A legkisebb ugrifüles!
Szöveges ítélet
Rövid öszefoglaló Jimny-m történetéről, tréfás tanyasi tények rovat jelleggel, üzemnapló az eddigiekről, avagy:
(Az Ő - hosszú o" - és Ű - hosszú u" - helyett kérdőjel jelenik meg, tessenek az indexnél érdeklődni a miértről!)
Tartós? Teszt!
2003.03.04.
Ekkor vettem meg, 90 ezer lehetett benne. Ismert hibái a következők voltak: kopott gumik, olaj csöpögés az első szimmeringnél, dohányoztak benne és a belsején ez meglátszott (tetőkárpit). Garanciális javítás körében a motor blokkot és a dugattyúkat, gy?r?ket cserélték (minden más maradt: hengerfej, f?tg, stb..stb.) az el?z? tulajnál, szervízkönyvbe bevezetve. Valamint valószín?leg kutyát gázoltak vele, vagy kocc miatt az els? lökhárító fényezve lett. Szintén ennek köszönhet?, hogy az els? kerékdobokban a m?anyag véd? törött volt (egyik törött, másik repedt). Más sérülés nyoma nem volt, minden m?ködött, szervízkönyv végig vezetve volt, kulcsok OK, kitakarítva, tartozékok rendben voltak.
2003.03.11.
Üll?i úti Suzuki alkatrészesnél megrendeltem két m?anyagot a dobba, 2x 9 ezer Ft
Megvettem a négy új gumit a kopottak helyett. Újak: Fulda Multitrack. 4x 20 ezer + szerelés, centírozás.
2003.04.23.
Vettem két Pioneer hangszórót a gyáriak helyett, és a meglév? Sony CD-s rádiót tettem be a Carion helyett. A két hangszóró úgy 6000 körül lehetett (MediaMarkt), szerelést csatlakozókat én csináltam, nem egy nagy kaland.
2003.05.20.
Nagytakarítás: egy takarítógéppel kitakarítottam az egész autót, üléskárpitok, tet?kárpit. Egy doboz Vanish-t elhasználtam, viszont gyönyör? lett!
2003.09.28.
"Nagy" szervíz: vízpumpa csere, minden folyadék csere, szíjak és sz?r?k cseréje, kb 60 ezer volt a vége anyaggal együtt. Els? f?tengely szimmering csere, mert csöpögött.
2003.09.30.
A régi, kopott pótkerék takaró helyett vettem egy újat, 11 ezer volt, könnyebb feltenni és tartósabb anyagból van. A régit eltettem tartalékba.
2003.10.04.
Zörögni kezdett a kipuffogó :( Már mindent kipróbáltam, úgy volt hogy csere az egész a fenébe...Végül kiderült, hogy egy lemez lazult le a katalizátornál...
Szerel? (nem csinált semmit): 1000Ft
Sajátkez? javítás a kocsi alatt fekve, csavarkulcsokkal, anyázással: megfizethetlen
2004.03.11.
Ismét csöpögni kezdett az els? szimmering.
Futóm? beállítás volt, kerekek centírozása, majd Horvátországi túra gond nélkül (1800km).
2004.04.10.
Els? szimmering csere másodszorra.
2004.06.06.
Ismét csöpög, nem bírta sokáig. Fejvakargatás.
2004.11.
Kárpitos munka, a szétült els? ülést egy helyi profi kárpitos megjavította, újszer? lett, csak sajnos mindez 8 ezer forinttal könnyített meg.
Az alvázat egy mosás után átnéztem, a k?felver?déseket javítottam Hammerite festék, kis ecset, smirlgi segítségével.
Felhasznált anyagok: kb 1500Ft...
2004.12.
Olajpumpa és szimmering csere:
Olajpumpa 40 ezer Ft,
Szimmering 1800 Ft
Kapott négy új gyertyát a vas, gyári NGK-k, jó drága volt, asszem 6000 körül...
Az olaj pótlására vettem 1L-es flakont (4000 Ft) de még elég sok van bel?le, nem sokat kellett pótolni.
H?t?folyadék csere a tél közeledtére, 4L kb 4000Ft
Szintén a téli felkészülés jegyében ablaktörl? lapátok cseréje, Valeo gyártmányúakra, ez 6000Ft-ba került. A három ablaktölr? lapát 3 féle méret?.... A maradék lapátokat egy márkatárs átvette szerencsémre, a gutaütés elmaradt.
Még tavaly valamikor vettem egy Turtle WAXot, lekezeltem vele a kasznit, kiválló eredménnyel. Még van bel?le b?ven, tavasszal ismét lekezelem. A fényezés nagyon szép még, terepen igyekszem vigyázni rá a lehet?ségekhez képest :)
2004.12. - 2005.11.
Csak megy és megy és megy és megy. Tankolni kell bele. Most 166 ezernél jár, a kipuffogó is bírja még, de mindenképpen cserélni kell lassan, és a gumik is hamarosan csereéretté vállnak. Sok minden nem történt vele, olajcsere volt egy, lassan jön a következő is.
2005.11-2006.08
Volt egy olajcsere még decemberben, azóta megint csak megy és megy és megy... Megkapja a napokban az új hátsó dobot, a szokásos tavaszi waxoláson kívül igazából tényleg csak tankolni kell bele. Idén kevesebbet ment, mint tavaly, így most 177 ezer felett járok vele. Megszületett a kicsink, és már az első útnál kiderült, hogy kettőnknek, a kicsinek és a cuccainak nagyon kicsi az autó :(( Eladni ettől még nem fogom, idén még biztos, hogy marad a járgány. Átlag havonta 1-2 alkalommal még mindíg megállítanak, hogy kérdezzenek, nem ritka, hogy a pirosnál állva átszól a szomszéd autó vezetője, hogy milyen autó ez, hogy tetszik neki :) Ez meg nekem tetszik, pedig már évek óta megvan, betudom annak, hogy igyekszem jó állapotban tartani :)
2006.08.-2007.04.
Közeledik a 200 ezer. Olajcsere volt, semmi más. Megy és megy és megy és megy, és még mindíg sokszor érdeklődnek az autó után, ha valahol megállok vele :) A Yokohama gumik nagyon jól bírják, a motor kiválló, olajat nem eszi, minden működik. Igazából csak tankoltam bele és vigyáztam rá, tisztán tartottam, még egy izzót sem kellett cserélnem az elmúlt időszakban. Nemsokára ismét műszaki vizsgára kell vinnem. Voltunk vele azóta 2x Auszriában, odaát elég sok ilyen van. Itthon még mindíg kevés a Jimny, aki szembejön, jó eséllyel ismerős, de mindenki int! Érdekesség: Kubában is vannak Jimnyk, bérelhető zárt és kabrió is. Már hárman vagyunk, de megoldható az utazás így is, addig volt elég gáz, amíg nagy babakocsival kellett (volna) utazni. A kis kocsi, gyerekülés, anyuapu kombóval elférünk, bár a csomagtartót ilyenkor megtöltik a gyerek holmijai. Megoldásként tetődobozra gondoltunk. Meg arra is, hogy a Vitara cserét meg kéne ejteni... Majd meglátjuk, melyik a nyerő ötlet. Egy biztos: aki ezt az autót megveszi, nem fog csalódni. De, szerintem más Jimnyben sem.
Némi szöveges összefoglaló a tapasztaltakról, továbbiakról.
Eléggé kiismertem már, nagyon aranyos, szeretni való autó. Terepen kivállóan megállja a helyét (3 szekciós alváz, elöl-hátul merev tengelyek, spirálrugókkal, kapcsolható összkerékmeghajtás, felez?). A Fulda abroncsok beválltak, nagyon jól futnak. Kényelme elfogadható, de egy személyautóhoz képest a pesti utakon nagyon pattogós, a merev tengelyek minden úthibát jeleznek. Fogyasztása elfogadható. A leírtakon kívül más probléma nem jelentkezett vele, boszantó apróságok sem.
Terepen csak egy kattintás a kissebbik váltókarral, és máris bekapcsoltuk az összkerékmeghajtást, akár menet közben is! Télen egy álom: a tötymörg?ket gondolkodás nélkül biztosan el?zhetjük :) Úttartása jónak mondható, a magas építés ellenére is. Kapaszkodó képessége több, mint amire az átlag autósnak szüksége lehet, terepszögei nagyon jók, de a gyárilag kialakított rendszámtábla rögzítésre érdemes vigyázni!
A beltér m?anyag borítású, reménytelenül kopogós, és könnyen karcolódós, egy szúrósabb pillantás maradandó nyomokat hagy rajta. A 2WD praktikus m?anyag padlóborításához képest a terepre alkalmasabb 4WD-ben sz?nyegborítást találunk, ki tudja, miért volt ez így jó. A m?szerfal egyszer?, a legszükségesebb adatokat közli, azt viszont jól láthatóan, a kapcsolók nagyon jók, masszívak, két ujjas keszty?ben kezelhet?ek. Ismerkedésünket mindenesetre ne sötétben kezdjük: csak a legszükségesebb m?szerek és kapcsolók kaptak kivilágítást ugyan, a többi kapcsoló és állító gonoszul beleolvad sötét környezetébe. 4 azaz négy utas számára van hely, de ez inkább egy elvi szám, magam mögé (195cm) nem ülnék be, leginkább két gyermek számára marad hely hátul. A csomagtartó jelképes méret?, igazából a hátsó üléseket lehajtva pakolhatunk csak bele, e m?velet viszont gyorsan megvan. Praktikusan rögzíthet?ek a fejtámlák és üléstámlák, az oldalra nyíló ajtó megfelel? magasságban van, könnyen rakodható. A motorháztet? a keszty?tartóból nyílik, a szell?s motorházban a szükséges dolgok jól elérhet?ek, láthatóak, kezelhet?ek, nem kell n?gyógyász vizsga az ablakmosó folyadék tartály fedelének eltávolításához. Itt találjuk még az Ignisb?l ismer?s 1.3i 16V blokkot, ám nem keresztben, hanem hosszában. Sajnos csak a blokk egyezik az Ignisével, a többi - fontos alkatrész nem, így mindent külön rendelni kell egy meghibásodás esetén. Az alkatrész ellátás egyébként jónak mondható, legrosszabb esetben 2 hét alatt megérkezik pontosan a kívánt darab.
Hogyan tovább? A kedvez? tapasztalatok, fenttarthatóság, jellemz?k miatt nem szándékozom megvállni autómtól. (A csere egyetlen oka egy új családtag érkezése lehet...) A várható javítások, legalábbis ami most kinéz: kipuffogó javítása, és ismét közeledik egy olajcsere.
A kivitel és a jellemz?k gyakorlatilag a gyártás kezdete óta nem változtak. A száraz m?szaki adatok felsorolásától eltekintek, talán a fent leírt tapasztalatok hasznosabbak. Az érdekl?d?k egyébként bármelyik Suzuki keresked? oldalán megtalálják, vagy a http://www.extra.hu/jimny (általam készített) oldalt érdemes még felkeresni.
Már cabrio változatban is kapható. Újdonság, hogy van TD változat is, bár, ha jól tudom, francia motorral, ami nem túl sok jót sejtet.
Aki ilyet vesz, számoljon mindenképp a kíváncsi tekintetekkel, már években mérhet? amióta nálam van, de mindíg akad valaki, aki megállít, mert meg szeretné nézni az autót :) Elveszni nem fog a tömegben, viszonylag kicsi az esélye, hogy még egy Jimny-s jön szembe, de ha mégis: inteni fog, mert ismer?s :)
Epilógus
2007. szeptemberében eladtuk, hosszas hirdetés után. A km számláló ekkor 194 ezret mutatott. Becsületesnek tartom magam, és nem forgattam vissza. Sokan hívtak, de mindenki sokallta a km -t az autóban. Hát, sajnos ez van, nem mindenki vesz autót azért, hogy garázsban álljon, és a rózsaszín fellegek, hogy egy 7 éves autóban reális a 90-100 ezer km, azok még sok emberben élnek. Az autó tehát némileg módosítótt futásteljesítménnyel (74 ezer - tehát hetvennégy- km-re visszaforgatott órával) volt látható a hasznaltauto.hu -n kevéssel az eladása után. Aki megvette, nem járt vele rosszul, mert nagyon jó állapotú, karbantatott autót kap - de nem fogja tudni, hogy alig hat ezer km múlva nagyszervíz kéne következzen (minden olaj, minden szíj, zsírzás, szűrők), és valószínűleg nem fogja elvégezni azt.
Azóta már egy nagy Vitarával járunk, de arről majd egy másik ítélet fog születni.
Hibalista
- Vízpumpa, 18 ezer Ft
- Olajpumpa 36 ezer Ft
- Főtengely szimmering (2x) 1500 Ft
- Első műanyag doblemezek (2x) 9000 Ft
- Ökölfej körüli gumi tömítés
-
- Egy olajcserés sima szervíz ára kb 15 ezer Ft
- Nagy szervíz ára (minden cserélendő): 60-90 ezer Ft között
Ide hordtam szervizbe
Ismerős szerelő, Kóka
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (7) | Évjárat | 1999 |
Kényelem | (5) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 91000 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (7) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Campo 2.5D 4WD | Következő autója? | 2002 Suzuki Vitara 1.6 4WD JLX |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.2/10) |