Egy lépés előre, meg egy hátra…
Szöveges ítélet
Úgy látom első fecske vagyok. Egy hónapja van meg, most sokat megyünk, friss az élmény. A véleményt akár a Toyota Corolla Touring Sportról is írhatnám, mert a két autó ugye azonos. Egy autó megítélése kapcsán fontos, mihez mérjük: korábbi autóim Ford Focus MK2 1.6 TDCI Ghia (2010), Suzuki Vitara 1.6 GL+ (2016) és Suzuki S-Cross 1.4T GL+ (2018). Közvetlen S-Cross után váltottam, ez nem volt tervben de egy felelőtlenül előző BMW-s lenullázta anyu autóját (szerencsére most már mindenki jól van). Neki akartam elsőre Swiftet venni, de mondták, hogy 6-8 hónap a várakozás, és más márkáknál sem jobb a helyzet. Végül a Suzukinál kiderült, Swace egy hónapon belül megvan, így ez lett nekem, az S-Cross meg ment anyunak. Előtte gyors utánanéztem azért az eredetinek, de Toyota nem is volt elérhető kombiban, pedig azt lehetett volna erősebb motorral is venni. A hibrid a napi 2x25 km-es elővárosi ingázáshoz jól jön, a hétvégi utazásokhoz pedig a nagy csomagtér, bármiféle plug-in hibrid meg sosem hozta volna be nálam a felárat - pláne most a rezsicsökkentés korlátozása után.
A korábbi Suzukikhoz képest sokkal minőségibb minden, az ülések tömésétől az esőérzékelős ablaktörlőn át a tanksapka nyitásáig. Tényleg nagy ugrás előre, de azért van egy-két furcsaság, ezért nézzük részleteiben.
Ami az autó kialakítását illeti: tágas valódi családi, kisbabával jól jön a nagy és jól variálható puttony. Ami szokatlan, hogy az autó ennyire alacsony: minden parkolásnál figyelni kell a padkára, a családi házunknál a kapubak veszélyes a társasházi lakásuknál is nagyon a határon van, hogy a teremgarázsba egyáltalán fel-le tud-e menni. A beszállást nehezíti, hogy elől a műszerfal alja tök feleslegesen kitüremkedik, hátul pedig a lefelé ívelő tetőbe könnyű a fejet beverni és a hátsó ajtó sem nyílik túl szélesre, bébihordóval lehet játszani. Lehet a két emelt kocsi után szokatlan, de miért kell ennyire alacsonyra építeni egy családi kombit?
Teljesítmény és fogyasztás: a próbakör alapján is meggyőződtem róla, hogy jól megy, városban kifejezetten rugalmas, kisebb gázadásra is jól elindul. Hétköznapi használat során nem pörgeti a motort, a "hibrid bőgés" egyáltalán nem zavaró - nem is értem sokaknál ezt a hisztit. Autópályán 130-nál kb. 1800-2200 közti fordulaton jár a motor, itt sem száll el a fogyasztása, normál gyorsítást pedig lehozza 2500-3000-on. Akár 90-nel is percekig suhanhat elektromosan, városban pedig 50-60%-ban így hajt. Kifejezetten csendes, szerethető és az automata is nagy könnyebbség főleg araszolásnál. A baj az, hogyha időként többre van szükség, akkor nincs tartalék, padlógázra sem húz jobban, nincs hová "visszaváltani", ilyenkor a motor csak pörög 5000-es fordulaton, de mérsékelt a gyorsulás. Autópályán egy gyors besorolást, országúton egy szűkebb előzést azért át kell gondolni. A kiváló hajtáslánc és a villanymotor azonnali ereje szépen elfedi azt, hogy az összteljesítmény mennyire gyenge valójában. Közel másfél tonna, kb. 120 lóerő - belegondolva végülis ennél az összes eddigi autóm többet tudott súly/lóerő arányban. Hosszabb autópályázásnál vagy emelkedőn, ahol már kifullad a pici akkumulátor és marad a 98 lóerő velünk együtt két tonnára. Szerintem ez így alulméretezett, ezt a hajtást inkább egy Yaris-ba vagy Swiftbe tenném, amivel városban/elővárosban járnak az emberek inkább és kisebb a tömege is - nem egye ekkora utazóautóba. Fogyasztása nagyon jó, de ugye itt jön be, hogy ki miről váltott: A mindenféle hibridséget nélkülöző S-Cross nálam közel ezt tudta: 6,3-6,5 autópálya 130, 5 alatti tisztán országúti és várossal kombinálva szinte mindig 6 alatti fogyasztott (legtöbbször ingamenetben 5,3-5,5). A Swace kb. fél-egy literrel kér kevesebbet a részszakaszok mérése alapján nálam. Most nyáron összesen 4,3-at fogyasztott úgy, hogy közben csak hosszú utakra megyünk. Talán ha majd ősztől többet megyek városban és nagyobbak lesznek a dugók, akkor nyerhetek ezen felül valamit, de eddig nem győzött meg: pont annyival fogyaszt kevesebbet, amennyivel gyengébb (és mellé még ugye alacsonyabb is).
Ami a kényelmet és a felszereltséget illeti: itt is nagyon vegyes érzéssel tölt el. Rugózása sokkal kényelmesebb, kevésbbé pattogós, mint az elődöké. Minden kicsit jobban néz ki, minőségibb, mint a korábbi Suzukikban. A beltér minősége is feljebb van, de azért közel sem prémium, a VW konszern bármelyik márkája minimum hozza ezt a szintet, de inkább többet ad már ebben az árkategóriában is. Az egyenesen röhej, hogy míg az S-Cross GL+ felszereltségi szintjébe már 4 éve befért a kulcsnélküli nyitás és a normális LED-es fényszóró, itt ezeket kispórolták. Az ember előkotorja a kulcsot, azzal kinyitja az ajtót, akkor nem értem, az indítás már minek kulcsnélküli?! Sima kétgombos a távirányító, tehát még a csomagteret sem lehet külön nyitni. A lámpa egyenesen hülyén néz ki ezen a szinten, pici pontszerű menetfény a sarokban, mellette kicsi index, és aztán a rendes világítás. Érzésre annyira gagyi, S-Cross de már az újabb Daciák is normális, a búra vonalát követő menetfény csíkokat adnak jóval kevesebbért. Nem véletlen, hogy a GL+ felszereltségnél egyetlen kép sem volt sem a sajtóanyagban, sem a katalógusban de még a hahu-s GL+ hirdetéseknél is sokszor a GLX van lefotózva. Érzésre a lámpa is jóval gyengébb, mint az S-Crossnál volt, ami nem csoda, mert nem vetítőlencsés (azt csak a GLX tudja), hanem ősrégi parabola fényszóró LED-del kombinálva. Külön poén, hogy kilistázva az alkatrész árakat a kevesebb mint 10% a különbség a két Valeo lámpa közt. Ezek helyett a nap mint nap használt fontos extrák helyett kapunk egy csomó itthon használhatatlan kütyüt, táblafelismerőt, ami össze-vissza ír ki mindent, sávelhagyás figyelmeztetőt, ami tök random bepittyeg, sávtartót amivel kóvályog a sávban, ?motorosan állítható? deréktámaszt stb. Ehelyett rendes lámpa meg nyitás-zárás jobb lett volna. Érdekes konstrukciós hiba, hogy míg a Vitara/S-Cross esetén tágasak az ajtózsebek, mind négy ajtóban elfér a 1,5 literes PET palack, addig ide a 7 decis kulacsomat nem tudom hová tenni - rohadt bosszantó, pedig ez még csak nem is pénz kérdés. Vicc, hogy egy szemüvegtartó sincs. GL+ szinten a csomagtér világítás is katasztrófa (házi berheléshez már rendeltem is a LED szalagot), lábtér világítás meg egyáltalán nincs, nem úgy mint a korábbi Viatarában/S-Crossban. Az infotainment tud néhány látványos animációt, de igazából a legtöbb funkció és gomb felesleges, a rendszer maga meg se nem szép, se nem gyors. A kamera képe visszalépés.
Bánom, hogy a GL+ felszereltséget választottam, de az értékesítő is mondta, hogy az is előrelépés lesz, meg benne van minden, ami kell - fura plusz 4 millióért lefelé váltani. De a fő érv persze a GL+ mellett az volt, hogy előbb lesz kocsi. Azokban a napokban emelt egyébként árat a szalon, mire eldöntöttem a vételt, honlapon utána egy hónapig még mindenütt 8,7-ért árulták, nekem metálfénnyel 9,3 lett a vége.
Összességében elmondhatom, hogy szerintem ez egy jó autó, de nekem az árhoz képest kicsit felemás érzés: a nagyobb csomagtartó, jobb rugózás valamivel kevesebb fogyasztás mellé jóval kisebb teljesítmény, zavaróan alacsony hasmagasság pár bosszantó hülyeség és sok értelmetlen spórolás párosul. Vagy lehet, hogy a sokak által lesajnált S-Cross volt túl jó autó? Elég vicces, hogy a Vitarát anno kevesebb mint a feléért vettem újan, az S-Cross minden fontos extrával, takarékos és erős motorral alig 5 millióba került a szalonban ez pedig forgalomba helyezéssel 9,5 volt. Nem rossz az autó, de nagyon nem mindegy, mihez mérjük, ki miből ül át: egy 1.4-1.6 szívómotoros autó (pl. régebbi Opel Astra) után biztos gyors, erős takarékos, modern jól felszerelt 1.4-1.5 turbósból már csak annyival eszik kevesebbet amennyivel lomhább. Szerintem aki ebben a kategóriában gondolkozik és nem sürgős a dolog, érdemes megvárni a jövőre érkező új Corollákat a frissített erősebb motorral, esetleg rászánni a +2 centis hasmagasság miatt pénzt a Trek felszereltségre, mert ez a Suzuki emblémás Corolla nem az évszázad biznisze, hacsak nem azért, mert kapható! :)
Hibalista
- Eddig semmi, csak egy ingyenes 1000 km-es átnézés volt, most gondolkozom egy a bejáratás utáni köztes olajcserén.
Ide hordtam szervizbe
Suzuki Molnár - Győr: mindig elégedett vagyok velük.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2022 |
Kényelem | (9) | Használati időtartam | év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 4031 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | SX4 S-Cross 1.4T GL+ | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.9/10) |
