Erős buta autó
Szöveges ítélet
Az autó 3 éves korában, 2006 októberében került a tulajdonunkba, ekkor még csak édesapám vezette, nekem még nem volt jogosítványom. Az előző, 1999-es évjáratú ezres Swiftünk után nagy váltás volt, úgy éreztük, hogy egy nagyobb, komolyabb és főleg sokkal erősebb autóba ültünk át, cserében 5 liter helyett már 7-et kellett tankolni 100km-enként. Édesapám 4 évig használta hétvégi ingázásra, probléma nélkül. Ezzel együtt persze messze volt az autó a tökéletestől.
Én 2010 júliusában szereztem jogosítványt, innentől kezdve én használtam főleg. Örülök, hogy ezen az autón tanultam meg ténylegesen vezetni, elsősorban azért, mert a viszonylag erős motor és az ehhez képest eléggé kiszámíthatatlan, pattogós futómű megtanította a valódi autókezelést, ahol még nem az elektronikák, hanem teljes egészében én vagyok az úr. Viszont egy komolytalan, száguldozós friss jogsis kezében (én szerencsére nem ilyen voltam) veszélyes fegyver, a futómű képességei rossz úton messze alulmúlják a motor képességeit, könnyen el lehet vele szállni. A futómű nagyon kemény, ráadásul hátul merev tengelyes, ami miatt a rugózási komfort nem túl jó, a jellemző pattogás miatt pedig a keménység előnyeit sem lehet kihasználni kanyarokban, csak ha tükörsima az út. A motoron érződik, hogy még csak Euro4-es, nagyon jó a gázreakciója, nagy gázra szabályosan kitépi a kormányt az ember kezéből, az ereje pedig bőven elég átlagos használatra. 80 fölött ötödikben is lehet vele előzni, nem kell visszaváltani. 160-ig van benne erő, de 120-130 fölött nem érdemes vele menni autópályán se.
Az eddig leírtak alapján talán úgy tűnhet, hogy nem jó autó, de én kifejezetten szerettem, és nem azért, mert az első volt. Ahogy az ember összebarátkozik vele, már rutinból tudja kezelni a futómű szeszélyeit, egyre jobban tudja értékelni a jó tulajdonságait. A motor igazi gyöngyszem, a váltó kemény, de pontos, és a kormányban is van egy pont megfelelő keménység, a fék adagolhatósága tökéletes, a kuplung is jól érezhető, ezek mind szerethetővé és valódi autóvá teszik az Ignist. Pozitívumként kiemelném még, hogy a hátsó ülések sokkal jobbak, mint a többi kortárs kisautóban, elöl átlagosak (a Corsa és a Wagon R+/Agila páros ülése van ebben is). A műszerfal szerintem szebb, mint az akkori átlag kisautókban, főleg azért, mert kétszínű és szépek a műszerek is. A gyenge pont a rádió, ami hiába 2 dines és hiába mutat jól a műszerfalon, nagyon szarul szól, fejegység és hangszóró csere erősen javasolt.
Édesapám foglalta össze nemrég a legjobban, hogy milyen autó az Ignis, azt mondta rá, hogy egy "erős buta autó", úgy gondolom, hogy ez tökéletesen átadja, hogy milyen is az Ignis valójában. Nagyobb és praktikusabb, mint a 2005-től gyártott, közel egykorú Swiftek, szebb a műszerfala is, de összességében a Swift jobb autó, mert továbbviszi az Ignis mechanikus részének előnyeit, csak közben a futómű is jó (egy barátom 2005-ös Swiftjét próbáltam ki kb. 1 éve). Így én inkább azt javasolnám, ha valaki ilyen korú Suzukit keres.
2019 júniusában az autó eladása mellett döntöttem, a típus megbízható, jó híre miatt korrekt, 670 ezres árat kaptam érte a 220 ezer futott km ellenére. Persze hozzáteszem, hogy egy tökéletes műszaki állapotú autót adtam el, mindössze két féltengely gumiharang volt rajta cserés az eladáskor. Azóta egy 1.2-es új Swiftet használok, ami jól mutatja, hogy a Suzuki nem ült a babérjain, az már egy kompromisszumok nélkül szerethető kisautó.
Hibalista
- A közel 13 év során az autó nagyrészt csak a kopó alkatrészek és folyadékok cseréjét kérte. 3 alkalommal okozott kellemetlenséget. Először 2010-ben, amikor az egyik önindítóhoz kapcsolódó kábel megolvadt és nem indult az autó. 2018-ban pedig két kellemetlen hiba merült fel, az egyik a sebességmérő jeladó hibája, ami miatt 110 fölött letiltott az autó, nem akart tovább gyorsulni, illetve pár hónappal később a vezérműtengely jeladó hibásodott meg, ami abban nyilvánult meg, hogy időnként kihagyott, ezért leállt a motor. Az utóbbi kettő viszonylag zsebbe nyúlós tétel volt. A minimális hibalista annak is köszönhető, hogy mindig időben megkapta az autó a törődést.
Ide hordtam szervizbe
Suzuki Tormási KecskemétSokáig kifejezetten jó áron és minőségben dolgoztak, emellett volt egy családias hangulat is, mert egy idő után ismert minket a munkafelvevő. Miután a szerviz a belvárosból kiköltözött a város szélére az autókereskedésük mellé, ez a családiasság elveszett és az árak is magasabbak lettek. Összességében ezzel együtt nem volt velük rossz tapasztalat.
Értékelése: 8
Képek az autómról
Fenntartási költség | (8) | Évjárat | 2003 |
Kényelem | (6) | Használati időtartam | 13 év |
Teljesítmény | (8) | Km vásárláskor | 33000 |
Megbízhatóság | (9) | Vezetett km | 187000 |
Szerviztapasztalat | (8) | Átlagfogyasztás | 7 l |
Előző autója? | Swift 1.0 GLS | Következő autója? | Swift 1.2 GL+ |
Ennyire szerette | (8) | Megérte a pénzét? | igen |
Verdikt | (8.1/10) |
