Kitartó társ
Szöveges ítélet
Tulajdonképpen ez a második ilyen autónk. Az előző ugyan ilyen 1.6 Sedan volt, csak 1990-es, japán darab, nagyjából 330 E km-el vettük úgy 7 éve, gázzal. (LPG) Igen vígan beletoltunk vagy 150E-t, közben szinte csak kopó alkatrész csere volt(szelepszárszimeringek, fékbetétek-tárcsák, ilyesmik). Egyedüli bosszantó dolga az volt, amikor a balos féltengelyről leesett egy Seeger, és kicsúszott félig a váltóból, majd ledarálta a ricniket. Ezeken kívül önhibából elfogyasztott egy hengerfejet (50 ropi volt hozzá az üres öntvény...). Más baja nagyon nem volt, ment, csak rohadt egy kissé.
Elég jól megy, lévén gázzal sem volt egy tonna, de 92LE, és vígan el lehet forgatni leszabályzásig. Ezzel az autóval a fogyasztás olyan 7-7,5 körül alakult, jórészt apám hajtotta, viszonylag hosszabb utakon.
A vége sajnos az lett, hogy kimaradt egy olajcsere (20E-t mentünk egy olajjal a normális 10E helyett), majd mindezek tetejébe anyám bemutatott vele egy előzést 150-ről indulva. Hajtókarcsapágy. Úgy döntöttünk, hogy felújítani drága, eladtuk, gáz nélkül, motorhibásan. Az eladás, és az új tulaj egy külön történtet, ha a szürke 90-es japán suzuki tulajdonosa magára ismer, akinek vétel után megállt, és utána motort cserélt, akkor újonghat :) .
A másik autó, egy 2000-es évjáratú, már magyar darab, ebbe került át a gázszett a másikból. Azért lett ez is 1.6, mert úgy döntöttünk, hogy anyámat nem bírja ki az 1.3-as :)
147 E km-el vettük, szinte hibátlan állapotban, a blokkja alapján simán letagadhatott volna vagy 70E-t.
Jelenleg kicsivel 220 E felett tart, nap-mint-nap hajtjuk, megy mindig, szó nélkül. A gáznak köszönhetően egész gazdaságos a fenntartása is, elég bátran lehet előzgetni a 210 Ft-os gázból :)
3000 felett már kicsit eszi az olajat, így szűk 230E km után ezt azt hiszem megbocsáthatjuk neki. Apropó, a futásteljesítmény. Ezeknek az órája 5 számjegyű, azaz 100E-nél átfordul. Mi vagyunk a 3. tulaj, az elsőnél ment 101E-ig, addig gyári szervízkönyve van, a második tulaj elmondása szerint talán vagy 3 évig használta, és ez alatt olyan 50E-t tolt bele. Az előző, a szürke 23E-nél állt, amikor vettük, mondták, hogy 123E :) Volt vagy 323, ha nem több.
Ami fogyott benne, az összesen egy balos lengéscsillapító elöl+csonkállvány, ez egy padkának köszönhető, de a jobbos viszont szét van rohadva alul, ellenben legalább japán gyártmány :) Elfogyott nálunk benne egy akksi, lerohadt az utángyártott hátsó dob, kapott egy bontott gyárit(alu, nem rohad szét!). Vezető oldali kilincs eltört belül, ezt utángyártottból pótoltuk. Eltört még a bal hátsó ajtó kilincse kívül. Ragadt a szigetelés, ajtó nem nyílt. A kilincs volt a gyengébb.
Most volt cserélve a középdob, meg a cső egészen a váltókar alatti toldástól a korábban cserélt hátsó dobig, valami 12000-t fizettem rá összesen. Cserés a hátsó váltótartó bak, valamint a kipufogóban elöl a rugós rögzítésnél a két csavar és a tűzkarika, mert ezt ugyan sehol nem cserélik, pedig 30ezrenként kéne... Ebben sem volt még, most majd lesz.
Cseréltünk rajta egy szett féktárcsát, betétet elöl, meg talán egy 15A-s biztit. Ezen kívül olaj, meg légszűrő volt, ezeket 10E-ként cserélem, részszint olajjal, ebből ha sietünk, megkajál egy litert a 10E-n. Ha nem sietünk, akkor csak olyan 6 decit. A motort bontatlan, szelepszárszimeringért nem fogjuk megbontani, inkább töltögetek rá.
Menettapasztalatok: Az ülés nekem kifejezetten kényelmes, bár én csak 180 cm, 75kg vagyok. Hosszabb távon is tűrhető, minden további nélkül letoltam vele 550 km-t egy adagban. Az autópályatempót bírja ugyan, de nem szereti. Mentem már vele 190-et is, de az sem volt neki egészséges. 110-nél többet egyébként ritkán megyek vele(pályán se megyek többet). Ennek legfőbb oka, hogy ilyenkor éppen 3000 alatt forog, és nem kajálja az olajat annyira :)
A motor egy igazi gyöngyszem. Himbás 16 szelepes jószág, mélyről húz mint a vízhordó lány, lazán elmegy 5.ben 50-nel, ha nincs emelkedő, nem rángat. Normális esetben nemigazán kell 2000 fölé forgatni. Szép, egyenletes nyomatékleadás, sokkal kellemesebb vezetni, mint például az 1.6os Fastrát (8V).
Négy darab független felfüggesztéssel elég bátran lehet kanyarodni, az úttartása megfelelő, bár hirtelen kormánymozdulatra képes kicsit bizonytalankodni, meg lengeni. Bár ennek lehet, hogy a kicsit kipuhult rugók/lengéscsillapítók az okozói. Az autó 14"-es kerekeken gurul, ami elég jó kanyarodási képességekkel ruházza fel, lévén a gumimérete 165/65-R14. Kicsit értelmesebb, mint a 1.3-as 13-as kerekei :)
A fogyasztásról csak gáz üzemben tudok nyilatkozni, benzinnel csak beindításkor megy. Egyébiránt szépen indul, csak a gáz miatt télen néha nincs alapjárat hidegen, gáznál. Benzinnel minden tökéletes, csak gázzal leáll alapjáraton. Ha bemelegszik, akkor minden tökéletes :)
Vegyes üzemben mentem már vele 7,5-ből is, városban inkább 8-8,5.
A szellőzése elég rossz, ha nem megy télen/hidegben/esőben a venti legalább 2-es fokozaton, párásodik egyből. Engem nem zavar, megszoktam.
Összességében egy mindennapi használatra tökéletes autó, olcsó fenntartással. Mindenre képes, amire egy közlekedési eszköznek képesnek kell lennie, pluszban meg jól is megy, vígan lehet vele játszadozni például lámpánál :)
Ja igen, én ezen az autón tanultam meg vezetni, (már úgy rendesen) szóval elfogult vagyok :)
Rosszat nem tudok róla írni, semmi extra gonosz dolgot nem művelt, ami hiba volt, az jórészt user error.
Update: 290 ezer km 2016 november
Sikerült kifogni Bp Rómain egy "Suzuki szerelőt", aki horror pénzekért megcsinált rajta ezt-azt (például beletett előre két darab Magnum márkájú lengécsillapítót (na azóta akar leesni az útról), kuplungot, vezérlést cserélt,(utóbbi aktuális volt, a kuplung meg fent fogott...)
Az elmúlt kb 70 ezer km alatt elfogyott két kuplungmunkahenger, szerintem valami gyári hibás darab lehet a pedálállvány, mert a második nem bírt egy évet sem, és néha nyikorog, olyankor a szilikon spray a barátom :). Javítottam a kuplungpedált is, mert a stift, ami a kuplungmunkahengert nyomkodja, oválisra koptatta a furatát: felfúrtam a kb 6-os furatot úgy 10-esre, és esztergáltam bele egy perselyt. :) Kicsit csipegeti az olajat is, de nem vészes mennyiségben(olyan 2 liter 10 ezren, igaz, sok rövid utat megy, falun belül, 8-10 km-eket egyben).
Lakatolni is kellett, bal küszöb alja a B oszlop alatt egy A5 méretű folt, és elöl a doblemezek és az A oszlop illesztése végig ki volt nyílva, ezért be is szereztem rögvest egy toronymerevítőt, ami kis erősítés után be is fog kerülni, továbbá lövök hozzá egy alsó merevítőt is. Bekerült az első írás óta még egy szett féktárcsa (Jakoparts vagymi), és két szett fékbetét is elfogyott elöl, szintén valami hasonló márkából. Sikerült megszabadulni a korábbi tulaj által beszögelt aftermarket immo-tól, így nem szívja le az akksit, ha valaki véletlenül aktivája ezt a kiváló funkciót. Meg kellett forrasztanom a bal hátsó ajtónál a kábel átvezetéseket, mert eltörtek, szinte mindegyik, valamint pótoltam néhány patentet a beltéreben, ami az évek folyamán feladta a harcot.
A vezetőülés szürke plüss kárpitja kilyukadt a sok ki és beszállástól, az ülőlapon, az ülőfelület és a combtámasz határán, ezért szereztem hozzá egy másik ülést, ami kicsit ki van égetve, és sokkal koszosabb, de majd egy kárpitos a kettőből csinál egyet. Jó kör volt színazonos ülést szerezni (kb egy év).
Megjavítottam még az ablaktörlő rudazatot is, a motor és a karok között rúd egyik végén a műanyag persely vagymi el volt törve, ezért a karok vagy nem mentek le rendesen, vagy fent nem mentek el a végállásig. Egy ilyen új rúd valami 15 ropi a bontóban, én meg inkább válogattam egy bontottat 2ezerért, ami ugyan hosszban nem stimmelt, de a két műanyag izé a végében jó volt, azt meg átraktam némi tapétavágó és pillanatragasztó segítségével. Utána zsírban gazdag környezetben összepattintottam, és violá, működik ismét :)
Fel kellett szögelni két darab féltengely-gumiharangot is, botrányos összegért (talán 5 rugó volt szereléssel, ha jól emlékszem), továbbá rá kellett tölteni a kormányszervóban az olajra.
Bal hátul elköszönt a fékmunkahenger, ezt úgy adta tudtunkra, hogy a fékdobot teletöltötte fékfolyadékkal (a fékpofák heló, 6500 Ft a hozzá való új, unix-bárdi-start nem tud hozzá hozni, mert nem tudják, hogy a bigblockon nagyobb a fék hátul, mint a polgári verziókon, végül a Suzuminn Kft-nél kaptam, az Üllői út végén, ahova már útlevél kell :D )
Ezt persze meghálálta a kerékcsapágy is, úgy 20 ezer km-rel később azt is cserélni kellett, persze, ha a fékjavításkor kap egy újrazsírzást, lehet, hogy még most is menne.
Ezeken kívül néhány fényszóróizzó, és egy szett gumi fogyott el, valamint elhagytunk egy dísztárcsát, és baloldalról az utólagos Szatuna-féle szélterelőt. Jelenleg egy 40Ah-s akksi teljesít benne szolgálatot, ezzel is indul, megy, egyetlen pisszenés nélkül. Persze azért lassan át fogok menni az alján egy flakon Koranttal, és utána kap egy Drönex-es kezelést is, valamint, ha melegebb lesz az idő, az üregvédelemre is sor fog kerülni, mert a mechanika egészséges, kár lenne a kaszni fáradása miatt megszabadulni tőle.
Hibalista
- Kipufogó - típushiba, a középdob előtt rohad az összes - Vezetőajtó belső kilincs tört - állítólag ez is típushiba, valami 1800 Ft volt az új kilincs - Egy lengőkarszilent - a kiváló pesti utaknak köszönhetően - Váltótartó bak - Külső kilincs hátul, többször is, a végén végig kentem szilikonnal a kédert, most egy ideig jó lesz. Utálatos dolog egyébként a kilincset cserélni hátul.
Ide hordtam szervizbe
Sárácz Lajos, Szigethalom. Pontos, gyors, olcsó.
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Többit itthon csináltam
Értékelése: 1
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2000 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 5 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 147 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 150000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | Swift Sedan 1.6 1990 | Következő autója? | vagy valami más japán darab, ha ennek végképp mennie kell... |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.8/10) |
