Kétéltű
Szöveges ítélet
A könnyű autót (1000 kg) a 100 lóerős szívómotor nagyon dinamikusan mozgatja.
Összkerekes autóknál szokták dicsérni vagy szidni a nyomatékelosztást. Az ignisben a legegyszerűbb megoldás, viszkokuplung van. Semmi gondom nem volt vele, háztartási célokra teljesen megfelel: induláskor, vontatáskor sosem nyikkant az első kerék, havas-jeges úton is mindig haza tudtam menni (domboldalban lakunk). Lehet, hogy a határokat feszegető nagysebességű kanyarodásnál észrevehettem volna a különbséget egy X-Drive-val összehasonlítva, de ennyire jól nem tudok vezetni.
Nade a 4WD Ignisnek már a neve is hazudik, mert az autó valójában "háromkerék-hajtású": a váltóból a jobb első kerék felé menő féltengelybe van beépítve a hátsó tengelyt hajtó kúpkerékpár. Vagyis, ha úgy alakul a sors, hogy a bal első kerék alatt van egy jégfolt, akkor az a kerék bizony kipörög, a többi három állva marad. Bizony.
Az autót 2004 elején vettem. Néhány hete használtam, amikor egy kellemetlen reggeli dugó végére beállva eszembe jutott: ha már ilyen terepjáró-szerű autót vettem, tulajdonképpen miért nem kerülöm meg a dugót a domboldalban párhuzamosan húzódó dűlőúton? A gondolatot tett követte, az Aranyhegyi útról az Ürömhegyi lejtőn felmentem a Taliga utcába és elégedetten egyensúlyoztam, lassan, de azért haladva: egyik keréknyom a teherautók által mélyre taposott út "bakhátán", másik az út szélén. Közben néha kárörvendve lepillantottam a domb aljában a vasúti átjárónál bánatosan pöfögő kocsisorra. Egy ilyen oldalra pillantást követően azonban a vizes agyagon megcsúszott a kerék és a következő pillanatban az autó hasával felfeküdt a bakhátra, négy kerék pedig ... mondanám hogy a levegőben, de sajnos nem: a keréknyomban felgyűlt vízben állt. vagyis: lógott.
Az első kétségbeesést követte a második, amikor az autós trükkökkel (hátramenet, kormány tekergetése, kisgáz, nagygáz) semmit, de abszolút semmit nem sikerült elérnem. Az ajtót kinyitva csak a vizesárkot láttam magam alatt.
Már ott tartottam, hogy darut kell hívni, amikor észrevettem vagy száz méterre előttem egy építkezésből az út mellé dobált törmelékhalmot. Cipőt zoknit le, nadrágszárat feltűrve kiléptem a majdnem fagyos vízben (a hőmérő szerint hat fok volt a párás-napos reggelen). Körbejártam az autót és kitaláltam: A TÖRMELÉKBŐL UTAT ÉPÍTEK A KEREKEK ALÁ. Egy órán keresztül hordtam a téglákat, betondarabokat és köveket az autó körüli vizesárokba. Amikor már mindenütt elég magas volt, az egyik nagyobb betondarabra támasztott emelővel annyira megemeltem az autót amennyire tudtam, és mind a négy kerék alá törmelékdarabokat tömtem. Végül az autót a kerekeire visszaengedve már néhány centiméternyi rés volt a bakhát és (szegény) viszkokuplung között.
További fél órán át hordtam még a törmeléket a "vizesárokba" a kocsi elé, hogy legyen néhány méternyi "út", amelyen vissza tudok majd kapaszkodni a kerékkel a vízmentes bakhátra illetve a dűlőút peremére. Az erőfeszítéseket siker koronázta, partra kormányoztam az autót és nem sokkal később a Taliga utca lakott részére értem. Hazamentem, megfürödtem, átöltöztem és nem sokkal ebéd előtt be is értem a munkahelyemre.
A német autóklub egyik vezetőjének gondolata jutott eszembe: az összkerekes autók hátránya, hogy olyan helyen szoktak velük elakadni, ahol a lélek sem jár.
Hibalista
- ABS jeladó - Hátsó differenciálmű - Első differenciálmű
Ide hordtam szervizbe
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (3) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 7 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (6) | Vezetett km | 70000 |
Szerviztapasztalat | (6) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Swift 1.3GL Sedan | Következő autója? | Focus 1.6 TDCi |
Ennyire szerette | (7) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (4.8/10) |
