SX4 - autó minden napra!
Szöveges ítélet
Tegnap voltam a kötelező szervizen (45e), ami kicsit megcsúszott (49.500km), mert Szentes nem a szomszédban van, mégis érdemes ezt a szervizt választani! Amit egyes fővárosi szervizekről olvasni, nos, itt árban és minőségben, nem utolsó sorban kiszolgálásban a legjobbat kapja az ember. Csak ajánlani tudom. De most már az autóról:
1. A kényelem. Nem is tudom. Inkább megszoktam a feszes - a magyar utakra remek - futóművet. Kezdetben rossz volt átülni a Matizból. Bírja a strapát. Mindenki ismer kátyús, 30-as és 40-es táblával tűzdelt útszakaszokat. Bírja. A vesekövemet is kirázza, de bírja. - Valamelyest kb. 10eKm körül lágyabb lett érezhetően a rugózás, de ennyi.
2. Fenntartási költségek: hozza a mit vártam. A 45-ezres szerviz kevesebb volt, mint a Matiz bármelyik szervize :) A fogyasztás igenis tartható 6,5 l körül, ha betartod a sebességhatárokat!!! Autópályán, 4 emberrel, rengeteg csomaggal, betartva a sebességhatárt (tartósan 130km), nos, 9l körül lesz, de az extrém helyzet. Nekem legalábbis. Tisztában kell lenni a tömegével és annak megfelelően vezetni. Ennyi. - A biztosítást tavaly újra kötöttem, így az is OK.
3. Valaki írta, hogy "hogy amíg nem pörgetted 4000-es fordulatig, nem tudod mit vettél" - igaza volt :) Nagyon állat tud lenni! Néha a fiammal - a lányok nélkül - megpörgetjük. Cool :))
4. A csomagtér: sajnos nem nőtt meg :( de vettem rá tetőcsomagtartót, így sok dolog megoldódott. Ésszel él az ember, ha már a pénze kevés. Persze a SUZUKI mérnökei átugorhatnának pár napra sörözni a HONDA JAZZ tervezőihez, de mindegy, ´szel-a-víz´.
5. A hitel. Nos, a sajtó mást hirdet, de én nem váltok. A THM alacsony volt és telik, fogy. CHF alapú hitelt hülyeség FT-ra cserélni, mint ahogy ebben a - szerintem inkább virtuálisan gerjesztett - válságban autót cserélni sem ésszerű. Bár, jegyzem meg, ez inkább tovább mélyíti a recesszisós őrületet. - No, a lényeg: Rozi marad még, így majd 3 évesen is. Nem csak a válság miatt!
6. Negatívum: van az is, minden autónál van. A legszörnyűbb az A-oszlop holttere!!! Halálos tud lenni, amikor egy komplett család, egy autó tűnik el mögötte! Brrr...:( Néha a frászt kapom! És persze: "Hülye suzukis!" - pedig tényleg nem látom!!! Ezen a mostani téli szürkeség tovább ront. Mindenki imádja a sötét kabátját, pedig nem biztos hogy jobb elegánsan meghalni, vagy sárgában- fénylőn túlélni! Ki-ki döntse el!
- A kormány túlfordul kissé (megváltozik a két kerék egymáshoz képes beállított szöge, a másikat tolja vagy húzza kissé magával), ezért és ki- és beálláskor a külső kerék felől rángató, zökkenő hang és érzés tapasztalható. Mintha egy apró kavicson huppannánk át Miután egyenesbe áll, ez visszatér a rendes medrébe. Valójában nem hiba. Ha csak nem konstrukciós. De ettől még kiválóan működik.
- Az ablaktörlő gumija lassan - a kicsi - lefoszlik, gyenge minőség volt.
- A többi csak ***rágás volna, ha sorolgatnám. Árérték szerint továbbra is remek vétel volt.
Összességében ez egy remek konstrukció!
-------------az első 1200 km----------------------------
Kellett egy nagyobb, tágasabb, erősebb autó, ami legalább olyan felszerelt mint a Matizunk volt, legalább olyan megbízható hírében áll, nem terheli túl az immár négy főre nőtt családunk kasszáját, és befér a garázsba: ez lett az SX4.
A 3 éves Matiz magasra tette a mércét kényelemben, fogyasztásban, megbízhatóságban és praktikumban. Bár alig hiszik el, remek autó volt, amit mi sem bizonyít jobban, mint, hogy már el is kelt a kereskedésben, pedig még csak az 1000km-es első szervizre vittem a Rozit.
Rozit mondtam, mert az új autónk egy rézvörös, 1,5-ös, GLX AC felszereltségű SX4 lett a Budafer Szentes kereskedőinek korrekt hozzáállásának köszönhetően. Nem csak a Matizt számolták be használt autóként korrekt módon - nem titok, hogy nagyon vigyáztunk rá, a 3 év és a 60 ezer km alig látszott rajta -, de a Rozit is elviselhető THM-mel és időben szállították. Ez talán kuriózum is ebben az SX4-hiányos időben.
Azóta eltelt egy bő hónap, túl az első szervizen és számos parkolóbéli molesztáláson! Ez utóbbi az autó népszerűsége és ritkasága okán van; más is szeretné, ha a magyar kereskedők is kapnának, heteken belül tömegcikké válna az utakon. Hát így nem lesz az, egyenlőre.
Most azokról, amiket elsőként kérdeznek tőlem:
1. Sokba került? Fentartás? Költségek?
Egy hasonló árkategóriájú és felszereltségű autóhoz képest nem. Ennyiért 4 kerék, motor és alváz jár egyes márkáknál, néhol meg 10x ennyi extra, de azokat a márkákat általában a meghibásodási listák élén jegyzik. Gondolom értik, mire gondolok.
A pénz, nos "az a legkevesebb", ahogy mondani szokták. Nekünk is fontos minden forint a két kiskorú mellett. Ami ennél és lényegében a Suzukinál döntött az a relatív olcsóbb szervíz és alkatrész ellátás. Ez esetünkben kevesebb lehet a Matízénál is. Illetve a kivál (?) THM-es hitel, aminek eredményeként a klímás új SX4 kb. annyi, mint a 3 éves autónk hitele volt. A különbség az inflációt sem éri el, bármennyire riogatnak az EURO meg a CHF árfolyamváltozásaival. A biztosítások szintén 1-2 száz forint eltérést mutatnak, így egy kulcs és hitelcserét követően egy remek, új autóba ülhettünk.
Üzemanyag: most még bejáratós, de a Matiz átlag 5 literes (város 6-6,5, országút, autópálya 4,5-5) fogyasztására a Rozi - bejáratósan! - 6.5-7 literrel válaszol, amit jónak vélek. A költségek tekintetében a tankolás volt és még most is a meglepő, ugyanis 50 literes a tank. Furcsa a 8-9 ezerből tele van helyett megszokni a 13-15-ezret ...- benzinártól függően. :)
2. Komfort?
Nos, hazudnék ha nem vallanám be: a Matiz kényelmesebb. Hm. Ez van. De a két autó nem ugyanaz. A franciás lágysághoz és futási konforthoz egy kicsit billegő - de soha nem dőlő!!! - karosszária járt, a Rozi ellenben ráradag az útra. Kanyarstabilitása kb. 20-30 km/órával nagyobb tempót enged a Matizhoz képest. Ezt bizony lehet élvezni! :)
Tágas, már nem ér össze a könyökünk elöl. Az ülések keményen tömöttek, oldalt és derékban is jól támasztanak.
A hátsó ülést imádják a gyerekek, mert magas, jól kilátnak.
Az utak rossz állapotát mindenki tudja, ezt határozottan közvetítik is a kerekek, lassan megszokom. Talán ez volt az egyetlen, amivel még visszagondoltama a kis Matyikánkra.
A komforthoz tartozika klíma is. Véleményem szerint a GS automatának kikiáltott félautomata klímája nem feltétlenül éri meg. Ez a mechanikus klíma remekül teszi a dolgát. Csendes, pillanatok alatt képes jégkorszakká változtatni az utasteret, de 1-es fokozatban a mostani +30 fokos időben is csendesen hűti az utasteret, nem tüsszögöm végig az utat a hideg-meleg levegő miatt. A gyerekek miatt nagyon kellett a klíma, úgy tűnik megérte. A klíma egyébként igazán nem zavaró a motor tekintetében. Nem vettem észre előzésnél sem - pl. egy teherautó 80km/ó, előzve 120-130-cal, majd vissza a 90km/órára - , hogy vissza kellene kapcsolnom a klíma miatt, vagy netán kikapcsolni, hogy beleférjen. A 99LE-s motor teszi a dolgát. Nyugodt lelkű apukák imádni fogják. Nem égnek a gumik, de nyugodt vezetéssel alacsony fogyasztás érhető el, csomagokkal és gyerekekkel sem kell lemondani egy-egy előzésről, a klímahasználatról, mert ott vannak és előhívhatók a lóerők. Aki pörgeti, annak megy is, tankolni is ... :)
3. Csomagtér?
Hm. 275 liter nem tűnik soknak, de ha a hülyeségeket otthon hagyjuk egy nyaralás simán kijön. A hétköznapokra meg szép összeg hagyható a hipermarketekben, ha meg kívánjuk tölteni. Jó a formája, ill. jobb mint az Ignis vagy a Wagon-é, jobban pakolható. Az ülésdöntögetés tekintetében meg majdcsak megnéznek egy Honda Jazz vagy egy Meriva tanfolyamot a Suzukinál is, bár szó se róla, igyekeztek!
4. Negatívum?
Hm. Az is van. De lehet, hogy még én vagyok a béna. Meg kell szokni a tükörből tolatást. Kicsit nehéz kilátni, s mivel a vége gyönyörűen szűkül össze - hm azok az ívek! - nehéz belőni a párhuzamost pl. a padkával vagy egy másik autóhoz mérten. Nem beszélve 10-20 méter tolatás ki a kertből, brrr. Majd belejövök.
Még egy a lámpa. Kiváló a fénye, de mintha picit rövid lenne a tompított. Ezt még megnézetem a szervízben. A magas autó miatt - bár tág keretek között állítható - a fenti max. nekem még kevés.
Jön a nyár, sok ezer km. Ha érdekel vkit, folytathatom.
Bocs a sok Matizos hasonlóságért, de az volt az első nem szocreál autónk, és imádtuk: mindenhová elvitt és soha nem volt semmi komoly baja (max. izzócsere, 2x lambdaszonda, ennyi), ezt várjuk a Rozitól is.
Hibalista
- (50000 km) Még mindig nem romlott el semmi! :)
- - csak egy defekt volt - 2 hétig jártam azzal a snájdig patkószöggel a gumiban :)
- (1200 km) Semmi nem romlott még el, csúnya is lenne!
Ide hordtam szervizbe
Suzuki Budafer, Szentes
http://www.budaferauto.hu/
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | Matiz 0.8 SE | Következő autója? | talán SX4 1.5 GS? |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.1/10) |
