Unalmas hétköznapi futóbolond
Szöveges ítélet
2005.04.18:
Négy éve szinte véletlenül lettünk suzuki tulajdonosok, egy kihagyhatatlan ajánlat okán. Az még japánban gyártott 91-es 1,3 swift gs volt. Kb másfél éve elkezdtem keresgetni, ideje lenne cserélni. Sokat nem szántunk a dologra, kb 1,5 mill a felső limit volt. Nem akartam feltétlen swiftet ismét. A sok keresgélés és egy kishijján megvett Lancia Y 1,4 12V ékszerdoboz után ismét győzött az ésszerűség. A lanciának 84e km után fel volt újítva a hengerfeje, nno, gondoltam nekem olyan autó nem kell, amivel ilyen gondok adódnak ennyi futásteljesítmény után. -Előző swiftünk 240.000 km-ig csak szokásos karbantartást igényelt, semmi hiba nem volt vele-
Sokadik kereskedésbe betérve, egyszer csak ott állt velem szemben az az 1,6-os SWIFTFULL -ABS sedan, amit már hónapok óta nézegettem a hasznaltauto.hu-n. Lassan esett az ára is lefele, az eredeti 1.550.000-r?l, már 1.390.000-re (ma már nevetségesen sok, de egy éve még normálisnak tűnt)
A kereskedőhöz pont akkor hoztak be egy 1 éves 1,3 16V szintén jól felszerelt 5ajtós darabot is, 8000 km-rel. Jó áron megváltak volna tőle, lehetett választani. Mindkettővel mehettem nyugodtan jó nagy próbakört, nagyon készséges volt a kereskedő, (ismert régebbről) de már az elején mondta : Neked az 1,6-os fog tetszeni!
IGAZA lett. Az 1,3 16v csak akkor volt erős, ha nagyon pörgettem, normál használatban nekem még az 1,3 8v-s öregemnél is gyengébbnek tűnt.
Az 1,6-os ellenben nagyon megtetszett. alacsony fordulaton is megfelelő nyomaték, a klímát könnyen veszi, nem kell előzés előtt kikapcsolni :-) Nno, sikerült 1.300.000-ben kiegyezni, ebben friss műszaki és névre írás volt. A kocsi vezetett szervízkönyves, egygazdás volt.
A motorja a legjobb része. Hihetetlenül egyenletesen pörög fel, nem ellenkedik a leggaládabb kínzás ellen sem. Kíváncsi voltam hol szabályoz le, hát kipróbáltam. Kettesben padlógáz, a kocsi csak megy-megy-megy majd 7000 1/min és 118km/h-nál leoltja a villanyt a kímél?rendszer. Nagyon szép hangja volt a motornak, meg sem kottyant neki a hülyeség. Azóta általában harmadikban előzök, nagyon szépen megjön az erő 5000-től, de tényleg nyugisan megy kis fordulaton is.
Hát ennyi ami igazán tetszik, nomeg a 5,7-7,5 L/100 km-es fogyi, és a hibamentes kilóméterek.
Nekem nem valami kényelmes (192cm-130kg)
Nem szeretem, hogy az üvegek minden szinezéstől mentesek, a klíma fagyasztó hideget is tud csinálni, de nagyon kellemetlen az üvegen át perzselő nap. Már találtam Zalaegerszegen fóliázó céget, aki szinte teljesen világos fóliát is tud feltenni (75%-os fényáteresztőképesség, ezt minden ablakra fel lehet tenni) ami az UV sugarakat 99,9%-ban kiszűri, így már remélem kellemesebb lesz az idei nyár.
Felnőttek hátra azért ne üljenek, mert nem lehet kinyitni normálisan a hátsó ajtót. Így természetesen jól összerugdossák, mikor kiszállnak, nem az ő hibájuk.
A hátsó rugók elég lágyak, két termetesebb hátsó utassal nagyon megül.
A csomagtartó fedele hülye megoldás, nagyon könnyen lebillen-becsukódik.
Ezekben az egyhatosokban elég igényes belső van, a szürke műanyagokat feketékkel váltották fel, sok helyen puha, s nem kopogós. Nyöszörgés-zörgés egyáltalán nincs, pedíg lassan 7 éves. Az elmúlt 80000 km egyáltalán nem viselte meg, kimondottan szép állapotú kívül-belül.
A futóműve is sokkal jobb, mint a réginknek volt, azzal halálfélelmem volt a 170km/h-ás végsebesség kipróbálásakor, ezzel már töbször mentem (óra szerint) 190km/h-val, de nem izzadt a tenyerem. A 14-es kerekek jót tesznek a kényelemnek, és szinte hihetetlen de még az eredeti gumik vannak rajt -igaz idén mindenképp le lesznek cserélve-
Utálom, hogy sok astrás-golfos-passatos ha meglátja a tükrében felbukkanó swift orrot, autómatikusan elkezd gyorsítani. Többször mentett meg az erős motor, mert félkegyelműeket annyira tudja irritálni egy előző Swift, hogy akár vissza is váltanak, csak visszaverjék a támadást (általában sikertelenül) nem tudom miért, hiszen ha utolértem, akkor bizonyosan én tempósabban megyek.
Valszeg sokáig megmarad családtagnak, nem érdemes eladni, annál a pénznél nekünk többet ér, mint amit kapni lehet még érte. (szerintem valahol 800e körül lehet most az értéke) Ha hasonló tudású kicsit modernebb autóba akrnánk ülni, az plusz 2.000.000 Ft, ezt inkább valami szép Youngtimerre tervezzük kiadni, s akkor meglehet a kényelem és a luxus, valamint a mindennapok megbízható bár unalmas társa is.
2007.10.12:
2,5 évvel ezelőtti írás óta 64.000 km-t tettünk meg. Gázüzeműre szereltettem, aminek nagyon örülök! Pótkeréktartályt kapott, így a csomagtartó sem szenvedte meg a dolgot. Gázból országúton 100km/h alatt 7-7,5 liter/100km a fogyasztás. Mivel közel lakom a Horvát határhoz, oda átugorva 105-115 Ft/l áron tudok tankolni Kuna árfolyamtól függően. Ajánlom másnak is!
A kocsival 3-4 fővel járunk dolgozni napi 90km-t téve meg. A hátsó rugó gyengeségét neten rendelt, a rugó belső hengeres üregébe berakható, felpumpálható légrgó betéttel oldottam meg. Azóta nagyon jó, nem ül le, az úttartás sem romlott ettől.
A belső tér leggyengébb pontja a padló posztószerű borítása. Sajnos már minden ülés előtt foszladozik. Amúgy továbbra is csendes, nyöszörgés-nyikorgás mentes a beltér. Sajna fóliázás nem volt lehetséges, senki sem állít ki az első oldalsó, és az első szélvédőre műbizonylatot, mondván ha a legvilágosabb fóliát is rakják fel, azzal sem garantálható oldalablakon elöl a min 70% fényáteresztő képesség. A gázüzem miatt Zalában csak KPM műszaki lehetséges ==> nem lett fóliázva. AZzal nem vagyok kisegítve, hogy hátra lehet fóliát tenni, még sosem vezettem a hátsó ülésről :-))
Továbbra is ajánlom az autót olyannak, aki tartós használatra keres megbízható, minél olcsóbban tartható járgányt. Presztizse a nullához közelít, de szerethető az igénytelensége miatt.
Az 1,6-os moci a legnagyobb öröm talán az autómban, meg a sok egyéb extra.
9 éves elmúlt, rozsdásodásnak nyoma sincs, a padlókárpit kivételével továbbr is szép maradt a belső tér. A kormány az talán korábban kezd foszladozni, mint általában. Ha más kocsiba lenne, azt gondolnám 300e km felé jár. Ha Suzukit vesznek, ez alapján nehéz ítélni. (80e-nél még nagyon újszerű volt)
Most is úgy gondolom, hogy megmarad még igavonónak, de már látótávolságban van az a Youngtimer, amiről korábban szóltam :-))
Hibalista
- Kipufogódob könyöknél eltörik, nem rozsda, inkább valami konstrukciós hiba. 2X javíttattam (hegesztés) 5000Ft/alkalom.
- 70E km: Első fékbetétek. 8e Ft anyag + 2e munkadíj
- 138e km: Féktárcsa+első betétek 18e Ft (saját hülyeség, hagytam fémig kpni a betétet) Féltengelycsukló gumiharangjai. 3000Ft/pár. Munkadíj 8e Ft
- 142e km: Rotor-elosztófedél-gyújtókábelgarnitúra (kb 19e Ft, magam cseréltem)
- Gyertyákat cseréltem 60e, 100e, 140e km-nél. Kétszer Bosch, most legutóbb Nippon Denso Kb 4000Ft/4db
- 100e km-nél komplett nagyszervíz. Vezérműszíj+mindenszíj, valamint mindenfolyadék csere. Szelephézagot ellenőrizték (FONTOS, a swifteknek nem hidrotőkés a motorja!!!) de nem volt mit állítani, valamint a szerelő szerint érdemesebb az eredeti japó feszítőgörgőket benthagyni 200e km-ig, mint utángyártottra cserélni. Majd kiderül....
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1998 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (9) | Km vásárláskor | 54000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 90000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 1,3 GS 91´ | Következő autója? | Kia Magentis |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.3/10) |
