Jó, rossz, csúf
Szöveges ítélet
Az ignis dizájnban és tervezésben előrelépésnek számított, ráadásul a magas építése miatt kicsit terepjárós-kinézete alkalmasabbá teszi a M.O.-i utak használatára. A kalandvágyók ezzel bátrabban bemerészkedhetnek Budapestre is. (Ezt csak azért mondom mert nonszensznek tartom, hogy pl. a Margit hídon akkora kátyú volt néhány éve, hogy SAAB-om egyszerűen beleragadt és úgy kellett levontatni róla.)
Az ember azt gondolná, hogy az IGNIS vételáráért egy alacsony fogyasztású és strapabíró autót vásárol, olyat melyet majd gyermekeinek ad oda hobbiautónak ha felnőnek.
Mindez sajnos tévedés, a valóságban az autót ehhez garázsban vagy inkább vitrinben kellene tartani. No de nézzük sorban miről is van szó:
Motorizáltság, fogyasztás, teljesítmény:
A VVT elnevezés egy konkurrens márka kitűnő technológiájára hajaz, sajnos azonban fényévek vannak a két márka között.
Akinek volt tapasztalata 90 és 100 lóerő közötti autóval az tudja hogy milyen teljesítményre számíthat. Az Ignis VVT motorja olyan mintha folyamatosan le lenne folytva, sehol sincs benne kilencvenakárhány lőerő. A motor akkor lódul meg, ha az ember 4000 fordulat fölé kapacitálja, ekkor viszont úgy viselkedik mintha ki akarnák taposni a belét. Más hétköznapi márkáknál ez az a motor viselkedés melyet az ember akkor tapasztal ha mondjuk folyamatosan 200 fölött megy az autópályán - szinte belehal a motor az erőlködésbe. Pedig némelyik budai hegyi úton egyszerűen a kocsi leállna ha az ember nem pörköl oda neki. Jellemzően azonban az ilyen "extrém" dolgokat kerültük. Az ember azt gondolná, hogyha nem tapossa halálra a motort és finoman 1000-2500-3000 között tartja a fordulatszámot akkor a "fantasztikus" technológia hatására a VVT rendszer egyszerűen csodálatos környezetbarát alacsony fogyasztást eredményez. EZ NEM ÍGY VAN. Bár itt többen írják, hogy a km óra csal (hogy az ember gyakrabban járjon szervízbe) ez sem menti meg az autót attól hogy brutálisan rossz fogyasztási paramétereket mutasson. Ezzel a kocsival folyamatosan a következő benzinkutat kell keresni. Több mint 1 millió vezetett km-el a hátam mögött tudom, hogy melyek azok a tényezők amelyek a fogyasztást a vezető hibái miatt elronthatják. Ebből a kocsiból normális életszerű vezetési körülmények között akkor sem lehet kihozni a gyári fogyasztást ha az ember folyamatosan szupertakarékosan vezet, nem gyorsít erősen, és fékezés helyett kigurulva veszíti el a sebességet ahol csak teheti (egyébként a kocsi átlag felleti módon jól gurul kinyomott kuplunggal).
Most hogy a km óra 50.000 km-ert elérte a motor járása kezd bizonytalanná válni, olyan mintha a VVT vezérlés elromlott volna (kiváncsi vagyok a szervíz álláspontjára).
Kényelem, használhatóság, kidolgozottság stb:
A büszke tulajdonos kicsit úgy érzi mint a régi viccben a Sejk a Trabanttal. A kocsi dizájnját nem követi a kidolgozottság belső tartalma. A műanyag alkatrészek a létező legolcsóbb legvacakabb szinvonalat érik el, amit ebben a kategóriában az autóipar kinálni tud. A kemény, karcos, olcsó tappintású alkatrészek ettől függetlenül így sem tartósak. A kormányt borító műanyag ház nálunk egyszerűen folyamatosan szétesik. A szervíz persze a garanciális időn belül ügyet se akar rá vetni. A váltó gomb "valódi bőr" gombja már az átvétel napján megsérült, de hamar kiderült nem a mi mértéktelen durva bánásmódunk a hibaok. Mára a váltógomb felismerhetetlen - cserélni kéne.
Az vezető ülés üléspozíciója véleményem szerint túl magas, függetlenül attól hogy a legalacsonyabb magassági pozícióban van - még 3-5 cm-rel is jó lenne lejebb. A kormány nem állítható, de mivel az egész üléshelyzet busz-kamion dizájnt követ mint sem autót ezért annyira nem zavaró. Az ergonómia viszont annál inkább. Én ezt az autót nem vezetem rendszeresen, a család többi tagja viszont igen. Mióta az autó megvan folyamatosan panaszkodnak különféle lábfájdalmakra. Semmilyen összefüggést nem vettünk észre egészen idáig. Az elmúlt hetekben én vezettem az autót és mivel több száz km-t mentem vele ismét elég tapasztalatot szereztem. Ekkor jöttem rá, hogy a fájdalmak a gázpedál üzemeltetéséhez felvett lábtartással vannak összefüggésben. A gázpedál olyan helyzetben van, hogy egy normális felnőtt ember csak "kifacsart" lábbal tud gázt adni ez pedig a hosszú km-ek után izomgörcsöt okoz. (mint észrevettem a többi bejegyzés is foglalkozik a kényelmetlenségekkel). Ebben az üléshelyzetben ugyanis - hamár kamion dizájn - akkor pl. a padlón kellene lennie a gázpedálnak.
A gyári ablaktörlő rendszer egy rakás sz@r.
Amikor a magyar üvegipar csúcsminőségű terméke (első szélvédő) találkozik az ablaktörlővel akkor az ablaktörlő rendszeresen pattog az üvegen, az üveg pedig vibrál. HURRÁ. Ezt az ablaktörlő lapátok drágábbra cserélése és az üveg esetleges filmbevonattal történő kezelése sem oldja meg. A csúcs azonban nálunk az első télt követően jött elő, mikortól kezdve az ablaktörlő rendszeresen elvált az üvegtől és egyszerűen a levegőben "törölt". A szervízben erre azt mondják típus hiba: az olcsó spiáterből készült alkatrészek megszorulnak, az ablaktörlőbe épített rugó nem tudja az üvegen tartani a lapátokat. CSÚCS!
Az ablaktörlő relé tényleg hangos, de a vezető és utasoldali ablakemelő motorok sem hangtompítósak.
A gyárilag felszerelt ECO típusú "fogyasztást csökkentő" gumik. Csak a tapadást csökkentik. A gyári gumik minősége miatt a tapadási együttható csökkenése révén az IGNIS fékezéskor gyakran eljut az ABS rendszerek szürkületi zónájába: amikor fékezéskor száraz úton az ABS bekapcsol a fékút gyakran megnő! ÉLETVESZÉLY
Az ablaktörlőhöz hasonlóan feltehetően spiáterből vannak az ajtók elegáns nyitásában közrejátszó fémbetétek (műanyag alkatrésszel érintkeznek) és a kürt. A kürt ugyanis rendszeresen lehalkul vagy elnémul (típushiba), az ajtók megszorulnak és nyikorognak (fém a műanyagon). A kalaptartó lötyög a kijelölt nyílásban és gyakran kiakad a rögzítő helyéről. Bár szinte sose használtuk elvetemedett, mostanában néha egyszerűen beesik a csomagtartóba. Röhej, hogy a mérnökök a rögzítésre nem áldoztak több időt és legalább egy 5-10-ftos műanyag alkatrészt a hiba megoldására. Most már a kocsiszekrény alól is érkeznek zörejek. A kocsi a belvárosban is nyikorog amikor az ember a kanyarban vagy kisebb huppanókon "terhelést vált".
A gyári sz@rpunkt vagy milyen rádió egyszerűen szégyen. Az antenna letört, a vétel persze előtte sem volt jó. A hangszórók recsegnek, sercegnek, zizegnek stb. élvezhetetlen.
A váltót már az első szervizelésnél vizsgálták, nem vett be néhány sebességet.
A külső festék tényleg néhány mikron vastag lehet, az ember ha kicsit is óvatlan megsérti a fényezést. Szerencsére rozsdával kívül nem találkoztam, viszont érdekes képet fest a motorblokknál tapasztalt oxidáció.
Menet közben az ember azt gondolja speed-bike-on van. Ebből csak a speed marad el. A motor, a menetszél, az út - egyszerűen minden érzékelhető ráadásul túlzottan. Kényelmi vezetésről vagy utazásról így nem beszélhetünk. Már már ott tartok, hogy egyszerűen az összes résbe PUR-t fújok - az biztos lehallkitaná.
Jó időben a járművel való hajtás odafigyelést, rossz időben pedig speciális képességeket igényel. Nyomvályús úton a megengedett maximális sebességgel hajtani veszélyes lehet, főleg akkor ha oldalszél van.
Amikor megvásároltam nyilván valóan tisztában voltam vele, hogy ez nem egy csúcskategóriás autó. Nem is akként értékeltem, csak a "normális" elvárásoknak történő megfelelést vizsgáltam. Ha az ember vesz egy bóvlit nyilván valóan nem lehetnek komoly elvárásai. Az IGNIS-t azonban nem bóvlinak vettem, nem akként reklámozzák és nem bóvli árban vesztegik.
Nem probléma ha egy autó puritán, de legalább legyen kellően kidolgozott. Szebb napokon az ember szamuráj filmben vagy a WTCC-ben képzeli magát és vágtat az IGNIS 93-paciján, de az apró hibák mindíg keserűséget okoznak a végén.
A konkurrencia sokkal kifinomúltabb, a tényleges ár/érték arány ha figyelembe vesszük a folytonosan visszatérő gyagyi hibákat bizonyára jelentősen eltér.
Aki wartburgól ül át annak ez kánaán, de ha valaki tényleg megnézi mit kap a pénzéért talál jobb vételt.
Hibalista
- kormányboritás
- kalaptartó
- hangszórók
- antenna
- kürt
- ablaktörlők
- ajtó zsanérok
- stb.....
Ide hordtam szervizbe
no comment: a garanciális gyári alkatrészcserékre azt mondták, hogy felesleges kicserélni mert a csere alkatrész is azonnal el fog romlani azaz kár vele vesződni.
Értékelése:
Képek az autómról
Fenntartási költség | (5) | Évjárat | 2004 |
Kényelem | (1) | Használati időtartam | 0 év |
Teljesítmény | (1) | Km vásárláskor | 0 |
Megbízhatóság | (4) | Vezetett km | 50000 |
Szerviztapasztalat | (4) | Átlagfogyasztás | 8 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | második autónak pl. inkább skodát |
Ennyire szerette | (3) | Megérte a pénzét? | nem |
Verdikt | (2.9/10) |
