Milyen lenne egy japán Zsiguli? Szerintem ilyen:
Szöveges ítélet
Suzuki fan vagy és felhorgadtál a címen? Nem kell aggódni, nem fikázni akarom a márkát, csak objektívan leírom amit gondolok róla. És nem csak a rosszat fogom!:-)
A kocsi nem az enyém, anyám élettársa vette. Szó szerint csak vette, mert én választottam neki. Mást akart, én viszont tisztában vagyok az autózási/autóápolási, stb. szokásaival, így jobban meg tudtam ítélni, hogy mire is van szüksége. Szerencsére nem tévedtem (es hagyta magát rábeszélni is:-)). Egy olyan autót kerestem amit üthet-vághat (nem egészen szó szerint értendő), ha hetekig nem mossa le akkor is még kinéz valahogy, és ha nem szervízelteti a minimálisan szükséges mértékben sem, akkor sem adja be a kulcsot (mondjuk ez utóbbiban tévedtem, mert erre ennél a kocsijánál már odafigyel - néha még túlzásba is viszi - igaz, nem neki kell az aknába lemászni).
A Liana ezeknek az elvárásoknak 100%-ban megfelelt - írom le most már 30000 megtett kilométer/majdnem 2 év távlatából.
Akkor nézzük, hogy miért is hasonlítottam a Zsigulihoz (bár ez a fent leírtakból részben már kiderül).
Kívül: a fényezés jó, a barna(?) metál szín a piszok elfedésében sokáig partner. Japánosan vastag, azaz a legkisebb le-/felverődés is előtárja a lemezt alul. A japánok jól kiszámolták, hogy mennyi a legminimálisabban szükséges festékréteg ami még szükséges, de nem pazarlóan sok. (A Skodámon kb. 3X vastagabb.) Ezzel együtt, ha a régi Swifteket veszem alapul, akkor talán 10 éves koráig nem kell rozsdával számolni.
Az esztétikát, formatervezést hagyjuk; mondjuk inkább, hogy "érdekesen jellegtelen". Már teljesen megszoktam.
A csomagtartó elég nagy - inkább "elég" mint "nagy". Cserében azonban hátul óriási a lábhely a kategóriájában - ezt a kompromisszumot örömmel tudom vállalni. A nagy hasmagasság (lásd az első bekezdést) is sokszor hasznos azokon az utakon ahol megfordul a kocsi. Ennek persze megvan a negatívuma is, de arról majd később. Jók a nagyméretű lökhárítók amik oltalmazón körbeveszik a kasztnit - már volt rájuk szükség -, illetve tolatásnál csak saccolni lehet hol van vége a dalnak. Mondjuk az orrát sem látni igazából. Már csak az ajtókról hiányzik a védőcsík (ezt modellfrissítésnél már pótolták).
Az autó felszereltsége valahol a fullos közelében lehet; klímán és oldallégzsákokon kívül minden benne van amit abban az időben szerintem lehetett egy Lianához rendelni. Vagy nem, fene tudja... A digitális műszerfal nem túlzottan szimpatikus - ahogy olvasom másoknak sem - nem tudtam igazából a mai napig sem megszokni. Csak fáziskéséssel tudom értelmezni rajta a kijelzéseket, leszámítva a kilométerórát. Mindegy, ez ilyen, soha nagyobb gondja ne legyen. A belső tér kopogós, olcsó műanyag; nem is kell kopogtatni, már ránézésre is árulkodó. XXI. század, a legtöbb "diszkont" autó ilyen - pont a Suzuki lenne kivétel?:-) Rosszabb úton, hidegben már zörög ez-az, de ez nem (csak) az autó hibája. A felszereltségi szint mellett (pl. több belső lámpa) kifejezetten bosszantó, hogy - amellett, hogy eldugott helyen van - a lámpamagasság-állító nincs megvilágítva, így sötétben (mert az ember ugye akkor használná) tapogatózni és saccolni kell. A süllyesztett gombok dettó (hátsóablakfűtés, ködlámpa). De azokat legalább látom ha bekapcsolom a belső világítást. Igaz, csak a gombon jeleznek vissza, megtehetnék a műszerfalon (is/vagy). Az ülés átlagos, háttámlája "japánosan" fokozatokban állítható; ezt nem szeretem, a tekerőssel sokkal jobban be lehet lőni a kívánt szöget. Pofás ötlet a fűtőszálba integrált rádióantenna. A fényszórók ereje jó; nem olyan szupi mint a Fábiámé, de rendben van. A hátsó lámpatestek impozánsak, de ha kisebbek lennének, akkor esetleg lehetne nagyobb a csomagtér nyílása... A kormány fogása okés, nincs vele különösebb gondom; a váltógomb is elmegy szódával. Utóbbi kapcsolása/kapcsolhatósága már nem ilyen pozitív - és akkor térjünk rá a vezethetőségi tulajdonságokra.
Szóval a váltó akadozva kapcsolható (szintetikus váltóolajjal jobb); nem igazán van jól megvezetve, de még elmegy. Ami már nagyobb gond az a visszakapcsolás: eddig szinte soha nem sikerült egy mozdulattal előzésnél ötösből négyesbe tenni. Ez pedig plusz egy másodperc amit rá kell számolni. Na nem mintha sokra mennék a visszakpcsolással, négyesben sem gyorsít sokkal dinamikusabban mint ötödikben. Érdekes a motor karakterisztikája: indulásnál meglódul, majd mintha nagyon gyorsan el is fáradna, 2000-től jóval lassabban kúszik fel a fordulat. Nem szoktam 4000 fölé pörgetni - lehet, hogy azt kívánná? Ha igen, tőlem nem kapja meg, mert akkor inna is sokkal jobban. Ebben a tekintetben egyébként nagyon kellemes, 7-8 liter közotti átlaggal lehet vele autózni (110-120-ig). A fölött nem igazán próbáltam mert nem érzem kellőképpen stabilnak az úton (nagy hasmagasság többek közt). Na és persze a motorhang: ekkor már (120) üvölt rendesen - nem véletlenül hasonlítom a címben a Zsigához. De igy legalább a gördülési/szélzajt úgy-ahogy elnyomja, amit többek közt az elefántfül tükrök is keltenek. Cserébe legalább holttérmentesek. És a belső tükör is kellőképpen nagy, ezeken nem spóroltak - piros pont. Szóval zajszigetelés az nuku, vagy csak nagyon jól elrejtették; minden mákszemnyi felpattanó kavicsocska koppanását hallani a lemezeken, illetve a műanyag kerékjárati dobokon.
A fék jó, nincs agyonszervózva, az ABS nem túl érzékeny; a tárcsa-dob kombinációt tekintve elégedett vagyok vele. Sokkal kevésbé a kuplunggal, amelynek gyakorlatilag nincs köztes útja: mintha átmenet nélkül kapcsolná össze a hajtásláncot. Sűrűn rángatom emiatt a kocsit, egyszerűen nem tudom megszokni. Talán ha többet vezetném akkor jobban menne, de így, más kocsikból átülve, nem.
A motortér jól áttekinthető, minden könnyen hozzáférhető, ami előnyös az otthoni szervízelhetőség szempontjából. Ráadásul itt mindenről pontosan lehet tudni, hogy micsoda; utoljára a Ladámon tudtam ilyen jól eligazodni. Mondhatnám azt is, hogy egyszerű mint egy faék - jó értelemben. Ezért is választottam a címben lévő párhuzamot: egy jó, megbízható, strapabíró, igénytelen autó mint a Zsiguli volt - japán minőségben némely tekintetben, ha nem is minden szempontból. Erre valóban tudok úgy tekinteni mint egy használati tárgyra; érzelmi viharokat nem kavar bennem. Talán nem is baj. (Ebből a szempontból a Lada más volt, de abba belejátszik a gyerekkori nosztalgia is.) Tökéletesen alkalmas arra a feladatra amire tervezték, és ha eljön az idő a cseréjére nem hiszem, hogy nehéz lesz a szakítás, mindenféle "buta érzelmi kötődések" miatt.:-)
Újonnan valószínűleg soha nem vennék ilyen autót (a tulaja becslésem szerint 3,5 millió körül fizethetett érte; mi megkaptuk telepen 1,7-ért, annyit meg szerintem 4 évesen, 28000 kilométerrel, kisebb, főleg csak esztétikai sérüléssel, bőven megért), de ha más már bebukta az értékvesztést előttem és nem tette tönkre, akkor bármikor jöhet.:-) Jó, tudom, már nem gyártják, de biztos lesz utódja.
Hibalista
- Első lambda szonda. Fűtésszabályzó megvilágítása. Egyébként csak kopó alkatrészek. Motorikon néha felvillan, van, hogy úgy is marad. Hibakódot kiütve egy ideig nyugiban lesz.
Ide hordtam szervizbe
Suzuki Sós - Bag
Tulajdonképpen OK. Rendesek, megfelelő a hozzáállasuk, csak sok időbe telt mire megcsinálták. Meg persze nem olcsó, de melyik az?
Értékelése: 7
Másik szerelő értékelése
Olaj, szűrők, stb. - magam. Komplikáltabb dolgok egy maszeknál. Nem osztályozom, mert jó ismerősök, így igazságtalan lenne.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (7) | Km vásárláskor | 28500 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (5) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Fabia 1.4 diesel - még az is megvan | Következő autója? | Skoda? Seat? De nem most lesz... |
Ennyire szerette | (5) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (5.8/10) |
