcs rádiójelét, és máris bejutottak az autóba. Engem nem zavar az, hogy az autóm kulcsa nem segít az autótolvajoknak.
+ Láncos, szívó 1.6 benzinmotor, EURO6-os normával. Tudtommal a vezérlésre 300 000km-nél kell csak ránézni(!), 100 000-nél van gyertyacsere. (Ezen infók az értékesítőtől származnak.) És mint az közismert, egy benzines japán szívómotort agyonütni lehetetlen.;)
+ Parádés fogyasztás. Budapesti - gyakran araszolós, metrófelújítás miatti extradugós - városi használat mellett 7.7-8L/100km (automataváltós model). Ez tankolásos mérés, a kijelző kb. 3-4 decivel kevesebbet mutat. A stop-start rendszer megállás és a fék taposása esetén 2mp után leállítja a motort (természetesen minden körülményt figyelembe véve: akkutöltöttség, motor üzemmeleg, nagy fogyasztók mennek-e, stb.), és azonnal el is indítja a fékpedál elengedése esetén (ilyenkor az autó finoman elkezd lassan gurulni).
Városon kívül a fogyasztás rögtön 6 alá megy.
+ Finom járású, gyors automata váltó (néha olyan esetlen, de 95%-ban jól használható), a próbaúton a kézi váltós is hozta a japán precizitást.
+ Jól hangolt futómű, kényelmes ülések. Kellemes a bőrkormány fogása is és pihentető vezetni. (Könyöklővel még jobb lesz.)
Szummázva: A Vitara ezen változatát 2015 óta gyártják itthon és a korszak elvárásainak megfelel, főképp azért mert olyan kiegészítőket ad a Suzuki az autóba, melyeket más gyártók csak borsos felár ellenében egy nagyobb csomagba pakolnak bele. Aki ebben a kategóriában gondolkodik és nem autópályázásra keres autót, az nem fog mellé a Vitarával. Ár/érték arányban verhetetlen!
Hibalista
- Ofkorz, semmi.
Ide hordtam szervizbe
1000 km-es átnézés volt eddig: Tafák
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2017 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 5000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Carina E | Következő autója? | Valami elektromos majd 10 év múlva... |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.4/10) |
