Mákos vétel
Szöveges ítélet
Régi vágyam volt egy TEREPJÁRÓ. 2. autónak vettük a rendelkezésre álló 1.5MFt költségkeretből.
Azonban egy igen kényelmes ember vagyok, igénylem a kényelmet, szervó kormányt, és a személykocsis konfortot. Először Szamurájban gondolkodtam, de pont ezek miatt ajánlották nekem a Vitarát. Nagyon tetszik. A kényelme bőven megfelelő, rugózása konfortosnak mondható. Még könnyebb terepen sem fordult elő, hogy igazán megrázott volna bennünket. Kényelmi szempontból 2 hátrányát tudom említeni, egyrészt az ajtó kárpit nagyon mélyen belóg a láb magasságába az karosszériába, ezért az ajtó becsukásakor, gyakran a lábam miatt nem csukódik be, másrészt az ülések oldaltartása borzalmas. Úgy kell erővel egyenesbe tartanom magam. Ezt más autónál még nem tapasztaltam, nagyon rossz érzés.
Először 1MFt körüli összegért kerestünk autót. Azonban ennyiért, csak 15-18 éves, bizonytalan előéletű, bizonytalan km futású, sokadik tulajdonsú, nemrég volt karosszériáztatva és felújjítva állapotú, illetve rettenetesen szétrozsdásodott pédányokat találtunk. Kénytelenek voltunk emelni a rá szánt összeget, így 1.5MFt-ért kerestünk jelöltet.
Nagy szerencsével kifogtunk egy 1. tulajos, tényleg keveset futott, garázsban tartott, gyári állapotú példányt, hölgy tulajdonostól. Ez igaz is volt, ugyanis, a kasztnira rendkívül ügyelt, minden kisebb sérülés után szépen javították, a belső tér is kultúrált maradt. Azonban nem vette észre, hogy a váltó olaj nélkül fut, a fék is fog állandóan, valamint a kupplung finoman szólva rosszul működik. Ja és a fékolajat is rég cserélni kellene. Mindezek ellenére nagyon szerencsés vagyok, mert ugyan a kocsi futóműve, hídjai merő rozsdában úsznak, a szőnyeg alatti horzsolásokon is könyedd rozsda terem, és az ütközők alatt is merő rozsda minden, de a kocsi alapvetően egybe van, a korrózió mértéke sehol sem kritikus, azaz egy alapos alváz és üregvédelem után még sokáig jelentős ráköltés nélkül használható. Suzukik esetében ez a legfontosabb.
Motorikusan nagyon rendben van, erősen, relatív csendesen teszi a dolgát.
A vezetési élmény nagyon kellemes. A kocsi szívesen gurul, jól gyorsul, és nagyon szép, teherautós hangja van. Gond nélkül tartja a 130 körüli utazót, és még tartalék is marad benne bőven. Igaz ilyenkor már 11 liter körül fogyaszt. Ez gyári adat, de a valóságban is igaznak bizonyult. Átlagos körülmények között 8 liter körül mozog a fogyasztása. Érdekes módon ez könnyű terepen, nehezebb csapásokon se száll el nagyon. Ha kb fele időben (nem km-erben...) terepen, fele időben vegyes használatban aszfalton fut, akkor 9 és 10 liter között áll meg. Igazi kocsi gyilkos körülmények közt nem tudom, abban nem használjuk. Ez egy lemezszekrényes, zárt, 3 ajtós kivitel, ezért csak 4 személyes, és a csomagtartója rendkívül kicsi. Mi az egyik hátsó ülést állandóan felhajtva használjuk. Így a kocsi 3 személyes, de relatív elfogadható a csomagtartója.
Ha csak egyetlen kocsim lenne, akkor az nem ez lenne (ahhoz túl kicsi, túl sokat fogyaszt, és túl drága hozzá az alkatrész), hanem egy nagyobbacska limuzin. Jelenleg ez egy Skoda Octavia. Viszont 2. kocsinak nem tudok jobbat elképzelni! Feleségem is imádja, vezetni is szereti. És relatív kényelemben, nagyon szép helyekre tudunk vele eljutni.
Kb 3000 km használat után egyre gyakrabban fulladt le motorféküzem utáni kikuplungoláskor. Kiderült a lambda szonda a ludas. Csere után minden rendben lett, szebb lett a motor hangja, és kb 1 literrel csökkent a fogyasztás. Országúton 8 alatt marad, könnyű terepezéseket beszúrva 9 liter körül alakul.
Azóta vontattam is vele, egy kb 300kg-os vontatványt észrevétlenül kezelt....
Újabb pár ezer km után gyűlnek a tapasztalatok. Az autót továbbra is szeretjük, nagyon jól megy. A hűtő csere anyagi okoból tolódik, de nem is sűrgős, nem vészes az elfolyó mennyiség. A még rajta lévő 9 éves gyári gumik még mindig megfelelő állapotúak, próbáltam vizes úton fékpróbát, tapadnak. A fogyasztási helyzet kicsit romlott, kíméletes üzemmód mellett tartható 8-9 között. Ha hajtom kedvemre, akkor közelít a 10 literhez. A másik gond, hogy a gyári kárpit eléggé szőrösödik. Hamarosan gondoskodni kell valami jó üléshuzatról, megkérdeztem, típusra gyártva 25eFt.
Újabb kb 5000km telt el. Teljesen problémamentesen. A fogyasztás kb 9l +-0.5 literes szinten stabilizálódott. Sok város, valamennyi terep, és számottevő országúti használatban.
Minden rendben van.
Lassan eléri a kocsika a 60.000 km-ert. A gyári Bridgestone Dueler 684 -es gumik már nagyon kezdenek elfogyni. Alkalmam nyílt venni 4 fb Fulda 4x4 Multitrac gumit. Mondom ez mégis egy terepjáró, vegyünk rá, kicsit terpesebb gumit. Nagy csalódás volt. A gumi biztosan nem rossz, de nekem nagyon nem jött be. A régi gumimnál semmiféle problémám nem volt. A kocsi személyautósan viselkedett. Terepere meg úgyis csak száraz időben megyek, tehát ott is jó volt. A Fulda viszont konstans zajt produkált, nem is kicsit. Ezt még elnéztem volna neki, azonban aszfalton csúszott. Erős (nem vész) fékezésnél a kocsi többször veszélyesen sodródni kezdett. Mentem vele még vagy 200km-ert különböző guminyomásokkal, de nem javult a helyzet. Úgyhogy eladtam, és most ismét a gyárinak megfelelő új gumikat veszek a kocsira.
65000km
Az új gumik jók. Semmi extra. Sárban nem túl tapadós, de aszfalton szárazon és vizen, illetve száraz terepen tökéletes (azaz hozza, amire szükségem van). Ami a legfontosabb, országúton személyautósan viselkedik, jól fékezhető.
A kocsival minden rendben van. A fogyasztás úgy tünik beállt 8.8 körül. Ez nyáron, sok várossal (40%), kevés tereppel (10%), kevés utánfutózással (10%), országúttal (40%) kiegészítve értendő. Egyre kell vigyázni az utazó sebesség maradjon 80 körül. 100 fölé tekerve megugrik kb 1 litert. Télen ugyanez a ciklus ugrik kb 1 litert felfelé.
Hibalista
- -Váltót az előző tulaj szervize javítás után nem tömítette le. Így olaj nélkül használták sokat. Csere bontottra, 65eFt + 30eFt munkadíj, sajna nem volt szerencsés vétel, 3. és 5. sebességben súg kicsit. Nem kizárt, hogy cserélni kell még majd....
- -Mivel a bontott váltónak más lett a kihajtása, kellett venni hozzá való kardánt, az meg lóg nagyon. A kardánkereszteket cserélni kell 20eFt (mint kiderült nagyon időszerű volt, a régi keresztekkel 120 fölött már komoly vibráció volt a kocsival, ez teljesen megszűnt, 160-ig próbáltam futott símán)
- -Jobb első fék beállt. Tömítés csere, 1.5eFt + 4eFt munkadíj,
- -Teljes alváz és üregvédelem 60eFt,
- -Gumi garnitúra, 110eft (terv),
- -Kuplung csere 45eFt,
- -Vezszíj, fékolaj, 20eFt + 14eFt munkadíj,
- -Levegő-, olaj, üzemayagszűrő csere, 18eFt,
- -Vonóhorog felszerelés műszakival, 65eFt,
- -Lambda szonda csere 29eFt,
- -A hűtő a műanyag és a fém összeresztésénél folyamatosan könnyezik, új 40eFt + beszerelés (terv)
- -A lambdaszonda csere után, bár jóval ritkábban, de visszatért a lefulladás. Egy szerelő kipucolta a pillangószelep házat, most megint javult a helyzet, bár most sem tökéletes. Kb 600 km alatt 1x így is lefulladt motorfék üzem utáni kikuplungoláskor.
- -Az olajnyomás hiányt jelző gomba meghalt. Nem volt jól összerakva, bekhsodott. Kicseréltük egy bontott swiftére, tökéletes 2eFt munkadíjjal.
- -kb egy év és 8ekm után megint fulladt motorfék utáni kuplungkor. Ugyanaz a szerelő ismét kipucolta, de most tökéletes :)
Ide hordtam szervizbe
Salga Csaba, Belsőbáránd, 22/432551 (autószerelő mester)
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Nagy Lajos, Inota, 20/3120126 (karosszériás és fényező mester)
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (4) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 50000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 9 l |
Előző autója? | swift | Következő autója? | majd meglátom sok idő mulva. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.1/10) |
