SX4 200000km felett
Szöveges ítélet
185 000km-nél vásárlás, előzetes dokumentáció alapján végig szervizelt, rendben volt tényleg...néhány javítás az előéletben, de korrektül sikerültek (értsd felületes szemlélőnek nem feltűnő)
ellenérv hiányában az addig 5w40/10w40 ről átálltam végül 0w40-re (5w30-as nem sokat, de már fogyasztotta, de ha már bekoptatták új korától 40-essel akkor végülis az is jó), fogyasztás meg zajszint jelentősen csökkent, menetteljesítmény meg javult, 10 000km-enként később is megejtettem a cserét (miért is tesznek bármilyen suzukiba 40-es melegoldalú olajat? fel nem foghatom...legalább 30-as könyörgöm...árkülönbség nincs, fogyasztás jobb, kopás kevesebb, és sokkal kisebb hamutartalom...)
mivel vonóhorgos, és használták is, meg én is néha, ráfért már hátra új rugópár+gátlók, emelkedett vagy 2 centit a hátulja :), és sokkal stabilabb lett kanyarban is, a gyári első gátlók is határon voltak, meg a jobb oldali toronyszilent is... mivel a gyári gátlók horror áron mennek másik neves gyártóé került bele, 1.5-1.6hoz való között a különbség csak a rögzítőfuratban van, abban is csak félig...gátlócseréhez felső ütközőt is próbáltam beszerezni, de én voltam az egyetlen az országban szerintem azóta is...szerencsére a választott gátló tartalmazza az alkatrészt belül úh nem lényeges
vásárlás után kapott új első tárcsát/betétet, hátsó dobokat kitisztíttattam...nem kellett volna...nem baj, utána helyrehoztam...280 000km-nél már érezhető volt hogy kopott/üt, de fékhatás jó, kézifék is így nem bántottam
másik ugyanilyen autóval összehasonlítva egyenetlenül járt kissé, és fogyasztás is több volt....végül kiderült hogy az egyik gyújtótrafó pontatlankodott (pont amit már előttem cseréltek, előjelezhető lenne szevizben amúgy, ha rádugnák a kütyüjüket, és megnéznék a gyújtáshibák arányát...) így megkapta azokból is az újat, meg a kábeleket is hozzá...akkor már gyújtással összefüggő érzékelőket is tisztítottam...alsó és felső holtponti jeladón is jócskán akadt szmötyi (ami rontja a mágneses elvű érzékelést, letisztítva drámai a javulás), belekukkantottam az egr szelepbe is, de szinte lerakódásmentes volt (250 000-nél), és működött is rendesen. A gyújtáshiba elküldte a torokkatalizátort az örök vadászmezőkre, és ugyan a hibajelző világított, de egyebekben nem volt észrevehető sem fogyasztásban, sem teljesítményben, még a zöldkártyán is határon belül volt (akkor pont nem világított). Ezek után nézzük mik a katalizátor cserelehetőségek...gyárit hagyjuk, felújított szóba jönne (60k), de bontott 1.5-1.6 ugyanaz, hegyekben áll...előtte kipróbáltam egy katalizátortisztító löttyöt...hát a torokkatalizátoron nem sokat segít mert ott kellően nagy a keresztmetszet, nehezen záródik el, de a másodikon jócskán dobott....
Tanulságos volt hogy mely beavatkozásoknál volt feltűnő a teljesítmény és a fogyasztás csökkenés: 1. a belevaló olajjal, 2. a holtponti jeladók tisztításával (meg ugye jó gyertyák mellette, olaj, és szűrők rendszeres cseréje, ami nálam 10 000 km), és 3. a második katalizátor tisztítása (én a tankba öntős löttyöt használtam, de kiszedve a forróvíz is remekül működik). Még tanulságosabb, hogy egyik sem igényel sem sok pénzt, sem sok időt, olajcsere úgyis kell, a két érzékelőt egy-egy csavar fogja letörölni meg nem nagy kunszt, katalizátort meg így utólag át kell mosni és kész, nem hallottam róla hogy márkaszerviz ezek bármelyikét rendesen elvégezné sajnos.. Így még 280 000km-nél is megfutotta 10.2s alatt a 0-100-at, ha meg nem siettem akkor 5.2 L/100km (100 körüli tempó), és még az olaj sem fogyott.Lehetett volna kicsit jobb mindkettő ha arra optimalizált gumim lett volna, (nem rossz adatok egy sx4-től), de megelégedtem egy vízen jó/lehetőség szerint takarékos fajtánál...legalább kanyarban nem kellett lassítani, vizes úton indulásnál meg alig pörgött ki, megállni meg mindig meg tudtam időben.
Korábbi javítások nem tűntek el nyomtalanul, így a padlóban levő gumidugókat helyre kellett igazítani, és a hátfal kábelátvezetését is (vásárláskor)...csodálom hogy az előző tulajnak vajon hogy nem ázott be az egész...de, gondolom beázott...nem is csoda. Első lámpatestek egyik rögzítés lötyögött, szigetelőszalagréteg a bepattintható fejre megoldotta a kérdést, beállítás is ráfért, ködlámpára meg végképp. Később fel is políroztattam a kimattult felszínt a fényszórókon.
KLímával nem kellett foglalkoznom, egyértelműen a leghidegebb klímájú autó amiben valaha ültem (elöl érte valami koccanás, akkor kicserélhették a klímahűtőt, de akkoris 230 000km volt benne). Eladáskor már hallható volt hogy a kompresszornál valami zörög időnként, de ez problémát nem jelentett a használat során (még).
Vízpumpa is attól tartok még a gyári van benne (hűtőfolyadékcsere sem volt az előttem átélt 185 000km-e alatt, gyári folyadék volt benne, de a kiegyenlítőtartályban már romlott volt, még ha a hűtőkörben amúgy jó is volt, inkább csere lett), ahogy a vezérműlánc is, szelepellenőrzésre meg állításra meg úgy néztek rám mintha a holdról jöttem volna (most komolyan mi a töknek vannak szervizek...olajcseréhez nem kell diploma, ha a szokásos szivattyúval leszív-szűrőcsere-rátölt metódus az meg max 15perc...kissé arcátlan, de legalább nem túl drágán az olaj egy részét kicserélik).
Általában elmondható, hogy a gyári alkatrészei jobbak sokkal mint az utángyártottak 95%-a, amit előttem bármit cseréltek azt nekem még egyszer kellett (vagy eladáskor időszerű lett volna). Egyszerűen szerelhető, hozzáférhető, speciális szerszám alig kell, dokumentáció meg elérhető.
Tengelykapcsoló érdemel még említést, vételkor is meg lehetett terheléskor csúsztatni, ill keménypedál, nehezen megtalálható fogáspont...eladáskor pontosan ugyanazt csinálta...sem jobb sem rosszabb nem lett a 100 000km alatt.
Összességében 100% üzembiztosság, mi 5-en elfértünk benne, csomagtér mindenki higgye el hogy elég :) ,lehetett spórolósan is használni (reálisan 5.5l tartható épeszű sebességekkel, városban 7.5L csak hidegen csak rövid pár km-es utakon, 5km etap felett visszaesik 6.5L-re), töréstesztet meg lehet nézni több mint kielégítő ha mégis baj történne, ha meg dinamika kell akkor a változó vezérlés miatt széles tartományban elég jól húz (dízelekhez képest mínusz két váltás...2-esben 5-100, 3-asban 30-150, és még 4-ben is letilt). 5-ös fokozat lehetne hosszabb, az autópályás fogyasztást az öli meg, de tűrhető még így is, 7.5 fölötti átlag sosem jött ki 200-300km-es utakon, közelében is csak akkor járt ha tényleg nagyon sietős volt.
Meg kell jegyezni, hogy előfordulhat hogy a megadott futásteljesítményekhez 50-100 000km-t hozzá kell adni...bár végülis a 250 000km-re tervezett lambdaszondák még bírják úgyhogy kitudja (nem, nem cserélte őket senki, én meg biztos nem, de időszerű, lassúak már meglehetősen).
Így ezekkel az előzményekkel ennyi futással is a magyar autópark jobbik felének a tetejébe tartozik állapota alapján (felszereltség másik kérdés, az nem túl magas, de a lényeges dolgok megvannak...legalább kihangosító és tolatóradar nem árt ha van). Használtan túlárazott nagyon sokszor sajnos, mivel ritkán kapja meg azt a kevés karbantartást is ami kell neki, így nem lehet tudni mibe nyúl az ember. Ha 15 000km-enként megkapja a 0w20 gyári olajat, szűrőcseréket, egyéb amúgy gyár által előírt karbantartásokat, akkor lenne reális az ár sérülésmentes esetben....hát ilyen nem sok van. (konkurensei persze még elrugaszkodottabbak, mivel így japán gyártásból érkezvén azért jó dolgok kerültek bele)
Hibalista
- Belső kormányösszekötő egyik oldalon 2x, Hátsó lengőkarszilent 3x, egyik felső toronyszilent, új gátlókat megérdemelte ahogy a hátsó rugókat is - egyik (a nem gyári) gyújtótrafó (vitte a katalizátort is :) ) - csomagtérnyitó bowden, összes égő 1x, kivéve a középső féklámpát - segédhajtószíjakat és egy görgőt frisset kapott
Ide hordtam szervizbe
vásárlásnál 3-4 szervizt végigjártam futóműkopogás ügyben...mintha még nem láttak volna autót, pedig kifizettem volna, kedvesek voltak, de pesti viszonylatban ez a mérték még jónak számított
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2007 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 185000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 100000 |
Szerviztapasztalat | (2) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Corolla | Következő autója? | Scross 1.6 VVT |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
