Ez már nem "AZ" a Swift!
Szöveges ítélet
Egy 2005-ös évjáratú 1.5 GS Swiftből ültem át az újba, így van összehasonlítási alapom. Szerintem sokan lesznek így, a 2005-től gyártott Swift mérföldkő volt a típus történetében. Nekem az első olyan autóm volt, amit hibátlanul tudtam eladni 13-éves korában. El is vitték 2-nap alatt.
Joggal kérdezhetik, hogy miért lett Swift, amikor ennyiért nagyobb autót lehet kapni, pl. Vitara, Scross, csak ha márkán belül maradunk. Nos, mivel ketten vagyunk, főként városban használjuk, a garázs meg nem nagy, így a kis méret inkább előny. Arról nem is beszélve, hogy kisebb autó=alacsonyabb fogyasztás. Nálam lényegében a vezetési élmény döntött, mentem Vitaráva, Scrossal is. Mindegyik jó autó, de a vezethetősége egészen más a SUV-Crossover kategóriás autóknak. Szeretek dinamikusan vezetni, tempósan kanyarodni, arra pedig a Swift sokkal alkalmasabb.
Kis kasznija ellenére meglepően jól el lehet férni benne, az elődhöz képest szélesebb lett, valamint az utastér hossza is nőtt. A motortérből vettek el helyet, mivel dízelmotor nem lesz, így megtehették. Ezzel a csomagtartót is tudták úgy növelni, hogy a karosszéria nem lett hosszabb. A magasságából elvettek kicsit, az ülések is alacsonyabbak. Ezzel az autó kiállása vagányabb, sportosabb. Sokan megnézik az utcán, még kevés van belőle, főleg GLX-ből. A tatabányai szalonból is kijött az értékesítő hölgy megnézni, mert ők még nem adtak el ilyet. (Komáromban vettük). Az autó színe gyöngyház fehér, a sötét ablakokkal, polírozott alufelnikkel, LED lámpákkal igen mutatós, modern megjelenésű autó lett.
Kényelem: Az első ülések igen jó oldaltartásúak, szinte sportülések. (Az alapfelszereltségben is ez van). Hátul is jól el lehet férni, bár ez csak két felnőtt esetében igaz. Hivatalosan ugyan ötszemélyes, a karosszéria ahhoz nem elég széles. A hátsó lábtér meglepően jó.
A rugózás jó kompromisszum, a 2005-öshöz képest lágyabb lett, az úthibákat így kevésbé érezni, viszont a jó kanyartulajdonságok megmaradtak.
Vezethetőség: az egyik erőssége, városban és országúton egyaránt élvezetesen irányítható, a kormányzás elsőre kicsit túl könnyű, de megszokható. A fékek nagyon jól fognak, az egyenesfutás rendben van, túlságosan nem szélérzékeny az autó, köszönhetően az alacsony hasmagasságnak. Ebből kifolyólag a járdaszegélyeknél figyelni kell! A motor szerintem egy remekmű! Sokszor el sem akarom hinni hogy csak 1250 ccm. 1500-as fordulaton negyedikben úgy megy fel komolyabb emelkedőkön mintha húzná valami. Akár klímával is. Komolyabb gyorsításhoz azért fel kell pörgetni, de a gázreakciója annyira jó, hogy sokkal erősebbnek érződik mint amilyen valójában. Alapjáraton hang vagy rezgés szinte semmi, fordulaton pedig kifejezetten jó hangja van.
Extrák: a fapados Swift már a múlté, az alap GL felszereltség is tartalmaz már menetstabilizátort, manuális klímát, hat légzsákot, CD-s kihangosítós hifit, elektromos ablakokat, guminyomás ellenőrzőt. Létezik ugyan ennél szerényebb is, de nálunk ez az alap. A GLX a három lépcsőből a legmagasabb, ezen felül csak automata váltót vagy/és összkerékhajtást lehet kérni. Amit tartalmaz az alapfelszereltségen kívül: 16-os polírozott alufelni (az alap 15-ös lemez), hátsó tárcsafék, LED fényszóró elöl (tompított, reflektor, menetfény), ledes lámpák hátul, elektromosan állítható, fűthető, behajtható külső tükrök beépített ledes indexszel, kulcs nélküli nyitás-indítás, ülésfűtés, automata klíma, az összes ablak elektromos, sötétített hátsó ablakok, sávelhagyás figyelmeztető, távolságtartó tempomat, automatikus vészfékező rendszer, automata világítás vezérlés, oda-és hazakísérő fény, start-stop, SHVS hibrid rendszer, érintőkijelzős fejegység navigációval, telefonkihangosítóval, DAB rádióval, hangvezérlési lehetőséggel (magyar nincs), színes kijelzős fedélzeti számítógép.
SHVS: erről írnék pár szót külön, mert sokan nem ismerik. Viszonylag egyszerű "Smart" hibrid rendszer, csekély plusz súllyal. Részei: egy db. kétfunkciós önindító-generátor (ISG), ami egy széles ékszíjjal a motor ékszíjtárcsájához kapcsolódik. Valamint egy db. 12 voltos lítium-ionos akkumulátor a vezetőülés alatt. Motorfék üzemben az ISG generátorként üzemel, tölti a li-ionos akkut. Gyorsításkor, emelkedőn haladáskor villanymotorként működik, és max. 50Nm-rel rásegít a motorra. Megálláskor ha a váltót üresbe tesszük, a motor leáll. Minden elektromos berendezés működik, fék és kormányszervó is van. A kuplung benyomásakor az ISG köszörülés nélkül azonnal indítja a motort.
Gyakorlati haszna nem számottevő a rendszernek, városban lehet vele 3-4 deci üzemanyagot spórolni, ha az ember ráhangolódik a hosszú motorfékezésekre.
Fogyasztás: kb. mint egy robogó. De komolyan! Az eddig megtett csaknem 6000 km átlaga 4,63 l/100km! Ennek legalább kétharmada városi rövid táv, a többi országút. Autópályán nem járok. A legrosszabb fogyasztási adat 4,9 l, a legjobb 4,4. Télen talán majd eléri az ötöt. Kizárólag 100-oktános prémium benzint használok, de tapasztalataim szerint ez a fogyasztásra nincs hatással, csak a menetdinamikára.
Amiben nem fejlődött: a motor ugyan csendes, de a gördülési zajok nagyon beszűrődnek. A kerékdobban pattogó kavicsok mintha az utastérben csapódnának. Minden behallatszik.
Ennyi drága extra mellé még mindig nem fért bele négy automata ablak.
Az ülésfűtés csak egyfokozatú.
Hibák: igen, erről is kell beszélni. Két visszahívásos levelet kaptam. Az egyik lehetséges probléma, hogy a szerviz figyelmeztető lámpa idő előtt világíthat (sárga villáskulcs ikon). Ennek 15000km-nél kellene kigyulladnia. Az általam Komáromban próbált Swiftben már 7000-nél világított. A másik lehetséges hiba, hogy a start-stop rendszer problémája miatt megszűnhet a töltés. Voltam szervizben a levéllel, lemásolták, felírták a telefonszámomat, ígérték hogy hívnak, de tanácstalanságot láttam a szemükben. Eltelt egy hónap, nem hívtak. Nem sürgetem, nem akarok első lenni, gyakoroljanak másén. A hibák egyelőre nálam nem jelentkeztek.
Még egy bosszantó apróság. Az autó nyikorog! Mint egy talicska! Lassú menetben kanyarodáskor. A fékbetétre gyanakszom, megvárom mi lesz 1-2000 km múlva. Vagy rosszabb lesz, vagy javul, ha rosszabb lesz foglalkozom vele.
Végszóként annyit mondanék, az autót szeretem, jó vezetni, jó ránézni. Komolyabb költségek nem várhatók az elkövetkezendő 8-10 évre, a hibrid rendszertől nem tartok, ennél sokkal bonyolultabb szerkezetek is hibátlanul szolgálnak sok éve pl. a Toyotákban. A szívómotor kimegy az univerzumból, ráadásul viccesen alacsony fogyasztással. Cascot mindenképpen érdemes kötni rá, mert a LED fényszórók, és a kamerák, szenzorok egy esetleges ütközés alkalmával nagy eséllyel sérülnek. Az pedig zsebbenyúlós lesz!
Hibalista
- Semmi, még új.
Ide hordtam szervizbe
Suzuki Géringer Komárom.
Értékelése: 6
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2018 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 6000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | Swift 1.5 GS 2005 | Következő autója? | Valami elektromos vagy hibrid. |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |
