Nem szerelem, inkább megbízható bejárónő
Szöveges ítélet
A háromajtós sport Swift nem tűnt alkalmasnak a gyerekülés könnyed használatához, ezért kénytelenek voltunk az utódján elgondolkodni. Pénz nem sok, a használthoz nincs bizalmam (nem szeretek semmit, amiben olaj kering és összekenhetem vele magam), nem értek az autókhoz, csak vezetem őket. A törlesztőrészlet havi 8e-rel lett kevesebb, igaz, a futamidő hosszú, de talán végig megtartjuk. (Az autó amúgy is csak szívás: ha hitelre veszed, a havi törlesztőrészlethez dobj hozzá min. egy teletankolást havonta, plusz a kötelező és a szerviz, és máris 40-70-nél tartasz, a legolcsóbb kocsival is. Az pedig jó sok, mi meg nem vagyunk annyira jól eleresztve. És az autó sajna szükséges, ezerszer bebizonyosodott.)
Átnéztem a kínálatot, árakat főleg, nekem tetsző típusokat, ár/érték arányokat igyekeztem figyelgetni stb. Ami meggyőzött: 93 LE, VVT motor, ABS, EBD (?), szervó, két légzsák széria, klímát és elektromos ablakot meg rendeltünk, megszoktuk őket. Rádió nem kellett, azóta sem lett, beszélgetni szoktunk, és amúgy sem játsszák a kedvenc zenéimet.
Az első találkozás egy fullextrás (ez jó szó a Trabant mai utódjára?) modellel esett meg, a 93 ló bizonyára szabin volt vagy nem kapott enni, mindenesetre afféle "elégséges szolgáltatásnak" tűnt csak a teljesítménye. Ez a miénkre is igaz, bár azért a bejáratás után rájön az ember, hogy 3500 1/min felett egész jól gyorsul, előzni kellően biztonságos. A miénk (külön erre a célra épített otthoni tesztpályánkon mérve) 178 km/h végsebességnél adja fel (az óra szerint ennyi), a 140-es utazót simán bírja, ha sietős, 150-160 is megy autópályán, tartósan. De már ez is szabálytalan, tehát felesleges, ha nincs a külön erre a célra épített otthoni tesztpályánk, sosem tudom meg ezeket sem.
A fogyasztása meglepően magasnak tűnik (nem mérem, annyi, amennyi, nem hajtom szét, ennyit tehetek), de belefér a költségvetésbe, leendő autóm minimum kétszer ennyit iszik majd. :)
Megbízhatósága vitán felüli, nem hiszem, hogy a használattal járó meghibásodásokon kívül bármi komolyabb baja is lesz, ezt két szerelő ismerősöm is megerősítette.
Kényelem, hát, az nincs. Meg szokott fájdulni a hátam kissé hosszabb utak végére, de szerencsére a méretezés jó, nagyon nem állítgatnék semmit (kormányoszlop, ülés stb.). Kicsinyesség, hogy a majrévasat kispórolták, és az anyósülés napellenzőjében a tükör is filléres, de kedves gesztus lenne. Ugyanígy, ha a balegy napellenzőjének matricája nem figyelmeztetne, hogy ide gyerekülést csak menetiránynak megfelelően szereljek, mert a légzsák, ugye... Hátul is elférek, hosszabb úton aludtam is, hét év főiskolai utazgatós rutin jót tesz. :)
A pakolhatósága szerintem nagyon jó. Voltunk Erdélyben (3 felnőtt és egy bébi, egy szűk hétre, simán elfértünk), vittünk már benne ágyat, szekrényt (éljen az IKEA és a Suzuki megbonthatatlan, örök barátsága!), mentünk nyaralni, mindig gond és helyszűke nélkül.
Ide tartozik a teljesítmény, újfent. A 93 ló jól hangzik, de általában nem áll össze ménessé. Terheléssel ugrálni végképp nem lehet, de nincs az a rettentő balkáni érzésem sem, mint 1990 nyarán az egykori NSZK-ban, az apám vezette 1.3-as Daciával, hogy istenkísértés volt autópályán mennünk, az Alpok meg mintha a tiszteletünkre gyűrődne még magasabbra. Na, itt cammogás nincs, csak elmarad a megszokott dinamika magasabb fordulatszámon. De mivel előzni (teherautót) így is lehet, a gyerek miatt meg úgysem én játszom a bajnokot, megfelel.
Nemrég vezettem egy kissé haszáltabb Swiftet. Ég és föld volt, nem láttam ki, a fék, a kormány (szervó nélkül) hihetetlennek tűnt, hogy használható, így az a kellemes illúzió kelt bennem, hogy jó autóm van.
Összességében, "első autóm", az UH 42-75 frsz-ú Trabant Limuzin 601 (természetesen 1976-ra kell gondolni, három éves voltam) mai megfelelője, a kettő közötti különbségben mérhetjük a technika fejlődését. :) Aki azért szidja, mert "Trabant", az ne üljön bele. Ez ezt tudja, nem csap be, nem ígér többet, de azt a keveset (vagy eleget?) mindig megkapjuk. Olvastam, hogy volt, akinek az én álomautóm (Impreza WRX STI) sem tetszett. Hát akkor? 10m-ért én is mást választanék, de 2,5-ért ez van, és szükség van rá. Úgyhogy, ha nem is szerelem, de bizonyos tisztelet és megbecsülés kialakul idővel.
Hibalista
- Az első szélvédő szigetelőgumija feljött, egy szaki visszaragasztotta, 2000 Ft volt.
Ide hordtam szervizbe
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (10) | Évjárat | 2005 |
Kényelem | (4) | Használati időtartam | 2 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (10) | Vezetett km | 32000 |
Szerviztapasztalat | (10) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Swift 1.3 Sport | Következő autója? | Subaru Impreza WRX Sportwagon |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (7.4/10) |
