"Őszinte Vélemény a XXI. századi trabiról"+bővítés
Szöveges ítélet
Bővítés:
Tehát...bő fél éve van nálam az autó, 13000 kilométer...ezalatt volt alkalmam olvasni az autóhoz kapcsolódó témákat és fórumokat, találkoztam mind negatívakkal mind pozitívakkal, sokszor mindkét oldalon erős a túlzás. Az objektivitás jegyében egy rövid összefoglaló:
Az autót magát 1988ban mutatták be az USA-ban, Geo Metro néven. Akkor még az 1.0ás motorral, városi kisautóként indult a karrier...kisebb módosításokkal a típus 1991-ben érkezett Magyarországra, mint az új népautó. 2003-ig gyártották, menet közben kapott néhány korszerűsítést, amik inkább csak szimbolikus jellegűek voltak. Lényegében az autó a 80as évek végének műszaki színvonalán maradt (ez alól a kivétel a néhány szériában extra ABS és légzsák, valamint a 2002től szerelt, 16 szelepes, 85 lovas, hengerenkénti injektoros 1.3as motor). Sajnos Magyarországon, ellentétben pl. Kanadával, a piac nem kényszerítette ki a modernizálást. Tudatos vásárló lévén illik ezekkel tisztában lenni, ugyanúgy mint az autó előnyeivel és hátrányaival, valamint a használat várható követelményeivel. Az autó az újkori árát NEM érte meg, pusztán a műszaki tartalom korszerűtlensége miatt sem. Emellett a helykínálat is maradt kisautós, VISZONT a Sedan kivitel már méretesebb csomagtartóval rendelkezik.
Ezek alapján, tételezzük fel hogy valaki használt autót vásárolna, anyagi kerete legyen olyan 700ezer-1millió között.
Kinek éri meg, és kinek jó választás egy kevés kilométeres, fiatal Suzuki?
-Az aki egyedül, maximum +1 személlyel használja az autót
-Az, aki ki fogja autózni belőle az élettartalomból hátralévő 1-2-300ezer kilométert, vagy az aki napi rendszerességgel, nagy igénybevétellel hajtja, és fontos számára hogy az autó (a korszerűtlenség mellett) műszakilag bolondbiztos, kiforrott, strapabíró konstrukció
-Az, aki karbantartásra és fenntartásra minél kevesebb pénzt szeretne áldozni
-Az akit nem zavar, hogy az autója presztízse minimális.
Kinek nem jó választás a típus?
-Az, aki inkább csak alkalmi autósként, kirándulásra, utazgatásra használja autóját, és nem fogja már széthajtani
-Az, akinek az autó státusszimbólum, megjelenés
-Az, aki tudja hogy egy autó jó műszaki állapota kiadásokat igényel, aki kisebb munkákat tud és szeret is elvégezni rajta, vagy az aki hajlandó további összegeket áldozni azért hogy az autója hozza az elvárt formáját.
A fent leírt összegből is lehet már választani, akár régebbi "nagyautókat", Vectrákat, BMW-ket, akár fiatalabb kisebbeket. Ezekkel nincs semmi gáz, lehet egy autó akár 20 éves is, ha műszakilag és esztétikailag rendben van (ez persze nagy kérdés, és többszázezrekben mérhető), valamint a tulaj törődik vele és áldoz rá, szintén hálás, megbízható és szerethető autót kap cserébe, pusztán el kell dönteni hogy mi az ami kell, és mire kell. Én szeretem az autóm, ennek ellenére nem különösebben kímélem, kap hideget-meleget, mert a vételkor tudtam hogy a használat a cél. Természetesen széttaposni ezt sem illik, sőt mi több, ugyanúgy meghálálja a gondoskodást. Ennyi:)
Az autót 2008. márciusában vettem használatba, eddig 7000 kilométert tettünk meg "együtt"...persze ez még nem túl hosszú idő, de úgyérzem, lassan kezdem megismerni a Stiftet, elegendő tapasztalat gyűlt össze egy ítélet megfogalmazásához.
Gyártási év 2000, manager felszereltség, ami áll: 4 el. ablak, szervó, 2 légzsák, motoros tükör, színrefújt minden, állítható magasságú öv, csomagtérvilágítás (höhö), alufelnik, központi zár, plüss ülés, ködlámpa. Ami azért hiányzik az a hővédő üveg (későbbi GLX-ekben bennvan).
Felesleges technikai ismertetőkkel, gyorsulási stb. adatokkal, formai összefoglalókkal itt nem fárasztanék, kivéve néhány hit és tévhit:
kezdjük a negatívakkal:
1. halálautó, biztonság nulla, vékony sz*r az egész:
hááát egy frontális karambolt nem szeretnék elszenvedni vele...tulajdonképp a motortérben a blokk előtt az egyetlen "komoly" teherviselő elem egy U alakban hajlított 1 milliméteres lemez, amire a hűtő van csavarozva, az ajtó és a kaszni 1996-tól merevített és erősített, de hát...mondjuk úgy hogy becsapni kell az ajtót, mert a saját súlyától nem csukódik be:)) VISZONT: személyesen ismerek olyat, aki egy csúnya pályaelhagyásos megpördülés-fejreállás kombót követően csak kulccsonttöréssel szállt ki a totálkáros autóból...mindenesetre nem próbálnám ki. A fényezés rémgyenge, hipermarket parkolóban nem ajánlott nekitolni a bevásárlókocsit mert simán lekapja róla:)
2. kanyarstabilitás nulla, félelemérzet ezerrel...:
Valójában a kemény futóműnek köszönhetően az autó dodzsemként irányítható, érezhető, 100-120ig (efölött azért érezni, illetve már nem érezni a 830 kiló saját tömeget) meglepően fogja a kanyart JÓ ÚTON, rossz úton, bukkanón hajlamos elpattogni, megugrani, de lekopogom, eddig nem volt gáz. Én még stabilnak érzem a 130-140es autópályatempót, igaz szélzaj itt már van, de az ablakot felhúzva hagyni reménytelen a melegedés miatt...de erről később.
Ajánlott nem spórolni (anyagilag sem éri meg ebben a méretkategóriában) a gumikon, a 155/70r13-as virslik miatt az abroncsok minőségét hatványozottan érzi az autó. Nálam és márkatársaknál a Bridgestone B250 bevált, kopott, régi gumival, főleg vizes úton NAGYON megnövekszik a féktáv és romlik a stabilitás.
3. fék hamar puhul, 160ról lassítva egyszercsak elfogy...
Valóban némi megszokást igényel...első érintésre harap, majd nyomom, nyomom, és szinte semmi...nem kell megijedni, TAPOSNI kell. Nekem egy-két gyakorlás:) után nem okoz gondot. Persze ettől még nem lesz olyan hű de jó...a probléma többékevésbé orvosolható cserénél minőségi fékbetétekkel és tárcsákkal.
Jöjjenek a pozitívak...
1. Megy mint állat
Nekem ez az első autóm amivel végre tudok előzni biztonságosan, szívdobogás nélkül, a hosszú váltóáttételeket kihasználva (egyesben 60, kettőben 110, háromban 140..leszabályzás 160 körül de itt már erőlködik:) nincs gond.
Végsebességét még nem próbáltam, 140ig 3ban húz szépen érezhetően, itt elérve a nyomatékgörbe végét lelassul, 4ben mééég meeegy...170et mentem vele eddig.
Hozzáteszem, 140ig kölcsönös padlógáznál nem egyszer előfordult, hogy az előttem gyorsító 1.6-os Opeleket, Vw-ket elérve le kellett vennem a lában a gázról és kissé fékeznem, nehogy megkóccoljam..:)
2. Keveset eszik
Én főképp lakott területen kívül használom, kis várossal, jobb-roszabb fő s mellékutakon, ahol tehetem 110-120-130at megyek, nem spórolósan...a hiteles átlagom 5.4-5.7 liter nyáron, 6-6.2 liter volt télen. Nekem ember nem mutat olyan új, benzines autót ami hasonló dinamikával rendelkezik, s az én vezetési stílusommal 7-8 liter alatt megáll, az tuti. Ez viszont igen...jó, a 830 kilójával ajánlom is neki:)
Természetesen ehhez karbantartott s jól beállított motor kell, nagy fogyasztás esetén egy tipp, gyanús hogy az előgyújtást vagy a szelephézagokat kell az előírtra állítani.
3. Igénytelen, minimális szervízigény...
Eddig ebben nem tudok hosszú kilométereken át szerzett tapasztalatot felmutatni, mindenesetre az autó az eddig össz. 62400km alatt javítva nem volt.
a 60000-es szervíz kemény 13.000 forintomba került, 4 liter Castrol TXT Softec 5w-40, légszűrő, olajszűrő, s 4 gyertya (NGK BR6ES, amúgy negyvenezer km az élettartalmuk de én az olajjal 1ütt cserélem, ezen ne múljon...). Szerelőakna volt kéznél, de anélkül is megoldható, ha van hozzá kedv, s minimális ismeret. Alkatrészek mindenesetre valóban olcsók...a 75000es nagyszervíz már valamivel komolyabb összeg lesz, amint meglesz, leírom:)
És a többi...
Mindenesetre NEM, nagyonnem akartam suzukit venni...talán nem vívom ki magamra a minden szuzukis csóró c. skatulyát azzal, ha kimondom: az autóvásárlás elsősorban anyagi kérdés...24 éves vagyok, s én úgy döntöttem, hogy kell 1 autó ami legyen használt, legyen 1 milla alatt hogy kifizethessem kp-ben, legyen jó állapotban, legyen azért komfortos és ne legyen rá gond. Vigyen el még hosszú ideig, sok-sok kilométeren...és azért el is tudjam adni majd pénzügyi szívás nélkül. Amortizálódni kezdett 10-12 évesek inkább ne...számomra az volt a reális, hogy azt a pénzt inkább beletankolom, vagy kiszállás után elköltöm, és ne kelljen számolni a kilométereket meg az éveket.
Az autó valóban szűk, a beltér valóban olcsó...ha az ablak le van húzva, zörög s mozog...de: az enyémben például a műszerfal nem zörög, sőt, a GLX-es ülésekből 350 km után sem elfáradt háttal s üleppel szálltam ki. Vezetni könnyű, igaz a jellemzően japán karakterű motort szokni kell, pörögni tud, de alul gyenge. Nincs értelme minél előbb felkapcsolni, max. nyökög s zabálja a benzint...és jól bekormolja az egész motort.
Idegesítő, hogy sokszor a minőség filléres dolgokon múlt, szerintem alig pár ezer forint/autó beszerzési költségbe került volna kicsit jobb műanyag, kicsit több plüsskárpit, kicsit több zajcsillapítás...nem az a baj hogy kopog a műszerfal, sok más autóban sem jobb, az viszont igen, hogy nappal szemben haladva az egész úgy tükröződik a szélvédőn hogy elvonja a figyelmet az útról...talán vmi speckó tükröződés-csillogásmentes ablaktisztító? A beltér melegedése dettó...az a hővédő üveg is, azért legalább ehhez a felszereltséghez járt volna...persze megoldható fóliázással ez is:) Futómű, és szélzaj szintén van...mindezzel együtt én megszerettem. És még a csajok is:) Mellesleg a kicsi beltér, előrehúzott első ülésekkel megfelelt az autós szex céljaira is...így kerek az ítélet:)
A gyárilag beszerelt "hifit" meg inkább nem is említem...több mint a semmi, de élvezetesebb zenehallgatáshoz a bővítés kötelező.
Egy szó mint száz...vannak hibái és gyengéi, de mindenki döntse el neki egy autó mire kell, és mi a fontos. Én 3 hónapig kerestem, és végül rábukkantam egy szinte mítikus darabra, ami leinformálható, ami öreg bácsié volt, karc- kopás- és cigifüstmentes, 110 felett sose mentek vele, esőben inkább gyalog járt vagy buszozott a bácsi hogy ne koszolódjon, és még a megyéből se ment ki...és ilyenből itt "vidéken" sok van.
Mindenkinek jó autózást:)
Hibalista
- Eddig semmi, lekopogom...
- illetve...
- Az anyósülés oldali ajtón a központi zár gombja nem megy teljesen hátra, mintha valamiben megakadna, de a zár oké...ennyi baja legyen:)
Ide hordtam szervizbe
Szervízelte: jómagam.
Csupán a rutintalanság miatt egy 8as:)
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 55000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 7000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | majd egyszer... |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (8.2/10) |
