A projekt az IHM támogatásával jöhetett létre. Írjon ítéletet! Írtam, de hogyan szerkeszthetem?

Ha az indapass elötti időkben írtam ÉS megadtam az email címet.

Az ítélet alján lévő mezőbe írja be azt az email címet, amivel egykor írta az ítéletet. Ekkor egy emailt kell kapjon a további teendőkkel.

Ha nem adtam meg emailt, vagy már nem tudom mit adtam meg, esetleg megszűnt az a cím.

Írjon a nepitelet@mail.totalcar.hu címre, ahova küldje el a probléma leírását illetve az ítélet linkjét.

Már indapassal írtam az ítéletet

Ekkor az ítélet alatt megjelenő sárga indapass boxon keresztül kell belépnie. Belépés után az ítélet alján lévő linkre kattintva szerkesztheti azt.

Autók » Suzuki » Splash (2008)

Splash SZ3 

Az ítélet értékelése
-nincs még értékelés

Fehér Csobbanás - a jobbkormányos magyar Suzuki Angliában

Szöveges ítélet

*** Frissítve - 3 év és 62000km, minden tökéletesen működik, továbbra is telejsen elégedettek vagyunk vele! ***

Négy hónapja megérett az idő régi autónk (negyedmillió km-et futott turbodízel Mazda 2) lecserélésére, mert már nem lett volna gazdaságos javíttatni. Minthogy az esetek 90%-ban egyedül autózom, napi 2x 21 mérföldet (azaz napi 2x 34 km-et) munkába ingázva, a maradék időben meg feleségemmel ketten ülünk az autóban, és gyakorlatilag soha nem ül kettőnél több ember az autóban, valamilyen kicsi, rövid autót akartunk, pláne hogy felénk sokszor gond a parkolás, a parkolóhely hiánya illetve rövidsége/szűkössége (ez persze nem tart vissza egyeseket attól hogy Range Rovert használjanak városon belüli bevásárlásra, de hát szenvedjenek ők a nagy batárjaikkal :-)). Ugyanakkor szeretjük a magas autókat (mindketten jó magasak vagyunk), szeretjük a jó kilátást meg hogy nem verődik a fejünk a tetőbe :-). És az is ideális számunkra ha ötajtós, mert szoktunk időnként pakolni a hátsó ülésre ezt-azt (pláne hogy ezekben a kisautókban nem túl nagy a csomagtér). Így esett a választás a Vauxhall (Opel) Agila / Suzuki Splash párosra, egy 2012-2014 közötti kései példányt akartunk, ami még elég új, de már féláron van az új árhoz képest. Most már csak a motor és váltó ügyében kellett döntést hoznunk. Mivel nincsenek a környékünkön hegyek, autópályán meg 70 mph (112 km/h) a megengedett sebesség, ráadásul munkába járásom során kisvárosokban, falvakon keresztül és másod-harmadrendű utakon autózom, jókora forgalomban (átlalában 2x 40-42 perc a 2x 34km munkába menet/jövet, ki lehet számolni az átlagsebességet...), ezért nem találtuk indokoltnak az erősebb (1.2-es) benzines motort, dízelt meg alapból nem akartunk még egyszer (hangos, drága javíttatni, ráadásul szinte lehetetlen kevesett futott példányt találni, plusz épp mostanában akarják a dízeleket kitiltani több angliai/európai nagy(obb) városból), így az 1.0-s háromhegeres mellett tettük le a voksunkat (ráadásul erre kevesebb az éves útadó (£20) és alacsonyabb a biztosítási kategória is). Ezzel eldőlt a váltó kérdése is: manuális váltó, mert az automatát csak a nagyobb motorokhoz lehet rendelni (és neten böngészve kiderült hogy csak négysebességes és jócskán megdobja a fogyasztást). Szóval hajrá, keressünk egy kései 1 literes Agila-t vagy Splash-t. Kicsit aggódtunk, hogy találunk-e megfelelő példányt, mert ezek nem túl elterjedt autók errefelé (itt kisautóban a Kia Picanto/Hyundai i10 az abszolút adu ász, kismillió van belőlük az utakon), de a sors kegyes volt hozzánk, mert a szó szoros értelmében a szomszéd utcában lévő használtautó kereskedésben találtunk is egyet.

Suzuki Spash, SZ3 felszereltségű (ablakemelők, központi zár, légkondi stb.), 1 literes, 1 előző tulajdonos, sérülésmentes, vezetett szervízkönyves, 2013 őszi, 21200 mérfölddel (34100 km) az órában (errefelé nem divat az óratekergetés, szóval elhisszük hogy tényleg annyi volt benne vételkor), £4690 (kb 1.7mFt 2017 eleji árfolyamon számolva). A három év gyári garancia már pont lejárt pár hónapja, de az illető kereskedő alapból minden tíz évesnél fiatalabb autójára ad három-hat hónap garanciát, ez nekünk elég volt. A kereskedő megcsinálta rajta az esedékes nagyszervízt, tényleg friss olaj, fékolaj stb. volt benne, bizalomgerjesztő volt a járgány állapota és karbantartottsági szintje. Elvittük egy próbakörre, megtetszett. (Talán egy kis nosztalgia is volt benne, ahogy megéreztük a még ős-magyar-Swift-ből (volt néhány a családban) ismerős „Suzuki-műanyag-szagot”, és meghallottuk a háromhengeres tipikus „Swift-háromhegeres” hangját, és persze a kézikönyvén is ott díszelgett, hogy a Magyar Suzuki Zrt. gyártmánya :-), azaz magyar autónk lesz Angliában :-)) Ráadásul a kereskedő hajlandó volt viszonylag jó áron beszámolni ronggyá használt Mazdánkat, így nem kellett vesződnünk annak meghirdetésével, privát eladásával. Megvettük hát a Fehér Csobbanást (Splash ugyebár :-)), és nem bántuk meg, eddig (négy hónap és 4200 mérföld / 6800km) során semmilyen gond-hiba nem jött elő, abszolút semmit nem kellett csináltatni-cseréltetni rajta (ez az eddigi első használt autónk amiről ez elmondható).

Ami hihetetlen a kisautóban az az utastér tágassága belül, legalább is magasságban és szélességben, míg hosszban nagyjából átlagos vagy annál egy picit jobb (kategóriájában). Egyszer munkahelyemen kollégákkal kipróbáltuk, négyen (mindannyian 183-188 centi közöttiek) kényelmesen befértünk! Természetesen az első üléseket nem ildomos ilyenkor teljesen hátratolni, mert azért a hátsó sorban a lábtér limitált. A csomagtartó már jóval szűkösebb, kb. három telipakolt bevásárlótáska fér bele, viszont van egy termetes kivehető műanyag rekesz a csomagtartó padlófedele alatt, amibe nagyon jól lehet pakolni kisebb cuccokat, elsősegély ládát, poroltót, túrabakancsot, miegymást :-). A doboz alatt pedig egy szükségpótkerék lakik (ami szerintem jobb megoldás mint a defektjavító készlet). Az autó összeszereltsége nagyon jó, nem zörög, nem nyiklik-nyaklik semmi sem (ellentétben az előd Wagon R+-szal), és egyetlen ajtónak sincs becsukáskor „pléhdoboz” hangja. Ennek azért meg is van az ára, az autó 1040 kiló (összehasonlításképpen, az új 2017-es Suzuki Ignis, ami nagyjából ugyanekkora autó, 1.2-es motorral 840 kiló, azaz kétszázzal kevesebb mint a Splash az 1.0-sal). Kívülről nézve „olyan kis aranyos” (feleségem szerint :-)), nekem is tetszik a design-ja, és egy biztos, hogy a fehér fényezése nagyon-nagyon fehér, szürkületben szinte világít a fehérsége (jó a látatósága, ami előny). Amit nem értek, hogy első ködlámpa miért nincs az SZ2 és SZ3 felszereltségi csomagban, miért csak a legmagasabb SZ4 csomaghoz jár (amiben már menetstabilizáló stb is van), elég olcsó dolog, én bizony beletenném mindegyik csomagba a gyár helyében... Egy furcsaság, hogy a távirányító egy gombnyomásra csak a vezető ajtaját nyitja ki (kettőre mindet), viszont motor indításkor kinyílik az összes ajtó automatikusan, szóval nem teljesen értem hogy ez mire jó, mert az ember ha kinyitja az vezető ajtaját akkor általában vezetni akarja az autót, akkor meg úgyis nyílik az összes ajtó... Több értelme lett volna inkább egy „oldalsó ajtók nyitása” és egy külön „csomagtartó nyitása” gombnak, de ez csak apróság, egy hét után megszoktam.

Visszatérve belülre, a kétféle anyagból készült műszerfal jól néz ki, de sajnos a „rücskösebb”-mintásabb fele tükröződik kicsit a szélvédőn. Nagyon jópofa a műszerfalból csápként kiálló fordulatszám mérő, viszont ennek szürkre karima-díszítése szintén tükröződik a szélvédőn. Mondjuk ezek csak déli napsütésben problémák, és egy polárszűrős napszemüveggel orvosolhatók. A belső visszapillantó tükör meglehetősen közel van a vezetőhöz, mert a tetőből jön ki, nem a szélvédőre van ragasztva mint a legtöbb autóban, ami eleinte kicsit furcsa, de hamar megszokható, és legalább tökéletesen elfér mögötte a dash camera :-) Az üléspozíció magas, az eleve elég magas első szériás Mazda 2-esemnél egyértelműen-érezhetően magasabb. Nagyon jó a kilátás is (bár az A oszlop azért lehetne egy picit vékonyabb), tetszik, hogy sok más újabb autóval ellentétben, amikből szinte úgy kell átkukucskálni a műszerfal felett ebben „fentről le nézek” a műszerfalra, érzésre vagy fél méterrel átlátok felette, nagyon jó (alacsony termetűek különösen imádni fogják). Az egyetlen érthetetlen dolog, hogy az első üléseket nem lehet annyira hátratolni, amennyi egy nagyon magas embernek kellene, különösen ha a vezetőről van szó. Nekem a 184 centimmel pont jó az ülés a leghátsó pozícióban, de egy 190 centi feletti vezető esetén valószínűleg nem lenne elég hely a lábaknak kényelmesen az ülés és a pedálok között – ami kár, mert fejtér tekintetében akár kétméteres vezető is beférne, szóval majdnem lehetett volna ez az ideális kisautó magasnövésűeknek, de így mégsem lett... Viszont az első ülések nagyon jók, ezek az első ülések az eddigi 8 autóm közül, amikben nem kell utólagos deréktámaszt telepítenem, és így sem fájdul meg a derekam, hátam, nyakam. Talán az is belejátszhat ebbe, hogy az eddigi autóim közül ebben áll leginkább függőlegeshez közel az ülés háttámlája.

A pedálrend amúgy jó, 47-es csülkeimmel sincs gond a pedálok közti távval. Ízlésem szerint a kuplung kicsit magasan van, de csak minimálisan. Ami itt is (mint szinte minden más autóban) gond, az a gázpedál alacsony ellenállása, nem tudom milyen harminc kilós pehelysúlyú-lábú gyerek vezetőkre méretezik ezeket a mai gázpedálokat, de ha csak úgy ráengedném a lábfejemet a gázra, akkor szinte tövig nyomódna be és az autó végsebessége közelébe gyorsulna, így gyakorlatilag a gázt nem nyomnom kell, hanem a pedál felett tartani izomból a lábfejet, ami hosszú távon elég fárasztó – előző autóimhoz hasonlóan ezúttal is pár teszkós háztartási szivacs gázpedál alá applikálásával oldottam meg a gondot, hülyén hangzik, de tökéletesen bevált eddig minden autómban :-) Az autó könnyen manőverezhető, fordulékony (a régi Mazda 2-esemhez képest is kisebb íven fordul meg), a kormány kicsit túlszervózott és nagyon közvetlen, szinte nulla a kormány holtjátéka. E két tulajdonsága miatt eleinte „érdekes” az autó egyenesen tartásra, ugyanis bár jó minőségű úton, szélcsendben tökéletes az úttartása és egyenesen futása, az úthibákra és a szélre érzékeny, ilyenkor állandóan korrigálni kell, és az ember a könnyű és nagyon közvetlen szervó miatt eleinte hajlamos túlkorrigálni, amit aztán megint korriáglni kell. Magyarán, az első pár héten gyakran imbolyogtam kicsit az autóval, aztán megszoktam, hogy fele annyit kell mozdítani a kormányon mint amit gondolna az ember. A 15 inches kerekek meglepően jól elnyelik az úthibákat, sokszor szinte alig érezni őket, miközben ránézésre elég durvának tűnnek a gödrök (igen, sajnos ez nem Németország, kátyúk itt is vannak, bár azért közel sem annyi mint amennyihez anno Magyarországon szerencsém volt).

A kis motor egyik előnye a gyors bemelegedés és így a kitűnő fűtés, elindulás után 1 perccel / 1 km-el már langyos-meleg, 2 perccel / 2km-el később már jó meleg levegő jön. Jól jön a szélvédő párátlanításához. Jut eszembe, az ablaktörlők nem túl hosszúak, nem törölnek elég magasra, van pont a vezető és utas előtt egy-egy 4-5 centi magas rész a szélvédő felső részén, ami törlés nélkül marad. Engem nem zavar, de ha magasabb lennék tíz centivel, akkor valószínűleg zavarna. A gyári hifi négyhangszórós, és egész jól szól, a fejegység integrált, kormányról is vezérelhető, és lejátszik MP3 CD-ket is. Viszont sajnos kispórolták a Bluetooth-ot, de még az Aux in bemenetet is (2013-ban második legmagasabb felszereltségbe illett volna tenni legalább egy Aux in-t), így ha telefonról vagy MP3 lejátszóról akarok lejtászani valamit akkor marad a jól bevált FM transmitter (szerencsére a rádió és az FM transmitterem is tudja a 87.5MHz-t, ott „lennt” még nem nagyon vannak rádió adók, így kevés az interferencia). Több helyen olvastam, hogy állítólag a beépített műszerfali óra használhatatlanul pontatlan, én ezt nem tapasztaltam, havonta kb. 15 másodpercet siet, de ennyi bőven belefér, háromhavonta egyszer beállítani igazán nem nagy gond.

A vezetési élmény kifejezetten jó, a magas felépítés hatására nem billeg túlzottan a járgány, nincs különösebb alul- vagy túlkormányzottság, a fordulókör kicsi, parkolni gyerekjáték az autóval. A motor háromhengerssége csak mélyebb hangjában jelentkezik, és hogy hidegen alapjáraton (és csak akkor/ott) van egy kis rezonancia. A motor szereti a pörgetést, és meglepő módon a pörgetésnek nincs különösebb hatása a fogyasztásra (lásd később). Kiváncsi lennék a motor nyomatékgörbéjére, kb. 4000-ig olyan, amilyent egy 1000+ kilogrammos autóba épített 1 literes 67 lóerős motortól vár az ember, aztán 4000-től hirtelen megváltozik a motorhang, és egyfajta „turbinaszerű” hang kíséretében meglepően megjön az ereje, már-már mintha valami kisebb turbó kelne benne életre. Ettől persze nem mondhatjuk hogy sportos az autó, a majdnem 15 másodperces 0-100 sprint azért nem sportos kategória, de tisztesen mozgatja a kasztnit a kis motor. 70 km/h-nál 2300-at, 90-nél 3000-et, 110-nél 3700-at forog ötödik sebességnél, ennél többre itt nincs lehetőség, nem próbáltam, de az előbbiek alapján 130-nál kb 4400-at forogna, ami azért elég magas, szóval nem (magyar/német) autópályára termett a gép. Amire én használom, arra tökéletesen megfelel, sosem kevés az ereje. Viszont ha néha van egy-egy nagyobb emelkedő (csak néhány akad) akkor azért érezni a nyomaték hiányát, nem nagyon gyorsul 1-2 fokozat visszaváltása nélkül. Itt ez nem probléma, de ha valaki négy személlyel terhelve mondjuk az Érdi emelkedőn akarna gyorsítani komolybban, nos, szerintem az nem nagyon fog menni :-) - ilyen felhasználásra az 1.2-es motor kell, szeritnem, vagy a dízel. A kis motor rugalmassága jó, 1600 és 5600 fordulatszám között bármit szeret, 20mph-s (32km/h) limitnél kettes vagy hármas fokozat is jó neki, normál városi 30mph (48km/h) sebességnél hármas vagy négyes fokozat, 40mph/h-nál (64km/h) hármas, négyes vagy ötös fokozat. Az ötös, ha csak sebességet tartani kell, egyébként már kb 35mph-tól (56km/h-tól) kapcsolható. A motornak 3000-es fordulatszám alatt gyakorlatilag nincs hangja (illetve nagyon jól sikerült a hangszigetelés), csak ha erőteljesebben gyorsít az ember. Sebessége tartva kb. 50mph-ig (80km/h) feltűnően csendes az autó, a szélzaj erősebb mint a motor hangja, össze nem lehet vetni a korábbi dízel Mazda 2-esemhez, és egy napon tudom említeni az azt megelőző szintén nagyon jól hangszigetelt benzines Toyota Avensis-emmel (ami azért „kicsit” nagyobbacska kategória). A váltó nagyon jó helyen, félig-meddig a műszerfalon van, közel a kormányhoz és nagyon könnyű kapcsolni, rövid határozott utakon jár, és elégedett klattyanással tudatja hogy az adott fokozatba került. Egyedül első fokozatba történő visszaváltáskor kell kicsit (kb 2-3mp) várni kinyomott kuplunggal, illetve dupla kuplungolni, gondolom az első fokozat nincs teljesen szinkronizálva. A sebességmérő ebben is csak, 50mph / 80km/h sebességgel akkor megy az autó amikor az óra 55mph-t / 88km/h-t mutat (ebben Waze és TomTom navigáció is egyetért :-)).

Végére hagytam a fogyasztást. Minden alkalommal mérem, teletankolásos módszerrel. Összesen 4230 mérföld (6810 km) alatt 364 liter benzit evett meg, ami 5.35 liter/100km fogyatást jelent (illetve 52.8 mpg-t, ahogy itt mérik, azaz 1 brit gallon üzemanyaggal 52.8 mérföldet megy az autó), ez kb 1/3 város és 2/3 városon kívül (de nem autópálya). A fedélzeti átlagfogyasztásmérő abszolúte pontosan csal :-), mindig 2mpg-vel jobb (azaz kb 2 decivel kedvezőbb) fogyasztást mutat mint a valós, ezt bekalkulálva teljesen pontos. Ehhez a fogyasztás adathoz hozzátenném, hogy bár alapveően „nyugis” stílusú vezető vagyok (azért mopedet-trakort-kombájnt-lassú járművet megelőzőm :-)), az útjaim nem ideálisak, rengeteg település, rengeteg körforgalom, kereszteződés, piros lámpa, fekvőrendőr, félpályás útszűkítés, miegymás van az útjaim során, maguk a másod és harmadrendű utak pedig meglehetősen kanyargósak (pedig alföld!), szinte nincs egy 1km-es szakasz sem ahol lehetne tartani ugyanazt a sebességet. Ráadsául erős a forgalom, rengeteg a dugó, nincs nap hogy munkába ingázásom során ne lenne legalább pár száz méter megáll-előre megy tíz métert-megáll-araszolgatás... Szóval ha valaki Magyarországon, vidéken (azaz ideálisabb körlmények között) használja az autót, és nem hajtja agyon, reálisnak tartom az öt literes valós fogyasztást, ami egy ilyen magas és egy tonna feletti (hibridségtől, turbótól és más trükktől mentes) benzines autótól szerintem bravúros. Hegyvidékre, teljes terheléses és autópályás használatra inkább az 1.2-est vagy a dízelt ajánlanám, városba, alföldre az 1.0-s is tökéletes. Egy tankolással 400 mérföld / 640km üzembiztosan megtehető (tankot kiszárítva valószínűleg 500 mérföld / 800km is menne, de én nem szoktam megvárni míg feljön a vésztartalék lámpa, és méginkább nem amíg villogni kezd).

Összefoglalva: kívül kicsi, belül tágas, kis csomagtérrel, kényelmes, jól összerakottnak és megbízhatónak tűnik, élvezetes vezetni, szerény-de-elég menetteljesítményű, jó fogyasztású kisautó, néhány minimális „érdekes megoldással”/problémával amikkel viszont abszolút együtt lehet élni. Nálam 9 pont a 10-es skálán. A következő autóm valószínűleg egy új (2017-től gyártott) Suzuki Ignis lesz majd kb 4 év múlva, amikor már lehet kapni 3-4 éves kitűnő állapotúakat féláron :-)

Hibalista

- Egyelőre semmi nem romlott el.

Ide hordtam szervizbe

Royston Autocare

Értékelése:

Képek az autómról

Fenntartási költség (10) Évjárat 2013
Kényelem (9) Használati időtartam 2 év
Teljesítmény (4) Km vásárláskor 34000
Megbízhatóság (10) Vezetett km 62000
Szerviztapasztalat (10) Átlagfogyasztás 5 l
Előző autója? Mazda 2 Következő autója? Ignis (2017-)
Ennyire szerette (9) Megérte a pénzét? igen
Verdikt (9.0/10)  
 
Ítélet értékeléséhez be kell jelentkezned.
 

Suzuki Splash 2008 (2008)

További ítéletek (137 db)

Szűkítés: jól megírt| képes| hosszú
Cím / Modell Időpont Hossz Km Ítélet Ért.

Népítélet-kereső Népítélet-kereső

  • Fenntartási költség
  • Kényelem
  • Teljesítmény
  • Megbízhatóság
  • Szerviztapasztalat
  • Ennyire szerette
  • - Évjárat (mettől meddig)