Literes üdítő
Szöveges ítélet
Ez igazából szülői autó, de néha én is használtam. Mégpedig alapvetően azért használtam, mert városban sokkal jobban lehetett használni, mint a saját Borámat.
A sztori ott kezdődik, hogy az autó kérdésekben meglehetősen pragmatikus szülők a kilencvenes évek elején vettek egy fapados Suzukit. Új autót akartak, de nem voltak különösebb igényeik. Az igényeik leginkább anyagiak voltak: legyen olcsó, fillérekből fenntartható, és főként: fogyasszon keveset. Az egyliteres Suzuki ezt remekül hozta is, sőt, további előnye volt, hogy meglepően jól ment. (Kg/LE arány, nyilván.)
Amikor az öreg Suzuki már tényleg öreg volt, elérkezett az autócsere ideje. "Sajnos" 1.0 literes motorral már nem volt Swift, de volt Wagon R+, legalábbis papíron. A régi Swiftben volt valami bájos, de a Vagyonőr -- hát, az azért gáz lett volna.
Nade -- nagy szerencsénkre -- mire a szalonba vezetett a szülők útja, már kifogytak az egyliteres Wagon R-ek a raktárból, ellenben meg lehetett nézni az utódot, a Splasht.
Akkoriban még nem sok ilyen futott az utcán, volt is ámulat-bámulat. A Splash ugyanis a Wagon R-hez képest egy űrrakéta. Egy kedves, bájos űrrakéta. A régi Swifthez képest meg egy Delorean. De a Michael J. Fox-féle, a beépített időgéppel.
Először is, ez nagyobb. Sokkal. El lehet férni, elöl, hátul, minden dimenzióban. Mondjuk a csomagtartó továbbra sem óriási. Másodszor, ez jól néz ki. Játékos a formája, szerethető, a belseje pedig meglepően jó minőségű. A kocsányon lógó fordulatszám mérő kifejezetten ötletes, a derengő megvilágítása pedig még szép is. De a tövében gyorsan összegyűlik a por. Az anyagok minőségiek, az összeszerelés kifogástalan, gyakorlatilag zajtalan az autó. A külső zajokat kettős ajtószigetelés tartja kint -- mondom, ez nem a régi Swift.
A GLX felszereltség érdekes. Ami fontos, benne van -- kivéve a klímát. Ez a szülőket nem aggasztotta, ők úgyis mindig megfáznak a hűvöstől. De van 4 légzsák, ABS, minden elektromos (kp. zár, ablak, tükör), van rendes fedélzeti számítógép (fogyasztási adatok, hőmérséklet, stb), és egy sokat tudó gyári magnó: nemcsak MP3 és WMA file-okat játszik, de még kormánytávirányítója is van, ráadásul egészen ergonomikus.
A Splash jelentős előnye,hogy magasan vannak az ülései, mintha egy mikro-egyterű lenne. Ez egyrészt az idősebbeknek és az átlagnál kevésbé kígyótestű
fiataloknak előnyös a beszálláskor, de menet közben nemcsak ők élvezik, hogy rálátnak a forgalomra. A régi Swift ebből a szempontból nyomasztó volt, az utasok szeme a BKV-buszok tengelyével volt egy magasságban, és rettegni kellett, nehogy egy nyergesvontató eltapossa a
A motor elvileg ugyanolyan, mint a régi Swiftben, 1 liter, három henger, varrógéphang -- viszont 53 helyett 65 lóerő (több, mint 20% növekmény), dehát az autó tömege is épp ennyivel nőtt (770 > 970 kg).
A motor tulajdonképpen egész jól viszi a nagyobb kasztnit is, nyilván nem lesz belőle Porsche, de városban simán lépést tart a 4-es villamossal. A váltója áttételezése ötösben hosszú, városon kívül a 80 és 100 közötti utazósebesség kifejezetten a motor komfortzónájába esik. Itt tükörsima a járása, alig van hangja, érezni valami erőtartalékot is, a fogyasztása pedig dízeles 4 liter körül tartható. A hosszú ötös miatt még autópályára is ki lehet vele merészkedni, az óra szerinti 130 még egy Miskolc-Budapest távon sem okoz gondot, bár persze ilyen őrült tempónál a fogyasztás is megszalad, akár a bűvös 6 litert is átlépheti. A gázpedál viszont hülye szögben áll, nem kellemes hosszabb távon állandó sebességgel vezetni -- persze aki rendszeren Hamburgot járja, az inkább ne 1.0 literes Splash-ben gondolkozzon, hanem valami tempomatos középkategóriás dízelben.
Írnék egy pár gondolatot a futóműről is, de minek. A kanyarvadászat nem ennek az autónak a szakterülete, városban viszont teljesen jó ez a kicsit lágy, bólogatós, de az úthibákat elnyelő futómű. Bár az autó súlypontja viszonylag magasan van, nincs olyan érzése az embernek, hogy az első jávorszarvas láttán megborulna a kocsi.
Szóval a fő vadászterület a város, de az sem gond, ha időnként át kell gurulni a szomszéd településre ügyet intézni. Miközben az autó kezelése a csajoknak is egyszerű, a váltó egészen férfias. A kart jól meg kell ragadni, ha fokozatot akarunk váltani, de utána már szépen beklattyan a helyére. De fékezni, kuplungolni könnyű (a kuplungpedál mondjuk lelkesen sikkant minden egyes érintéskor), kormányozni meg pláne. Nemcsak a szervó adja a komfortérzetet, de az sem mindegy, hogy egy CD-lemeznyi helyen körbe tud fordulni az autó, köszönhetően a világrekorder fordulási kör átmérőnek.
A négy év alatt a Splash egyszer sem romlott el, de miért is tette volna, elvégre ez egy Suzuki. A szervizelés nem volt drága, a nálunk töltött uszkve négy év alatt gyakorlatilag csak olajat és szűrőket kellett benne cserélni.
Ami nem tetszik a Splash-ban, az a port gyorsan magához vonzó, sátorhelynyi műanyag műszerfal idom, illetve a kalaptartó: ez utóbbinak egyrészt nincsen madzagja, hogy a hátsó ajtó nyitásával magától felemelkedjen (a gyárnak ezúton is gratulálunk az autónként 10 forintos spóroláshoz), másrészt az éle enyhén kopaszodik: ez valami flokkolt anyag, ami kissé hullajtja a szőröket.
Összességében tök jó kis városi járgány az egyliteres Splash; szerethető a külseje, a motorja lelkesen varrógépezik, miközben a fogyasztása alig több, mint egy robogóé. A felszereltség GC-szinten már-már spártai (fekete kilincsek, kurblis első ablakok, manuális tükörállítás, matchbox-kerekek -- és még a jópofa fordulatszám mérő is hiányzik), de a mi GLX-ünk már szinte mindent tud, amit ebben a kategóriában el lehet várni. Újonnan jó vétel, de használtan egyenesen királyi: már 1M körül vannak használhatónak tűnő példányok, de 1.3-ba, 1.4-be aztán tényleg minden autó belefér, amit eladásra szánnak.
Hibalista
- Ez egy új Suzuki - természetesen nem voltak meghibásodások.
Ide hordtam szervizbe
Suzuki Miskolc
Értékelése: 10
Másik szerelő értékelése
Suzuki Kazincbarcika
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2008 |
Kényelem | (8) | Használati időtartam | 4 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 5 l |
Előző autója? | Swift 1.0 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.3/10) |
