Nem olyan rossz, mint sokan hiszik
Szöveges ítélet
Jó napot mindenkinek!
Nem szerettem a Suzukit. Sokat változott a helyzet mióta elmentem majd megvettem eme példányt. Nem volt másra pénz - ilyen korú, állapotú (22500 km! VALÓS) autó 1000000 Ft-ért egyszerűen nincs, ha nyugati márkában gondolkozik az ember... és ugye a Suzuki megbízható (állítólag) - majd kiderül :)
Eddig kb. 1500 km-ert mentem vele. Tapasztalataim a következők:
Előljáróban annyit, hogy fiatalember révén szeretem az autókat, egyesek szerint rajongok értük, sőt autóbuzi vagyok még magam is elismerem.
Szeretem ha egy autó fürge. Nos ez az 1.3-as 16V-es masina, nem teszi rosszul a dolgát, de azért nem egy rakéta:
Első talán legfontosabb dolog, hogy a 86 LE, ill. a 108 Nm-es nyomaték, kissé nehezen varázsolható elő a hétköznapi használathoz szokott vezető számára. Ez a gyakorlatban a következőket jelenti: Városban utasok nélkül 2500 ford./perc körül váltva a forgalom kényelmesen tartható. Ez alatt nem ajánlatos kapcsolni, több okból kifolyólag is. 1. 1700-1800 ford. alatt a motor a könnyű - forgalmi szerint 802 kg-os autóval nem igazán tud mit kezdni. Araszolásra városi dugókban történő vánszorgásra ideális, bár az ember ekkor mindig hallja, hogy valami nem stimmel; nem ez az ő világa. Viszont ennek fényében kellemes meglepetéssel is szolgált mégpediglen azzal, hogy a kis magyar-japó: alapjárattal 1-esben (kb 5km/h) , s kettesben (8-12 km/h) is elcsordogál anélkül, hogy a gázpedálhoz hozzáérne az ember /persze induláskor azért érdemes minimális gázt adni, utána el lehet venni a lábakat a pedál felöl/
1000-1500 között lényegéban ugyanúgy teljesít a motor - azaz szinte sehogy (ugyanezt tudja a kb 206-os Peugeot 1.1-es motorral ebben a fordulatszámtartományban pedig az ugye 60 Le-s és 900 kg-os autó!)
Szomorú, de ez van. 3000 felé már vigan viszi a kasznit, 4200-4500 körül érezhetően rátesz még egy lapáttal, ekkor már a hangja is megjön ami egyébként elég kellemes. :)
Már egyesben túl lehet lépni a városi megengedettet - kettesben megfutja a 100-at hármasban óra szerint 140-150-ig volt szívem húzatni. Érdekesmód 110 körül ez utóbbi fokozatban igencsak vehemesen húz. Ez nem vicc. Itt már jól érezni az erőtöbbletet, a korábban vezetett autókhoz képest (Micu Colt 1.3 92-96, 96-2002; Honda Jazz 1.4 LS)
Azonban a Honda alul sokkal nyomatékosabb (pedig ha a nyomaték viszonyokat nézzük az önssúlyhoz viszonyítva kb, ugyanazt tudják, ráadásul majd azonos ford.szám mellett!) felül viszont szinte nem is lesz erős.
A Jazz-t kényelmesebb vezetni - bár a késedelemmel reagáló motort meg kell szokni) A Swift bármilyen forgalmi helyzetben állva hagyja (feltéve, hogy a fordulatszámmérő elérte a 3000-es értéket.
De ezt a 16 szelepes Suzukit sajnos azért NEHÉZ MEGSZOKNI, mert jóval többet kell váltani az átlagosnál, ha nem akarjuk hallagatni a motor nem tetszését. Gyakorlatban 3 személlyel 3000-3300 alatt nem érdemes váltani - és akkor a városi tempót vettük még csak fel.
Persze a papírformát vélhetőleg tudja, ami azt jelenti, hogy 11 sec. körül van százon, tehát tudja szedegeti a lábát, csak hát ugye taposni s váltogatni kell. (Valóban sok mai 1.4-es autó nem ellenfél neki, sőt még néhány 1.6-ossal is lépést tud tartani a lámpás startoláskor) De ennyi... nem több. Szóval nem igazán dinamikus. A váltó egyébként nem rossz, de japán mércével felejthető. (Még egy 12 éves JAPÁN Micrának is fényévekkel jobb a váltója, a Jazz-ről nem is beszélve, de persze a francia autók többségének sokkalta rosszabb ezen része.)
A futómű nekem egy kicsit inbolygósnak tűnik - a Honda Jazz ehhez képest érzésre stabilk - pedig mennyivel magasabb nála!)
A kormány nem igazán informatív, s sokat kell tekerni (3,5 ford a két végállás között)
A fék csapnivaló. Plussz személlyek hozzáadásával drasztikusan nő a lassításhoz szükséges pedálerő! (Komolyan mondom: leejtőn lefelé már volt olyan érzésem , hogy nem biztos, hogy időben megállok!) Ráadásul hajlamos a seggét riszálni. A hátsó fékerőszabályzás nem igazán jól van megoldva. Félrehúzásra hajlamos: Vigyázzunk vele!
Menetkomfort:
Kipróbáláskor meglepődtem, mert nem tűnt igazán zajosnak, nos azt kell, hogy mondjam, tévedtem... ill. mihez képest? :)
A keréksurrogás elég jelentős - bár lehet, hogy gumicserével jobb lehetne - anno jóatyám Coltján cseréltük ki a gyári Semperit gumikat Toyo-ra és nem hittem a fülemnek annyival hallkabb volt utána! (Bár szerintem itt csodák nincsenek: minden vékony filigrán, ami vezeti a rezgéseket, a hangot felerősíti a papírvékonyságú lemezből készült kaszni is. Jódarabig meg akarom tartni? Egyszer kiderül majd...)
A fűtés elég zajos, de jó. Az ülések rövidtávon kényelmesek - kagylós gyári "sportülések" - egybefejtámlásak) ,de hosszútávon azonban nem tartják rendesen a derekat!! 300-330 km-es Balatoni oda-vissza út után már igencsak fészkelődtem - itt mértem amúgy a fogyasztást (5.37 - odafelé taposva, visszafelé megbékélve az esti ködös útviszonyokkal) is.
Két felnőtt számára, vagy kis családnak (ld. magasság családtagonként nem több 170-175 cm-nél) ideális. A csomagtartó nem a legnagyobb, de azért eddig még nem volt pakoláskor gond.
Üzemeltetés:
A fogyasztással elégedett vagyok: városon kívűl országúton 5 liter (+- 0.5) el lehet járni. (Taposva sem megy nagyon 5.5 fölé.)
Városban (Bp.) 7-et, inkább 7.5 litert evett eddig - igaz tél volt, hideg volt, valamint "dugózás" és néha "taposás" is volt. Majd meglátjuk nyáron hogy alakul.
Az alkatrészárak elég kedvezőek: ld. lent
A biztosítás is elfogadható. Meglátjuk később hogy viselkedik.
Amint van valami új fejlemény írok még.
További jó utat:
P.B
Hibalista
- Légszűrő - 1200 Ft
- Olajszűrő 800 Ft
-
- Gyertya, NGK javasolt 900 Ft/db
-
- Olaj: szereti a 10W-est - most épp Castrol TXT (akciós volt: 8000 Ft/4L)
-
- és ami sajnos tört: Motorháztető: kb 24000 Ft (gyári)
- Sárvédő: 8000 utángyártott, 12000 (gyári)
-
- Első lámpa, motoros 9000 Ft (akciós, utángyártott)
- Első index 1700 Ft (utángyártott)
- Első lökhárító felső rész 6500 Ft
-
Ide hordtam szervizbe
Megbízható srác a II. ker ben.
Értékelése: 9
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2002 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 22500 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 1500 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | JAPÁN - talán Suzuki... s lehetőleg valami korszerű kisköbcentis dízel! |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (6.4/10) |
