Körforgás ? 1,3 Gls - 1999, 3 ajtó, 4 kerék
Szöveges ítélet
95 ben friss jogsisként egy fekete szelepdeklis 1.3 négyajtóssal kezdtem az autózást. Az ifjú virtust derekasan tűrő kis gépezet, pörgős, fürge, gokartszerűen élvezetes autózhatósága és csekély fenntartási költségei miatt hamar szívembe lopta magát. Mindenem volt akkor az a verda, teljesen gyári állapotúra szerelgettem. Aztán ? ahogy szokás ? észérvekkel nem magyarázható késztetések miatt leváltottam. Kellett a gizdább, villogósabb, komolyabb, erősebb verda, meg persze a változatosság. Jött utána 8 szelepes Golf 2 Gti, Vectra 2000, Honda Civic, Crx, Mazda 323, 95 lovas speres, duplakarbis Lada 2107 ? na az olyat tudott, amire mindig is vágytam, az első igazán élvezetes autóm volt, a többi picsafüst volt hozzá képest, csak sajnos a világ összes benzinét fel tudta volna szippantani, ha beletankolom.;)-, meg egy 320i E30, azzal a gyönyörű hangú, csodálatos sorhattal, de egy eszement éjszaka nem bírtam a véremmel, és totálra törtem. Azt hiszem ez volt az a dolog, ami visszavett picit a lendületből. Következő autóm, - már családos emberként - egy dízel Astra kombi lett, ami unalmas, de hű társként kísért majdnem 200000 kilóméteren és 5éven keresztül. Mit tagadjam, megszerettem a traktort, de sajnos annyira elhasználódott, hogy lépnem kellett. Közös döntés alapján, fogcsikorgatva megvettem tehát egy 3 éves, egyhatos twinport H Astra kombit, amit megosztva használunk nejemmel, így sokszor autó nélkül maradtam. Neki tetszik az Opel, de szerintem nem igazi autó, sokkal inkább egy nehéz, lusta kompjúter, mikrohullámú sütő, vagy valami agyonelektronikázott háztartási gép. Lényeg, a lényeg: kevés pénzből kellett szerezem valami kézreálló járgányt, amivel elintézem ügyes-bajos dolgaimat, ha úgy adódik. Lóvé (és támogatottság) minimális volt hozzá, amúgy is úri passió a második kocsi... Mi legyen hát max 4 kilóból? Nem részletezem, jártam a canossát a hírdetések és kereskedések nyomán, őrlődtem a malomkövek közt. Próbálgattam a különféle legyilkolt, Nap-Föld távolságot megjárt, újjáélesztett, szénné hegesztett, cseklő nyeklő vasakat, tapogattam a fényezett gittet, szívtam a kékesfehér füstöt, hallgattam a meseszerű sztorikat. Aztán 3 hónap keresgélés után megvettem ezt a kis 3 ajtós Suzukit 80000 km-rel a háta mögött. Egyszerűen nem volt más, autószerű dolog, amit kevesebb szívással tudnék használni ennyi pénzért, ilyen állapotban, legálisan. És beleültem, lecseréltem benne minden házilag kivitelezhetőt (gyertyák, olajak, szűrők, elosztó+rotor csere, apámfasza), aztán némi használat után szomorúan konstatálltam, hogy ez nem olyan, mint az a régi volt. El van taposva a kuplungja, lusta a motorja - tiszta csajos verda. Viszont nincs széjjelrohadva, gyönyörű a beltere, patent a váltója, ?jó? a futóműve és mindig megkapta a kezeléseket egy közismert pesti szakszervízben. Nem csüggedtem - alapnak jó lesz ez ? inkább kerestem egy igazi öreg Suzuki szakit, aki lekapargatja róla az időközben rátelepedett parfümös-rúzsréteget. A guru tanácsára mentem egy mocskos 100-150 kilómétert, hogy kiégjen a sok szar belőle. Ezután begurultam vele az állásra, ahol végre igazán értő kezek közé került a kislány. Kuplungszerkezet+tárcsa kuka, injektor finomhangolás, gyújtás- szelephézag állítás, benzinszűrő csere ? más baja nem volt. 75 ezres lett a vége anyaggal együtt, de megérte ? szokásához híven jó munkát végzett a mester. Most végre olyan, amit én szeretek. Fickós kuplung, harapós gázreakció, és egy egészséges motor, ami - Suzuki szinten - végre nyomatékot is tol: 40nél meglépem 4 ben és szépen készségesen nekifeszül, nem rángat, nem fullad ? azért ezt nem fontos sűrűn eljátszani, csak telekokszolja hálából a szelepeket, meg a kipufogó rendszert -, no meg a tudat, hogy még jópár évig a legnagyobb hidegben, hóban-sárban-esőben, mindig számíthatok rá ? nagyon jó érzés. Amúgy ezekkel az ülésekkel ? a régiben nem ilyenek voltak - az átlag komfortot hozza, simán le lehet tolni benne egyhuzamban 2-300 kilómétert szülési fájdalmak és derékbrék nélkül, aki ezt nem bírja, annak más baja van - de ezt már annyian kivesézték, a zizegős-műszerfallal, és a papírkasztnival együtt, hogy szóra sem érdemes... Hetet kér mindezekért vegyesbe nyáron, és valamiért nem riadok arra töréstesztes rémálmaimból, hogy nem fér el benne a család - félévi expedíciós felszerelésével együtt, a földkörüli túra során ? ezt nem erre találták ki, ennek megfelelően kezelje tehát az ember.
Tisztára mint az a régi. Megint 20 éves lettem. Megint hülyegyereknek néznek a szomszédok, amikor rám vigyorognak reggel a Mondeoból, megint feszengve ül mellém az apám a jobb egybe, én pedig megint mosolygok, amikor visszadobom kettőbe-háromba, és pont leszarom, hogy nulla presztízsű autó van a seggem alatt. Kötelező darab mindazoknak, akik minimálpénből szeretnének AUTÓZNI, és nem érdekli őket a procc. Garantáltan nem fognak csalódni, ha körültekintően vásárolnak, és nem sajnálják a pénzt egy mester hozzáértésére a kezdetekben.
Egy jó tanács: Az egyhármas Swiftet pörgetni kell, úgysem fog kevesebbet fogyasztani alacsony fordulaton, ellenben jól bekokszolja a szelepeket, meg a kipufogórendszert és elveszti szép lassan a fürgeségét. Ez nem ötliteres v8, vagy nagy dízel. Ha nyomatékból szeretsz közlekedni, inkább olyat vegyél, és ne tartsd fel a forgalmat;)
Költségek eddig:
vételár: 400 000
Papírozás: 40000
Kötelező: 8000
Elosztófedél+rotor: Facet - 3000
Motorolaj: 4 l Castrol Magnatech 10w-40 ? 8000
Váltóolaj: 3 l Valvoline Durablend 75w-90 ? 9000
Olajszűrő: noname, nagy - 600
Gyertya: 4 db NGK Bpr6es ? 3200
Légszűrő: noname - 600
Beállítás, szerviz (Exedy kuplungszett, benzinszűrő, szaktudás): 75000
Ami még kell:
Alváz és üregvédelem: - 30000
Féktárcsák+betétek: Jurid+? - 30000
Vezérműszíj+görgő: Gates + SKF- 20-25000?
Hibalista
- kuplungot legyilkolta az előző hölgytulaj, azon kívül semmi extra, csak kopó, fogyó cuccok
Ide hordtam szervizbe
Suzukis Csabi - vérprofi - csak Swiftet szerel, de azt nagyon;)
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Jómagam
Értékelése: 5
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 75000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 15000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Astra H Caravan 1,6 twinport | Következő autója? | M3 E30;) |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.8/10) |
