Ari, a sárga "villám"
Szöveges ítélet
Úgy kezdődött a történet, hogy kellet valami járgány munkába járásra az öreg Favorit helyett. Napi 100 km a cél télen-nyáron. Elég szűkös volt a keret, autóval, átírással, szervizzel együtt max 500000Ft. Lehetőleg olyan gépet kerestem, ami nem rohad le lépten nyomon, nem rohad szét alattam még pár évig, és keveset fogyaszt. Ezek után csak a Suzuki márka jöhetett szóba. Mondtam, ha már Suzuki, akkor nézzen már ki valahogy, így esett a választás a régi Swift 3 ajtós típusára. Szóba került ezres, 1,3-as vegyesen. Számtalan autót néztem meg különböző helyeken, magánszemélyeknél és kereskedésekben egyaránt. A választék elég lehangoló volt. 30 autóból 25 legalább egyszer törött volt, a többi 5 pedig már jópárszor megkerülte az egyenlítőt. Nagy részük elhanyagolt volt, a motorok ki voltak taposva, belső lelakva.
Már kezdtem feladni a reményt, hogy ennyi pénzért autót kapjak, amikoris a neten találtam egy hirdetést egy 1999/6 havi sárga színű Swift 1.0 GLS autóról 81000 futott km-el. Nem vártam tőle túl sokat, egy életem egy halálom , hát elmentem megnézni. Az autó kint volt Budapest mellett a világ végén egy autó karosszériás műhely udvarán. Frankó. Ez is jól kezdődik. Mikor megláttam, elsőre beleszerettem. Gyönyörű sárga fényezés, gyári spoiler és sötétített ablakok, OZ felnik, sport kagyló ülések. Zsir. Viszont közelebb érve kicsit alábbhagyott a lelkesedésem. Első lökhárító cserélve volt nemrég, bal tükör szintén. elektromos ablakok szorulnak, zöldkártya és műszaki pont aznap jártak le, a motor pedig fura nyiszorgó hangot adott alapjáraton ami a vezérműszíj felől jön. Pompás.
Kicsit beszélgetve a tulajdonossal, kiderült, hogy a gép az egyik hölgy rokonáé volt, aki érintőre vett vele egy villanyoszlopot, meg amugy is le akarta már cserélni, így hát odaadta neki hogy adja el. Ő meg kicsit kipofozta. A gép kizárólag budapesten volt használva, a km állás pedig valódinak tűnt a belső tér kopásai alapján.
A kocsi nagyon szépen meg lett csinálva, semmi fődarab nem lett cserélve rajta, minden karosszériaeleme az első lökősön kívül még az eredeti. Ezt kétszer is leellenőriztem. Az alváz ki lett lakatolva ahol kellett, küszöbök cserélve, kapott full alvázvédelmet, az ajtók be lettek állítva hogy ne lógjanak, futómű szintén be lett állítva, olajcsere, vezérműszíj csere, légszűrőcsere megvolt. Azután ki lett téve az udvarra, és május óta ott állt. Sokan megnézték, de amikor meghallották a motor hangját, egyből otthagyták. Első körben én is otthagytam az autót, mert volt még egy másik fehér is, amit aznap meg akartam nézni.
Meg is néztem, de ami ott fogadott, az maga volt a pusztulat. El nem tudom hinni, hogy emberek így le tudnak lakni egy autót 10 év alatt. Kasztni darabokban, bagószag, szakadt belső, stb. Vissza is mentem egyből a sárgához. Mondtam a tulajnak, hogy menjünk el egy próbakörre.
A motor kicsit furán jár, kissé erőtlen, nemigazán akar felpörögni, a kuplungnak vége volt, bár minden más tökéletesen működött.
Visszaérve a műhelybe, ha már ugyis volt emelőjük, kicsit alánéztem az autónak. Amit mondtak, tényleg kijavították becsületesen, az egész kipufogórendszer vadi új paragi, króm díszvéggel, és a féltemgelyek is rendben voltak. A kocsit 430000Ft-ra tartották, de sikerült lealkudnom kerek 400 ra friss műszakival és zöldkártyával együtt.
Másnap otthon kicsit ránéztem a gépre. A gyertyákat most kellett volna harmadszorra cserélni, a hézagok 0,7-0,8 mm helyett 1,2 volt. ezt gyorsan orvosoltam. A szerelőmmel átnézetve a kocsit, minden rendben volt. Gyújtás, elosztó, kábelek, fékek, minden. Egyedül a vezérműszíjon kellett kicsit lazítani, de ezután a nyiszorgás is megszűnt. Utána elkezdtem bejáratni újra a gépet. Nem gondoltam volna, hogy ezt egy 10 éves autónál még meg kell tenni. Azóta a járása kisimult, veszi a fordulatot, és a fogyasztása is beállt egy kb 5,5 l-es átlagra. Vezetni egy álom (A Favorit után). A váltó tökéletes, a sportülések tartanak rendesen, a rugózás pedig elég kényelmes. Mondjuk az 53 sátáni lóerő nem sok, de azért be lehet osztani. Olajat, vizet egy cseppet sem fogyaszt. Nem úgy, mint a mostani új német autók legtöbbje. Méghogy precíz illesztés meg autógyártás...
Legközelebb a 90000 km-es szervíz fog következni, ahol az összes olajat, folyadékot, és szíjat cserélni fogom biztos ami biztos.
Összességében nem bántam meg, hogy őt választottam, és remélem, hogy csak annyi baja lesz mint a korábbi Suzukinknak, ami 6 év és 120000km alatt egyszer sem hagyott cserben, és semmi nem romlott el rajta.
2009.10.26
Az elektromos ablakokkal az volt a baj, hogy a 10 év alatt eddig senki se tisztította meg az üvegek vájatait. Egy kis takarítás + 1 flakon szilikon spray a megfelelő helyre csodákat művelt. Ezenkívül elfújtam még 1 kis flakon WD-40-et is a zárakba, zsanérokra, stb. Most már hang nélkül csukódnak az ajtók, valamint a zárak sem szorulnak már.
Majd el felejtettem. A vezérműszíj nyiszogása újra előjött. Nem gond. Most már csak egy -két kontakt hibát kell kijavítsak, hogy ajtónyitáskor kigyulladjon az utastér világítás, valamint hogy nyitott ajtónál sipoljon, hogy égve hagytam a villanyt, meg hogy benne van a kulcs. Ha időm engedi, megnézem ezeket is.
Viszont a fogyasztás kárpótol mindenért. Sok országút 90-100 km/h között, + kicsi budapesti araszolással együtt 4,5 l/100km (saját mérés). Ahogy a lerakódás kezd kiégni a motorból, úgy csökken. Olaj, vízfogyasztás szintén nulla. Remélem ez így is marad. Ha történik valami érdekes, majd még írok.
2010.10.06
Eddig teljesen bevált az autó. A motor végre kitisztult belülről, és jóval dinamikusabb lett. A fogyasztásom nyáron 4,5; télen 5,5 literre jön ki. Ami hiba előjött, annyi volt, hogy télen a -18°C-ban nem volt fűtésem, mert a gyári termosztát középállásban megragadt. Egy új darab beszerelése megoldotta a problémát, bár nagy hidegben (-10°C)így sem valami erős a fűtés. Menet közben, ha maximumra tekerem a fűtést, és a ventilátort 2. állásba kapcsolom, akkor egyszerűen kihűti a motor hűtővizét. Más autótulajokkal beszélve kiderült, hogy nem egyedi a problémám. A kis motor egyszerűen nem termel annyi hőt, amennyi kellene. Megoldásként arra a pár napra, amikor ilyen hideg volt kint, egy papírdarabbal lefedtem a hűtő egy részét. Tudom hogy 2010-ben ez barbár megoldás, de segített. Viszont meg kell említsem, hogy az autó még ilyenkor is pöccre indul, ahogy egyébként is szokott.
Az együtt töltött 1 év alatt volt időm kiismerni. Az első ülésekben kényelmes az utazás, de hátulra bárkit is beültetni felér egy kínzással. Egyszer ültem be oda (110 kg/183 cm)hoszabb útra, de akkor megfogadtam hogy soha többet. 100-as utazótempóval a világból kimegy. A kis motor miatt minden előzést jól meg kell fontolni, de ez nem annyira zavaró.
A vegyes fogyasztásaom továbbra is picivel 5 liter alatt marad. Se olajat, se vizet nem eszik a gép. Egyre inkább kezdem elhinni, hogy valós kilóméter volt benne megvételkor.
Ja mégvalami. Ha az ember női tulajtól készül autót venni, számíthat arra, hogy a kocsi nincs kihajtva, de a futómű és egyéb karbantartások teljesen el vannak hanyagolva. Ezért is kellett elöl gömbfejeket cserélnem. A fékbetétek is szinte már vason voltak, de ezt nem rovom fel hibának hiszen kopóalkatrészek.
Az úttartása megfelelő, és elég sportosan lehet kanyarodni vele. A kis motor miatt nehéz kihozni a sodrából. Mivel a vásárlás előtt a teljes karosszériát átpolírozták, a fényezése ma is gyári állapotúnak hat. Amikor le van mosva, és a gyári OZ felniket is felpolírozom, egyáltalán nem néz ki 11 évesnek. Meglepően tapasztaltam, hogy az utcán a mai napig megnézik idősek és fiatalok vegyesen. Egyszer még meg is kérdezte egy 20 éves srác hogy hány éves, mert annyira szépen néz ki. Mikor persze elárultam a korát, volt ám csodálkozás.
Aki a régi Swift töréstesztjén élcelődik, annak üzenném hogy korábban egy Suzuki Sedannal kétszer is súlyos balesetem, és mindkétszer sérülés nélkül szálltam ki belőle. Igaz, hogy az autó porrátört, de az utascellának nem lett baja, és megvédett engem.
A legutóbbi kötelező szervíznél a motorolaj mellett cseréltem a váltóolajat is, így újra akadozásmentes a fokozatok kapcsolása. Élmény menni az autóval. Tudom hogy minden nap beindul, és elvisz bárhová. Ha valami komolyabb baja lett volna, akkor annak 29000 km alatt ki kellett volna jönnie. Szóval arra a kérdésre, hogy megérte -e az árát, az a válaszom hogy piszkosul. Még gy ilyen megbízható és olcsó fenntartású autó nincs a piacon. Mindennapi munkába járásra több mint tökéletes. Ha valami történik, akkor még írok.
Hibalista
- Kuplungszerkezet kompletten. Csere. Munkadíjjal együtt 30000Ft - Gyertyák csere. NGK BPR6ES-re. 3 Db 2900Ft volt öszesen. - Elektromos ablakok szorulnak. (Már dolgozom rajta)(Megoldva 300 Ft-ból.) - Bal hátsó gumi szálszakadásos volt, így kicseréltem egy ugyanolyanra mint volt rajta. Szerencsém volt, mert a korábbi tulajdonos adott hozzá egy ugyanolyat pluszban. - - Két első gömbfej csere. (10000Ft anyag + munkadíjjal együtt) - Két első fényszóróizzó csere. (1000 Ft) - Első két fékbetét csere. (5000 Ft) - Termosztát (1500Ft)
Ide hordtam szervizbe
Ismerős helybeli szerelő. Redesen és korrekten dolgozik. Eddig mindent meg tudott még oldani.
Értékelése: 8
Másik szerelő értékelése
Én magam. Amihez nem kell akna, azt én is meg tudom oldani. Az autó bonyolultsága egy faékkel vetekszik, minden hozzáférhető és logikusan cserélhető.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 1 év |
Teljesítmény | (5) | Km vásárláskor | 81000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 29000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | Favorit 136L | Következő autója? | Valószínűleg ugyanilyen, csak a 16 szelepes motorral |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.3/10) |
