Sajnálom eladni
Szöveges ítélet
Családnak kellett a Lada (Ivánnak hívtuk) után egy kisebb fenntartási költségű autó. Ezt a kívánalmat teljes mértékben betartotta, kiszolgálta apám kimért hétköznapi vezetését, anyám csúsztatottkuplungos hétvégi bevásárlásait, és az én kezdő vezetésemet. Klasszikus módon benzin kellett bele, időnként olaj, és ment. Valóban kicsi volt, olyan vékonynak tűnnek az ajtói belülről, mintha egy kartonpapír lenne melletted.
Az én vezetésemnek köszönhetően ette a féltengelycsuklókat, évente egy biztos elfogyott, egyszer átvert vele a szerelő, és beszerelt egy épp meghalni készülő csuklót. Elég idegesítő volt szembesülni a ténnyel, hogy 1 hónappal a szerviz után ugyanúgy ugyanott elkezd kattogni a cucc.
Nem vezettük poros környéken, de az elhasználódott légszűrő a csekély 50 lóból levett vagy tizet érzésre, csere után autópályán egy literrel kevesebbet evett. Csere előtt 7-et megzabált pályán, utána visszugrott 6-ra, és az így ment.
Apropó fogyasztás és teljesítmény: a fizikát nem váltja meg ez sem. Minden arányosodott a szállított személyek számával. A fogyasztás egyenesen, a teljesítményérzet fordítva.
Annyira erőtlen a motor, hogy télen a hideggel együtt a fűtés megetetett vele lazán nyolc litert, ellenben nyáron, tavasszal, közút kilencvenes tempójával simán 5 litert evett.
A motor, váltó összhangban van, valóban könnyű kapcsolni, és kellemes is, gázfröccsel visszaváltva a motor is jobban érzi magát.
Ha már hátul is ült egy felnőtt, csak nagyon megfontoltan, nagy lendülettel lehetett előzni. Alapból lételeme a lendületből előzés, 80 felett a gázpedál inkább hangerőszabályozó. Elég laposnak érződik a nyomatékgörbéje, eleinte visszaváltottam harmadikba nyolcvannál, de később mértem, és tökugyanúgy gyorsul negyedikben is. Visszatérve a felnőttszállításra, volt alkalmam úgy vezetni, hogy öten ültünk az autóban, az addig normálisnak tűnő úttartásnak szia, folyamatosan vándorolt a hátulja, hetvennel mertem csak menni.
Egy személlyel 60-70 ig megy úgy ahogy, lámpánál nagyon nem maradsz le, négy személlyel érzed a kuplungszagot. Jellemzően orrtolós, sajnos egyszer megszivatott egy jobbkanyar, traktor volt mögötte, gázelvételnél már indult el a hátulja, fékezésnél meg elkezdett keresztbeállni. Valahogy visszahoztam egyenesbe, de azután nagyparkolóban kipróbálgattam a jelenséget, ötvennél el tudom tenni keresztbe. Ijesztő. Talán kéne egy stabilizátorrúd hátra?
Nyiszog mindenütt az összes műanyag. Csak azért nem mentem vele 120 felett, mert óra szerint 125-nél a műszerfal elkezdett remegni, és nyiszogni. Brutálisan szétszedi az eredeti illesztéseket a magyar úthálózat.
A Lada után nem tűnt fel, de tényleg vékony a kormánya. Miután egy komolyabb autóból ültem vissza, ez volt az első, amit megéreztem. ellenben szervó nélkül könnyű a kormányzás. Még téligumival is. És a kis súly miatt a téligumit sem nyalta el, volt olyan nyár, hogy nem volt pénzem lecserélni.
Beázott. Sokáig kutattam, aztán már nem érdekelt, valahol beszivárgott. Állati büdös tudott lenni párás reggeleken.
Később átavanzsált teljes mértékben az én tulajdonomba, ezzel kezdetét vette 3 év hosszútávfutás, az utolsó ötvenezer kilométert többnyire autópályán tette meg. A végén már betéve tudta az M5-M0-M7 szentháromságot, és kábé ekkor döbbentem rá, hogy mennyire de mennyire kényelmetlen az ülése. 60-70 km után már kínszenvedés minden perc. Biztos összefügg az alacsony üléspozícióval is, hülye nyolcvanas évek divatja, mélyen ülünk az autóba. 350 km után csak ülésalakban tudtam kiszállni belőle.
Kifejezetten megbízható volt, soha egyszer nem hagyott ott minket az út szélén, és komolyabb baja sem volt. Ebből a szempontból fáj a szívem eladni. De tényleg kénylemetlen. Most már kicsit lóg rajta pár dolog, kezd hangot adni a kuplungcsapágy, a váltómű is kotyog, szívem szerint nemgcsináltatnám, de ez egy nagyobb szervíz lenne, 150-170 alatt nem állnánk meg. És egy 10 éves swiftre 150-et költeni nem biztos, hogy megéri. Ha valaki azonban ezt bevállalja, egy takarékos, megbízható A-ból B-be járművetfog kapni. Nem mondom meg, hogy hova adom be, mert reklám.
Előreláthatólag maradok japánnál, a remélhetőleg növekvő család miatt szedán Corollát nézegetek, talán lesz ennyire megbízható.
Hibalista
- Féltengelycsukló, többször is, nem egy drága cucc, de egy alkalommal a szerelő beszerelt egy kevéssé kopott példányt, 1-2 ezer km után az is elkezdett kotyogni. - - 8 éves kora után a kilincsek sorra törtek el, megfáradt a műanyag, párezres tétel. Egyik szerelő az egyiket pöpecül beszerelte, másik szerelő csálén. - - Hirtelen semmi más kardinális nem jut eszembe, pár apróbb esztétikai javítás.
Ide hordtam szervizbe
Paks, Suzuki márkaszerviz.Egyszer annyira instant kellett a műszaki, hogy megcsináltattam velük, de soha többé vissza ne kelljen mennem. Már a munkafelvevő nevő harcsa kifejezetten lekezelően bánik az emberrel. Klasszikus elkurvult autószerelő.
Értékelése: 1
Másik szerelő értékelése
Autóklub SzegedEzek korrektek, előre mondják a hozzávetőleges árat, gyorsan dolgoznak. Egyik műszaki előtt elvégeztek egy részletes futóművizsgálatot, de mivel nem kértem, nem fogadtak el pénzt érte. Naná, hogy oda vittem mindig.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (2) | Használati időtartam | 8 év |
Teljesítmény | (2) | Km vásárláskor | 35000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 120000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | 2105 | Következő autója? | Corolla |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (7.2/10) |
