A segged meghosszabbítása 4 kerékkel
Szöveges ítélet
Intro
Két éve, némi francia-autós eltévelyedést követően döntöttem úgy, hogy lemondok a kedvenc szerelő(i)m törzsvásárlói programjában való részvételről... Nehezítő tényező volt, hogy épp ekkor kezdte felütni a fejét a kapuzárási pánikom, így született meg a Swift Sport ötlete - a Civic nagyon tetszett, de TypeR-eket akkoriban még elég drágán mérték, komolyabb önszivatást pedig nem voltam hajlandó vállalni a hothatch kategóriában (Clio RS és társai). Ez a típus még amúgy is esélyes rá, hogy akár egy figyelmetlen anyuka vagy sportos nagypapa is belevághatja a fejszéjét, így volt némi remény hogy nem csak kamaszbajszos boyracerek árulják a bontószökevényeiket...
"Vidéki, hölgy tulajtól"
Jópár példány átnézése után esett >rá< választás. Eléggé levágós volt, hogy az eladó családjában azért lehet egy, vagy több ifjú jedi padavan is. Lelki szemeim előtt nehezen jelent meg a kép, ahogy Irma néni a rátákolt sportlégszűrőt olajozza... Mindenesetre a kocsi "egyben volt", a hormonok meg már tomboltak, jó áron adták a.k.a. nem kellett "mennnyiavégézni", elhoztam.
"Rendszeresen karbantartott"
Persze az első dolgom volt rákérdezni a bepecsételt utolsó szervizt végző műhelynél, megcsináltak-e mindent rajta, amit a könyv kért (gyertya, váltóolaj, hűtővíz), nyilván nem, úgyhogy kirepült egy harmincas az ablakon. Ennél kicsit nagyobb anyázás hangzott el, amikor megtaláltam az egyik ülés alatt egy munkafelvételi jegyzőkönyvet a következő hibáról "autó nem indul - a hiba okát nem sikerült kideríteni".
Persze egy szép reggelen az autó nem indult, a hiba okára viszont szerencsére hamar rájöttünk. Típushiba, hogy szeret elkoszolódni a folytószelepház, némi tisztogatás új egyensúlyt hozott az erőben, meg persze helyrepofozta az alapjáratot.
Ha már a típushibáknál tartunk...
Belevetettem magam a hazai-külföldi fóruméletbe, hogy végleg lezárjam a szervizlátogatási ciklust. Kiderült, hogy tipikus gond szokott lenni a check engine lámpa felgyulladása, ha túl kímélve közlekedtek vele, valszeg a katalizátor nem melegszik be eléggé, amire bepánikol az ECU (p0402 hibakód). Másik pánikkeltő ok a kuplungrecsegés (egy fújás wd40 a kuplung-váltó között bekötő gömbfejre megoldja).
A nevével ellentétben ez nem sportautó. Ez a segged meghosszabbítása négy kerékkel. Senki nem fog szörnyethalni a gyorsulástól, vagy koponyahorpadást kapni a kanyarsebességtől, bár tény, hogy az utóbbiban tényleg jó. Ez egy szinte tökéletes kompromisszum, amit még éppen egy modern, kényelmes városi autónak mondhatunk, és amivel mellesleg az asszony munkahelyre elfuvarozása után ámokfutást rendezhetünk a legközelebbi elhagyatott útszakaszon. 30 ezres közigbírságon belül. Ja és mindezt fenntartási költség szintjén gombokért.
Élet a szervíz után
Gyakorlatilag semmmit sem kellett javítani rajta, átnézve minden alkatrész gyári volt, ami 59, most pedig már 95ezer km alatt elég ritka jelenség. Egy Montenegró oda-vissza túra után azért elvittem futómű-átvizsgálásra, a szervizben kicsit kiröhögtek, de azért cserélték egy lassan elöregedő szilentet, mielőtt kopogni kezdeni. 70ezer környékén kapott egy új akksit, nem annyira bíztam a gyári noname cuccban. A gyári gumik valószínű az univerzum energiáiból táplálkoznak, mert megszűntek kopni, így gyakorlatilag még most is azok vannak rajta. További előnye ennek, hogy ha veseköveim voltak is, most már ultrahanggal sem kimutathatóak.
A mindennapokban egyébként maximum télen kíván kompromisszumokat, ilyenkor már érezhetően nyögvenyelősebben indul és nyekeregnek - nyikorognak dolgok nagyobb hidegben. A motorja nem hidrotőkés, hanem hézagolókorongos, hideg indításkor csattog (max fél - egy percig), ettől nem kell megijedni. Szervizesek szerint valahol 100-150e között érdemes rajta szelephézagot nézni.
Átlagfogyasztásban nekem 6.8-7.7 között jött ki, bár hozzáteszem, többségében ún. nyugger stílusban vezetek, valamint kapott némi "okosítást" is a váltó, az 1.5-ös motor ötödik fokozatát átműtötte az enyémbe egy vecsési mester, amivel pályán 140-nél kb. 4000-et forog. A gyári felállásban ez 4600 lenne kb. Olajat, vizet soha, semennyit nem evett, bár tény, hogy 2 autobahn-os ámokfutáson kívül nem nagyon járt a mutató 160 fölött. Szervizben lelkemre kötötték, hogy csak 98-ast tankoljak bele, nem hiába írja a szervizkönyv, így én is így tettem - aki nem, az állítólag számolhat egy szett gyári szeleppel 100e környékén.
Már-már romantikus érzelmek fűznek ahhoz, hogy mennyire szépen vezethető... Elsőkerekes autó létére bármilyen kanyarban el lehet hülyülni vele némi gázelvétellel játszadozva, egyébként viszont gyakorlatilag tapad az útra - vagy négy kerékkel szépen csúszkál. A vezetési pozíció, nos, az nevetséges. Érzésre olyan mintha egy magaslesen ülnénk. Viszont amint megfogjuk a kormányt-váltót, minden tökéletesen elérhető, összeáll a kép.
Outro
Most hogy eltelt két év, egy kollégám és a tudatalattim vonszolására a váltás mellett döntöttem, de még mindig nem bántam meg Mr. Swift megvásárlását. Változatlanul egy elpusztíthatatlan kis begőzölt szumóbirkózóként nézek vissza rá, akivel minden út maga a gyönyör volt - persze csak az asszony kipakolását követően :)
Hibalista
- Hátsó stabilizátor szilent gumigyűrű/szimmering - 1200 Ft - (kezdeti nyavalyák - kb. 30e Ft.)
Ide hordtam szervizbe
Duna Autó - Autóváros: A típus ritkasága ellenére értenek hozzá és korrekt áron dolgoznak.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2006 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 59000 |
Megbízhatóság | (7) | Vezetett km | 36000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Megane, Clio | Következő autója? | Civic |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.7/10) |
