Swiftet akartam, Ignisem lett
Szöveges ítélet
Igazából eredetileg új Swiftet akartam venni és ezzel a szándékkal mentem be a szalonba, majd úgy jöttem ki, hogy vettem egy Ignist. Fotók alapján korábban nem nagyon tetszett az Ignis, de élőben valahogy kellemesebb benyomást tett, inkább olyan jópofa autónak tűnt. Ami mindenképpen előnye, az a magas építés, gyakorlatilag olyan magasan ülök benne, mint egy S-Crossban, a napi közlekedés során azért ez praktikus.
Szintén az Ignis mellett szólt az is, hogy bár elvileg – azonos felszereltségnél – drágább volt a Swiftnél, de a gyakorlatban sikerült annál olcsóbban elhozni.
Az autóvásárlás érzelmi döntés is, de azért az elmúlt egy év tapasztalatai alapján próbálom objektívan összegyűjteni az Ignis előnyeit és hátrányait. Essünk túl az utóbbiakon.
Amit nem szeretek az Ignisben:
- Kerekek: A gyári alufelnik nagyon mutatósak, viszont ez 175/60 R16-os méret eléggé hülye választás volt a gyár részéről, ugyanis meglehetősen ritka méretről van szó. Ez azért probléma, mert drága rá a gumi. Szintén a kerekekhez kapcsolódik, hogy a külön keréknyomásszenzor megint csak plusz nyűgöt és extra költséget jelent. Sokkal jobb lett volna egy ABS-alapú, szenzor nélküli megoldás a keréknyomás figyelésére.
Azt ugyanakkor pozitívumként meg kell említenem, hogy a gyári (Continental) szenzorok a nyári és a téli szetten is problémamentesen teszik a dolgukat. Nem jeleznek be feleslegesem, a téli-nyári cserét magától felismeri az autó, nem kell külön vajákolni.
Még mindig a kerekeknél maradva: ehhez kapcsolódik az egyetlen hibajelenség, méghozzá a féksípolás. Nem mindig, de olyan 10 fékezésből 6-7-szer a megállás előtti utolsó métereken sípol a fék. Néha halkabban, néha zavaróbban. Egyelőre a szerviz sem tudta megoldani ezt a problémát.
- Ablakmosó: nagyon kicsi az ablakmosó tartály, szerintem olyan 1 liter körüli, ráadásul, amikor már nem tud ablakmosót felszívni, akkor is még van olyan 15%-nyi lötyi a tartályban. Szóval az ablakmosó utántöltés meglehetősen gyakori program az Ignisnél. Gyanítom, hogy súlyspórolás miatt találták ezt ki, csak hát ez már a „felhasználói élmény” rovására megy.
Szintén az ablakmosóhoz kapcsolódik, hogy a szélvédő előtti fúvókákból hamar visszafolyik az ablakmosó folyadék, ezért garantált a száraz ablaktörlés.
- Egy fokkal lehetne kényelmesebb a vezetőülés, kicsit lehetne több oldaltartása. Mondjuk én alapvetően rövid utakra, max. 20-25 km-re használom az autót, tehát tulajdonképpen tök mindegy, ekkora távokat egy fapadon is kibírnék, de hosszabb utakra szerintem nem lehet túl kényelmes.
- Még a GL+ (közepes) felszereltségnél sincs ledes nappali menetfény. A menetfényt a ködlámpa helyére szerelték be. Ez kizárja az utólagos ködlámpa beszerelését és furcsán is mutat. Szóval ezt megoldhatták volna máshogy.
Amit szeretek az Ignisben:
- A motorját. Az összehasonlítási alapot a vasaló Swift 1,3-as benzines motorja jelenti. Ahhoz képest a japánoknak sikerült egy dinamikusabb, rugalmasabb szívómotort építeniük, ami jóval kevesebbet fogyaszt. Mindezt szigorodó emissziós normák mellett. Nem tudom, hogyan csinálták, de zseniális konstrukcióról van szó.
Az 1,3-as Swifthez képest a fogyasztása nagyjából 1,4 literrel kevesebb 100 km-en. Ez konkrétan 4,5-5 liter közötti fogyasztást jelent, nagy átlagban 4,7 litert. Nálam ez kisváros-megyeszékhely távokat jelent országúton. Budapesten és autópályán nem járok az autóval, viszont gyakoriak a 3-4 km-es rövid távok. (Mivel keveset fogyaszt az autó, ezért elegendő a 32 literes benzintank, de ettől függetlenül lehetett volna egy kicsit nagyobb. Gondolom ez is a súlyspórolásból ered).
- Rendkívül könnyen manőverezhető, elképesztően fordulékony az autó. Már-már a hátsókerék-meghajtású autókat idézi ilyen szempontból.
- Tolatókamera. Ez az a felszerelés, amit nem ikszeltem volna be, ha lenne a Suzukinál tételes opciós lista. Ehhez képest nagyon megszerettem. Nem beláthatatlan az Ignis vége, de a magasra tolt seggrésze azért mégis csak kitakar egy jelentős területet. A tolatókamerával remekül, matekozás nélkül megoldható minden parkolási helyzet, lehet centizgetni. Tartottam attól, hogy este nem lesz jó, de sötétben szinte jobb képet ad, mint nappal. Remek dolog. Az egyetlen hátránya, hogy ettől kezdve az ember csak tolatókamerás autót hajlandó venni.
- Még a fejegységhez tartozó pozitívum, hogy egy 15-20 ezer forintért kapható kártyával felokosítható navigációssá a fejegység (alapból csak a legmagasabb felszereltség navis).
- Az autó méretéhez képest meglepően tágas hátul is. A hátsó ülések pedig külön-külön előre tologathatók, amivel némileg növelhető a raktér.
- Japán gyártás. Az autó összeszerelési minősége érezhetően jobb, mint az esztergomi gyártású modelleknél. A korábbi Swiftem már ennyi km-nél is nyiszogott, nyöszörgött, az Ignisnél ilyet nem tapasztaltam.
- A beltér a Suzukitól szokatlanul vidám, világos. Köze nincs egyik másik modelljük belteréhez sem. Nekem kifejezetten tetszik. Annak ellenére, hogy a kormány nem bőrborítású, nem kellemetlen a fogása. A kezelőszervek elhelyezése nagyon logikus, miután átvettem az autót, nem nagyon kellett a kézikönyvet bújnom azért, hogy mit, hol találok.
Összességében jóval több a pozitív élmény az autóval. Nem tűnik egy rossz konstrukciónak. Azt persze látom, hogy a magyar vásárlók szívét nem különösebben nyerte el, keveset adnak el belőle. Eseményszámba megy, ha látok egy márkatársat az utakon. Mondjuk engem a ritkasága nem zavar.
Szerintem a könnyű manőverezhetősége, a remek tolatókamera miatt nagyon jó választás lehet kezdő vezetőknek. Illetve kéttagú, esetleg egy gyerekes családoknak is.
UPDATE: 2021 nyara
Már több mint három éve van nálam az autó. Pont most járt le a garanciája, de a Suzuki nem ment tönkre az ezzel kapcsolatos költségek miatt, mert semmilyen garanciális javításra nem volt szükség a három év során. Az autó egyelőre hozza a japán autók megbízhatóságát.
A fentiek továbbra is helytállóak az autóval kapcsolatban. Talán csak két dolgot említenék.
Az egyik, hogy az első évben kissé idegőrlő féksípolás jelentősen enyhült. Időnként megszólal (főleg a téli acélfelni szettel), de ez bőven a tűrhető határon belül mozog.
A másik: azt írtam, hogy nem kellemetlen a kormány fogása. Alapvetően nem, viszont nyáron olykor kissé izzasztó a fogása, illetve az alsó ívén (ahol gyakorlatilag hozzá sem érek) egy kis sávon apró kopás van.
Még talán annyit: egy tesztben olvastam, hogy a gyári alufelnik sérülékenyek. Ezt a saját eddigi tapasztalatom alapján cáfolnám. Egy gombostűfejnyi sérülést leszámítva (ami valószínűleg kőfelverődés okozott) nincs sérülés a felnin.
Hibalista
- Sípol a fék. - - Update: már kevésbé, mint újkorában.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2017 |
Kényelem | (7) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (10) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 25000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 4 l |
Előző autója? | Swift 1.3 | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (10) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (9.7/10) |
