Hordár és beszerzőkocsi
Szöveges ítélet
A vidéki munkahelyek sajátossága, hogy nem érni el őket egykönnyen tömegközlekedéssel mindig és mindenhol, ráadásul a feleségem több faluban tanít, így neki is kellett egy közlekedési eszköz. A szembeszomszéd hirtelen felindulásból vett egy Suzukit, de aztán rájött nincs rá szüksége. Miután előtte párszor elkértem már tőle kisebb utakra, tudtam, hogy a járgány motorja jó, a kasztni elfogadható, kőkemény 250 ezerért megvettem tőle, ő volt a 3. tulajdonosa. Amit ő nem tudott, de az avatott szem észrevette, a kocsival egyszer már dőltek, a tetején és az oldalán gitt pótlások voltak, illetve a hátsó híd nem lett egészen sikeres, a hátsó kerékcsapágyat 10-15 ezer km után mindig megette, főleg ha fém porvédős (ZZ) csapágy volt, valahogy a műanyag védőgyűrűs (RS) tovább bírta.
A kötelező olajcseréken kívül lényegében alig költöttem rá, az előző tulajok viszont egy-két részét jól lelakták: a belső kilincsek visszahúzó rugója mindkét első ajtón törött volt, a vége kiállt, az egyik külső kilincs is el volt törve, meg az egyik tükör sem állt meg a helyén, a biztosítószerkezete mindig kioldott a menetszéltől és liffegett. A gyanúm szerint valami nagy markú, vagy hirtelen ember nyitogathatta előtte (a szembeszomszéd vigyázott rá, azt tudom). Na első körben ezeket kellett cserélni.
Nagyon jó kis autó, 90-110 között a világból ki lehet vele menni, és akármilyen úton elmegy, ahol a hasa nem akad fenn. Jártam vele autópályán, de földúton is (mindkettőt rendszeresen), ha az ember a viszonyoknak megfelelően használja, semmi baja nem lehet. Az autópályán a 140-et is bírta tartósan is akár, de ilyenkor azért 9 liter is meg tud enni... Normális viszonyok között én 5-6 literrel mászkáltam vele, a feleségem 4.5-5 literrel is elvolt (nekem nagyobb a talpam...). A fűtés jó, a szellőzés nyáron egy idő után már nagyon gyenge, mert az ablak nem hővisszaverő, de ha lehúzom a szélvédőt, a menetzajtól nem bírok megmaradni benne. A motorja nem egy ménes, de azokon a vidéki utakon, ahol használtam a középmezőnybe estem vele, lehet dinamikusan vezetni, ha tudja az ember a korlátait.
Nem ismerek még egy kocsit, pedig sokfélét vezettem, keleti blokktól a nyugatiig, kisteherkocsikat, munkagépeket is, tehát van alapom hozzá, ahol szervó nélkül ilyen könnyen lehet kormányozni és ilyen pontos a kormány. A futómű kicsit kemény, a gödröket jobb kerülgetni, mint belemenni. A futóműnek egyébként nem lesz tőle rettenetes baja, ezt a több 100 km földút igazolja (persze nem 100-al kell belemenni).
Ami elég idegesítő, az a kalaptartó. Nagyobb döccenők esetén hajlamos leesni a csomagtartóba, ha kicsit túlpakoltam a kocsit nem csukódik a helyére és nyiszog.
A csomagtartó elég nagy (ferdehátú változatom volt), belefért pl. 2 bőrönd, de ha eldöntöttem a hátsó ülést, akkor egész extrém dolgokat is lehetett vele szállítani, a rekord 10 zsák vetőmag.
A többi koocsi vezetője perverzül le akart szorítani, mindenáron megelőzni, legyorsulni, megölni, széttrancsírozni. A kocsi magában nem alkalmas ennek kivédésére, de kis vezetői rutinnal társulva igen, gyakran leptem meg a sok szarházit, aki azt hitte, hogy a nagyobb járgány garancia arra, hogy engem lenyomhat, letolhat, kicsinálhat. Ez a mentalitás az utakon egyszerűen szánalmas.
Sajnos a téli keskeny utak meghozták a végzetét szegénynek, illetve a fent említett hozzáállás is: a feleségemet leszorította egy kamion, az egész utat lefoglalva, és - miután sokat beszéltünk arról, hogy a frontális ütközés helyett az árkot kell ezzel a kocsival választani - a feleségem az árokba húzott le, de nem tudott megállni és kb. 10 km/h-val egy 2 m mély vízmosásba csúszott. Ettől persze beállt a gazdasági totálkár: motortartó bakok elnyíródtak, féltengelyek törtek, váltóház kitörött, a karosszéria-elemek többsége gyűrődött a kocsi súlya alatt (az orrára esett). De a feleségem sértetlenül szállt ki belőle. A kocsit azonban nem érdemes javítani, megkönnyeztük a kis piszkost. Valószínű, hogy a napi ugrabugra folytatásához magamank ismét beszerzek egyet, az ára alacsony, a fogyasztása kicsi, az alkatrész nagyon-nagyon olcsó. Az asszonynak meg vettem egy Toyotát, mert abban van légzsák meg ABS.
Hibalista
- Hátsó kerékcsapágy garnitúra 2x is (5000 Ft/db) - Belső ajtónyitók - Külső kilincs - Balos tükör (6000 Ft)
Ide hordtam szervizbe
Kotánczi Tibi
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 1994 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 64500 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 24000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | 601 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.6/10) |
