Ideális bankrablóautó
Szöveges ítélet
Az úgy kezdődött, hogy autót kerestem, lehetőleg 800 ezer forintig. Megjártam számtalan autóshirdetést és számos autókereskedést, a legnagyobb pesti lerakatokat, de semmi. Illetve rengeteg autó volt, de vagy a fele sem volt igaz már ránézésre sem ahhoz képest, amit mondtak róla, vagy túlárazott volt, vagy csak éppen finnyás voltam. Akart a túró Ignist venni, fel sem tűnt eddig, hogy létezik... tényleg mi az az Ignis?
Szóval egyszer csak kaptam egy levelet munkaidőben a páromtól: 8 éves piros Ignis, 40km-re, 799-ért, 179 ezer km-rel, magánszemélytől, hmm. Aznap tették fel a hirdetést, délután elhoztuk, nem volt kérdés. Érdekes módon nem derült ki semmi turpisság, ránézésre stimmelt a km (persze a szervizkönyv is megvolt, ami segített), tehát nagyjából úgy nézett ki, mint a kereskedésekben a 80-100 ezer km-rel hirdetett autók; friss olaj, szép fényezés, nem volt törve (tényleg, megnéztük), patika belső. 1-2 szépséghiba, kavicsfelverődések, málló váltóburkolat (Ignis hiba, mint később kiderült) és ropogó toronycsapágy (szintén Ignis gyerekbetegség, de hadd szóljon). Nem volt mese, vettünk egy ideális bankrablóautót. Hát ezt meg hogy? Majd később...
Azóta 3 év telt el örömben és khm. boldogságban. A tapasztalatok:
Előbb a feketeleves:
Kisautós, nem igazán kényelmes. A megfelelő üléspozíciót eddig nem sikerült megtalálnom. Vagy a kormány van messze, vagy a pedálok közel. Ha egyik sem, akkor a combom és a felsőtestem 60 fokos szöget zár be, ami ugyebár közel sem a kényelem ismertetőjele. De talán van megoldás: A sok felugró hirdetés tanúsága szerint 2 hét alatt 20 centi méretnövekedést simán el lehet érni, én ezt alkarban szeretném.
Az ülések viszonylag kemények, ami nem zavar, viszont nem is túl nagyok. Azért el lehet férni bennük. A futómű sem a kényelem mintaképe. Mivel magas az autó, kemény futóművet tettek alá, ami szép dolog, mert nem dől túlságosan a kanyarban, viszont egy-egy elejtett 20 Ft-oson kiesik az ember fogából a tömés. A gyakran használt fenomenális minőségű 82-es úton egyrészt fejből mennek a kátyúk, másrészt biztosan nem fogok sosem elaludni rajta, mert rögtön felráz a kisautó. Kedves autós kollégák, ne bántsátok az Ignisest, nem részeg, csak a kátyúkat kerülgeti - mondja a jól ismert mondás -, nálunk ez viszont, a mindenkori nyakcsigolya törésre tekintettel életre, halálra megy. És a hátsó merevtengelynek hála a kanyarban is hajlamos elpattogni.
Evezzünk derűsebb vizekre. Pro:
A végtelenségig megbízható autó, jól kitalált, egyszerű, megölhetetlen technikával. Ha a kényelmi dolgokat le tudja vetkőzni az ember, nehezen lehetne kívánatosabb kisautót találni. Jelenleg 208 ezer km-nél tart a kis piros, nálam nagyjából 30 ezer km-t futott. Ezalatt egyszer maradtam ott vele, ahol nem szerettem volna, elszakadt a kuplungbovden. Paff. Mondhatjátok: Haha. De valójában megpróbált figyelmeztetni szegény pára: Előtte 4-5 alkalommal is leragadt a kuplungpedál, mint megtudtam ezzel jelzi, hogy közel a vég. Legközelebb tudni fogom. Ja, a vásárláskor említett toronycsapágy-ropogás, mint említettem szintén Ignis gyerekbetegség, könnyen kiszárad. A lelkes szerelőm 2 hete kicserélte, már nem ropog. Meg ezen kívül cserélt váltóolajat, gyertyákat (mert már csak bennük volt 207 ezer km és legyen új), szilenteket (én kértem, mert mégiscsak 11 éves a vas), lengőkart (jó magyar utak), fékpuceválás volt még és kuplungállítás. A végösszeg: 40 ezer jó magyar forint. Ilyenkor mindig széles vigyorra húzódik a szám. Egy éve szintén vittem szerelőhöz. Na baja az nem volt, de megnyugszik a lelkem tőle. Műszaki előtt álltunk, a fékbetétek gyengültek. Hittem én, de a tárcsákat is cserélni kellett. Ezen kívül még olajat is cseréltem meg ablaktörlőlapátot párszor. Volt amit 5 hét után. Ezt nem írtam a kisautó számlájára. 3 év alatt az olajcseréket, ablaktörlőlapátokat és minden szervizköltséget összevetve sem haladtuk meg a 100 gurigát. Ja, a műszakin sem volt gond. Mondtam már, hogy a motor láncos? Kérdeztem kell-e cserélni, mert valahol azt olvastam 180 ezrenként ajánlja a gyár. Megnézték, nem kell.
Motor: 93 lóerő. Valahol az egekben. Azt mondják 3000 fölött. Szerintem van az 4 is, de ki számolja. Ha az ember forgatja, akkor viszi a 950 kilós kasztnit mint az álom, lehet vele előzni, s 1.4-es sportkipufogós Astra-kat megalázni. De mivel én nem ilyen vagyok, nálam 6.5-ös átlag jön ki. Ez nagyrészt országút, 90-100, kevés város. Sok város és tél esetén 8l fölött. Egyszer sikerült 5.6l csak országút, 80-90-nel, de ez már az álom kategória. De hát mit tegyünk, az aerodinamikája vetekszik a szocreál kredencekével.
Összességében nagyon szeretem a kis pirost és habár mindig nézegetem a használtautós portálokat nagyobb, gyorsabb, kényelmesebb járgányok után kutatva, mindig az a vége, hogy meg nem válnék tőle. Mert ugyan jó mikor az ember a céges Mondeoval suhan hegyen-völgyön keresztül, mert szép is, nagy is, megy is, de örömteli, hogy szervizelnem nem nekem kell. Az Ignisnek egy titka van: El kell fogadni, hogy habár nagyon jó minőségű, mégiscsak kisautó, kisautós szolgáltatásokkal.
Ja, hogy miért bankrablóautó?
Mert hát eljátszik az ember a gondolattal: Beülök a piros Ignisbe. Glock, símaszk, sporttáska, jelöletlen sötét ruha. Bank előtt kiszáll, bankba be, levegőbe lőni, ordibálni, táskába pénzt tömetni, elköszönni, kirohanni. Piros Ignisbe be, pöcc-röff, töff-töff-töff...
Megjön a yard, persze elkéstek. Mindig késnek, tudom, így volt kitalálva a buli. Kikérdezik a szemtanúkat. Különös ismertetőjelek: pisztoly, símaszk, fekete ruha, autóval menekült. Mivel? Piros Ignis. Há-háhá-háháhá. Sebaj, megnézzük. Rendszám? Lopott. Nyekk. Ok, 10 kilométeres környezetben piros Ignis tulajok száma? 1247. Köszönjük, ügy lezárva.
... s 6 hét múlva megérkezik az autóm. Meghozták. Leteszik a házam elé. A pálmafák vígan lengedeznek a februári lágy 25 fokban, s a kis piros mosolyog alattuk a Hawaii télben...
Hibalista
- -Elszakadt a kuplungbovden. - - -207.000-nél cserélve lett a toronycsapágy, gyertyák, szilentek, 1 lengőkar, váltóolaj. Vezérműlánc maradt az eredeti. Ár: 40.000,- - - -Olajat is cserélek benne évente (kb. 10.000 km). - -Ablaktörlőlapátok. Sok. Nagyon szarok vannak...
Ide hordtam szervizbe
Veszprém, maszek. Olcsón, gyorsan és jól dolgozik. És ezekből nem csak kettőt lehet választani. Név és cím nálam, tudom ajánlani.
Értékelése: 10
Képek az autómról
Fenntartási költség | (9) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (3) | Használati időtartam | 3 év |
Teljesítmény | (6) | Km vásárláskor | 179000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 30000 |
Szerviztapasztalat | (9) | Átlagfogyasztás | 6 l |
Előző autója? | – | Következő autója? | – |
Ennyire szerette | (9) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |